Gå till innehåll

NP-reducering med Biopellets


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Na det vet i tusan om det är så himla bra att smacka på med full dos med en gång..... Jag pratade med Per i Lindome om då han startade upp med bio pellets. Ha la i 2 liter på en gång i ett 1400 liters och fick massiv bakterie blomning vilket resulterade i att många fiskar dog. Han hade låga näringsvärden innan han startade med bp så jag skulle inte stoppa i full dos på en gång iaf. Ta det lugnt och fylla på med 1/2dl/100liter första 2 veckorna för att sedan öka till 1dl/100 liter.... så gorde jag och nu är jag nere på ofärgat nitrat test med salifert och har inte haft några problem med igång sättandet av BP.

Jag låg på 2mg/liter innan igång sättandet. Jag anv fö ett deltec fosfat reaktor filter där jag nu har 1,3 liter pellets.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Efter 3 dagar började skummaren skumma nåt enormt.

Håll koll på det när ni börjar.

1 veckas mängd tog 18 timmar.

Nitrat har gått från närmare 25 till närmare 10.

Har ca 3 dl till 500 liter vatten.

Vattnet har oxå fått en lätt mjölkig färg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter som om du har en enorm bakterieblomning. Troligen är här en icke önskad situation eftersom dessa bakterier förbrukar mycket mängd syre och möjligen kan vara dåliga för akvariets invånare. Så se till att du har bästa syresättning, maximal skumning och slå på ozonet om du har.

Så här i efterhand verkar det som om du skulle börjat med en klart mindre mängd Biopellets (en tiondel?). Men du är inte den förste som rapporterar dessa dramatiska effekter och folk verkar ju komma ut med fina akvarier på andra sidan bakterieblomningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hela verkar hänga ihop med generation 2 pelletsen, dom verkar aktiveras betydligt snabbare än Gen1.

Jag har pratat med en som lyckats ställa till det med BP, tror man får lägga om uppstarten för att öka säkerheten.

Frågan är om det gäller att stega upp doseringen eller om man kan reglera flödet lite sakta.

Jag kör för tilfället mer än 100ml/100l och det har inte orsakat någon blommning, jag har dock relativt låga värden och största delen är Gen1 pellets.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hela verkar hänga ihop med generation 2 pelletsen, dom verkar aktiveras betydligt snabbare än Gen1.

Jag kan bekräfta att Gen1 pelletsen inte alls verkar brytas ner med samma hastighet som jag läser i beskrivningarna av Gen2. Jag kör 2 dl Gen1-pellets till 200 liter vatten och har aldrig sett några bakterieblomningar eller liknande. Emellanåt funderar jag på om pelletsen ens fungerar men jag har inget nitrat eller fosfat att tala om trots att jag matar en hel del.

De senaste veckorna har jag börjat doserar acetat i vattnet (ättika i kalkvatten) och det har faktiskt fått fart på skummaren ordentligt jämfört med situationen före acetat-doseringen. Så troligen har jag för lite pellets i systemet för optimal bakterietillväxt och därmed skummarexport av N och P.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma här, införskaffade ju en påse 500ml härom dagen på zoogiganten så nu skall bara lämplig reaktor fixas då mitt tterfilkter nog har lite för svagt flöde för att fixa fluidiseringen.

Vilket filter va de ni körde till korallkaret ute hos er johan?

Va det möjligtvis detta?

http://www.akvarieshop.se/aqua-medic-fosfatfilter-p-570.html?cPath=51_80

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror detta på verkningsgraden av de nya pelletsen?

Har ju också vad jag har fösrtått gen 2.

Måste man inte ha väldigt små hål i topp resp botten "locket" för att inte pelletsen skall rymma? Jag menar efterssom dom nu förbrukas så borde dom med tiden minska i storlek tills dom är i princip borta och borde således slippa ur hålen och förlja med till akvariet oavsett hur små hål man borrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är min cyano helt borta.

Algtillväxten är nära noll nu. På två veckor har det vita limmet jag limmade en fragg med inte ändrat färg. Nomalt sett skulle den varit grön eller brun på 4-5 dagar.

Ska fylla i det sista 200 ml idag så jag kör 500ml/500liter vatten.

Skummaren får ut ca 2 ggr av normal dos som är svartare och tjockare än innan BP.

Vattnet känns fräshare och är helt kristallklart. Man "ser" inte vattnet ens på 1,5 m hållet i karet.

Anemonen jag trodde mådde dåligt höll på att dela sig så nu mår dom bra bägge två.

Lyser riktigt rosa med tjocka toppar.

Kan bara varmt rekommendera detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är min cyano helt borta.

Algtillväxten är nära noll nu. På två veckor har det vita limmet jag limmade en fragg med inte ändrat färg. Nomalt sett skulle den varit grön eller brun på 4-5 dagar.

Så där har jag i princip haft det sedan jag satte upp mitt akvarium med Biopellets med undantag för ett trådalgsblomning den första tiden innan Biopelletsen generation 1 vaknade till liv (generation 1 är ju långsammare jämfört med generation 2). Det som kan kännas lite underligt är att även kalkalgstillväxten är så pass långsam så man får titta på sina limfogar månad efter månad...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så där har jag i princip haft det sedan jag satte upp mitt akvarium med Biopellets med undantag för ett trådalgsblomning den första tiden innan Biopelletsen generation 1 vaknade till liv (generation 1 är ju långsammare jämfört med generation 2). Det som kan kännas lite underligt är att även kalkalgstillväxten är så pass långsam så man får titta på sina limfogar månad efter månad...

Trivs kalkalger i näringsfattigt vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...