Andreas N Postat 26 oktober 2010 Postat 26 oktober 2010 Na det vet i tusan om det är så himla bra att smacka på med full dos med en gång..... Jag pratade med Per i Lindome om då han startade upp med bio pellets. Ha la i 2 liter på en gång i ett 1400 liters och fick massiv bakterie blomning vilket resulterade i att många fiskar dog. Han hade låga näringsvärden innan han startade med bp så jag skulle inte stoppa i full dos på en gång iaf. Ta det lugnt och fylla på med 1/2dl/100liter första 2 veckorna för att sedan öka till 1dl/100 liter.... så gorde jag och nu är jag nere på ofärgat nitrat test med salifert och har inte haft några problem med igång sättandet av BP.Jag låg på 2mg/liter innan igång sättandet. Jag anv fö ett deltec fosfat reaktor filter där jag nu har 1,3 liter pellets. Citera
Namnbrist Postat 26 oktober 2010 Postat 26 oktober 2010 Jag slängde i 1.5dl i mitt 105l reefmax...inga problem för mej iafhttp://npbiopellets.dvh-import.com/index.php/Important.html Citera
Mejsel Postat 26 oktober 2010 Postat 26 oktober 2010 Jag börjar med 2,5 dl idag till mitt 450l. Nitrat mer mot 25 än 10 i färg. Är det nåt man lärt sig med salt så är det skynda långsamt.... Citera
Luddox Postat 26 oktober 2010 Postat 26 oktober 2010 Började just med 1.5 dl pellets till mitt Rio 300. Pelletsen placerade i ett Grotech UF-70 filter med en Eheim compact 1000 som pump. Virvlar inte runt så det stör vid uppstarten.. Citera
Mejsel Postat 26 oktober 2010 Postat 26 oktober 2010 1400 lierspump var lite mycket till 2,5 dl.Fick strypa till ca hälften. Citera
mano Postat 27 oktober 2010 Postat 27 oktober 2010 Funderar på att skippa zeovit och testa biopellets istället till mitt RSM. Funderar på att använda en PET-flaska som reaktor, hur kraftig pump borde man? Citera
Namnbrist Postat 27 oktober 2010 Postat 27 oktober 2010 Funderar på att skippa zeovit och testa biopellets istället till mitt RSM. Funderar på att använda en PET-flaska som reaktor, hur kraftig pump borde man?Jag kör en halvliters flaska,med en ehim compact.Ställt den på ca 900liter Citera
Mejsel Postat 30 oktober 2010 Postat 30 oktober 2010 Efter 3 dagar började skummaren skumma nåt enormt.Håll koll på det när ni börjar.1 veckas mängd tog 18 timmar.Nitrat har gått från närmare 25 till närmare 10.Har ca 3 dl till 500 liter vatten.Vattnet har oxå fått en lätt mjölkig färg. Citera
Claes_A Postat 30 oktober 2010 Författare Postat 30 oktober 2010 Det låter som om du har en enorm bakterieblomning. Troligen är här en icke önskad situation eftersom dessa bakterier förbrukar mycket mängd syre och möjligen kan vara dåliga för akvariets invånare. Så se till att du har bästa syresättning, maximal skumning och slå på ozonet om du har.Så här i efterhand verkar det som om du skulle börjat med en klart mindre mängd Biopellets (en tiondel?). Men du är inte den förste som rapporterar dessa dramatiska effekter och folk verkar ju komma ut med fina akvarier på andra sidan bakterieblomningen. Citera
NiXoN Postat 30 oktober 2010 Postat 30 oktober 2010 Det hela verkar hänga ihop med generation 2 pelletsen, dom verkar aktiveras betydligt snabbare än Gen1.Jag har pratat med en som lyckats ställa till det med BP, tror man får lägga om uppstarten för att öka säkerheten.Frågan är om det gäller att stega upp doseringen eller om man kan reglera flödet lite sakta.Jag kör för tilfället mer än 100ml/100l och det har inte orsakat någon blommning, jag har dock relativt låga värden och största delen är Gen1 pellets.//NiXoN Citera
Mejsel Postat 30 oktober 2010 Postat 30 oktober 2010 Tog ändå bara 50% av rek dos. Tråkigt men alla verkar må bra. Citera
Claes_A Postat 30 oktober 2010 Författare Postat 30 oktober 2010 Det hela verkar hänga ihop med generation 2 pelletsen, dom verkar aktiveras betydligt snabbare än Gen1.Jag kan bekräfta att Gen1 pelletsen inte alls verkar brytas ner med samma hastighet som jag läser i beskrivningarna av Gen2. Jag kör 2 dl Gen1-pellets till 200 liter vatten och har aldrig sett några bakterieblomningar eller liknande. Emellanåt funderar jag på om pelletsen ens fungerar men jag har inget nitrat eller fosfat att tala om trots att jag matar en hel del.De senaste veckorna har jag börjat doserar acetat i vattnet (ättika i kalkvatten) och det har faktiskt fått fart på skummaren ordentligt jämfört med situationen före acetat-doseringen. Så troligen har jag för lite pellets i systemet för optimal bakterietillväxt och därmed skummarexport av N och P. Citera
johan_f Postat 30 oktober 2010 Postat 30 oktober 2010 Sådär då har man dragits ner i biopelletsträsket eller jag har iag grejerna, sen får vi se när det kopplas in. Behöver köpa en ny pump och lite slang innan det blir uppstart. Citera
Amanite Postat 31 oktober 2010 Postat 31 oktober 2010 Samma här, införskaffade ju en påse 500ml härom dagen på zoogiganten så nu skall bara lämplig reaktor fixas då mitt tterfilkter nog har lite för svagt flöde för att fixa fluidiseringen.Vilket filter va de ni körde till korallkaret ute hos er johan?Va det möjligtvis detta?http://www.akvarieshop.se/aqua-medic-fosfatfilter-p-570.html?cPath=51_80 Citera
_Manne_ Postat 1 november 2010 Postat 1 november 2010 jag kör både gen1 , lite ljusare större pellets samt gen2 , smala små pellets med gulare färgton. och gen2 förbrukas i en rasande takt jämnfört med gen1.. mvh manne Citera
Amanite Postat 1 november 2010 Postat 1 november 2010 Beror detta på verkningsgraden av de nya pelletsen?Har ju också vad jag har fösrtått gen 2. Måste man inte ha väldigt små hål i topp resp botten "locket" för att inte pelletsen skall rymma? Jag menar efterssom dom nu förbrukas så borde dom med tiden minska i storlek tills dom är i princip borta och borde således slippa ur hålen och förlja med till akvariet oavsett hur små hål man borrat. Citera
_Manne_ Postat 1 november 2010 Postat 1 november 2010 du ska köra med ett flöde som får dom att tumla runt i botten på reaktorn.. inte så högt att pelletsen åker hela vägen upp i den reaktorn som du använder.. själv kör jag med ett halvfullt deltec fosfatfilter FR509.mvh manne Citera
Mejsel Postat 1 november 2010 Postat 1 november 2010 Nu har akvariet klarnat igen och alla utom en anemon som tjurar lite ser bättre ut än innan biopelletsen.Är nere på ca 10 i nitrat så det lär ju ta några veckor innan man är nere där man vill ligga.Jocke Citera
Mattias Postat 1 november 2010 Postat 1 november 2010 Ni som nu använt detta ett tag, hur har ni det m Cyano ?? Borta m vinden eller fortfarande problem ? Citera
NiXoN Postat 1 november 2010 Postat 1 november 2010 Jag hade en liten fläck cyano men den har minskat stadigt, några strimmor kvar nu...Få se hur funktionen blir på/med Gen2 pelletsen, fraggkaret har bara Gen2 men jag började riktigt sakta där pga låg belastning.//NiXoN Citera
Mejsel Postat 6 november 2010 Postat 6 november 2010 Nu är min cyano helt borta.Algtillväxten är nära noll nu. På två veckor har det vita limmet jag limmade en fragg med inte ändrat färg. Nomalt sett skulle den varit grön eller brun på 4-5 dagar.Ska fylla i det sista 200 ml idag så jag kör 500ml/500liter vatten.Skummaren får ut ca 2 ggr av normal dos som är svartare och tjockare än innan BP.Vattnet känns fräshare och är helt kristallklart. Man "ser" inte vattnet ens på 1,5 m hållet i karet.Anemonen jag trodde mådde dåligt höll på att dela sig så nu mår dom bra bägge två.Lyser riktigt rosa med tjocka toppar.Kan bara varmt rekommendera detta. Citera
Claes_A Postat 7 november 2010 Författare Postat 7 november 2010 Nu är min cyano helt borta.Algtillväxten är nära noll nu. På två veckor har det vita limmet jag limmade en fragg med inte ändrat färg. Nomalt sett skulle den varit grön eller brun på 4-5 dagar.Så där har jag i princip haft det sedan jag satte upp mitt akvarium med Biopellets med undantag för ett trådalgsblomning den första tiden innan Biopelletsen generation 1 vaknade till liv (generation 1 är ju långsammare jämfört med generation 2). Det som kan kännas lite underligt är att även kalkalgstillväxten är så pass långsam så man får titta på sina limfogar månad efter månad... Citera
Namnbrist Postat 7 november 2010 Postat 7 november 2010 Så där har jag i princip haft det sedan jag satte upp mitt akvarium med Biopellets med undantag för ett trådalgsblomning den första tiden innan Biopelletsen generation 1 vaknade till liv (generation 1 är ju långsammare jämfört med generation 2). Det som kan kännas lite underligt är att även kalkalgstillväxten är så pass långsam så man får titta på sina limfogar månad efter månad...Trivs kalkalger i näringsfattigt vatten? Citera
Claes_A Postat 7 november 2010 Författare Postat 7 november 2010 Trivs kalkalger i näringsfattigt vatten?De verkar inte dö i alla fall som alla andra alger men tillväxten är ju klart långsammare jämfört med när näringsnivåerna är högre och alla möjliga lager kan växa till ordentligt. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.