Gå till innehåll

Manne's 230L Kub.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Körde2 omgångar med Red slime remover och Cyanon är nu utrotad.

Funkade klockrent och billigt var det med.

Det funkade perfekt för mig i mitt stora kar förra året, på första försöket, efter den doseringen hade jag halva medlet kvar , körde det för någon vecka sen, ingen effekt alls.. Konstigt nog.. Ändå drygt med 400 pix för två teskedar medel.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde red slime remover och fick en trådalgsexplosion som hette duga, samt att i stort sett alla sniglar dog... Två veckor senare kom Cyanon tillbaka. Så nu roar jag mig med att dra trådalger och plocka upp cyano, samt putsa rutor efter som sniglarna kastat in handduken...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde red slime remover och fick en trådalgsexplosion som hette duga, samt att i stort sett alla sniglar dog... Två veckor senare kom Cyanon tillbaka. Så nu roar jag mig med att dra trådalger och plocka upp cyano, samt putsa rutor efter som sniglarna kastat in handduken...

Ingen positiv reaktion då för din del.. Lite trist minst sagt.. Trådalger är inga höjdare direkt..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker red slime remover verkar vara lite som fettsugning, man tar temporärt bort symptomen på dålig kost samt motion och om inget förändras blir man fet snart igen. Kan ju inte vara bra för alla våra snälla bakterier heller. Algelexir är ajsingbajsing i min värld.

Läst lite mer om cyano nu. Eftersom du har i båda karen börjar jag bli övertygad om att det är din osmosanläggning som läcker näringsämnen. Efter varje vattenbyte borde du nästan kunna se mer cyanobakterier. När bytte du membran senast? Sedimentfilter och kolfilter bör bytas oftare för att förlänga membranets livslängd. Silikatmedia?

En enkel sak att se över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här i kuben är det några enstaka ställen i sanden som blir anfallna av cyano.. Klart hanterbart om man vill..

Lite värre i det stora.. Min osmos är inte speciellt gammal så sätt.. Har nytt hela anläggningen halvägs in i min hobby.. Så den litar jag på ännu.. Silicat filtret är svagt missfärgat i ena änden.. Ser inte det som ett problem..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det sommaren som är den gemensamma nämnaren?

Hög temp? Mer exponering av solen? Förändras vattenvärdena i trakten under sommartiden pga torka etc? Något annat sommarrelaterat som kan rubba balansen?

Letar själv orsaker till mina egna cyanoproblem :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när du gör så pass frekventa vattenbyten, har du då samma förbrukning av ballingen också?

Har faktiskt inte mätt några värden på väldigt länge.. Allt ser bra ut så det har bara rullat på..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

Har fått möjligheten att låna hem en PAR mätare 'Apogee' Så man var ju tvungen o göra lite tester Under Maxspects'en.

post-3404-14468922260766_thumb.jpg

890 = ca en decimeter under den främre maxspecten (160w cree) , mest för att skapa någon start referens.

224 = långt bak på den lila monitiporan längst in i hörnet.

470 = superman'en på fragghyllan.

425 = rosa Acropora millepora mitt i karet.

243 = den minsta musslan på botten i karet.

104 = den gröna LPSen i hörnet längst ner/framme , fragghyllan över hinner skugga bort mycket ljuse.

430 = Styloporan mitt i karet.

299 = Hystrix längst bak , ganska nära bakre hörnet på höger sida.

355 = Echinopora lamellosa på högra fragghyllan.

226 = Calustrean "Candy Canen" ganska långt bak också.

277 = den stora musslan som står på botten på höger sida.

177 = knapp polyperna som är på botten absolut längst fram i hörnet på höger sida.

har hela tiden försökt att hålla sensorn helt vertikalt.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju dragit på ljus som amerikanarna.

Det mesta borde växa bra med en armatur. (Utom musslorna)

Hade maxspecten varit större i sitt format så LEDsen hade suttit glesare så den hade täckt en botten yta på 60 * 60 så hade en 160w räckt långt eller hela vägen..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...