Gå till innehåll

Jurgonhs nya.. planering


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Vad det gäller vattenvärden så är det ganska olämpligt att göra antaganden. Vissa saker är hyfsat lätt att mäta och då är det bättre att mäta.

Jo så sant.. dock så hade jag ingen aning om hur kH testet fungerade förra veckan när jag mätte värdena i dunkarna så därför kunde jag inte mäta kH.. alla andra värden var dock bra.. och akvarierna i fråga ser väldigt välmående ut...

Nåja.. jag ska mäta med min kompis KH test också för att dubelkolla.. och även med hans saltmätare.

Men vad gör jag om det är så att kh-värdet är för lågt? visst finns det nån kh-buffer man kan köpa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 150
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jörgen jag tror som Ingemar att du ska ta reda på vad du har för salthalt innan du funderar på kH värdet. När du vet vad det är kan du sedan gå vidare.

Jag har haft samma vipparmsmätare och den visade rätt när jag köpte den, testade mot refraktometer. Efter ca 1 år testade jag igen och då visade den helt fel. Jag tycker det är värt att investera i en refraktometer. Är det så att du inte tycker det så ska du testa den ofta mot någon annan mätare.

Hur kommer det sig att du bara har gammalt vatten? Räknar du med att byta vatten till färskt inom kort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jörgen jag tror som Ingemar att du ska ta reda på vad du har för salthalt innan du funderar på kH värdet. När du vet vad det är kan du sedan gå vidare.

Jag har haft samma vipparmsmätare och den visade rätt när jag köpte den, testade mot refraktometer. Efter ca 1 år testade jag igen och då visade den helt fel. Jag tycker det är värt att investera i en refraktometer. Är det så att du inte tycker det så ska du testa den ofta mot någon annan mätare.

Hur kommer det sig att du bara har gammalt vatten? Räknar du med att byta vatten till färskt inom kort?

Okidoki.... ja som sagt, jag ska kolla med en kompis vipparmsmätare nu till veckan och se vad den säger.. kanske tar och beställer mig en refraktometer också för att vara på den riktigt säkra sidan..

Ska även kolla kh med ett annat test.

Jag har fyllt upp akvariet till hälften, ca 150 liter gammalt vatten som jag fått av folk.. har nu producerat 150 liter osmosvatten som jag ska blanda med salt nu idag som jag ska fylla på med så att jag kör hälften nytt hälften inkört...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får gärna vatten av mig med när jag byter, när jag byuter tar jag bort vatten som jag tycker inte är bra nog för mig. Hur tror du att andra tänker? Jag gissar att det vattnet du får/köper är vatten som annars skulle kasseras. Jag rekomenderar dig att köra med nytt vatten i karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man skall använda en del gammalt vatten eller inte vid en nystart har varit och är också fortfarande en het fråga både bland salt ocxh sötvattensakvarister. Personligen så - om jag har tillgång till det - använder jag alltid en del gammalt vatten vid en nystart. Senast använde jag ca 50 liter från mitt RSM när jag startade mitt 400 liter Percula. Detta har inget med bakterier eller andra mikrorganismer att göra eftersom de nyttiga bakterierna är sådana som normalt inte finns i vattenfasen utan orsaken är en helt annan. Nytt vatten - oavsett om det är sött eller salt är ett kemiskt vatten utan många av de biologiska restmolekyler som ett mot fisk och andra organismer "vänligt" akvarievatten har. Att använda en del beg. vatten vid starten påskyndar (enligt mitt synsätt) mognaden av vattnet. Sedan - om man skall använda så mycket som 50% är väl en smaksak. Om vi nu ser på den som ger sitt dåliga vatten så anser de flesta av oss att vi har så bra vatten att ett 10% vattenbyte håller vårt eget vatten i toppform. Alltså ge bort sådant vatten som vi tycker blir jättebra med 10 % nytt vatten till en som tar detta vatten och tillsätter 50 % nytt vatten är väl knappast att ge bort skitvatten eller hur - vi själva tycker ju att en tillsats av 10 % nytt vatten duger.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har testat bägge metoderna.. nytt akvarievatte, och gammalt + nytt.. men har inte märkt någon skillnad faktiskt.

En gång tidigare, så var jag tvungen att byta allt vatten till ett akvarie. Och hade massa koraller då, tog kranvatten och mixade.. Såg ingen skillnad på varken fisk eller koraller.

Kanske har jag bra kranvatten? Annars kör jag bara med osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ett akvarium med 300 liter vatten i avdunstar 10 liter per dag blir det 300 liter per månad. (Kanske högt räknat). Om man sedan byter 10% per månad (lågt räknat) mot nyblandat saltvatten blir halten av föroreningar med tiden ungefär 10 gånger högre än i kranvattnet. Om inte föroreningarna tas upp och accumuleras i djur eller alger...

Men en gång är ingen gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man skall använda en del gammalt vatten eller inte vid en nystart har varit och är ....

Lyssna på Lasse vad han säger även om han säger emot vad jag nyss skrev. Jag brukar lyssna på honom då han är erfaren. En sak är vi i detta fall helt eniga om och det är att det har diskuterats mycket och att det finns många åsikter!

Min egen uppfattning är dock fortfarande att jag själv inte skulle nyttja mycket gammalt vatten om jag startade ett nytt kar. Följer med mycket med sten mm men detta är inbget som är svart eller vitt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gammalt vatten är helt enkelt... gammalt vatten. Den mikrofauna du vill åt finns i levande stenen och när du fyller på med nytt vatten så har du redan från start en stor mängd viktiga spårämnen och du har förhoppningsvis redan då en balans av Ca, Mg och KH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser väll det primärt som en kostnadsfråga. Tar man 90% vatten från ett inkört kar, och fyller på med nytt, får man ju som Lasse säger exakt samma värden som om killen det kommer från byter 10% och fyller på med nytt. Så det borde inte vara något fel på vattnet. Och rimligtvis är det rätt mycket billigare & snabbare än att köra fram osmos vatten, blanda i salt, och ösa det i baljan.

Får jag betala lika mycket för inkört vatten som för saltet att göra motsvarande mängd vatten med finns det ingen tvekan, då gör jag nytt vatten.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagts i tråden..

Om en akvarist byter 10% vatten i sitt kar så håller man akvariet i toppskick.. finns ingen som byter 100% vatten för det skulle inte djuren må bra av..

Så om jag tar 50% gammalt och 50% nytt så borde det ju bli finemang..

Jag lyssnar mycket på Lasse och han råder mig till detta.. kommer starta rätt mycket efter "Lasse-metoden"

Förstår inte alls Sillens argument.. att det skulle vara helt förkasttligt, i princip värdelöst vatten i inkörda akvarium.. med det synsättet borde du ju själv byta 100% vatten varje vecka eftersom det du redan har i akvariet är helt otjäntligt? :P

Sen är det ju som sagt dessutom en kostnadsfråga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har som alla vet startat kar direkt från schratch med bara nytt vatten både vad gäller sött som salt. Min erfarenhet är att jag får en bättre start om jag använder en del gammalt vatten. Det har inget med mikrofaunan att göra - mer med biologiska restprodukter att göra. I ett helt nytt vatten, renat genom osmos eller via ett vattenverk är alla partiklar som kolloider och annat helt borta. I ett ingånget akvarium finns många biologiska restämnen som gör att vattnet blir mer skonsamt mot slemlager på både fisk och andra djur. Slemmet på en fisk har mer betydelse än att minska friktionen mot vattnet. En av de absolut viktigaste är att vara ett första skydd mot angripande mikrorganismer. Tänk efter - var ser ni mest angrep av mikroorganismer som olika vitaprickparasiter. Jo på ställen där slemlagret av naturliga orsaker är tunt såsom fenor och på nacken. Har jag inte tillgång till gammalt vatten så brukar jag tillsätta Tetras bacterozym för just påskynda denna process. För minst stress så tycker jag det är viktigt att inte bara den kemiska sammansättningen av vattnet är den rätta utan också att det är ett mer "biologiskt" riktigt vatten. Nu kanske inte jag skulle ta 50% gammalt vatten men åtminstone en 10 - 15 procent. Man kan jämföra med när jag flyttade mitt Clownhotell 25 mil. Jag spardade ca 50 % av vattnet och tillförde ca 50 % nytt i den nya miljön. Det finns tillfälle när man inte skall använda gammalt vatten - vid sjukdom och annat men åtminstone jag tycker det blir en mjukare och bättre start vid användandet av gammalt vatten. Vill man så kan man ju efter inkötningsfasen byta lite mer än normalt om man vill.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får gärna vatten av mig med när jag byter, när jag byuter tar jag bort vatten som jag tycker inte är bra nog för mig. Hur tror du att andra tänker? Jag gissar att det vattnet du får/köper är vatten som annars skulle kasseras. Jag rekomenderar dig att köra med nytt vatten i karet!

Det var detta inlägg jag syftade på.. jag tolkade det som att inkört akvarievatten bara dög till att hällas bort.. och då menade jag.. vad har du för vatten i ditt kar med den inställningen? sen var jag dessutom lite ironisk =)

Men som sagt.. nu håller jag på att fylla på med samma mängd färsk vatten.. tror detta blir bulla som man säger =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet är nu helt uppfyllt... väntar bara på att det ska bli söndag då jag ska till Aqua Warehouse och shoppa sten, fisk, städppatrull osv =)

Jag har börjat hitta en massa trevligt djurliv på stenarna nu..

Har massa små räkliknande små djur på typ 1 mm som springer runt under levande stenen där det inte är så strömt.. nån som vet vad detta är för djur?

Sen har jag ett gäng små stjöstjärnor.. både svart och vita.. har haft sånna i alla mina tidigare kar också.. men är det dom svarta som äter kalkalger? bör jag försöka rensa ut dom?

Jag har förövrigt beställt en sån billig kinesisk ozonisator jag tänkte prova att köra på min MCE600 skummare.. enligt deltec ska detta fungera prima... dessutom är det ju en filterkammare där jag kör aktivt kol innan utloppet.. så känns som säkert...

Frågan är.. när jag kör ozon.. blir min uvc överflödig då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul!

Det är nu det börjar...

Men! Ta det lungt nu och känn efter. Det kommer mycket kul allt eftersom, men det tar ju tiiiid.

Jajjemen, skitkul =)

Självklart.... ska ha is i magen och studera förändringarna i karet och inte köra nå panikartade förändringar eller så =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådärja.. nu har jag inhandlat resten av stenen.. så nu har jag ca 50 kg sten..

har även 24 sniglar, en eremit, 2 ormstjästjärnor och en ocellerisclown och en till är på väg.. den ska braa fiskas upp ur Blazes fullproppade akvarium :P

Det är fortfarande ganska mjölkigt i mitt kar efter att jag tillsatt levande sand.. men det lär väl lätta snart..

Börjar näästan ångra att jag köpte sugersizesand.. det är så förbannat snyggt men mina tunzepumpar skapar sandstorm.. så jag vet inte om jag får ta och lägga lite grövre sand ovanpå eller nått eller om det räcker med att experimentera med pumparna och rikta om dom osv.. det är på kortsidan mittemot pumparna som det virvlar som mest.. där störmmen liksom krickar med rutan och vänder...

Iaf här kommer en översiktsbild på första försöket av aquascaping...

När dimmar lagt sig tänkte jag ta fler bilder och starta en ny tråd då jag nu lämnar planeringsstadiet..

3964235308_d6b7da69e3.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted.. självklart är du välkommen =) dock har jag ju inte så mycket levande förutom två clowner, ett gäng mjukoraller och en städpatrull... men alltid roligt med besök och sancka salt... så kom hit på en fika du =)

Blaze: Jo tycker det blev riktigt bra,.. finslipade lite idag och småflyttade några stenar så det blev ännu bättre och nu börjar alla koraller att slå ut...

Fortfarande lite mjölk dock men man ser ju allting i karet utan problem.. bara en lite lätt mjölkighet som stör... en vecka till och vattnet lär förhoppningsvis vara kristallklart =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Jag har nu haft mitt 300 liters igång i ganska precis 6 månader och nu är jag inne i nya akvarieplaner..

Har ett 400 liters kar med möbel och sump på gång och tänkte köra ett lite seriösare bygge utan att det blir nå jätteextravaganca.. jag kommer flytta över alla fiskar och stenkoraller till detta och satsa på revvänliga fiskar och enbart stenkoraller och lägre djur.

Lär komplettera mitt fiskbestånd med ett par kirurger till och nån trevlig stimfisk och sådant och köpa på mig lite färgranna spsper...

I mitt nuvarande så kommer jag behålla alla skivisar och mjukoraller och där kommer allting få växa hejvilt och få lite vildvuxen känsla.. jag kommer köra samma system som nu men nedgradera ljuset till en 5x39W T5.. här kommer jag att köra lite rubustare fiskar.. har ett fullvuxet lekpar av frenetusclown på gång, och så hade jag tänkt mig nån form av drake och ev muräna..

Men iaf, nu till planerna på det nya 400 liters karet och hur jag tänkt köra... vill ha lite feedback på tankarna och så..

Karet är alltså ett 400 liter med ungefärliga mått på 130x50x60, med tillhörande möbel och överbyggnad. Karet är borrat i ena hörnet och det följer med rördragning och en sump på 100 liter, som jag dock kommer limma om för att passa mina behov.

I belysning så har jag beställt 2 st begade 250:watt MH:are på 20.000 K

Kommer komplettera detta med ett par vitare rör för att balansera upp och kanske 1 helblått..

Skummare så kom jag över en billig Deltec 1060S.. kanske överdrivet överdimensionerad men då har jag för framtiden och ändå billigare än en mindre så =)

Kommer köra Bubble magus dosserpumpar för att dossera ballingvätskorna.

Kommer köra på en bubbla magus zeorektor.. har inte bestämt mig än om jag ska köra zeovit fullt ut, eller prova biopellets, eller köra en J.Svärd-variant och köra zeolit och vodka.. men vad jag än väljer så blir det i denna reaktor.

Returpump är en Oceanrunner 3500

Automatisk vattenpåfyllnad kommer jag också köra ev genom en kalkvattenmixer.

Detta är väl ungefär hur min plan är...

Så här hade jag tänkt limma facken i sumpen.. feedback på detta önskas mer än gärna då det säkert finns mycket smartare sätt.

4439291520_81de0a3004_b.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...