Gå till innehåll

Bilder på era sumpar


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

I denna tåt vill vi ha bilder och en kort beskrivning på hur sumpen ser ut.

Min sump.

Det är ett standard kar på 112 liter, inhandlat på hornbach, där jag silikonat in några glasskivor för att dela av.

Till höger går returen ner från karet där är skummaren också placerad.

Sedan kommer bubbelfälla med tre bafflar. Vattnet rinner först över, sen under, sen över igen.

I mitten har jag placerat returpumpen, i detta fack är automatpåfyllningen kopplad, då det är där vattnet minskar vid påfyllning. Där fanns lagom utrymme att ställa min hemmagjorda zeovitreaktor också, denna matas via samma bypass som refugiedelen.

Till vänster hade jag tidigare ett refugium, som matas med vatten från en bypass på returledningen.

Numera har jag en filterpåse i det facket för att ta bort partiklar, refugiet är borta.

post-2410-14468916850219_thumb.jpg

post-2410-14468916850456_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 91
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Här kommer min sump:

Skummaren till vänster Deltec mc500 och en Deltec uvc 10w Eheim/Jäger doppvärmare 100w och en Aquamedic sp3000 osmolator returpumpen är en Aquariumsystem newjet 1700 och en 500 newjet til uvn.

Zeosten och aktivtkol hänger i nätpåsar och sen är där diverse probar till Aquatronica datorn som Temp ,Nivå ,ph och densitet.

I sumpen ligger 1kilo sten mer ska i och fraggar samt massor av räckdjur och vuxna artemia jag har ett 11 w compakt rör det är på lika länge som den vanliga belysningen.

Sumpen är på ca 35 liter.

post-4337-14468916850609_thumb.jpg

post-4337-14468916850793_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min sump:

Ett 380-liters helglasakvarium med måtten 115 x 54 x 60 cm i 10mm glas och svart silikon. Sumpen är indelad i fyra sektioner med var sin funktion. Vattenpåfyllning, skummning, vattenbyte och returpump har sin separata del. Sumpen rymmer ca 100 liter osmosvatten för vattenpåfyllning vilket ger möjlighet att lämna akvariet utan tillsyn en period utan att vattenpåfyllningen blir lidande. Denna del är också designad så att vatten rinner tillbaka i osmosdelen om akvariet skulle överfyllas.

Vattenbytesdelen rymmer ca 100 liter vatten och är i sin design lite av en allt-i-allo-sektion. Ett PVC-rör med avstängningkran löper från bubbelfällans sista ruta förbi vattenbytessektion direkt till returpumpen. När avstängningskranen är helt öppen sjunker vattenståndet något och vattenbytessektionen isoleras då från resten av sumpen. Denna sektion kan då användas som karantänskar eller för att blanda saltvatten i. Ett vattenbyte på ca 10% kan utföras direkt från sumpen.

Skummaren har en egen sektion som följs av en bubbelfälla och en i dagsläget oanvänd kyldel.Kyldelen är inte i drift men är utformad som behållare för ett sekundärt vattensystem som är avgränsat med något tunnare glasskivor än resten av sumpen. Genom denna behållare är det tänkt att man skall kunna cirkulera vatten i en slang till en svalare plats, tex en krypgrund, med en enkel cirkulationspump. Kyldelen är gjord i 4 mm glas för maximal värmegenomsläpplighet utan att för den skull riskera hållbarheten. Kyldelen är 8,5 cm bred och rymmer precis en "Eheim Compact" pump. Returpumpen har också sin egen sektion.

Jag har en film på min sump:

Mer beskrivning finns på denna sida och det finns också en massa bilder i min blog: tex här, här och här.

post-2486-14468916850985_thumb.jpg

post-2486-14468916851123_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, så här ser då min sump ut.

Från vänster kommer vattnet ner och går via dels ett sprinklerfilter och dels via ett vanligt rör ner i sumpen. Med kranen på röret kan man påverka hur stor detl som går via sprinklerfiltret.

post-1377-14468916851221_thumb.jpg

post-1377-14468916851394_thumb.jpg

Efter detta går vattnet i ett U, där jag på höger sida i sumpen har min skummare som jag själv byggt.

post-1377-14468916851609_thumb.jpg

Returen går på utsidan då jag kör en Deltec-pump som måste stå torrt.

I taket på sumpen sitter en av de 36W T8-rör som följde med som standardbelysning till karet. Det gäller att återvinna vad man kan. :)

post-1377-14468916851847_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hallå!!

min sump består av mitt gamla kubkar på 50*50*60.

första fack med deltec MC500 skummare och 150w värare. sen bubbelfälla som ja har laggt ner en strumpa med fosfatremover i.

sen är det en massa LS och en AquaBee UP2000/1 som retur..

kör med durson ner till sumpen med 32 mm pvc..

har också ett deltec 20w uv-c förberätt ifall att ja skulle få prick som matas med en newjett 750 nere ifrån revet.

en Tunze osmolator och en 50 L osmostunna.

en GroTech III NG är betsälld som kommer att mata TM ballinge

post-4122-14468916852878_thumb.jpg

post-4122-14468916853008_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så då e min sump med här dock ej igång på bilden..

jag har endast en mce600 och en NJ3000 i sumoen just nu i starten kommer möjligen skicka i ett fosfat filter senare om det blir nödvändigt.. kommer även skicka i lite LS nu i veckan

post-4350-14468916917297_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så då e min sump med här dock ej igång på bilden..

jag har endast en mce600 och en NJ3000 i sumoen just nu i starten kommer möjligen skicka i ett fosfat filter senare om det blir nödvändigt.. kommer även skicka i lite LS nu i veckan

du kan väll ha fosfat reover i skummaren?!? slipper du har mer pumpar och skit i sumpen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu får vi öka på tråden lite med bilder. Skall snart börja bygga sump och är ute efter en stor sump med plats för vattenbyt och osmosvatten mm. Har någon en sådan och vill visa upp sin ögonsten så blir jag tacksam.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min sump har måtten 70x65x40cm.

Har 3st fack e

Fack 1 för inkommande vatten och skummaren

Fack 2 några små bubbel fällor

Fack 3 för Zeovitreaktorn och returpumpen

attachment.php?attachmentid=21990&d=1207598331

Har bara vatten upp till första överrinningen från k1 till k2 (ca 20cm)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min sump, sprillans ny... Tyckte nästan det var synd att fylla den med vatten :skrattar:.

Snyggingen är i glas och måtten är 70x40x43. Inkommande vatten och skummare bak till höger, vattnet fortsätter sedan genom tre fack från höger till vänster och bak igen. Längst till vänster behållare för 30 liter osmosvatten. Bra med tydliga namn på varje fack så man slipper undra :ler:, särskilt när ingen som helst manual följde med...

post-4339-14468916999412_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du gjot sargen upptill av?

Om frågan är riktad till mig, så måste jag nog göra dig besviken - här görs det tyvärr inga sargar... Är totalt oteknisk och jag skulle nog inte ens komma på att det är möjligt att göra något sådant själv -ger upp. På Elos sida står det i alla fall: "float glass tank with moulded plastic bottom and top cover".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...
  • 1 månad senare...
Min sump:

Ett 380-liters helglasakvarium med måtten 115 x 54 x 60 cm i 10mm glas och svart silikon. Sumpen är indelad i fyra sektioner med var sin funktion. Vattenpåfyllning, skummning, vattenbyte och returpump har sin separata del. Sumpen rymmer ca 100 liter osmosvatten för vattenpåfyllning vilket ger möjlighet att lämna akvariet utan tillsyn en period utan att vattenpåfyllningen blir lidande. Denna del är också designad så att vatten rinner tillbaka i osmosdelen om akvariet skulle överfyllas.

Vattenbytesdelen rymmer ca 100 liter vatten och är i sin design lite av en allt-i-allo-sektion. Ett PVC-rör med avstängningkran löper från bubbelfällans sista ruta förbi vattenbytessektion direkt till returpumpen. När avstängningskranen är helt öppen sjunker vattenståndet något och vattenbytessektionen isoleras då från resten av sumpen. Denna sektion kan då användas som karantänskar eller för att blanda saltvatten i. Ett vattenbyte på ca 10% kan utföras direkt från sumpen.

Skummaren har en egen sektion som följs av en bubbelfälla och en i dagsläget oanvänd kyldel.Kyldelen är inte i drift men är utformad som behållare för ett sekundärt vattensystem som är avgränsat med något tunnare glasskivor än resten av sumpen. Genom denna behållare är det tänkt att man skall kunna cirkulera vatten i en slang till en svalare plats, tex en krypgrund, med en enkel cirkulationspump. Kyldelen är gjord i 4 mm glas för maximal värmegenomsläpplighet utan att för den skull riskera hållbarheten. Kyldelen är 8,5 cm bred och rymmer precis en "Eheim Compact" pump. Returpumpen har också sin egen sektion.

Jag har en film på min sump:

Mer beskrivning finns på denna sida och det finns också en massa bilder i min blog: tex här, här och här.

Peter, Din Sump är fan ren porr....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...