Gå till innehåll

RSM 130 från första dagen


alex t

Rekommenderade inlägg

  • Svar 264
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Mamma har alltid lärt mig : om du inte har ngt fint o säga säg inget alls:)

Hej Alex,

Det låter som om du har en mycket klok mamma :smiley27:. Fast jag kan slå vad om att även hon kan tänka sig att ta i lite mer om det behövs för att rädda sitt barn från att göra något dumt. Jag är i motsats till dig (såg att du är uppvuxen i en akvarie-familj) total nybörjare i den världen - ramlade in i saltträsket av misstag för några månader sedan, min burk har varit i gång i tre veckor. Min akvarieerfarenhet sträcker sig till att övervintra tre guldfiskar som går i en damm i trädgården på sommaren. Av allt jag läst de senaste månaderna förstår jag mer och mer att i den här hobbyn är man väldigt liten i början, nästan oavsett tidigare akvarieerfarenhet från sötvatten. Och då är det väldigt bra att det finns ”mammor” här som visar, förklarar och, om det behövs, säger ifrån. Jag tycker t o m att de kunde ta i lite mer ibland… Det är ju faktiskt levande varelser vi rookies håller på med, vilket vissa här verkar glömma bort ibland. OBS! det är inte dig jag menar här! Jag har börjat hoppa över flera trådar här på SG av typen ”hejhopp har haft igång min burk på 80 liter i en vecka, har ingen aning om salthalt, måste man ha saltmätare? mina koraller, anemoner och 20 fiskar mår jättebra, har stoppat in rubbet för en timme sen och det verkar ha gått kanon”. Orkar inte läsa sådant längre och det som fascinerar mig mest är att de erfarna och duktiga människorna som finns här orkar svara på den typen av inlägg och att de gör det överhuvudtaget! Jag skulle nog bara skriva ”pucko” med versaler och en massa utropstecken-shark_smiley. Så även om Manne har tagit i lite grann, så har han en viktig poäng där – det är nog väldigt lätt att bli alldeles för ivrig i början, särskilt om allt har gått bra hittills. Vet själv hur trist det känns att glo på en stenhög i tre veckor… Och jag tycker det vore synd om de som kan mycket mer än vi slutade komma med viktig input, bara av rädsla att inte stöta sig med någon...

Din tråd tänker jag fortsätta läsa (om du inte spärrar bort mig på något sätt nu :x), för jag tycker du skriver riktigt underhållande och jag tycker du har fått det riktigt fint i burken -Tummen upp! Och håller tummarna för anemonen! Vill också ha en när jag blir stor

Hälsningar,

Isabella

Och sorry för att det blev liiiite långt :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Alex,

Det låter som om du har en mycket klok mamma :smiley27:. Fast jag kan slå vad om att även hon kan tänka sig att ta i lite mer om det behövs för att rädda sitt barn från att göra något dumt. Jag är i motsats till dig (såg att du är uppvuxen i en akvarie-familj) total nybörjare i den världen - ramlade in i saltträsket av misstag för några månader sedan, min burk har varit i gång i tre veckor. Min akvarieerfarenhet sträcker sig till att övervintra tre guldfiskar som går i en damm i trädgården på sommaren. Av allt jag läst de senaste månaderna förstår jag mer och mer att i den här hobbyn är man väldigt liten i början, nästan oavsett tidigare akvarieerfarenhet från sötvatten. Och då är det väldigt bra att det finns ”mammor” här som visar, förklarar och, om det behövs, säger ifrån. Jag tycker t o m att de kunde ta i lite mer ibland… Det är ju faktiskt levande varelser vi rookies håller på med, vilket vissa här verkar glömma bort ibland. OBS! det är inte dig jag menar här! Jag har börjat hoppa över flera trådar här på SG av typen ”hejhopp har haft igång min burk på 80 liter i en vecka, har ingen aning om salthalt, måste man ha saltmätare? mina koraller, anemoner och 20 fiskar mår jättebra, har stoppat in rubbet för en timme sen och det verkar ha gått kanon”. Orkar inte läsa sådant längre och det som fascinerar mig mest är att de erfarna och duktiga människorna som finns här orkar svara på den typen av inlägg och att de gör det överhuvudtaget! Jag skulle nog bara skriva ”pucko” med versaler och en massa utropstecken-shark_smiley. Så även om Manne har tagit i lite grann, så har han en viktig poäng där – det är nog väldigt lätt att bli alldeles för ivrig i början, särskilt om allt har gått bra hittills. Vet själv hur trist det känns att glo på en stenhög i tre veckor… Och jag tycker det vore synd om de som kan mycket mer än vi slutade komma med viktig input, bara av rädsla att inte stöta sig med någon...

Din tråd tänker jag fortsätta läsa (om du inte spärrar bort mig på något sätt nu :x), för jag tycker du skriver riktigt underhållande och jag tycker du har fått det riktigt fint i burken -Tummen upp! Och håller tummarna för anemonen! Vill också ha en när jag blir stor

Hälsningar,

Isabella

Och sorry för att det blev liiiite långt :smiley9:

:kram:på dig Kendra.!-thank you

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså antigen skriver jag oklart eller så läser folk mellan raderna...

Jag har för det först lagt upp min tråd på " första akvariet"

Om man inte orkar läsa om idiotiska grejor läser man inte det bara...

O det handlar bara om att erfarna akvarister ska kunna lägga upp sina inlägg borde det stå här...

Jag tänker inte så, jag fiskar :) efter erfarenhet för att själv sen besluta vad som känns rätt för mig, och om någon behöver hjälp eller råd delar jag med mig det jag kan...

Varför jag ville sen ha råd om anemonen är för att jag verkligen inte ville ha en! Utan det blev ett impulsköp och enligt handlaren skulle det inte vara någon fara...

Nu har jag ändå varit inne på denna sida i mer än 5 veckor och har fått en massa råd som jag är väldigt tacksam över och jag kände att jag kan förlita mig på er som är här inne, som kan ge mig goda råd och kanske en dag kan jag ge er några goda råd.. därför frågade jag...

Sen så tycker inte jag att jag kan placeras i gruppen du nämner ovan som inte orkar kolla på en stenhög... det gjorde jag i 3 veckor. även om jag hade bra värden från första början, ingen nitrit topp mm. Jag har idag två clowner och en goby, det kallar jag inte mycket...

Jag är inte så dum som jag kanske verkar hr på sidan jag fattar hur en anemon ser ut när han eller hon eller det är död men jag tänkte mest ifall det var ngt som man kanske inte märkte...

inte vet jag... denna värld är lite konstig... enligt folk här som gossar ena stunden anemonen med clowner nästa dag är den middag....

Och nej jag blockar inte ngn... alla har rätt till sin åsikt.

Nu till ngt annat då :)

Anemonen är framme igen i sin lilla håla som han hade från början, jag avvaktar o ser vad som händer...

Dorisen ville jag inte ha eftersom jag inte tycker att akvariet är stort nog för henne... även om handlaren tyckte att det var ok när de är så små...

Så presentkortet ska användas till en till rörmask ( älskar dem) någon korall och kanske nån liten firre :)

Min ena euphyllia ( kan aldrig stava rätt) verkar inte må bra efter att jag flyttade den ner i karet.. få se om den överlever nu efter att jag har flyttat tillbaka den... Synd...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså antigen skriver jag oklart eller så läser folk mellan raderna...

Jag har för det först lagt upp min tråd på " första akvariet"

Om man inte orkar läsa om idiotiska grejor läser man inte det bara...

O det handlar bara om att erfarna akvarister ska kunna lägga upp sina inlägg borde det stå här...

Jag tänker inte så, jag fiskar :) efter erfarenhet för att själv sen besluta vad som känns rätt för mig, och om någon behöver hjälp eller råd delar jag med mig det jag kan...

Varför jag ville sen ha råd om anemonen är för att jag verkligen inte ville ha en! Utan det blev ett impulsköp och enligt handlaren skulle det inte vara någon fara...

Nu har jag ändå varit inne på denna sida i mer än 5 veckor och har fått en massa råd som jag är väldigt tacksam över och jag kände att jag kan förlita mig på er som är här inne, som kan ge mig goda råd och kanske en dag kan jag ge er några goda råd.. därför frågade jag...

Sen så tycker inte jag att jag kan placeras i gruppen du nämner ovan som inte orkar kolla på en stenhög... det gjorde jag i 3 veckor. även om jag hade bra värden från första början, ingen nitrit topp mm. Jag har idag två clowner och en goby, det kallar jag inte mycket...

Jag är inte så dum som jag kanske verkar hr på sidan jag fattar hur en anemon ser ut när han eller hon eller det är död men jag tänkte mest ifall det var ngt som man kanske inte märkte...

inte vet jag... denna värld är lite konstig... enligt folk här som gossar ena stunden anemonen med clowner nästa dag är den middag....

Och nej jag blockar inte ngn... alla har rätt till sin åsikt.

Hej Alex,

om du läser mitt inlägg som det är skrivet och inte bara mellan raderna, så kanske du ser att den inte var menad som någon kritik mot dig och att jag faktiskt tycker om din tråd och om ditt akvarium.

Hälsningar,

Isabella

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Alex,

om du läser mitt inlägg som det är skrivet och inte bara mellan raderna, så kanske du ser att den inte var menad som någon kritik mot dig och att jag faktiskt tycker om din tråd och om ditt akvarium.

Hälsningar,

Isabella

Nej jag vet... tar det inte som kritik heller...

Vill bara lägga ner...

"jag faktiskt tycker om din tråd och om ditt akvarium"

Tack :)

Det var snällt, du är nog den första som säger det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag tycker du kan ta det som en kritik mot din handlare. Inte så allvarlig kanske men ändå.

Goniopora är verkligen ingen nybörjarkorall och sedan anemonen.

Jag har följt din tråd och inte reagerat tidigare men Gonioporan fick mig att bli fundersam.

Det du planerar att fortsätta med, rörmasken t.ex är alldeles utmärkt enligt min åsikt. De brukar vara härdiga i kar som inte är starkt skummade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tja alla.... idag fick jag för mig att byta ut mina pumpar och försöka fixa till det här med bubblorna... och det ganska så bra... har skaffat två sty. new jet 800 som jag kopplade ihop med två slangar upp till hålet... skummaren är nu på för fullt och bubblorna finns där men väldigt lite jämfört med hur det var förr....

vi får se hur det blir när de är lite mer inkörda...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan någon hjälpa mig med en sak?

Jag har två sty rörmaskar med mjukt rör och den ena som jag köpte var ute första dagen och sen aldrig mer, köpte igår en till och samma sak.....

Har jag placerat dem fel? dem är i mitten av akvariet. eller är det någon som käkar på dem? någon räka eller så?

Kalkmasken kommer fram men inte dem....

Jag såg igår när jag flyttade den som köptes först att det finns ngn levande där inne...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan någon hjälpa mig med en sak?

Jag har två sty rörmaskar med mjukt rör och den ena som jag köpte var ute första dagen och sen aldrig mer, köpte igår en till och samma sak.....

Har jag placerat dem fel? dem är i mitten av akvariet. eller är det någon som käkar på dem? någon räka eller så?

Kalkmasken kommer fram men inte dem....

Jag såg igår när jag flyttade den som köptes först att det finns ngn levande där inne...

Tjo!

Nu har jag inte läst så mycket i din tråd men själv har jag rörmaskar en hel mängd som alla var ute och finna fram tills jag skickade ner en imperator i tanken har inte sätt röken av dom sen dess.

kan vara så att du har nått i tanken som har vart och mummsat lite på som.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Ingen dum ide tycker med en träff, jag bor själv i Sumpan och hänger på Akvarieleasing så ni har säkert sett mig där också, dreglande över saker :-)

Tror inte att det spelar någon roll åt vilket håll du vrider koppen, men testa!

Vi kanske får fixa en Solna/Sundbyberg träff, finns en massa folk från solna/sumpan här verkar det som.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt naturligt. Har inga medel där inne... Jag har iof filtermassa där bak som jag rengör en gång i veckan... Den har jag delat i tre delar (svarta filtret) ena biten framför skummaren och andra bakom...

Har du också RSM?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...