Gå till innehåll

Bubble-Magus skummare


adddo

Rekommenderade inlägg

  • Svar 212
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Då är det en Bubble Magus NAC6 på väg hem:D

Det jag sitter och klurar på nu är hur vattnet går, funderar lite på sump bygget.

Hittar ingen manual utan tittat på bilder. Om jag listat ut rätt så kommer vattnet in bak/under och kastas framåt. Eller hur gör den?

Har inte en så jättestor sump så får göra ett så litet fack som möjligt.

Gör den så kan man väl göra facket nästan lika bred som skummarn men lite längre, eller bör den ha större plats?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det en Bubble Magus NAC6 på väg hem:D

Det jag sitter och klurar på nu är hur vattnet går, funderar lite på sump bygget.

Hittar ingen manual utan tittat på bilder. Om jag listat ut rätt så kommer vattnet in bak/under och kastas framåt. Eller hur gör den?

Har inte en så jättestor sump så får göra ett så litet fack som möjligt.

Gör den så kan man väl göra facket nästan lika bred som skummarn men lite längre, eller bör den ha större plats?

Det stämmer fast tvärtom. vatten in i fram och ut under. jag har bara nån cm på varje sida i min sump och så lite längre fram och baktill och det funkade fint för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ju samma svar från båda?

Pumpen suger vatten där du ser den vita restriktorn. Restriktorn är en del av venturin som ser till så att det blandas luft och vatten före pumpen, för att sen finfördela luften i microbubblor när den passerar impeller kammaren i pumpen. Därefter hamnar vatten + luft (nu skum) i reaktorkammaren på skummaren, flödar över, och rinner ut via det blå röret. (återigen som vatten) Luften separeras bort i reaktorkammaren och på vägen ut genom det blå röret, så det mesta av luften är borta när vattnet kommer ut i sumpen igen.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bubble Magus har ju skummare med flera olika pumpar, skulle gärna vilja höra lite recenssioner av de olika pumparna på skummarna.

Modellerna med Atmanpumpar är ganska billiga, har hört att dessa pumpar har problem att starta ibland, någon som upplevt dessa problem? Eller har alla dessa pumpar svårt att starta?

Sen har de några modeller med Aquabee, som väl får anses som en stabil pump, men som ibland har en tendens att burra ganska rejält...

De har ju även någon modell med Sicce PSK pump, denna användes väl av typ ATI under en period? Hur är den? Nån som har en BM med Sicce-pump? Jag är själv lite sugen på en BM200P med Sicce.

Oavsett pump så verkar de flesta med BM överrens om att det är en relativt tyst skummare, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Sicce PSK 2500 pump i mitt hemmabygge. Den drar in rejält med luft sett till dess elförbrukning och jag är mycket nöjd med pumpen som sådan. Min skummare är ett försök att efterlikna FM's Ultraskim 2 i storlek och design.

Har hört en BM150Pro med AquaBee pump, den var (i mina öron) nästan tystare än min egen skummare, sen är det ju mycket hur djupt vatten den står i, var man har luftinsug, med eller utan ljuddämpare osv.

Jag hade inte tvekat på den skummaren du tänker på, den verkar perfekt för de flesta normala karen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör min skummare alltid så jag behöver inte starta den. koppen tömmer man ju med slangen :)

det är ju förståss smidigt, men det är ju en fördel om skummaren startar ex efter strömavbrott och man måste ju göra rent stigarrör o kopp ibland :)

NAC66 med 2st Atman ligger ju också bra till, väldigt bra pris, nackdelen som jag ser är två pumpar som ligger o värmer vattnet med c:a 60w, 200P med Sicce har en pump på 21w.

Fler med input om pumparna på BM?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Har en liten fundering som säkert skrivits om för. Men jag är ingen kompis med sökfunktionen.

Hur högt ska man låta det bubbla? Ska det bubbla över hela tiden (även vita bubblor)?

Nu har jag fått ett litet brunt lager på insidan av "stigarröret" Antar att den bubblar för lågt då, det bruna bör väl komma i koppen?

Jag har en nac6 som varit igång 2 dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grundregeln brukar vara att ställa in skummaren så att bubblorna är i höjd med botten på skummarkoppen. Sen justerar man upp det efter behov och önskemål, brukar själv ställa in så att bubblorna är någonstans i mitten av skummarkoppen. Du vill ej att skummaren ska skumma över och därmed rinna över så håll bubblorna från toppen på koppen bara skummet som ska gå över där. Ge det ett par veckor så lär du dig var guldläget ligger ifall skummaren står i samma vattenhöjd alltid.

Sen är det olika tycke om man ska skumma torrt eller blött men det är en annan saga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ingen som haft strul med sin bmqq?

Min vill gärna sätta igen sig i "puckarna". blir himla mycke klegg i dom.

Är det meningen att man ska köpa nya hela tiden eller gör ni andra rent dem bara?

Den bubblar över ganska ofta... kan funka kanon en vecka eller två men rätt vad det är så är det vatten i hela så det rinner åt alla håll.

Är det nått jag gjort fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...