Gå till innehåll

Bilder på era sumpar


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

Guest Mickius

Väcker en gammal tråd då jag tycker det är riktigt intressant hur personer byggt sina sumpar :) så in med bilder nu gott folk

I mitt skåp ska ljuddämpningsmatta sättas in framöver och lite mera eluttag ska sättas in då inte alla räcker till just nu :D

3edcbc57-1fb1-60e4.jpg

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 91
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack för alla tips, speciellt det med att sätta nödstoppet i akvariet låter bra, Tunze har ju två givare, ett optiskt öga och en flyt-"pryl", den sistnämnda bör kanske vara i akvariet. Får införskaffa en brytare till returpumpen när bygget börjar. Tack!

Så har jag, men det skulle kännas tryggare att ha en i sumpen också, så jag funderar på att kapa sladden och koppla ihop två givare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nerrinning till vänster i skummarfacket lite levandesten o provisoriskt placerat np-pellets filter i mitten efter dubbla bubbelfällor sen en enkel bubbelfälla till returfacket där osmolatorn sitter. All el har jag dragit ut på baksidan för jag tyckte det kändes lite farligt att tränga in det i det lilla skåpet. storleken är på 54liter, mc500 skummare, grotech unifilter uf-070till pelletsen, tunse osmolator och aquabee up 2000/1 som retur samt diverse småpumpar för att få cirkulation i de olika facken. vet inte om det e nödvändigt men det kändes säkrast så!!

post-5901-14468922159154_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ghetto sump utan skimmer

slangen med slangklämma går till ytterfilter

p6073507.jpg

p6073508.jpg

in

p6073510.jpg

ut

p6073511.jpg

är väl medveten om riskerna, "dödmans-hål" ska borras i in/ut så den vattenmängd som släpps ner kommer rymmas i sumpen. Att insuget skulle klogga igen är nåt man måste ha koll på..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
[ATTACH]97242[/ATTACH] tänkte jag skulle lägga upp hela systemet nu när det är klart! Väntar bara på mangrove skotten till ena filtersumpen

Sätt ett nät över mangrove delen så får du inte ner löven som ev trillar ner. Har även sett ett annat system med mangrove å en dimm funktion 1ggr dagen är kanon för mangroveskotten/träden. Kommer själv ha detta i min kommande mangrove del.

fick iden från detta inlägg på RC

http://www.reefcentral.com/forums/showpost.php?p=20180147&postcount=562

installed the mangrove mister, an automatic misting unit for use in vivariums. This will automatically mist the mangrove leaves for 4 seconds every 8 hours.

IMG_6434.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt ett nät över mangrove delen så får du inte ner löven som ev trillar ner. Har även sett ett annat system med mangrove å en dimm funktion 1ggr dagen är kanon för mangroveskotten/träden. Kommer själv ha detta i min kommande mangrove del.

fick iden från detta inlägg på RC

http://www.reefcentral.com/forums/showpost.php?p=20180147&postcount=562

Ska ta en funderare på regnsystemet men nät var ett bra tipps ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog en bild på min när jag ändå var där och rotade..

post-7112-14468929707442_thumb.jpg

Ner till hö tillsammans med skummare och eheim powerhead med diffusor för ozonen. Mittenfacket för tillfället lite sten och ett innerfilter med fosfatremover. Tänker mig ett refugium här. Sist returfacket.

Inkommande vatten via magnetventil på timer, genom osmosen och en dunk med kalciumhydroxid. Funkar bra - behöver justeras nån gång i månaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog en bild på min när jag ändå var där och rotade..

Ner till hö tillsammans med skummare och eheim powerhead med diffusor för ozonen. Mittenfacket för tillfället lite sten och ett innerfilter med fosfatremover. Tänker mig ett refugium här. Sist returfacket.

Inkommande vatten via magnetventil på timer, genom osmosen och en dunk med kalciumhydroxid. Funkar bra - behöver justeras nån gång i månaden.

Rotor, lite OT...ozonen, vilken Eheim?...Mängd? Styrning eller 24/7 ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör ozonen som sjukdomsbekämpning just nu - haft oodinium. Ville inte koppla den till skummaren, utan har satt den på en vanlig eheimpump, tror ca 2000l/h, med diffusor. Blir givet mer ozon i luften, men den står i källaren och går på timer 5h varje natt. På sikt tänker jag mig en ordentlig styrning, just nu kör jag bara så mycket jag vågar. Mängd... 300 sanders på ca 30% - då luktar det ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör ozonen som sjukdomsbekämpning just nu - haft oodinium. Ville inte koppla den till skummaren, utan har satt den på en vanlig eheimpump, tror ca 2000l/h, med diffusor. Blir givet mer ozon i luften, men den står i källaren och går på timer 5h varje natt. På sikt tänker jag mig en ordentlig styrning, just nu kör jag bara så mycket jag vågar. Mängd... 300 sanders på ca 30% - då luktar det ;)

Tack för svaret,vill heller inte koppla ozonen den till skummaren. Blir nog att prova sig fram så småningom, har inget akut behov direkt utan men har en generator liggande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag valde att göra en enkel sump med ett stort fack för teknik och returpumpen. Det som finns där i är en skummare BM 150 Pro, FM zeomatic till zeovite, tunze osmolator, doserpump till TM balinge, Jäger värmare och en liten tunze cirkulationspump så man inte får en massa skithöger. Det finns också en att kg LS i sumpen där det växer fullt av svamp på. också en hem till några krabbor som inte gjort sig förtjänta att bo i stora karet. :)

post-4122-14468929715438_thumb.jpg

post-4122-14468929715684_thumb.jpg

post-4122-14468929715922_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...