Gå till innehåll

Bubble-Magus skummare


adddo

Rekommenderade inlägg

  • Svar 212
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Klart att Kina inte har samma krav på säkerhet som oss svenskar, men dom skummarna jag sett av BM så ser dom ut att va av god kvalité för det priset och jag tror det kommer ta många år innan första dödsfallet kommer av en strömförande pump som levererats av en svensk återförsäljare. Man bör alltid ha respekt för el och tänka efter innan man bygger sin egen belysning som e poppis nu och vem ska sätta CE märkningen på ett hemma bygge som e konstruerad av ett gäng hobby folk på ett Internet forum.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart att Kina inte har samma krav på säkerhet som oss svenskar

Förlåt, jag menar inget illa, men jag kan inte låta bli att småle.

Var kommer merparten av den CE märkta utrustning vi har i våra hem ifrån? Allt från kyl,frys, tvätt och disk, till stereo och belysning. Jag är inte förvånad om jordfelsbrytaren kommer från asien. Delarna i den, gör det nästan garanterat.

Det är inte kinesernas fel att kvalitén blivit sämre med åren, det är konsumenternas. När man hela tiden köper det billigaste alternativet, utan hänsyn till just kvalité/ med minimal hänsyn till ett minimum av kvalité, så tror fan att kvalitén sjunker.

Nä, risken för att någon dör av en pump försed med kinesisk stickpropp är nog inte större än den att någon dör av en pump med europeisk stickpropp. Och i båda fallen skulle jag nog hänvisa till användarfel snarare än tillverkningsfel, och säkerhetsbrister som primär orsak. Man ska inte fortsätta använda pumpar med skadad kabel, osv.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

felet när folk dör är nog oftast att någon hemmafixare varit framme o mixtrat med elprylarna eller att någon är för snål för att kasta den trasiga elprylen.

och då kvittar det hur mycket CE märkning det finns på prylarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt, jag menar inget illa, men jag kan inte låta bli att småle.

Var kommer merparten av den CE märkta utrustning vi har i våra hem ifrån? Allt från kyl,frys, tvätt och disk, till stereo och belysning. Jag är inte förvånad om jordfelsbrytaren kommer från asien. Delarna i den, gör det nästan garanterat.

Det är inte kinesernas fel att kvalitén blivit sämre med åren, det är konsumenternas. När man hela tiden köper det billigaste alternativet, utan hänsyn till just kvalité/ med minimal hänsyn till ett minimum av kvalité, så tror fan att kvalitén sjunker.

Nä, risken för att någon dör av en pump försed med kinesisk stickpropp är nog inte större än den att någon dör av en pump med europeisk stickpropp. Och i båda fallen skulle jag nog hänvisa till användarfel snarare än tillverkningsfel, och säkerhetsbrister som primär orsak. Man ska inte fortsätta använda pumpar med skadad kabel, osv.

B!

Klart att Kina tillverkar våra saker men den lilla CE märkningen som ska va en garant för oss EU konsumenter kommer dom inte undan.Kvaliten på skummarna vi pratar om tycker jag håller en bra klass.Felet som e idag e att nästan alla trådar går åt hållet va man kan hitta billigast möjlig och det är vansinnigt när det gäller dom som tex bygger belysning till sina kar.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja temat med billigast möjliga genomsyrar allt i vårt samhälle, trist nog. Men en pump, oavsett om den är försedd med EU, eller kina stickpropp uppfyller säkerligen exakt samma säkerhetsstandard innan de modifierats av slutanvändaren. Det finns ingen anledning för tillverkaren att använda olika epoxy till förslutningen exempelvis, eftersom man då både ska förvara mer än en sort, och även måste rengöra maskinerna mellan körningarna osv. Det var mer så jag tänkte.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hu. Den var hemsk. Orsak. Bristande kvalitetskontroll. Ok, det tror jag på. Tror jag det hade varit någon skillnad på om den tillverkades i Tyskland, eller i Kina? Knappast. Man har nog varit jäkligt medveten om vad man gjorde, och snålat in lite lite på kvalitetskontrollen för att få ner priset ytterligare, och öka lönsamheten. Det går bara till en viss gräns.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fan upprörande ju! Royal Exclusiv! De som betalar dessa enorma pengar för att få en skummare som de tror ska vara det bästa på marknaden blir blåsta ju! Pumpen är gjord i Kina på Royal Exclusiv’s specifikationer, alltså, här tänkte royal tjäna en extra hacka på att leja ut produktionen till kina på pumparna. Plasten är säkert även den tillverkad i kina men allt är ihopsatt i tyskland, inom parentes. Allt kinesiskt men made in Germany. Inget konstigt för inom musikbranchen finns sådant också men tvärtom, Behringer utvecklar produkterna i Tyskland men monterar allt i kina. Kanske ärligare så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tänkte lägga upp en liten bild på min Bubbelmagus.

Det är en BM250S Protein Skimmer.

Den står ganska trångt i sumpen men det ser ut som den gör sitt jobb väll.

Jag var dock tvunngen att flytta upp den 2 cm över rekomenderad vattennivå för annars skummade den på tok för mycket.

Karet ligger på 800 liter och sumpen på ca 120.

Har en aquabee 5000up som returpump.

Skummaren låter knappt och jag kan rekomendea den varmt, Fast nu har jag bara haft den igång en vecka.

Det som ligger i koppen är vad den har skummat på 24 timmar.

post-4737-14468919720742_thumb.jpg

post-4737-14468919720999_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Den engelska kontakten (om den är riktigt gjord ) är petskyddad.

Men kinesiska brukar inte vara det. Titta på kjell.com 37702 så ser du petskyddet.

Adaptern skall vara gjord så att det inte är kontakt med pinnarna innan kontakten är så långt in att det bara går att komma åt isoleringen. (Utom jordstiftet som skall göra kontakt först.) Har man kollat elsäkerhetsverkets hemsida några år så är det flera försäljningsförbud.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar en NAC 66 sens ca 3 månader tillbaka och är riktigt nöjd i dagens läge.

Har dock haft stora problem med att få den till att skumma torrt.

Efter en hel dels sökande på SG och RC löste jag mysteriet, det var mitt försök till att göra vattnet klart som ställde till det.

Hade nämligen vid bytet till denna skummare även tryckt in blått filter material i sumpen för att fånga bubblor och annat smått i vattnet som far runt. Tog ut det och 5 minuter senare skummar det på som jag aldrig skådat förr.

Hoppas detta hjälper någon annan när de undrar.

Gjorde även ett vinäger bad av skummaren vid ett tidigare tillfälle, ingen stor skillnad men kan alltid vara bra för skummaren på en årlig basis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Tänkte skaffa mig en BM Då alla värkar gilla dom. Nu har jag hittat 1 som skulle passa men den finns i 2 varianter, men förstår inte vad skillnaden är riktigt ena har något extra (filter) är 20cm högre och kostar 500:- mer.. Men annars då, bättre på något sätt?

Står samma sak om dom..

Bubble Magus NAC5A

http://www.fish-street.com/bubble_magus_nac5a_protein_skimmer?category_id=88

Bubble Magus NAC5E

http://www.fish-street.com/bubble_magus_nac5e_protein_skimmer?category_id=143

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte skaffa mig en BM Då alla värkar gilla dom. Nu har jag hittat 1 som skulle passa men den finns i 2 varianter, men förstår inte vad skillnaden är riktigt ena har något extra (filter) är 20cm högre och kostar 500:- mer.. Men annars då, bättre på något sätt?

Står samma sak om dom..

Bubble Magus NAC5A

http://www.fish-street.com/bubble_magus_nac5a_protein_skimmer?category_id=88

Bubble Magus NAC5E

http://www.fish-street.com/bubble_magus_nac5e_protein_skimmer?category_id=143

NAC 5E kan man hänga på kanten.

NAC 5A måste stå på botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...