Gå till innehåll

NP-reducering med Biopellets


Claes_A

Rekommenderade inlägg

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Enligt tillverkaren ska det gå bra att ha dem i en filterpåse också, men det ska nog vara rätt bra cirkulation där man har den.

Satte själv igång mitt "Classe-filter" med pellets i söndags, ska bli intressant o kika in på pelletsen igen om en månads tid o se hur de ser ut. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ställde denna fråga i min egen tråd men fick inget svar, testar därför i denna!:) Jag startade upp mitt pelletsfilter i helgen. Jag kör en Eheim compact 1000 pump rakt in i filtret och kan få pelletsen att virvla rätt rejält om jag inte stryper pumpen. Frågan är vad som är "rätt" flöde? Ska pelletsen endast "tumla" runt varandra eller ska det vara mer drag än så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken jäkla fart det är på Biopelletsen i filmerna ovan. Jag körde sån där enorm hastighet i början men jag hade en känsla av att inget hände med dem så jag har nu dragit ned på flödet så att de inte tumlar runt utan snarare sakta förflyttar runt sig i filtret. Jag tänker mig att bakterierna måste få bygga upp en biofilm på pelletsen utan turbotumling för att komma igång ordentligt. Fel eller rätt?

Men jag har inga bevis för att mina Biopellets fungerar eller inte fungerar som det är nu. Möjligen kan jag hävda att jag ser någon typ av bakteriematta på bottnen av sumpen där Biopelletsfiltret har sitt utlopp. Men det är en osäker observation. Svårt att veta när man startar ett akvarium med Biopellets från början...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Laggeman! Jag har just nu bra mycket mer "fart" på mina pellets, men jag tror också det beror på att jag har väldigt mycket mindre pellets i filtret. Jag började med ca 50ml och då är det svårt att inte få pelletsen att flyga fritt i filtret. Tror jag kommer få ett lugnare flöde med mer pellets. Men ska testa att ställa ner pumpen ytterligare lite.

Tog denna, om än extremt dåliga, film med mobilen som visar ungefär hur det ser ut nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har upptäckt en lite lustig grej sen jag satte igång min reaktor i söndags.

Efter som det rör sig om ett hemmabygge så har jag som liten säkerhet en filterpåse på utloppet från reaktorn för att fånga upp eventuella pellets som letar sig ut genom plattan med borrade hål som sitter som lock i reaktorn. Detta resulterade i att vid intrimningen av flödet så åkte en del pellets ut genom ett par hål som var för stora. Kanske en dl totalt som la sig i påsen. Tanken var att låta dem suga åt sig vatten och efter några dagar hälla tillbaks dem i filtret när de har blivit lite tyngre och inte klibbar ihop som de gjorde när de var nya.

Det som nu skett är att utsidan av filterpåsen har fått en tjock geléhinna på sig som lätt lossnar om man pillar på påsen, är detta de bakterier som ska växa på pelletsen normalt sett? En del for upp i karet med returen igår när jag flyttade påsen, det var så jag upptäckte dem i första taget. Man kan säkert fylla upp en halv dl med sånt här gelé, så mycket är det. Jag upptäckte även igår när jag kom hem från jobb att vattnet i karet var rätt disigt, men det berodde nog på överdosering av kalkvatten, då jag kommit åt brytaren till min ATO som varit av i 2 dagar och nu då fyllt på en hel del kalkvatten på en gång.

Frågan då, är det kanske effektivare att ha pelletsen i en filterpåse och manuellt dra av gelen från påsen? Inte att det är lättare, men kanske effektivare?

Jag vet inte, men jag ska iaf tömma påsen idag och hälla tillbaks de pellets som tagit sig ur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det var kalk, jag och några andra som kör pellets fick en bakteriereaktion en tid efter att man startat reaktorn. Grumligt vatten under några dagar. Jag gissar på att en del av gelén är just bakterier och att det var de du fick ut i vattnet i lite större mängd än med gelén.

Jag gjorde rent en kalkpump med citronsyra som kom i kontakt med några pellets som låg i vasken. Det blev gelé av dem också....

Bara spekulationer ska sägas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det inte bara var jag som fick en bakterieblommning i vattnet. Vart som en lätt dimma i karet, men jag utgick från att det var normalt. Samtidigt tycker jag att skummningen blev bättre. Skumma ur riktigt mycket vilket tyder på att allt fungerar som det ska. Mer nitrat och fosfat leder till mer bakterier som leder till mer att skumma bort.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni såg inga negativa effekter på akvariets invånare av bakterieblomningen?

Nej, allt såg ut som vanligt förutom att det grumlade ett par dagar.

Jag har följt RC's stora Pellets-tråd ganska väl (över 100 sidor), det verkar som om bakterieblommning är ett tecken på att man stoppat i för mycket pellets för snabbt.

"Tillverkaren" rekommenderar också att man ska tillsätta lite i taget om man har höga nitratvärden (över 20 ppm).

Jag som har 0 i nitrat.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog vilja hävda att blommningen beror på höga värden av nitrat och fasfat. Vilket är maten till bakterierna. Måste vara extremt svårt att överdosera T.ex kan man väll inte ha för mycket LS i systemet och den är väll där för bakteriernas skull?

Kan säkert ha fel men det känns rätt logiskt. Jag kör 50 ml pellets per 100l vatten ganska lite tycker jag själv.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast BP är väl inte samma som LS utan snarare samma som vodka, å det kan man iallafall överdosera. Kolkälla i pelletsform istället för vätska (vodka, zeostart, ultramin s, probidio bakteriemat osv osv osv osv....).

Blev iallafall rekommenderad att starta mycket lugnt å sedan sakta öka mängden.

"BioPellets är kolkälla i fast form, och skall behandlas som all annan kolkälla!" enligt min källa...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det "borde" vara lugnt för karets invånare om man bara har ordentlig genomluftning i systemet (läs skummare) så att inte bakterierna kan förbruka allt syret för övriga invånare. Skummaren antar jag snor en del av bakterierna, och om det är mycket nog att göra vattnet disigt, kan man ju hoppas någon filtrerare får sig ett skrovmål.

Man kanske rent av kan mata pelletsfiltret med lite Nisse och Pelle, för att trigga dis lite då och då, under kontrollerade former, för att främja tex gorgonier?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag inte minns fel så står det på påsen att man ska tillsätta 50-200ml/100 liter vatten.

I mitt fall har jag ca 400 liter vatten, vilket skulle vara mellan 200-1000ml pellets, i mitt fall har det blivit 500 ml, en liten påse alltså.

Diset är alltså en algblomning, intressant o veta. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Diset är alltså en algblomning, intressant o veta.
Alger, bakterier... Vem vet. Någon med ett mikroskop får titta efter. Det spelar egentligen ingen roll, tror jag? Jag funderar mest p vilka filtrerare som kan tänkas tillgodogöra sig diset, och om det kan vara värt att försöka framkalla avsiktligt, periodiskt, så att säga.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...