Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

  • Svar 444
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Postat

Ja symbioser är något otroligt. Har studerat den puckade räkan hela dagen som bara gräver och gräver helt planlöst.

Två bilder till:

post-2082-14468920426159_thumb.jpg

Den på foto svårfångade Pseudochromis aldabraensis:

post-2082-14468920426296_thumb.jpg

Postat
Den på foto svårfångade Pseudochromis aldabraensis:

Hade en sådan i ett halvår - du har dock lyckas med en bättre bild än vad jag någonsin klarade :)

MVH Lasse

Postat

Fem och en halv timmes strömavbrott i natt. Och Vattenfall som påstod för en vecka sedan att de hittat källan till de nattliga strömavbrotten i samhället (skyllde på dagg på gamla isolatorer då)...

Akvariets invånare ser lyckligtvis ut att vara oberörda av dessa timmar utan cirkulation. Förlorade en eller ett par grader i vattentemperatur.

Annars går allt strålande. Den nya gula Acroporan (se bild ovan) har ljusnat betydligt sen den kom till akvariet för några dagar sedan. Kanske tyder på att vattnet är ganska ok?

Kalkalgerna har så smått börjat växa på den döda stenen akvariet startades med.

Postat

Jäkla elproblem igen. Denna gång hade husets jordfelsbrytare lösts ut klockan 11. Naturligtvis jobbade vi sent idag så akvariet stod strömlöst nästan 11 timmar. Tempen var nere på 21 grader C (normalt 25 grader C). Jäkligt irriterande med sånt här - speciellt som jag inte kan hitta någon orsak till att jordfelsbrytaren har löst ut.

Postat

Det långa strömavbrottet var tydligen inget problem för akvariets invånare. Allt ser oberört ut.

De skador som jag råkade tillfoga på den gula acroporan vid dess montering på en sten har läkt. I övrigt växer korallerna som sjutton i akvariet. Tydligast ser man det när små nya grenar växer fram.

KH 7

PO4 0,02 mg/l

Postat

Kul att läsa att det går bra.

Strömavbrotten är aldrig roliga. Det är oftast att cirkulationen inte är igång som kan vara alvarligt men även att temperaturen kan dippa. Om detta är ett återkommande problem kan det vara smart att skaffa en UPS (finns till datorer). Den kostnaden är snabbt återbetald jämfört med att man skulle få skaffa nya koraller och därtill all huvudbry

Postat

Jo, efter att ha flyttat från stan till Stockholmsnära glesbygd så har jag börjat acceptera att att el och vatten slutar fungera lite hipp som happ. Men avbrotten är lyckligtvis korta så UPS behövs nog inte. Men självorsakade elavbrott med jordfelsbrytare är ett större problem när man är borta och jobbar långa perioder...

Postat

Tänk på att en del av vår utrustning inte fungerar optimalt med fyrkantsvåg, så ska man köra en UPS bör man satsa på en som genererar växelström med sinus form. fyrkantsvåg får gärna impeller pumpar att gå ryckigt, skramla, och teoretiskt, slitas ut i förtid. (detta då de inte roterar jämt, utan startar och stanar varje gång vågformen ändrar magnetfältet abrupt)

Det kan tyckas vara ett mindre problem, eftersom det ju bara undantagsvis ska drivas av UPS'en i alla fall, vilket leder till nästa bekymmer. Med fyrkantsvåg blir energiförbrukningen oväntat hög för mycket av vår utrustning, vilket i sin tur ger kortare drivstid än väntat, när man ligger på UPS'en.

(fyrkantsvåg är egentligen det bästa för spänningar som ska gå genom transformatorer, och konverteras till likspänning. Sinusvåg är rätt för 'alla' växelströmsmotorer.)

Snacka om att vi hamnade på ett sidospår. Jag är helt för UPS'er, men där vi vanligtvis tänker oss att de används (datorer) är kraven på dem som lägst.

Trist som fan med jordfelsbrytaren som spökar. Är det ett återkommande problem? Eller det var första gången?

B!

Postat

Jordfelsbrytare är lite sådär att använda. Dom ger ofta en lite falskt trygghet.

Ska man ha en som funkar ok så gäller det att lösa ut den ett par ggr om året.

Postat

Lite förändringar:

1. Jag har fått problem med kondens i akvariets belysningshuv efter att hösten har slagit till på allvar. Det blir för svalt i rummet akvariet står i och kondens bildas på insidan av den ganska täta huven. Ökade ventilationen på huven genom att driva evakueringsfläkten med 9 V istället för med 4,8 V och nu efter en ganska kall natt så är det ingen kondens. Eftersom jag driver fläkten som evakuerar sumputrymmet med samma transformator så rör sig luften bättre där också.

2. Jag tar numera luften till skummaren (och därmed ozonisatorn) från rummet snarare än från sumputrymmet. Jag tänkte att det skulle hjälpa med koldioxidutdrivningen och det verkar det ha gjort - pH var 8,1 imorse istället för vanliga 8,0-8,05.

3. Jag plockade bort linserna från två Cree-LEDar eftersom de lös med sitt spotlightljus på en revpelare som slutar 15 cm under vattenytan. Såg lite konstigt ut med en kallvit ljusfläck bredvid en blå. Nu blandar sig ljuset fint men tyvärr förlorar ljuset enormt i intensitet när linserna ryker. Det blir alltmer uppenbart för mig att LEDens stora fördel är att ljuset kan fokuseras och riktas rakt mot korallerna - vill man ha ett allmänljus går det lika bra med T5 - drar samma mängd el per genererat ljus i alla fall.

4. Bytte vatten igår. 10% - 20 liter. Borde byta betydligt oftare men det är smärtsamt och tar tid. Så här i efterhand inser jag att hål borde borrats vid bottnen av sumpen för enklare vattenbyte. Hur som helst, Tropic Marins salt Pro-Reef är väldigt trevligt att jobba med - löser sig på några minuter och har fina värden på kalcium/magnesium/KH. Jag som ligger på 35 PSU (ungefär 1,026) få t o m lite väl höga värden på kalcium och magnesium vilket är toppen vid ett vattenbyte (jag tillsätter inget magnesium). KH steg från 7 till 8 efter vattenbytet (mätte efter 18 h).

Postat

Jag kan hålla med dig ang. LEDen man måste köra med reflektor och desutom så bör dom vara vridbara så att man kan välja ut en fläck och prickskjuta på den.

Jag har testat lite olika lampor och den som är närmast i bild är klart bäst.

post-5316-14468920482712_thumb.jpg

Postat
Jag kan hålla med dig ang. LEDen man måste köra med reflektor och desutom så bör dom vara vridbara så att man kan välja ut en fläck och prickskjuta på den.

Ja vridbara LEDar vore lyxigt. Men 24 st vridbara lampor som i mitt fall skulle kräva sin tid av intrimning...

//

Jag har följt pH i akvariet sen jag ändrade luftintaget till skummaren så att den nu använder rumsluft istället för sumpskåpsluft. pH verkar ha stigit så det ligger nu mer på 8,2 än på 8,0. I helgen när vi var hemma och koldioxidförgiftade vardagsrummet låg pH mer på 8,1 men nu under arbetsdagarna har jag nåt 8,2-8,3. Undrar om det här spelar någon som helst roll förutom att jag kan mäta det?

Postat

En KH-mätning ikväll. 6!

Ska mäta imorgon efter natts kalkvattendosering för jag mätte KH 8 för sex dagar sedan. Det kan väl inte braka ner 2 KH-enheter på en vecka? Så mycket koraller har jag inte.

Postat
Har du bra med kalkalger så är det fullt möjligt. Mitt faller med 0.5 om dan o ja har minsann ingen vidare korallvolym:)

Kalkalgerna har ju börjat växa, men mängder vil jag inte tala om ännu.

Slog på miniräknaren, 1 KH i mina 200 liter vatten motsvarar 3,6 g kalciumkarbonat - det är inget liten skitmängd korall- eller kalkalgsskelett om man säger så...

Postat

En natts kalkvattendosering senare: KH visar nu 7 som vanligt

När jag räknar på det så ska faktisk en liter mättat kalkvatten kunna höja KH med 0,57 grader dH om det tillsätts till 200 liter vatten. Så troligen har jag inte ökat KH med en hel enhet utan något mindre men testet är ju ganska oexakt så jag läser det som en KH-enhet.

Postat

Jag har funderat lite mer. Det ser ut som om tillväxten av koraller och kalkalger är på topp. T ex den flakväxande röda montiporan har nu snart vuxit in i en sten som som är placerad bakom den. Detta förklarar nog varför KH nu verkar pendla kring 6 -7 snarare än 7 - 8 som för några veckor sedan; jag tror jag går back något på karbonat- och kalciumtillsats med mitt kalkvatten. Detta trots att jag tydligen tillsätter närmare 2 liter kalkvatten per natt efter att eldningssäsongen börjat och jag ställt upp fläkthastigheterna på huv och sumpskåp. Dessa två liter kalkvatten kan teoretiskt ge 1 grader dH KH-höjning per dygn till mina 200 liter vatten men troligen ger de en något mindre tillsats av alkalinitet/kalcium.

Fosfatvärdet ligger stabilt lågt - mätte 0,02 mg/l idag precis som för en vecka sedan och nitrat är fortfarande omätbart med Tetras test. Detta stämmer med mina tankar om att jag har mer kalkalgs- och koralltillväxt numera.

Förutom tillväxt (= biologisk kalciumkarbonatkonsumtion) så kan min ganska höga salthalt om 35 PSU (ungefär 1,026) i kombination med höga kalciumvärden från saltet Tropic Marin Pro Reef ge en viss abiotisk utfällning av kalciumkarbonat som kostar på i form av minskad alkalinitet.

För att möta vad jag tror är en ökad åtgång av alkalinitet/kalcium har jag idag börjat tillsätta ättika till mitt kalkvatten. Ättikan gör att mer kalcium löser sig i kalkvattnet och ättikan neutraliseras därmed till acetatjoner. Acetatjonen bryts ned av bakterier och bidrar därmed med alkalinitet på samma sätt som vanligt kalkvatten. Jag testar nu först med 13 ml 24% ättika (vanlig från matvaruaffären) när jag beredde mina 10 liter kalkvatten (ett överskott av kalciumhydroxidpulver finns på behållarens botten).

Det ska bli spännande att se hur akvariet svarar på denna tillsats av mer organiskt kol i form av acetat till akvariet. Jag har utrett hur mycket koltillsats ättika i kalkvatten motsvarar i termer av vodka i en tidigare tråd.

Postat

I och med att kakelugnen eldas numera så har akvariet börjat förbruka en massa vatten eller snarare kalkvatten eftersom det är det som jag doserar. 8 liter har gått åt på 3 dagar och därmed har jag doserat en hel del kolkälla också, kring 10 ml 24% ättika fanns löst i de 8 l kalkvatten...

Resultatet av koldoseringen verkar vara att fosfaten försvann för Hanna-checkern visar nu 0,00 något som inte har hänt sedan jag nådde toppen - och slutet - på trådalgstillväxten för några månader sedan. Skummaren tog också ut lite extra guck idag och igår vilket tyder på bakterietillväxt gynnat av ättiksdoseringen i kalkvattnet.

Postat

Fosfaten ligger kvar på 0,00 mg/l med Hannacheckern, skummaren tar ut äckligt guck och näringsfattigheten börjar synas på korallerna:

Den ljusbruna acroporan med ljusblå toppar visar mer och mer ljusblått även på stammarna.

Montiporan med neongröna polyper har börjat få en lila ton istället för en ljusbrun. den börjar likna sorten som ofta kallas för Poker Star.

Den röda flakväxande montiporan kan snart beskrivas som den rosa flakväxande montiporan med brev vit tillväxtkant.

Ja antar att det är min ättikadosering i kalkvattnet som gör det här. Tydligen var Biopelletsen (första generationen - de stora) inte lika effektiva som kolkälla. Kanske ska jag öka mängden Biopellets?

Postat
Bilder, annars har det inte hänt :-)

Lättare sagt än gjort. Jag vet att det värker i ögonen på er som kan fota men man ser i alla fall vad de föreställer...

Här syns den röda flakväxande montiporans tillväxtkant i vitt. Underbar tillväxt har den haft sen den kom i karet 30/8 - säkert över centimetern runt om på 1,5 månader. Nu med ännu bredare vit kant:

post-2082-14468920568139_thumb.jpg

Och här ett om möjligt ännu suddigare foto på den blåtoppade acroporan. Det är den babyblå grundtonen som nu kommer fram bättre eftersom den ljusbruna toningen har minskat på stammen. Svårt att se skönheten på detta foto dock.

post-2082-14468920567888_thumb.jpg

Acroporan är en fragg jag råkade skapa när jag klumpade av en gren på huvudkolonin i samband med introduktionen 30/8. Tillväxten har varit mycket god ser jag på ännu en misslyckad bild från 10/9 (alltså elva dagar efter introduktionen och därmed strax över månaden från idag):

post-2082-1446892056836_thumb.jpg

Postat

Doseringen av kol i form av ättika i kalkvattnet (dvs i princip kalciumacetat) ger en fortsatt god effekt på skummaren. Jag tömmer den dagligen istället för varannan dag numera.

En del makroalger har börjat växa på en stenarna, mest handlar det om röda varianter (jag utgår från att det är just rödalger) som är som grov borst. Jag vet att dessa levande stenar förr (det är återanvända stenar) haft en rik flora av röda och bruna makroalger men av det fanns inget kvar när jag satte dem i akvariet. Jag har inte en enda algätande fisk i akvariet så det är väl därför de kan återpopulera stenen?

Bytte 10% vatten igår. KH 7 - orkar inte mäta något annat.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...