Gå till innehåll

Bubble-Magus skummare


adddo

Rekommenderade inlägg

Efter att ha kört min NAC6A skummare i några veckor till och från (totalt kanske ca 15 timmar) har jag noterat att skumproduktionen är väldigt varierad. Det är med andra ord svårt att ställa luftflödet så att skumpelaren är konstant i höjd. Om jag ställer den så att pelaren når nästan upp till kanten till koppen så är det svårt att få den att stanna där. Antingen vill den gärna sjunka eller så skummar den blött, detta trots att vattenivån är konstant i sumpen. Jag tänkte höra vad ni tror detta beror på? Är det normalt att skumpelaren varierar i höjd och vad beror det på? Blir skumproduktionen större ju mer näringsämnen det finns i vattnet? Kan det i sådant fall bero på att jag ännu inte har startat upp karet och inte har någon belastning i form av fisk eller koraller ännu?

Vore intressant att höra om andra gjort samma observation vad gäller BM skummare?

Så hade jag i början med min 150pro. Men efter några veckor verkar det som det stabiliserade sig och nu är det jämn och fin skumning.. Kanske har lång inkörningsperiod dessa.. av nån outgrundlig anledning.. Men hursom så tror jag det jämnar ut sig för dig också efter ett tag.

Min har nu varit igång några månader och jag måste säga att jag är extremt nöjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 212
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag rengjorde min BM för första ggn igår och jag får säga att det var väldigt lätt fixat.

Jag har ju en sådan med pump i botten på skummaren så lite fundersam var jag allt, men så lätt det var.....

efter rengörningen så blev den ytterligare lite tystare så nu hör man den inte alls om man har luckan stängd till sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha kört min NAC6A ytterligare några timmar och dessutom börjat belasta karet så skummar den nu fint. Trots det är jag livrädd för att den ska skumma över! Jag har ännu inte vågat lämna skummaren obevakad under någon längre period. Varför skulle den då skumma över kan man ju fråga sig? Jo rätt inställd så är den rätt känslig för nivåförändringar och i och med att skummaren står i samma fack som durson går ner i så KAN det hända att nivån ändras ibland p.g.a. luftfickor i durson etc.

Problemet är som jag ser det att locket sluter ganska tätt på koppen. Det gör att OM den skulle få för sig att skumma över så blir det samma effekt som om man lämnar en kastrull med kokande vatten på plattan och locket på! Resultatet är ett jäkla skvättande inne i bänken. Jag funderar därför nu på att modda den genom att borra ett 10 mm dräneringshål strax under övre kanten på skummarkoppen. Vad tror ni om den iden?:) Tanken är då att vattnet sipprar ut under kontrollerade former istället för att det skvätter runt i hela bänken. Vad tror ni, några andra (bättre) förslag?:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är några hål borrat här men problemet är att då leder man vattnet uppåt och åt alla sidor. Skumblandningen som bildas har en tendens att stänka uppåt och åt alla håll när det pressas genom dessa hål. Min tanke var att man med ett grövre avrinningshål kan styra vattnet åt den sida man vill och därmed minimera stänk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hur är korrekta är bubble magus skummarna i sina specifikationer.

Tänkte på belastning på karet.. tillverkarna brukar ju alltid överdriva och det rekomenderas att köpa skummare som är överdimensionerade enligt spceifikationerna..

Ska dra igång ett 400 liter + sump kar snart och håller på kolla på skummare..

funderar på en BM160 (600-800 liter)

http://www.fish-street.com/bubble_magus_bm160_protein_skimmer?category_id=88

Eller en BM150pro (600-800 liter)

http://www.fish-street.com/bubble_magus_bm150_pro_protein_skimmer?category_id=88

Eller stasa på en riktigt överdimensionerad så man är säker: BM250s (1200-1800 liter)

http://www.fish-street.com/bubble_magus_bm250s_protein_skimmer?category_id=88

Eller vore det fullständigt onödigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

har lagt en beställning på

Bubble Magus NAC7

finns det nån som har denna skummare eller nån som vet om den funkar bra. mitt system e på 400L och idag kör jag en mce600. men jag misstänker att nac7an är bättre än deltecen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte höra med er som kör med BMQQ.

Tjejen köpte ju en BMQQ för några veckor sedan och den skummar ju men det är inställningen jag är lite konfundersam över.

Jag antar att man ställer in den genom att reglera höjden den sitter på i förhållande till ytan. Den sitter i dagsläget väldigt högt. nästan hela pumpen är ovan vatten (insuget under vatten). Det är 23cm från vattenytan till locket på koppen. Och då skummar den fortfarande ganska blött.

Hur har ni andra era inställda? Är det överhuvudtaget höjden man reglerar med? Eller har jag missat något?

Lustigt att skummaren ska behöva sitta så jä*la högt. Den medför ju att belysningen hamnar väldigt högt den med.

Kan säkerligen ha något med att den inte är inkörd riktigt än men jag vet inte.

Mvh Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har lagt en beställning på

Bubble Magus NAC7

finns det nån som har denna skummare eller nån som vet om den funkar bra. mitt system e på 400L och idag kör jag en mce600. men jag misstänker att nac7an är bättre än deltecen

Jag kör med den. Är riktigt nöjd.

Dock fick jag byta kontakten på min, då det följde med en "kina" kontakt.

Förövrigt är den i stort sett ljudlös.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom rekommenderar 26-28cm.

Jag hade min på 28, men den hade en tendens att skumma lite mycket då. Inställningsmarginalen blev lite väl tajt i den höjden, fick ställa den på max.

Numer står min på 26cm, funkar perfekt, den är just nu ställd på 4 på utloppet (av maximala 5).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä det vet jag inte men jag antar att kina inte har samma krav som oss när det gäller säkerhet. Nu vet jag inte hur det är på dessa produkter vad det gäller kvalitet men jag ser inom min branch att kvalitetsmässigt så ligger dom ljusår efter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...