Gå till innehåll

Manne's 230L Kub.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Hur mycket ballinge doserar du om dan igentligen? Du värkar ju inte göra nått annat en att blanda nytt ballinge. Kör du med TMBallinge? Mvh Johan

Kör 180 ml om dagen , har 5 liters dunkar då större inte får plats.. Har en gång i tiden kört med TM , nu kör jag stigigemlas pulver istället.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Senaste

Då tiden inte räckte till i helgen så missades ett VB , det är åtgärdat nu ikväll med dom sedvanliga 25l med blåsaltet som vanligt..

Har varit asvarmt här hemma idag o när man öppnade dörren slog värmen emot en.. LED ramperna hade stigit till 59 grader så jag slog av en grupp på varje ramp.. Efter bara minuter så var värmen lägre så det borde nästan vara standard att en grupp skulle släckas vid övertemp.. Vore en smidig säkerhetslösning. Något man kanske skulle tänka på inför egna LED byggen.

Tempen i karet ligger på 29.

Mvh Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Senaste:

Då det varit lite slarv med karet sista tiden pga tiden inte räckt hela vägen så är ett VB gjort på hela 50 liter denna gång. blå salt som vanligt. Om ett par dagar så lär ballingen också vara slut så det blir till o blanda nästa vecka någon gång.

Ena maxspecten krånglar , blir förvarm hela tiden.. Larmar vid 60 grader. Fick tipset att städa av o kolla fläkten. Städning av den hjälpte inte , damsög flänsen , ingen effekt.. Tog kontakt med Eric , en ersättningsfläkt kommer om någon vecka , fanns inte i lager just nu.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett litet besök på den lokala saltbutiken är gjort.. En liten bubbletip anemon i grönt fick följa med hem. Samt lite foder som det planerade inköpet.

Mobilbild

post-3404-14468922410361_thumb.jpg

Även denna i storlek small , så den kan få bo länge här med lite tur.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då min ena maxspect har trasig fläkt så slog jag till med en ful lösning då jag hade alla prylar hemma för en temporär lösning, tills en reservfläkt kommer.

post-3404-14468922414286_thumb.jpg

Två noctua fläktar på en väggplugg med locket av på själva maxspecten.

Normal temp på rampen är 52 grader vid full drift. Nu med min ful lösning så full drift 41-42 grader.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det blev en snygg lösning. :)

Av med locket på den andra med o smäll dit två fläktar till! :ler:

Hur har det gått med knappfraggarna?

Knappfraggarna lever o verkar slå ut bra.. Satt själv o fyllde hela reefdecket med små knappfraggar för tillväxt.. Så det är maxat nu..

Fläktarna är riktigt bra.. Funkar kanon, men nu har jag snart två nya Max orginal, så jag byter nog på båda sen så fort dom kommer.. Men nu vet man att det finns möjligheter iaf om det sen strular efter "garantin" gått ut..

Mvh Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske skulle passat på o ta två till förutom de du nu har beställt, för säkerhets skull?

Räknar med att dom håller ett bra tag.. så nu får jag två fläktar o fri frakt från HK.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var och besökte Laggeman igår , gjorde lite mätningar i hans kar med PAR mätaren. Dock resans syfte var att få med mig två fiskar hem, en sixliner wrasse samt en "läderjacka" , wrassen för att äta plattmask o läderjackan för att smaka av mina glasroser.

Så får vi se hur det går..

Har bytt till mig en påse levandesand som delvis ska i kuben men även det stora karet..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fint!
Snyggt manne. Härlig blandning med knappar.
Kanonfin blandning av alla möjliga pastellfärger :smilie_co
Kanon snygga bilder på ett välfyllt akvarium!

Hur ser du på utvecklingen av cyanon, gör du något åt den eller, suger du upp i omgångar?

Kommer du göra något åt den, eller kan de bero på värmen?

Snyggt Manne, men det är ännu snyggare live.

Tack för fraggarna sist, trivs bra här hemma också.

Fin filfisk! Gillar filfiskar :-) Det är synd bara att de verkar kunna bli purkna mot koraller, det har avhållt mig.
Tjusigt Manne! Välfyllt med godbitar som vanligt. :)

/André

Tackar alla!

Ken , låter det i princip vara , tror det löser sig självt faktiskt.. är på o rör i cyanon ibland , men inget mer..

freddi , kul att fraggarna trivs, så blir dom som min kolloni en dag..

mikoto , det är bara att prova som det heter.

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens morgon nöjen då man är uppe innan tuppen,

Mät Kh,Ca,Mg , lågt på samtliga då balling dunkarna varit tomma någon dag. Så det var bara till att börja pyttsa i lite pulver först för att lyfta samtliga värden lite o sen börja blanda till tre dunkar balling.

Mvh Manne

EDIT: såg att detta inlägg blev nr 1000 i tråden, ganska kul att så pass många är intresserade av min kub , jätteroligt tycker jag.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...