Gå till innehåll

NP-reducering med Biopellets


Claes_A

Rekommenderade inlägg

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Thomas - hur mycket ozon kör du med per timme? och tillsätter du det före eller efter biopelletsen?

MVH Lasse

Hej Lasse!

Jag har en Sander 50 och vredet står på under 50%, säg 40%. Dock är ozonet avstängt ibland p.g.a uttagsbrist! så det används inte alltid.

Jag tillsätter ozonet i skummaren som står i en kammare som flödar ner i returkammaren där pumpen till NP-filtret ligger, så före bör det väl bli?

/Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sitter och funderar över vad jag kan ha för filtermatta i sumpen som fångar upp smuts men släpper igenom bakterier osv. Tanken är att först ha en filtermatta där allt vatten passerar, för att sedan passera skummare och biopelletsreaktorn och sen vidare till returen. Filtermatta med ppi30 verkar vara uteslutet men har någon koll på hur detta fungerar med ppi20 och ppi10?

Måste jag förkasta min ide om filtermatta pga att alla bakterier fastnar där, eller använder sig någon här av både och?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse!

Jag har en Sander 50 och vredet står på under 50%, säg 40%. Dock är ozonet avstängt ibland p.g.a uttagsbrist! så det används inte alltid.

Jag tillsätter ozonet i skummaren som står i en kammare som flödar ner i returkammaren där pumpen till NP-filtret ligger, så före bör det väl bli?

/Thomas

Eftersom du har ozonet före biopelletswen så finns risk för att du åtminstone hämmar bakterietillväxten. Testa med att ta vattnet före ozontillsättningen.

Filtermatta med ppi30 verkar vara uteslutet men har någon koll på hur detta fungerar med ppi20 och ppi10?

pp1 10 är enda vettiga alternativet men givetvis så kommer mycket bakterier att fastna där. Jag gjorde så i ett litet nano att jag kramade ut filtret lite lätt varje dag och fick ut en mulm i akvariet. Med detta mulm fick jag plötsligt se hur en gul fläck på en LS växte ut blev en hel kolloni solkoraller!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man använder ozon tillsammans med biopellets eller för den delen vilken bakterie- och högflödesbaserad reduceringsmetod som helst riskerar man att slå ut/skada bakterierna innan de skummats ut och då släpper de sitt N/P-innehåll. Man eldar för kråkorna. Vill man köra ozon skulle jag välja att köra svavelkulor och GFO istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pp1 10 är enda vettiga alternativet men givetvis så kommer mycket bakterier att fastna där. Jag gjorde så i ett litet nano att jag kramade ut filtret lite lätt varje dag och fick ut en mulm i akvariet. Med detta mulm fick jag plötsligt se hur en gul fläck på en LS växte ut blev en hel kolloni solkoraller!

MVH Lasse

Haha, härligt. Jag tolkar det som att ppi10 ändå samlar rätt fint smuts, tanken är väl egentligen att det bara ska ta det grova. Jag får testa och se. Förhoppningsvis så kommer det inte bli några enorma bakteriesamlingar där pga biopellets. Tack för hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man använder ozon tillsammans med biopellets eller för den delen vilken bakterie- och högflödesbaserad reduceringsmetod som helst riskerar man att slå ut/skada bakterierna innan de skummats ut och då släpper de sitt N/P-innehåll. Man eldar för kråkorna. Vill man köra ozon skulle jag välja att köra svavelkulor och GFO istället.

Är det verkligen så? Nu vet jag inte riktigt hur bakterier som dör bryts ner men släpper de verkligen ut sitt N/P på direkten om de blir skadade? ISF bör samma sak gälla vodka metoden eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pp1 10 är enda vettiga alternativet men givetvis så kommer mycket bakterier att fastna där. Jag gjorde så i ett litet nano att jag kramade ut filtret lite lätt varje dag och fick ut en mulm i akvariet. Med detta mulm fick jag plötsligt se hur en gul fläck på en LS växte ut blev en hel kolloni solkoraller!

Ett alternativ till filtermatta är att köra utan den. Hålen i plattorna behöver inte vara överdrivet små innan biopelletsen stoppas...

post-2486-14468920986201_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ till filtermatta är att köra utan den. Hålen i plattorna behöver inte vara överdrivet små innan biopelletsen stoppas...

Det handlade mer om att filtrera vattnet på annat håll med filtermatta. Alltså inte i reaktorn utan mer som första filter i sumpen, innan skummare och allt annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har varit lite småsugen på att testa biopellets men fick höra att biopelletsen bara sänker nitraten och inte även fosfat som tex vodkametoden gör..

Har jag förstått det rätt?

Nej den sänker i princip båda. Men hur mycket kväve och fosfor dom den tar ut ur systemet beror precis som vid vilket organisk koldosering som helst på det enskilda akvariet.

Har man t ex en obalans mellan kväve och fosfor så att det finns för mycket fosfor i förhållande till kväve så kan systemet att få kvarvarande fosfat. Men det är ju samma sak med all organisk koldosering. Löses lätt med t ex utfodring med fosforfattigt foder, ökad tillsats av ren kväve (t ex aminosyror) eller GFO.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det verkligen så? Nu vet jag inte riktigt hur bakterier som dör bryts ner men släpper de verkligen ut sitt N/P på direkten om de blir skadade? ISF bör samma sak gälla vodka metoden eller?

Ozonet oxiderar bakterierna kemiskt och det innebär att näringsämnen släpps ut i en eller annan form igen precis som capote säger.

Jag själv kör just nu med både ozon och kolkälla och det kan stämma en del av det Capote säger. Skall bara skaffa lite värden först och sedan koppla bort ozonet under någon månad.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man använder ozon tillsammans med biopellets eller för den delen vilken bakterie- och högflödesbaserad reduceringsmetod som helst riskerar man att slå ut/skada bakterierna innan de skummats ut och då släpper de sitt N/P-innehåll. Man eldar för kråkorna. Vill man köra ozon skulle jag välja att köra svavelkulor och GFO istället.

Jag tror inte den som använder vanliga låga mängder ozon eller UV-ljus i praktiken får några problem med biopelletsen. Tillverkaren varnar för att det finns en risk för långsammare etablering av bakterierna. Sen ska man nog inte dosera ozon rakt in i reaktorn med biopelletsen - det lär göra livet tuffare för bakterierna som ska växa där.

Vad gäller hur mycket fosfor och kväve döda bakterieceller ger ifrån sig så tror jag det kan vara svårt att uppskatta det. Förvisso blir nog den mesta av kväven och fosforn tillgänglig med tiden men med tanke på att både karets olika organismer och skummaren skördar levande som döda bakterier (egentligen partiklar) hela tiden så blir det en komplicerad kinetisk nöt att knäcka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte den som använder vanliga låga mängder ozon eller UV-ljus i praktiken får några problem med biopelletsen. Tillverkaren varnar för att det finns en risk för långsammare etablering av bakterierna. Sen ska man nog inte dosera ozon rakt in i reaktorn med biopelletsen - det lär göra livet tuffare för bakterierna som ska växa där.

Vad gäller hur mycket fosfor och kväve döda bakterieceller ger ifrån sig så tror jag det kan vara svårt att uppskatta det. Förvisso blir nog den mesta av kväven och fosforn tillgänglig med tiden men med tanke på att både karets olika organismer och skummaren skördar levande som döda bakterier (egentligen partiklar) hela tiden så blir det en komplicerad kinetisk nöt att knäcka.

Jag menade inte att det var något problem. Alla kör ju det de vill. Biopellets är en reduceringmetod bland andra och det finns de som jag tycker lämpar sig bättre i kombination med t.ex. ozon. Det var min enda poäng. Jag tillsätter bakterier i mitt system och har därför slutat även med UV men det är av samma anledning som att man inte öppnar fönstren och drar upp värmen hemma. Introducerar jag parasitkänslig fisk får man ta lite lägre bakterienivåer under en period när man kör UV

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biopellets är en reduceringmetod bland andra och det finns de som jag tycker lämpar sig bättre i kombination med t.ex. ozon. Det var min enda poäng.

Samma diskussion dök upp i samband med att vodkametoden introducerades. Först kom just argumentet ovan upp: Varför döda bakterier med ozon och UV ljus om man vill odla dem med en kolkälla? Jag har till och med för mig att Kokott och Mrutzek tog upp detta in sin första tyskspråkiga artikel (var länge sedan jag läste den).

Sen svängde vindarna och Kokott verkar nu snarare rekommendera att man använder ozon. Jag har sett tre argument för ozonanvändning vid organisk koldosering:

1. Organisk koldosering kan ge en accelerering av gult vatten. (Ozon eller aktivt kol är då de två metoder vi har att tillgå för att hantera detta.)

2. Ozon kan minska en oönskad bakterieblomning i vattenmassan (Kräver en ganska hög dos. En rejäl UV-anläggning borde ha samma effekt.).

3. Ozon kan öka syrehalten i vattnet vilken sjunker vid organisk koldosering (jag har inte sett några mätningar på detta.).

Till detta lägger jag ett fjärde argument som jag tar från det faktum att att ozon bryter ner organiskt material:

4. Ozon har potentialen att genom oxidation frigöra i organiska ämnen/partiklar bundna näringsämnen (kväve, fosfor, järn etc) som de heterotrofa bakterierna kan använda för sin tillväxt. Därmed exporteras de snabbare ut ur akvariesystemet via skummaren istället för att ackumulera som debris och gulämnen.

Som alltid kan argumenten vändas och vridas fram och tillbaka... Jag vill verkligen inte hävda att jag har något svar på vad som är bäst i frågan organisk koldosering och ozon. Jag säger som Capote, alla får göra som de vill. Själv kör jag en gammal Sander-ozonisator på 5-10 mg/h i tron att det fungerar bra tillsammans med Biopellets och acetatdosering...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

intressant detta.

3. Ozon kan öka syrehalten i vattnet vilken sjunker vid organisk koldosering

Det är väl en av anledningarna till att man ska ta retur vattnet från pelletsen till skummaren för att det ska luftas.

Jag kör en biopelletsreaktor i mitt nya 720l och har några funderingar, jag har byggt om ett gammalt AC nitratfilter till pelletsen och det funkar klockrent, men jag har användt blå filtermatta i toppen för att pelletsen inte skulle smita i början, nu skulle jag dock inte behöva det eftersom dem håller sig på botten, men är det dumt att ha kvar filtermattan? det borde fastna en hel del bakterier där men det kanske inte gör något?

sedan så går returvattnet från pelletsen till skummarfacket och sedan vidare igenom bubbelfällan där det också sitter blå filtermatta för mekanisk filtrering, detta borde stoppa ytterligare bakterier från att komma upp till huvudkaret och bli konsumerade.

Så min fråga är, bör jag ta bort filtermattorna? (ganksa grov)

/Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma diskussion dök upp i samband med att vodkametoden introducerades.

Ja, jag minns den debatten. Jag är en av de där stofilerna som tyckte samma sak då som nu...

Jag använde ozon för att råda bot på 1 och 4 där jag håller med dig. Men också för att hålla ned parasitnivån i akvariet. Slutade med ozon när jag började dosera vodka.

2 o 3 visavi bakteriemetoder ser jag som sådana där argument som man får gräva rätt djupt efter.

Slutade sedan med vodka och gick över till svavelkulor och GFO eftersom jag var rädd för okontrollerbara förlopp med den typen av kolkällemetod.

Började jobba med bakterier och försökte bosta dem i zeolitfilter utan speciellt goda framgångar. Jag körde inte Zeovit utan använde bara filtret som ett sorts bakterierefugium. Slutade då med UV för att slippa en bakteriefiende.

Jag provade också med att tillsätta biopolymerer direkt i vattenkolumnen och det var inte heller nån succe, men jag tror inte jag var tillräckligt långsiktig och utgick från för höga nivåer.

Sen kom pelletsen och då började jag få de effekter jag tidigare ville nå. Så vad är nackdelen med denna metod. Den är ny och ingen har några långsiktiga erfarenheter av den! Det kan oroa en försiktig general.

För egen del försöker jag välja spår och konsekvenserna av det. Därmed inte sagt att det inte går utmärkt att kombinera ozon med fria bakteriemetoder. Jag vet inte, men ska bli kul att se vad Lasse kommer fram till för han provar ju nu.

intressant detta.

Så min fråga är, bör jag ta bort filtermattorna? (ganksa grov)

/Thomas

Jag skulle ta bort den. Den hindrar bara flödet och tillför inget. En möjligt fördel är att ha den som en fälla och krama ur den för bra korallmat. Men det bör du i så fall orka göra rätt ofta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle ta bort den. Den hindrar bara flödet och tillför inget. En möjligt fördel är att ha den som en fälla och krama ur den för bra korallmat. Men det bör du i så fall orka göra rätt ofta.

Har tagit bort dem nu och flödet blev bättre, kramade ur svampbiten och där var en hel del göttigt;)

har haft igång reaktorn nu i en månad ca och det verkar fungera, har omätbart nitrat/fosfat med salifert, har dock bara 8 fiskar men ett nystartat kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har samma upplägg som dig "totto". Ombyggdt A.C nitratfilter. För att inte pelletsen ska smita vid uppfyllning(påfyllning) av B.P. Jag blötlägger dom kvällen före i lite saltvatten i en hink med cirk.pump, det förhindrar smitningsolyckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häromdagen när jag rotade runt i sumpen upptäckte att det verkligen kryllade av smådjur / copepods etc. Betydligt fler än vanligt. Tänkte inte så mycket mer på det förens jag var på leasing idag. Där fick jag höra att ett om man tar en matsked pellets och lägger i en nätpåse och stoppar undan i ett hörn i burken så hjälper det verkligen till att få bra tillväxt på dessa smådjur.

Då kom jag och tänka på att jag råkade spilla typ en halv deciliter pellets i sumpen sist jag fipplade med reaktorn. Dom hamnade i ena hörnet och jag lät dom ligga. Ingen aning om det stämmer. Nån mer som hört något / märkt något av detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häromdagen när jag rotade runt i sumpen upptäckte att det verkligen kryllade av smådjur / copepods etc. Betydligt fler än vanligt. Tänkte inte så mycket mer på det förens jag var på leasing idag. Där fick jag höra att ett om man tar en matsked pellets och lägger i en nätpåse och stoppar undan i ett hörn i burken så hjälper det verkligen till att få bra tillväxt på dessa smådjur.

Då kom jag och tänka på att jag råkade spilla typ en halv deciliter pellets i sumpen sist jag fipplade med reaktorn. Dom hamnade i ena hörnet och jag lät dom ligga. Ingen aning om det stämmer. Nån mer som hört något / märkt något av detta?

Det växer i alla fall svamp i min biopelletsreaktor och jag har hittat snäckor som tycks leva av bakterierna där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...