Guest Mickius Postat 20 maj 2011 Postat 20 maj 2011 Väcker en gammal tråd då jag tycker det är riktigt intressant hur personer byggt sina sumpar så in med bilder nu gott folkI mitt skåp ska ljuddämpningsmatta sättas in framöver och lite mera eluttag ska sättas in då inte alla räcker till just nu Sent from my iPhone 4 using Tapatalk Citera
petnym Postat 20 maj 2011 Postat 20 maj 2011 Tack för alla tips, speciellt det med att sätta nödstoppet i akvariet låter bra, Tunze har ju två givare, ett optiskt öga och en flyt-"pryl", den sistnämnda bör kanske vara i akvariet. Får införskaffa en brytare till returpumpen när bygget börjar. Tack!Så har jag, men det skulle kännas tryggare att ha en i sumpen också, så jag funderar på att kapa sladden och koppla ihop två givare... Citera
Roger.S Postat 24 maj 2011 Postat 24 maj 2011 nerrinning till vänster i skummarfacket lite levandesten o provisoriskt placerat np-pellets filter i mitten efter dubbla bubbelfällor sen en enkel bubbelfälla till returfacket där osmolatorn sitter. All el har jag dragit ut på baksidan för jag tyckte det kändes lite farligt att tränga in det i det lilla skåpet. storleken är på 54liter, mc500 skummare, grotech unifilter uf-070till pelletsen, tunse osmolator och aquabee up 2000/1 som retur samt diverse småpumpar för att få cirkulation i de olika facken. vet inte om det e nödvändigt men det kändes säkrast så!! Citera
Alex_y Postat 29 maj 2011 Postat 29 maj 2011 Här är min enkla 3 facks sump på mitt relativt nystartade kar Citera
Vandal Postat 5 juni 2011 Postat 5 juni 2011 Här kommer ett par bilder på min ännu inte igångsatta sump till nya karet...mått 80x60x35 Citera
Alexander Postat 7 juni 2011 Postat 7 juni 2011 ghetto sump utan skimmerslangen med slangklämma går till ytterfilterinutär väl medveten om riskerna, "dödmans-hål" ska borras i in/ut så den vattenmängd som släpps ner kommer rymmas i sumpen. Att insuget skulle klogga igen är nåt man måste ha koll på.. Citera
alexochingencarina Postat 31 maj 2013 Postat 31 maj 2013 Bumpar här. Är ju själv på g att bygga sump. Det måste finnas många nya fina sumpar där ute! Citera
Coralkiller Postat 1 juni 2013 Postat 1 juni 2013 tänkte jag skulle lägga upp hela systemet nu när det är klart! Väntar bara på mangrove skotten till ena filtersumpen Citera
Coralkiller Postat 1 juni 2013 Postat 1 juni 2013 det är ingen sump det är teknik rum Hehe ja så heter det nog Citera
Coralkiller Postat 2 juni 2013 Postat 2 juni 2013 här är min nya sump [ATTACH=CONFIG]97250[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]97251[/ATTACH]Nice gillar fack fördelningen! Citera
wrang Postat 2 juni 2013 Postat 2 juni 2013 [ATTACH]97242[/ATTACH] tänkte jag skulle lägga upp hela systemet nu när det är klart! Väntar bara på mangrove skotten till ena filtersumpenSätt ett nät över mangrove delen så får du inte ner löven som ev trillar ner. Har även sett ett annat system med mangrove å en dimm funktion 1ggr dagen är kanon för mangroveskotten/träden. Kommer själv ha detta i min kommande mangrove del.fick iden från detta inlägg på RChttp://www.reefcentral.com/forums/showpost.php?p=20180147&postcount=562installed the mangrove mister, an automatic misting unit for use in vivariums. This will automatically mist the mangrove leaves for 4 seconds every 8 hours. Citera
Coralkiller Postat 2 juni 2013 Postat 2 juni 2013 Sätt ett nät över mangrove delen så får du inte ner löven som ev trillar ner. Har även sett ett annat system med mangrove å en dimm funktion 1ggr dagen är kanon för mangroveskotten/träden. Kommer själv ha detta i min kommande mangrove del.fick iden från detta inlägg på RChttp://www.reefcentral.com/forums/showpost.php?p=20180147&postcount=562Ska ta en funderare på regnsystemet men nät var ett bra tipps Citera
Rotor Postat 2 juni 2013 Postat 2 juni 2013 Tog en bild på min när jag ändå var där och rotade..Ner till hö tillsammans med skummare och eheim powerhead med diffusor för ozonen. Mittenfacket för tillfället lite sten och ett innerfilter med fosfatremover. Tänker mig ett refugium här. Sist returfacket.Inkommande vatten via magnetventil på timer, genom osmosen och en dunk med kalciumhydroxid. Funkar bra - behöver justeras nån gång i månaden. Citera
Suma Postat 2 juni 2013 Postat 2 juni 2013 Tog en bild på min när jag ändå var där och rotade..Ner till hö tillsammans med skummare och eheim powerhead med diffusor för ozonen. Mittenfacket för tillfället lite sten och ett innerfilter med fosfatremover. Tänker mig ett refugium här. Sist returfacket.Inkommande vatten via magnetventil på timer, genom osmosen och en dunk med kalciumhydroxid. Funkar bra - behöver justeras nån gång i månaden.Rotor, lite OT...ozonen, vilken Eheim?...Mängd? Styrning eller 24/7 ? Citera
Rotor Postat 2 juni 2013 Postat 2 juni 2013 Kör ozonen som sjukdomsbekämpning just nu - haft oodinium. Ville inte koppla den till skummaren, utan har satt den på en vanlig eheimpump, tror ca 2000l/h, med diffusor. Blir givet mer ozon i luften, men den står i källaren och går på timer 5h varje natt. På sikt tänker jag mig en ordentlig styrning, just nu kör jag bara så mycket jag vågar. Mängd... 300 sanders på ca 30% - då luktar det Citera
Suma Postat 2 juni 2013 Postat 2 juni 2013 Kör ozonen som sjukdomsbekämpning just nu - haft oodinium. Ville inte koppla den till skummaren, utan har satt den på en vanlig eheimpump, tror ca 2000l/h, med diffusor. Blir givet mer ozon i luften, men den står i källaren och går på timer 5h varje natt. På sikt tänker jag mig en ordentlig styrning, just nu kör jag bara så mycket jag vågar. Mängd... 300 sanders på ca 30% - då luktar det Tack för svaret,vill heller inte koppla ozonen den till skummaren. Blir nog att prova sig fram så småningom, har inget akut behov direkt utan men har en generator liggande. Citera
hansson_1985 Postat 3 juni 2013 Postat 3 juni 2013 Jag valde att göra en enkel sump med ett stort fack för teknik och returpumpen. Det som finns där i är en skummare BM 150 Pro, FM zeomatic till zeovite, tunze osmolator, doserpump till TM balinge, Jäger värmare och en liten tunze cirkulationspump så man inte får en massa skithöger. Det finns också en att kg LS i sumpen där det växer fullt av svamp på. också en hem till några krabbor som inte gjort sig förtjänta att bo i stora karet. Citera
alexochingencarina Postat 3 juni 2013 Postat 3 juni 2013 Ser bta ut! Mycket trevliga sumpar ite i landet! Citera
phhasek Postat 4 juli 2013 Postat 4 juli 2013 Räknas inbyggda sumpar? I så fall vore jag intresserad av hur folk har löst detta. Refugium med macroalger, UVC, olika filterlösningar osv. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.