Gå till innehåll

Järn i hushållet


Wiking

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte testa med att dosera lite järn i mitt kar. Då jag har 23 mil T&R till närmaste saltbutik och inte har lust att skicka efter något lämpligt medel så vore det praktiskt att kunna återanvända något medel från hushållet.

Någon som vet om det finns något lämpligt bland kökshyllorna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag kan komma på skulle vara järntabletter. Men det kanske inte alla har hemma. Det finns mängder med livsmedel som är rikt på järn men hur hade du tänkt dosera järnet utan att få med massor av annat som du troligen inte vill ha?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag kan komma på skulle vara järntabletter. Men det kanske inte alla har hemma. Det finns mängder med livsmedel som är rikt på järn men hur hade du tänkt dosera järnet utan att få med massor av annat som du troligen inte vill ha?

Något annat vill jag ju inte ha med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Järnet måste vara "aktivt" om det ska göra någon nytta i akvariet. Att bara lägga i en bit järn eller stålull gör ingen skillnad, det rostar bara.

De järntillsatser man kan köpa i en akvarieaffär är biologiskt aktivt för att kunna tas upp av levande organismer. Det heter nått på fikonspråket, men det har jag glömt...

Om du har långt att åka kan du väl köpa på internet :)

http://www.pwss.nu/product.php?productid=7652&cat=1148&page=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När järnet rostar frigörs järnjoner. Dessa tas upp av koraller etc. Vad menar du med "biologiskt aktivt"? Vill man kan man säkert använda t ex järnsulfat (vitiriol, gratis på järnbruk, men då kan det säkert innehålla lite annat också) eller järnklorid, eller tillverka egen.

Köp i så fall saltsyra för 30 spänn i färghandeln. Lös upp järnull. Låt dunsta av. Men jag tror äligt att en liten bit järn direkt i karet räcker. Problemet är väl att veta hur mycket man behöver dosera då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingemar - du har väl varit med så länge att du kommer ihåg stenålderns växttrick - alltså släppa en liten järnskruv (bonnajärn) i akvariet. Det är riktigt att alger, koraller och växter behöver en viss form av järn men det sker hela tiden en vandring av och mellan olika former så den lämpliga formen kommer att finnas där. Ta en liten järnmutter (ej förzinkad eller annat - bara järn) och lägg i - du kan ju ta upp den sen när du kommer till civiliserade trakter :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mata med spenat? När det paserat igenom lämplig ätmaskin borde järnet vara tillgängligt för alla i karet? Spenat innehåller "något mer" järn än det mesta annat i frukt och grönsaksväg, även om det inte är en hemsk massa mer...

B!

Ett bra förslag med spenat, det ligger nu ett antal blad i karet sedan något dygn. Jag tror dock järninnehållet är för litet för att påverka mina invånare. Men mina Kejsare har fått lite nytt foder att kalasa på, vilket de gör med glädje. Tack för tippset!

Ingemar - du har väl varit med så länge att du kommer ihåg stenålderns växttrick - alltså släppa en liten järnskruv (bonnajärn) i akvariet. Det är riktigt att alger, koraller och växter behöver en viss form av järn men det sker hela tiden en vandring av och mellan olika former så den lämpliga formen kommer att finnas där. Ta en liten järnmutter (ej förzinkad eller annat - bara järn) och lägg i - du kan ju ta upp den sen när du kommer till civiliserade trakter :)

MVH Lasse

Jo visst minns jag det Lasse, men jag har nog blivit lite feg med tiden. Eftersom jag har en engelsk bil med 45 år på nacken så har jag ett skapligt lager med gamla hederliga skruvar och muttrar utan krom och annat glitter. Jag skall hänga i något redan i kväll, det är ju bara att titta på koraller och alger och se hur de reagerar. Tack för tippset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittar du hit i sommar har jag en säck järnsulfat i garaget. Recept här under Iron:

http://reefkeeping.com/issues/2004-05/rhf/index.php

Fast numer kör jag med Fauna Marins Heavy metal komplex.

Bara en arbetsvecka kvar sedan är det semester, så jag stannar till hos dig inom 2-3 veckor, jag hör av mig i god tid innan. Angående det där receptet så skall jag läsa på och fundera.................

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...