Gå till innehåll

NP-reducering med Biopellets


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Jag har en liten observation som kanske är relevant? Glasytan i sumpen vid utloppet av Biopelletsfiltret är ganska guckig i mitt system. Dvs det kommer ut någon typ av bakteriefilmspartiklar och fäster sig där. Om de skulle gucka igen ett UV-filter som ligger efter Biopelletsfiltret så skulle det vara ett problem för UV-ljuset. Men om detta guck kräver bakteriell tillväxt på själva ytan i UV-anläggningen så är det inte ett problem eftersom UV-ljuset kommer att döda alla bakterier som försöker etablera sig i filtret.

Okej detta borde ju kunna elimineras genom att köra uvc:t först och sedan Np-filtret. Anledningen till frågan om seriekoppling är som sagt inte för nöjes skull utan den begränsade plats jag har under karet då jag inte kör med sump.

Ev kan man kanske uvc:t avstängt i början för att efter inkörning sedan ha det igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Skulle bara tillägga att jag börjat köra NP-Pellets och efter kanske 3 veckor så har min lilla cyano börjat avta. Men dock inte helt. Tänkte suga bort det vid nästa vattenbyte och tillsätta lite ny sand.

Har inget Fosfat-test så jag har inte kunnat följa nedgången på den. Men det verkar som att det är mindre algtillväxt på rutor å stenar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående av användandet av ozon och biopellets gjorde jag en ganska märklig erfarenhet igår . Ökade till 50mg kl 1715 gick till jobbet kollade efter 15 timmar all pellets borta! Ozonet tillsätts i skummaren men vattnet som leds in i pelletsreaktorn går in sist från sumpen som sedan leds tillbaka i närheten av skummaren.Frågan är löser ozon pellets? ,Tydligen.DETTA BÖR BEAKTAS .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej jag startade mina biopellets för tre dagar sen 2dl/500l, akvariet är mjölkigt av bakterier men mitt stora bekymmer är att hos alla ormstjärnor har disken upplösts på, andra djur lever på som vanligt snäckor,fiskar,räkor.

är där fler som råkat ut för liknande?post-3019-14468920840546_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Någon som hört om det blivit ytterligare en ändring på pelletsens sammansättning?

Jag noterade att det var viss skillnad på färgen om man kollar på dom pelletsen som kommit in sist. Dvs båda paketen var Gen2 men det nyare paketet hade något ljusare pellets.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående av användandet av ozon och biopellets gjorde jag en ganska märklig erfarenhet igår . Ökade till 50mg kl 1715 gick till jobbet kollade efter 15 timmar all pellets borta! Ozonet tillsätts i skummaren men vattnet som leds in i pelletsreaktorn går in sist från sumpen som sedan leds tillbaka i närheten av skummaren.Frågan är löser ozon pellets? ,Tydligen.DETTA BÖR BEAKTAS .

Helt fantastiskt att ozon kan vara så effektivt! Förvisso är det inget konstigt att ozon bryter kolkedjorna i biopolymerer men det som förvånar mig är den korta tidsperioden. Å andra sidan är 50 mg/h ozon en rejäl mängd att köra i ett akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som hört om det blivit ytterligare en ändring på pelletsens sammansättning?

Jag noterade att det var viss skillnad på färgen om man kollar på dom pelletsen som kommit in sist. Dvs båda paketen var Gen2 men det nyare paketet hade något ljusare pellets.

Här har jag ännu inte hunnit utvärdera den redan överspelade Gen1 och nu verkar Gen2 redan vara passerad. Suck!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt fantastiskt att ozon kan vara så effektivt! Förvisso är det inget konstigt att ozon bryter kolkedjorna i biopolymerer men det som förvånar mig är den korta tidsperioden. Å andra sidan är 50 mg/h ozon en rejäl mängd att köra i ett akvarium.

Jag kör med ozon och har inte märkt något av detta. Jag har gen2 pellets. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte om att skriva här då det finns så många "experter" här som hela tiden vet bäst. Vill bara säga att jag kör 500 g biopellets till 130 liter vatten, kör ozon ,kör uv, kör stor skummare och har inte märkt någon förbättring på t.ex nitrat. Kanske snarare en försämring. Mycket alger...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte om att skriva här då det finns så många "experter" här som hela tiden vet bäst. Vill bara säga att jag kör 500 g biopellets till 130 liter vatten, kör ozon ,kör uv, kör stor skummare och har inte märkt någon förbättring på t.ex nitrat. Kanske snarare en försämring. Mycket alger...

Ingen vet nog bäst om Biopellets i alla fall... :)

Går Biopelletsen åt överhuvudtaget eller bryts de inte ned alls med tanke på att nitrathalten inte verkar ha rört sig i rätt riktning? Jag fiskar alltså efter om du har bakterier i burken som bryter ner pelletsen eller inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte om att skriva här då det finns så många "experter" här som hela tiden vet bäst. Vill bara säga att jag kör 500 g biopellets till 130 liter vatten, kör ozon ,kör uv, kör stor skummare och har inte märkt någon förbättring på t.ex nitrat. Kanske snarare en försämring. Mycket alger...

Tjena,

Hur länge har du kört BP? och är inte 500g lite mycket egentligen för 130l?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förresten, alla pratar om gen1 och gen2? vilket märke pratar ni om då? ser att det finns flera märken av biopellets på marknaden? Vilka anses vara bäst?

Tråden gällde urprungligen märket NP Biopellets som ju har kommit i lite olika versioner det senaste året (gen1, en defekt generation som drogs tillbaka, gen2 och nu i dagarna kanske t o m ännu en ny version). Konkurrenterna till NP Biopellets verkar inte vara lika spridda i landet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört biopellets i nästan ett år nu. Jag körde till början 500ml som jag ökade till 1000ml efter några månader när jag inte märkte någon skillnad. Förra månaden såg jag att det hade minskat så jag har nu fyllt på med den nya mindre varianten av biopellets. Jag har 0 i No3(salifert) och 0.01533 i Po4 (hanna). Jag kör dock med fosfatremover hela tiden. Jag är väldigt nöjd med biopellets om det nu är därför jag har så låga värden på No3.

Jag har en Deltec FR509 med aquabee 2000. Jag har senaste halvåret kört med zeobak lite då och då vid pumpen till pelletsen. Så jag tycker det fungerar och jag kommer fortsätta med det. Fast man vet ju inte om det är pelletsen som fungerar eller karet i sig.

Jag har ett 500 liters kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråden gällde urprungligen märket NP Biopellets som ju har kommit i lite olika versioner det senaste året (gen1, en defekt generation som drogs tillbaka, gen2 och nu i dagarna kanske t o m ännu en ny version). Konkurrenterna till NP Biopellets verkar inte vara lika spridda i landet.

Har du någon referens till den nyaste varianten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu kört Bp i 3 månader ca och jag tillsätter några droppar zeobak någon gång/ vecka. ibland går det mer än så. Jag har mätt nivån på pelletsen när jag stängt av pumpen och sett att nivån sjunkit en del i röret. Om det stämmer så har det förbrukats nästan 3cm pellets. Jag har ett 800 liters system med mkt fisk och det jag märkt är att matar jag 5-6ggr/dag så mäktar inte pelletsen med att hålla nere nivån. Jag anv mig av Deltec Fr 509 med 1,2liter pellets i men en uppgradering till ett Grotech Uf-110 är på planering för att få platts med mer pellets.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen vet nog bäst om Biopellets i alla fall...

Går Biopelletsen åt överhuvudtaget eller bryts de inte ned alls med tanke på att nitrathalten inte verkar ha rört sig i rätt riktning? Jag fiskar alltså efter om du har bakterier i burken som bryter ner pelletsen eller inte.

Tjena,

Hur länge har du kört BP? och är inte 500g lite mycket egentligen för 130l?

#Det går inte åt mycket pellets....Har tillsatt Pro Bio? bakterier

#Jo, visst är det för mycket....."normalt sett"........?Sorry missade frågan, haft pellets 6 mån.

Ändrat av linkano
ja, anledning fanns.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...