Gå till innehåll

Bubble-Magus skummare


adddo

Rekommenderade inlägg

en Bubble Magus 150 pro har hittat hit nu, valde o ta den via svensk butik.. :)

mvh manne

Kul jag är oxå inne på att skaffa en men min modell BMQQ är ju givetvis redan slutsåld i nämmda butik suck :-(

ja ja hoppas ni som köpt kommer med plus & minus nu på era inköp (tror iofs att det bara blir plus)

Mvh Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 212
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kul jag är oxå inne på att skaffa en men min modell BMQQ är ju givetvis redan slutsåld i nämmda butik suck :-(

ja ja hoppas ni som köpt kommer med plus & minus nu på era inköp (tror iofs att det bara blir plus)

Mvh Micke

tråkigt att den redan var slut såld micke .! du får på butiken igen alt beställa från HK själv..

har tittat en del på den också.! själva reaktor röret ska vara 70mm, detta borde göra att den med lite modding får plats i ett RSM , dvs ut med en stor tung varm skummarpump á RSM orginal mot maxijet med needleweel på 11w.. frågan är bara hur man fixar med själva upphängningen av skummaren.!

när det någon som kommer o fixa med min tanke här 'in real life'.! hör av er hur det går.. BMQQ ska ju orka med betydligt mer är 130l rsm.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte hur mycket folk har hunnit testa dessa ännu, men hur bra stämmer specarna mot verkligheten?

Kollar lite på Bubble-magus BM200P som är deras versting som finns här i sverige. Den står specad till mellan 800-1500L. Stämmer detta eller är det överdrivet?

Vet att det iallafall förr va så att de flesta billigare skummare ofta hade väldigt överdrivna prestandavärden. Det enda märke jag vet som verkligen presterade vad den lovade var Deltec som tydligen skulle klara vad den angav.

Så...hur är det med BM. Klarar den vad den lovar?

Dessutom...hur är ljudnivån på just denna modell?

Går den bra att köra med ozon?

Vet att det är väldigt svårt å jämföra en skummare mot en annan, men någon kanske kan ge sig på ett försök. Idag sitter jag med denna:

http://www.theaquariumsolution.com/deltec-ap701-skimmer och den funkar kanon. Dock drar den totalt 91w med matarpumpen. Den är oxå ganska stor, och vi har en ganska liten sump. Dessutom låter den en hel del tyärr.

Vad jag funderar på är som sagt denna http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1237 som drar mindre än hälften så mycket ström. Dessutom är den hela 17cm "kortare" vilket skulle frigöra väldigt mycket utrymmer i sumpen. Sen gissar jag att det ligger flera generationer längre fram än min Deltec.

Är det någon som har erfarenheter eller vågar sig på en gissning om ifall detta skulle vara ett klokt byte, eller om det skulle vara en helt idiotisk lösning.

Gissningsvis skulle jag inte behöva lägga något (möjligen 100-200kr) imellan då min troligen skulle inbringa runt 3000kr (nypris straxt under 8000kr +matarpump för drygt 1000kr).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråden är lite upprensad på diverse ovidkommande inlägg samt diskussioner om varför priser skiljer sig pga moms och tull. Synpunkter på detta tas i PM till undertecknad. Låt tråden handla om skummaren i sig och vart man kan få tag på den.

Generella diskussioner om tull- och momsproblematik kan tas upp i en egen tråd om fortsatt intresse finns (vid behov kan vi lyfta tillbaka enstaka inlägg till en sådan diskussion). Det blir alltför rörigt om vi blandar in en sådan diskussion i denna tråd.

Jag kan i gengäld bjuda på en bild på skummaren (fotograf: Jaken) :)

post-1358-14468918373189_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte hur mycket folk har hunnit testa dessa ännu, men hur bra stämmer specarna mot verkligheten?

Kollar lite på Bubble-magus BM200P som är deras versting som finns här i sverige. Den står specad till mellan 800-1500L. Stämmer detta eller är det överdrivet?

Vet att det iallafall förr va så att de flesta billigare skummare ofta hade väldigt överdrivna prestandavärden. Det enda märke jag vet som verkligen presterade vad den lovade var Deltec som tydligen skulle klara vad den angav.

Så...hur är det med BM. Klarar den vad den lovar?

Dessutom...hur är ljudnivån på just denna modell?

Går den bra att köra med ozon?

Vet att det är väldigt svårt å jämföra en skummare mot en annan, men någon kanske kan ge sig på ett försök. Idag sitter jag med denna:

http://www.theaquariumsolution.com/deltec-ap701-skimmer och den funkar kanon. Dock drar den totalt 91w med matarpumpen. Den är oxå ganska stor, och vi har en ganska liten sump. Dessutom låter den en hel del tyärr.

Vad jag funderar på är som sagt denna http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1237 som drar mindre än hälften så mycket ström. Dessutom är den hela 17cm "kortare" vilket skulle frigöra väldigt mycket utrymmer i sumpen. Sen gissar jag att det ligger flera generationer längre fram än min Deltec.

Är det någon som har erfarenheter eller vågar sig på en gissning om ifall detta skulle vara ett klokt byte, eller om det skulle vara en helt idiotisk lösning.

Gissningsvis skulle jag inte behöva lägga något (möjligen 100-200kr) imellan då min troligen skulle inbringa runt 3000kr (nypris straxt under 8000kr +matarpump för drygt 1000kr).

om du ska byta från en välbeprövad skummare till en av nyare snitt kommer säkert diskuteras av många men om man aldrig tar till sig nya saker står man stilla enligt mig,en skummar design är väl knappast atomfysik idag & tekniken går framåt tack o lov !

mycket av dom (kända) märkena vi har idag ,tar just ut en del av priset för att dom är kända.vi har en gammal konstig syn inom saltvattens hobbyn att allt som är dyrt är bäst,vilket stämmer till viss del men inte alltid !

på reefcentral finns mycket info/åsikter om dom (egen tråd),där finns mycket att läsa (för mycket) jag lägger iaf en beställning på en BMQQ från HK i kväll/morgon !

mina 5 cent

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Calle. Nu fick du pillra på en.. Hur tyckte du den kändes? Rätt ok byggkvalité va?

Datate, BM 150 drar iallafall in mer luft än dess Deltecmotsvarighet plus att det är en modernare skummare med bubbelplatta osv så jag skulle nog tro att kapaciteten är bättre i den än i Deltec APF600..

Så jag kan inte annat än anta att prestandan i BM motsvarar det som står i specifikationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är min bubble magus igång satt!

Mkt låg ljudnivå på den och inga som hällst bubblor kommer ut från skummaren på utloppet. Är mkt imponerad än så länge.

Det är en sådan här jag har köpt. Bubble-magus BM200P

tja andreas , du skriver mycket låg ljudnivå, vad är det som hörs ? luftintaget ? pumpen ?

om 'sumpskåpet' är stängt kan du då höra den överhuvudtaget ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråden är lite upprensad på diverse ovidkommande inlägg samt diskussioner om varför priser skiljer sig pga moms och tull. Synpunkter på detta tas i PM till undertecknad. Låt tråden handla om skummaren i sig och vart man kan få tag på den.

Generella diskussioner om tull- och momsproblematik kan tas upp i en egen tråd om fortsatt intresse finns (vid behov kan vi lyfta tillbaka enstaka inlägg till en sådan diskussion). Det blir alltför rörigt om vi blandar in en sådan diskussion i denna tråd.

Jag kan i gengäld bjuda på en bild på skummaren (fotograf: Jaken) :)

Skummaren på bilden är en BM250S med dubbla Aqua-bee 2000/1 needlewheel

Ändrat av greger
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det enda som hörs är insuget till luften. Jag skall sätta dit en extra ljud dämpare på den och då kommer man nog inte höra den alls.

det är ett gott betyg kan jag tycka.. har fått hem min 150pro , men ingen sump ännu för test.. så det dröjer lite innan den blir blöt..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Tyvärr inte testat själv men läst en del som hade problem med athman-pumparna som är i NAC-skummarna. Finns en del trådar på reefcentral vill jag minnas. Själva skummningen har jag inte läst något negativt om.

Jag läste även i den stora mastodonttråden på RC att Bubble-Magus nu har bytt ut impellern i ATMAN pumparna mot en modifierad med starkare magnet. Denna fungerar betydligt bättre än standardimpellern.

Så kanske har det problemet som en del rapporterade gällande de pumparna i början blivit löst i och med detta.

Ändrat av adddo
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...