Gå till innehåll

Foderautomat - funktioner och modeller...


Yodelking

Rekommenderade inlägg

Jag har en Ehiem, som jag tycker är grym.. har till och med tappat ner den i akvariet.. Den är lite smådyr tycker jag, men väl värd pengarna!

Man kan ändra hur mycket den ska släppa ut.. den enda nackdelen, är att om man laddar den med FÖR mycket mat, så blir den lite tung fram.. och vill gärna tippa över..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Petmate16, som rondomatic med små fack för 14 doser.

Den känns mer pålitlig när det kommer till dosen jämfört med eheims modell.

Man kan ha upp till 4 matningar, tex mat i pulverform på natten för koraller/filtrerare o flingor/pellets på dagen för fiskarna.

Det blir lite skräpigt på skivan av pulvret men det verkar fungera, använder FM´s foder och skalade artemiaägg.

Nackdelen är att den mår nog bra av en rengöring var 14de dag men det kan jag leva med. Sen som sagt så tar det tid att ladda den...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Hydor mixo. Den skakar på behållaren vid matning och det medför att man inte behöver göra rent från flingor som fastnar vid kanten. Bara att fylla på varannan vecka.

@Stig:

Funkar det att ha pulver i Hydorn, tror du? Jag tänker på Fauna Marin Ultra Min F.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har köpt en Hydor mixo, den verkar praktisk. Har dock inte kört den med foder då mitt kar inte är igång. Finns en anslutning så man kan koppla luftslang till den så fodret inte blir fuktigt. Samt att den skakar samtidigt som den "matar", vilket jag upplever kommer vara bra.

Iställningarna är dock endast knutna till jämna mellanrum vilket gör att man inte kan mata tre små matningar med kort intervall utan att det endast finns några färdigar program.

Snygg och bra, är rätt ord för hydor mataren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eheim. Har kört med dom kinesiska Eheim-kopiorna och där fick vi gå igenom några exemplar tills vi hittade en som verkligen fungerade klanderfritt. Däremot blev problemet som med orginalet -> för mycket mat och den druttar i vattnet.

Kopian klarade inte vattendoppet medan orginalet gjorde det, men jag skyller på ren tur i oturen...

Eheimen har aldrig strulat. Inte en gång ens.

Nackdelen är att den har inte så stor behållare så den behöver fyllas rätt ofta om man har mycket djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eheim helt klart det bästa valet. jag har kört 3 olika andra märken som jag inte var nöjd med. Jag är absolut mest nöjd med Eheim. Jag har dock varit med om problem en gån (troligen pga att den ramlat i akvariet). Min Eheim hängde sig i ett sötvattenskar när jag var bortrest vilket resulterade i att all mat åkte i akvariet och all fisk dog. Tur att det inte var i saltvattenskaret.

Problemet med att foderautomaten druttar i vattnet beror nog på att man bara ställer den på akvariet. Använder man den medföljande karborrebiten (vilket jag numer gör) så minskas risken radikalt att du knuffar den i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en Eheim förut, lyckades o tappa den i vattnet när jag skulle ta den för att fylla på den, sen gick den tyvärr inte o rädda, fasten jag tog upp den och delade på den direkt och torkade så mycket som möjligt med papper och sen med en fläkt på högt varvtal.

Numera har jag en Hydor Mixo tror jag den heter, den funkar alldeles utmärkt och är dessutom hyfsat billig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Jag har en EHEIM TWIN, deras dyrare variant som består av två separata matare där maten matas fram med två plastskruvar.

Fördelarna är att

  • den rymmer mer mat än den vanliga EHEIM-varianten,
  • man kan stoppa i två olika sorters mat som man styr separat,
  • inställningsmöjligheterna för hur mycket mat som ska matas är ganska omfattande (1-9 varv på skruven),
  • inställningsmöjligheterna för när det ska matas är ganska omfattande 0-3 gånger per dag och skruv, vid fast klockslag eller slumpmässigt.

Nackdelarna är att

  • den är väldigt dyr,
  • jag skulle vilja kunna mata ett halvt varv på skruven, alternativt kunna byta ut skruven mot en skruv som gav mindre mat per varv,
  • man kan inte mata mer sällan än 6 gånger per vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...