Gå till innehåll

Bilder på era sumpar


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

  • Svar 91
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Från vänster

Schuran Reaktor

70 liters osmosakvarium borrad med överrinning ut i huvudsumpen till höger med fraggarna. Automatisk vattenpåfyllning av osmos via vattenledningen gör att 70l karet alltid är fullt o "svämmar över" när det behövs osmosvatten i huvudsumpen.

Vid vattenbyte häller jag bara i salt i osmosakvariet. Slangar sedan ca 70 liter ur huvudakvariet och pumpar sedan ut det nu färdigblandade saltvattnet ur osmosakvariet. Som när det sedan är tommt automatiskt fylls upp och fungerar som osmosbehållare.

Huvudsump med 4x24w belysning för fraggar samt returkammare.

Ca 50l sump med Levande sten och skummare. Vattnet rinner härifrån nder i huvudsumpen/fraggakvariumet.

post-2348-14468918365256_thumb.jpg

post-2348-14468918365405_thumb.jpg

post-2348-14468918365532_thumb.jpg

post-2348-1446891836571_thumb.jpg

post-2348-14468918365832_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

70 liters osmosakvarium borrad med överrinning ut i huvudsumpen till höger med fraggarna. Automatisk vattenpåfyllning av osmos via vattenledningen gör att 70l karet alltid är fullt o "svämmar över" när det behövs osmosvatten i huvudsumpen.

Vid vattenbyte häller jag bara i salt i osmosakvariet. Slangar sedan ca 70 liter ur huvudakvariet och pumpar sedan ut det nu färdigblandade saltvattnet ur osmosakvariet. Som när det sedan är tommt automatiskt fylls upp och fungerar som osmosbehållare.

Det här låter ju som en intressant idé... Man kanske skall börja blanda saltet i osmostanken vid vattenbyten och konvertera den nuvarande sumpsektionen som jag just nu använder för att blanda nytt saltvatten i, till fraggtank, refugium eller något annat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis fått igång min sump och byggt en del till ett litet refugium...slangen upp till karet ska bytas mot pvc i ett senare skede...

Biobollar på ingående, änsålänge inga skummare eller reaktorer... funderar dock på om jag ska göra en dsb-burk och ställa i eller köra ett turfalgfilter i refugiet...

post-2947-14468918443409_thumb.jpg

och här är den när den byggdes...

post-2947-14468918443614_thumb.jpg

post-2947-14468918442653_thumb.jpg

post-2947-1446891844295_thumb.jpg

post-2947-1446891844321_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...
  • 1 månad senare...

Hur placrar man en Tunze osmolator i en sump med tre fack: inlopp med skummare, refugium i mitten, och sist returpumpen. I utfacket vore ju naturligt men om det blir stopp i akvariets utlopp så kommer ju pumpen tömma ut-facket och osmolatorn kommer börja fylla på tills alla 25 liter har gått åt och en fin översvämning har skett i akvariet som nu också har låg salthalt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som dom övriga säger så ska givaren sitta i returfacket, det är det enda facket där volymen sjunker när vattnet dunstar.

För att motverka att man tömmer osmos reservoaren vid eventuellt stopp i avrinningen, så man kan sätta en timer på osmolatorn. Denna ställer man så den är påslagen några gånger om dygnet, hur ofta och länge beror på avdunstningen.

Det värsta som händer då är att returpumpen går torr men man slipper riva upp parketten vid olycka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Huga. Ett trång skåp har man iallafall. Men i skåpet står ett 120 L akvarium med tre fack och bubbelfälla.

Fack 1: Skummare + aktivt kol

Fack 2: Automatisk zeovitreaktor

Fack 3: Returpump

I övrigt så har jag en doserpump med 7 kanaler där alla används (balling och zeovitprodukter)

Sedan 3 st 5 L dunkar med ballingvätskor.

En osmostank 30 L med automatisk påfyllning.

Elkontakter där jag bl.a. kan stänga av skummare, zeovitreaktor, returpump, osmospåfyllningen separat. Sedan har jag en programmerbart grenuttag för belysning och spolningen i zeovitreaktorn.

Puh... Här kommer lite bilder iallafall

post-4730-14468920729958_thumb.jpg

post-4730-14468920729583_thumb.jpg

post-4730-14468920729766_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur placrar man en Tunze osmolator i en sump med tre fack: inlopp med skummare, refugium i mitten, och sist returpumpen. I utfacket vore ju naturligt men om det blir stopp i akvariets utlopp så kommer ju pumpen tömma ut-facket och osmolatorn kommer börja fylla på tills alla 25 liter har gått åt och en fin översvämning har skett i akvariet som nu också har låg salthalt?

Det som är så bra med avrinningen jag har är att den är idiotsäker.Svårt att förklara men om ni har turen förbi mig eller brommazoo så titta på den.

Annars skulle jag nog kört den på timer eller att du sätter en extra givare i tanken så om nivån i karet höjs bryter den strömmen till osmosen så blir det inga probem utom att returpumpen troligast går torr och går sönder.Men det går ju att sätta en brytare där med så om nivån blir för låg så stängs den av med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips, speciellt det med att sätta nödstoppet i akvariet låter bra, Tunze har ju två givare, ett optiskt öga och en flyt-"pryl", den sistnämnda bör kanske vara i akvariet. Får införskaffa en brytare till returpumpen när bygget börjar. Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...