Gå till innehåll

Manne's 230L Kub.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Senaste:

Få tiden har svårt o räcka till nu med uterummsbygge o massa annat så har jag åtminstone hunnit med att göra ett 25L vattenbyte.. Även detta med "blå saltet"..

Det tickar på fint i karet o är ganska nöjd som det är nu.. Någon liten LPS till hade varit kul..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste:

Få tiden har svårt o räcka till nu med uterummsbygge o massa annat så har jag åtminstone hunnit med att göra ett 25L vattenbyte.. Även detta med "blå saltet"..

Det tickar på fint i karet o är ganska nöjd som det är nu.. Någon liten LPS till hade varit kul..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nej ibland finns de ont om tid. Tråkigt men sant! Har alveoporan klarat sig förresten?

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej ibland finns de ont om tid. Tråkigt men sant! Har alveoporan klarat sig förresten?

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nej , tyvärr har aldrig visat sina polyper här.. Finns fortfarande i karet.. Men räknar med att den är körd.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej , tyvärr har aldrig visat sina polyper här.. Finns fortfarande i karet.. Men räknar med att den är körd.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vad tråkigt! Men hos mig var de fortfarande lite ute så tycker inte att den skulle dö ut redan. Och sen att de har kommit till nytt vatten med. Tycker att de borde ju repa sig.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tråkigt! Men hos mig var de fortfarande lite ute så tycker inte att den skulle dö ut redan. Och sen att de har kommit till nytt vatten med. Tycker att de borde ju repa sig.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag ger inte upp ännu.. Vi får se.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ger inte upp ännu.. Vi får se.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nej de är rätt, ska inte ge upp för lätt. :) du har möjligtvis inte en fragg på någon härlig knapp och grön motipora?

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej de är rätt, ska inte ge upp för lätt. :) du har möjligtvis inte en fragg på någon härlig knapp och grön motipora?

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Pmade precis dig ang montipora , finns o lösa en bit närsom.

Knappar är det värre med nu.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste:

Då man har en liten sjukling så fick jobbet vara utan mig idag..

Då ballingen tog slut för några dagar sen så har karet dippat i Kh , ligger runt 5 tyvärr.. Fått blandat nya dunkar nu undertiden barnen sov midda. Även kört två minuter på varje kanal så att det ska börja gå åt rätt håll igen med värdena.

Blir ett VB till helgen igen är det tänkt.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du märkt någon skillnad med det blå saltet?

Vad jag har sett är svamp,knappar och mina mjukisar växer bättre och polyperna på sps alltid är max ute. Utan några tillsater.

/Nissen

Ser ut som det mesta växer o frodas.. Så klagar inte direkt. Var på zg nu igår o anskaffade mer salt.. Första 4 kg är snart slut.. Finns för ett mindre byte kvar. Men nu är föråden påfyllda så det får tugga vidare.

Mvh manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens nöjen..

Sugit ut en del cyano från botten.. Får skiten i sanden , men just nu är den ren o fin, även gjort ett VB på 25L , stora musslan fick ett ryck o började pumpa som aldrig förr, sköt ut en massa sporer? Så karet är lite dimmigt nu , såg ut som värsta rök pelaren från den , häftigt , hoppas nu det är i positiv riktning.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens nöjen..

Sugit ut en del cyano från botten.. Får skiten i sanden , men just nu är den ren o fin, även gjort ett VB på 25L , stora musslan fick ett ryck o började pumpa som aldrig förr, sköt ut en massa sporer? Så karet är lite dimmigt nu , såg ut som värsta rök pelaren från den , häftigt , hoppas nu det är i positiv riktning.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ang musslan så såg jag en video som någon lagt upp att de var ägg som de sprutade ut. Eller om de nu var något annat. De var i iaf som fortplantning syfte. :) häftigt att den gjorde så iaf.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något annat=spermier. Kolla upp om man bör göra vattenbyte efter att musslor idkar autoeroticism. Har för mig att jag läst att vissa djur kan förgifta kar med sin fortplantningssav, med lite tur inte musslor. Hur som är det organiska ämnen, som kanske skummaren tar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade upp det nu för att vara hundra. Musslan pumpade ut spermier i karet. Musslor är hemafroditer och du har väl 2 musslor i kuben så de andra borde spruta ut ägg efter att den första börjat. Sen vet jag inte om de kan bli något mellan en derasa och en maxima. I vilket fall som så blir de befruktade äggen eller bara sperman nog uppättet rätt fort av både koraller och skummaren. :(

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne - kolla in här (rätt långt ner) Där står lite om reproduktionen - den är intressant. Tridacna kan vara både hanne och hona - på samma gång! Detta är också intressant

MVH Lasse

Hoppsan! De var lite intressant men mindre roliga nyheter. :( Får hoppas de går bra ändå.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har det skrivits lite.. Får kolla länken ikväll Lasse.

Tog en snabb till i karet nu på morgonen , det såg ok ut vad jag kunde se, förhoppningsvis ingen skada gjord åtminstone.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste:

Karet rullar på , har fått en del cyano i sanden men inget allvarligt så ännu.. Har väldigt varmt i huset nu på sommaren så tempen i karet ligger runt 28 nu , funderar på en liten pellets reaktor för att kompensera all den matning som sker nu med anthiasen i karet. Mina knapp fraggar växer på fint förutom ett undantag givetvis men så funkar det..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kort avhandling om cyano:

Cyano behöver inte näringsämnen från vattenpelaren för att trivas. Man kan alltså ha låga näringsvärden, men ändå ha skitcyano. De kan leva av fosfat som läcker från sten, sand och btn-bakgrunder.

Så vad göra?

Du vill ha så lite skit liggandes i karet som möjligt. Har du en bra uppsättning städpatrull? Någon blåben-eremit, lite sutbus, kanske en sång där trumpetsnigel som pillar i sanden. Alltså ett gäng detritus ätare. De tar skiten och bryter ner den till något som far ut i vattnet och ut via skummaren. Se över ditt bestånd.

Flödet i karet är viktigt! Dels kan man blåsa upp skit som ligger och skräpar som sen skummas ut, men lika viktigt är att cyano sitter väldigt mjäkigt. Genom att blåsa kraftigt får inte cyanon någon möjlighet att få fäste. Se över din cirkulation.

Ta det lite lugnt med matningen ett tag. Visst är det sött med feta fiskar, men kanske inte något du prioriterar när du har en cyano invasion på gång. Cyano kan kväva och förstöra hela akvarium, inget att leka med och ibland blir mörkläggning enda alternativet. Så, dra ner på fisk och korallmat. Skölj all mat du kan i en finmaskig hov eller filterstrumpa. Gojset är koncentrerad fosfat ;)

Kanske dags att slamsuga botten lite? Blås med en streamer eller slang in i revgrottor och bakom stenar. Ut med skiten! Skrapa av all cyano du hittar och ta ur karet, perfekt fosfatexport. När du fått bort allt och blåst sten och sand kan det vara hög tid att göra ett vattenbyte.

Någon skrev att man skulle vara försiktig med tillsatser tills cyanon lagt sig, speciellt jod, men jag vet inte..

Lite mer regelbundna vattenbyten för att få ner lite näringsvärden. Passa på att skrapa av all cyano och blåsa ut all skit först.

Din osmosanläggning kanske behöver byta silikatfilter (jonbytare). Om jag förstått det rätt tar detta filter silikat, nitrat och fosfat som vi har gott om i vårt hässleholmsvatten. Kanske ags att byta media i filtret? Om så är fallet har du kanske under en längre tid tillfört näringsämnen vid varje vattenbyte.

Begränsa fosfat. Biopellets med en fosfat-absorber. Dags att byta påse kanske?

Gamla lampor tenderar att vandra mot ett rött spektra, något som vi inte ser. Detta stimulerar cyano. Kolla i din saltlogg, när är det dags att byta?

I värsta fall får man köra en tre dagars mörkläggning och pytsa i lite KNO3. Men jag tror att texten ovan är tillräcklig för att du ska säga cyano-ra till den röda skiten.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt inlägg Adamantis !

Flera parametrar har jag döds koll på typ , flöde , fasta vecko VB , LED inga gamla rör/lampor, fosfat removern byts regelbundet.

Håller cyanon i sig så en liten pellets reaktor för att kompensera den ökade matningen så bör det funka fint igen, stressar inte alls över detta just nu.. Blir det värre så...

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...