Gå till innehåll

Start på clownhotellet


Cherry

Rekommenderade inlägg

Så ja, nu är det dags för start har ett 58 liters clownhotell.

Jag vill gärna höra lite tips om en lätt start.

Tips om LS och koraller/Vilka som är lättast att ha och inte för dyrt.

Fick ett tips om att en 7-8 Kilo's LS skulle passa bra på 58 liters.

Ska man då börja med att köpa LS och lägga i den med saltvatten och låta det stå? isf hur länge?

Tacksam om alla som vet något kan svara.

Bilder kommer komma!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte har allt för bråttom och kan tänka dig att köpa begagnad LS så kan du hålla utkik här på forumet bland annonserna.

Annars kostar ny sten runt 150:-(?) kr/kg.

Jag skulle nästan rekommendera dig att köpa ny, det handlar inte om så ruskigt mycket pengar och ny LS är att föredra då begagnad kan ha medicinerats eller bara absorberat fosfater. Dessutom kommer du säkert få med en massa roliga liv när du köper nytt.

Själv köpte jag ca 20kg begagnad och 4-5kg ny. Med den nya LSen fick jag två pistolräkor, en handfull krabbor, diverse maskar och annat smått o gott :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej tack!

Nu står faktiskt akvariet igång med ls o levande sand!

På djuraffären fick jag köpa dunkar med saltvatten från deras akvarium så det var bara att sätta igång.

Det ser väldigt bra ut må jag säga.

Men dock har jag inte sett något i lsen ännu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som gör att man kallar levande sten för just "levande" är att den är grogrund för en myriad med bakterier. Dessa tar hand om nedbrytningen av ammonium/ammoniak till nitrit och sedan nitrat. Det har egentligen inget att göra med större djur, såsom krabbor, sjöstjärnor, märlor och andra småkryp. Men det är naturligtvis en rolig bonus om man får med sånt också.

Bra levande sten ska lukta hav.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena vart o köpt lite saker idag och testat värden allt var bra!

Nu har det flyttat in:

2 Clownfiskar

Och en hel städpatrull

Har ett litet problem.. Mina clownfiskar håller sig bara åt andra sidan hörnet än pumpen och ser ut att ha lite svårt att simma.

Hur mycket ska man sänka kraften på pumpen på?

Bilder kommer inom KORT!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownfiskar har ett litet lustigt sätt att simma, de simmar inte bara rakt fram som många andra fiskar, utan guppar fram lite och det kan mycket väl se ut som om de har svårt att simma.

Hade de inte kunnat simma emot strömmen på pumpen så hade de farit runt i byttan helt enkelt, så låt pumpen va som den är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej det visste jag inte Laggeman men tackar nu behöver jag inte vara orolig över det :P

Kan dra en liten kort story sen jag köpte det.

Köpte ett 58 liters clown hotell.

Samtidigt köpte jag ls,sand, och deras saltvatten från deras akvarium!

Så när jag kom hem var det bara att sätta igång.

Efter 3 dagars stående åkte jag tillbaks till djuraffärn med en flaska som innehöll saltvatten från mitt akvarium, dem testade värdena där och sa att dem var perfekta och sa att jag kunde köpa fisk.

Så jag köpte 2 clown och en städpatrull som start.

Om 3 veckor kommer jag att sätta i korallerna.

Tack för svaren hjälper mig otroligt mycket:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej det visste jag inte Laggeman men tackar nu behöver jag inte vara orolig över det :P

Kan dra en liten kort story sen jag köpte det.

Köpte ett 58 liters clown hotell.

Samtidigt köpte jag ls,sand, och deras saltvatten från deras akvarium!

Så när jag kom hem var det bara att sätta igång.

Efter 3 dagars stående åkte jag tillbaks till djuraffärn med en flaska som innehöll saltvatten från mitt akvarium, dem testade värdena där och sa att dem var perfekta och sa att jag kunde köpa fisk.

Så jag köpte 2 clown och en städpatrull som start.

Om 3 veckor kommer jag att sätta i korallerna.

Tack för svaren hjälper mig otroligt mycket:)

OJ!!! Var du på Bromma och köpte prylarna..?

Såklart vattnet var OK, akvariet har nog inte hunnit starta ännu.

Tycker inte det låter som en seriös försäljare och jag har inte förstått varför man köper butikens använda saltvatten.

Sena funderingar // MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du höjt upp salthalten från 1.021?

Vad mätte de i butiken? Salt, nitrit, nitrat, ph, fosfat?

Koppade du in städpatrullen och fiskarna? Annars är de stor risk att de inte lever så länge.

Vid uppstarten av ett akvarium så är oftast värdena bra, men nitrit-topp kan komma efter upp till fyra veckor. Det kan ta död på både din städpatrull och dina fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid uppstarten av ett akvarium så är oftast värdena bra, men nitrit-topp kan komma efter upp till fyra veckor. Det kan ta död på både din städpatrull och dina fiskar.

njaaa, nitrittoppen är väl inte det du bör oroa dig för i saltvatten pga det högre PH värdet, dock är nitratvärdena i karet otroligt viktiga, det skall vara så lågt som möjligt.

Nu när du har levande i karet så här tidigt så mata LITE otroligt lite, detta för att få så lite ammoniak som möjligt, det handlar om ungefär var tredje dag och väldigt lite då under första perioden.

Rekommenderar dig att läsa vår guru Lasses uppstartsguide av ett Clownhotell och följa den så hårt du bara kan!

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=25932

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...