Gå till innehåll

NP-reducering med Biopellets


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Kolkällan ligger iofs fast i biopelletsen men det är viktigt att veta att i de allra flesta kar så är inte kväve och fosfor de faktorer som kontrollerar tillväxt av heterotrofa bakterier (det är denna typ som är aktuell här) utan tillgången till organiskt kol. Finns kolet då i överflöd (den totala ytan av alla biopelletsen bestämmer tillgången monentant) så kommer bakterierna att växa till så länge det inte medför att något annat ämne blir bristvara. Är det då för mycket kväve eller fosfor i systemet så får man en bakterieblomning, precis som med flytande organiskt kol. Viktig är här att om inte hela denna bakterieblomning äts eller skummas upp så kommer den att tillföra organiskt kol lite här och var i akvariet i form av död bakteriemassa.

Enligt min mening så kan man definitivt överdosera en fast kolkälla om det finns tillräckligt med kvave och fosfor (och de andra ämnena). Varför jag själv inte har hakat på denna trend är att jag tillhör dem som kör med mycket sand, ingen regöring av sanden eller uppsug av mulm. På sikt vill jag bilda det organiska kolet jag behöver inom mitt system och i sandbädden. Jag testade försiktigt, väldigt försiktig en dosering av 3 ml vodka uppdelad på 1 ml var 8 timme i 450 liter vatten och fick snabbt ett bakteriefilm och avslutade försöket. Det skall upprepas med häxbrygden i sinom tid. Jag körde också under denna tid ozon som lär ha begränsat tillväxten av bakterier - det är kraftfulla system vi experimenterar med.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag testar pellets och får indikationer åt olika håll måste jag säga. Har bara kört en månad och räknar inte med att få något dramatiskt resultat ännu. Jag matar inte filtret. Det som är intressant är att vi här har en biopolymér istället för en klassisk kolkälla. Har tidigare provat biopolymerer i vattenkolumnen utan förväntade resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testar pellets och får indikationer åt olika håll måste jag säga. Har bara kört en månad och räknar inte med att få något dramatiskt resultat ännu. Jag matar inte filtret. Det som är intressant är att vi här har en biopolymér istället för en klassisk kolkälla. Har tidigare provat biopolymerer i vattenkolumnen utan förväntade resultat.

För dina experiment med kontinuerlig bakteriematning borde det vara perfekt Capote

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten sidofråga; Är det någon som kör biopellets och Ozon samtidigt? Min tanke är att köra ozon via min skummare och i nästföljande fack i sumpen min BP reaktor. Då ozon "förgiftar" är jag rädd att ozonet går in i reaktorn och dödar bakterierna som skall frodas där.

En lite off-topic fråga men frågar man inte får man ej några svar. :-)

Med vänliga hälsningar

Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört biopellets ett bra tag nu så jag kan dela med mig av mina erfarenheter.

Jag började med 500ml och jag hade då en eheim compact 1000 pump till, jag hade vid start ca 5 No3, efter ett tag gick det ner till 2.5 men inte lägre. Då hade jag i resten av förpackningen så det blev ungefär 1000ml och bytte även till en Aquabee - UP2000. Det hände direkt ingenting så jag provade att köpa zeobak och körde 8 droppar direkt vid pumpen, jag gjorde det ca 4 gånger. No3 är nu omätbart med salifert och det har varit så ca 1 månad, jag har inte använt zeobak mer. Har fått ner Po4 med men det är nog inte pellets förtjänst då jag använder remover hela tiden.

Ibland kan jag få en bakteriehinna på ytan i sumpen men inget annat.

För mig fungerar det bra – eller så är mitt kar ”inkört” och pellets har ingenting med detta att göra – man vet aldrig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten sidofråga; Är det någon som kör biopellets och Ozon samtidigt? Min tanke är att köra ozon via min skummare och i nästföljande fack i sumpen min BP reaktor. Då ozon "förgiftar" är jag rädd att ozonet går in i reaktorn och dödar bakterierna som skall frodas där.

Stefan

Jag kör lite ozon i min skummare (10 mg/h) som går i sumpfacket före Biopelletsen som går på returen. Jag tror inte det är något problem i det långa loppet - skulle de låga nivåerna ozon vara ett problem så skulle det ju inte gå att hålla något levande i akvariet. Producenten menar att man ska göra uppehåll med ozon när Biopelletsen introduceras så att bakterierna kommer igång så snabbt som möjligt men att det inte är ett problem när de väl fungerar. Om det rådet kommer från riktiga observationer eller bara är framresonerat kan vi bara gissa...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag drog igång min reaktor (Grotech UF090, Eheim compact 1000) för snart 3 veckor sedan efter att ha brottats med nitrathalten ett tag. När jag startade låg nitraten på ca 25-35ppm. Nu, knappt tre veckor senare och allt annat oförändrat, är nitraten i princip omätbar! Dessutom har min skummare fått en rejäl uppsving! Den är mycket stabilare i skumproduktionen och jag behöver inte alls justera den lika mycket som tidigare (BM NAC6A). Jag har fortfarande inte "full dos" pellets utan kör ca 1,5 dl på mina dryga 240 liter.

Mitt intryck av denna metod är därför mycket positiv! Jag reser rätt mycket i jobbet och uppskattar att det i princip är underhållsfritt till skillnad från t.ex. dosering av Vodka eller Zeoprodukter. Nu vet jag ju inte hur det fungerar på längre sikt, men som sagt, hittills kan jag varmt rekommendera det!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte lägga biopellets & aktivt kol i det här filtret.men räcker det om man kopplar slangen från ytavrinningen direkt nere på filtret & sen slang vidare till sumpen...eller blir det för lite cirkulation att man borde köpa en 550l/h pump som cirkulerar från sumpen via filtret & tillbaka till sumpen...vad tror ni akvarister? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey...har 160l + 40l sump.

problemet är att jag har ett 30mm(yttermått) gummirör ner från bottenborrningen av karet...är kanske jobbigare att få så smalt rör som 12/16mm från bottenborrningen till filtret...

har annars funderat på en liten pump som denna

finns ju i olika flöden från 200l/h till 550l/h

kanske det borde bli lagom..man är ju bara sån osäker nybörjare på dethär bara :)

tack för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du köpa en av de pumparna så tycker jag du ska slå till på den största. Filteret har en ganska stor diameter så hastigheten på vattnet blir nog inte för hög för biopelletsen med den pumpen.

Hmm...fan nu blev det nog svårt..man vill ju inte ha för svag cirkulation när det ska va biopellets där...finns ju dom här annars...men då blir det ju 1100l/h..kanske blir för häftigt det igen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan köra biopelletsen diirekt, men jag håller helt med Janne68 du kommer att behöva mer flöde.

Filtret du valt har ett par problem, det är väldigt brett att börjas med vilket skulle kräva betydligt mer effekt på flödet än 550l/h.

Du har ett grovt galler mot bottnen vilket gör attt pelletsen eventuellt kan åka igenom.

Du behöver även nåt som hindrar dom från att åka ut uppe i filtet då det är såpass lågt.

Aktivt kol kan du nog skipa att börjasmed, någon dos med fosfatremower kan dock vara lämpligt i början.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju inte alls en bra fråga. Svaret ger sig i det närmaste automatiskt, vilket gör att jag tror frågan var enbart retorisk. Nä, i en strumpa kommer inte pelletsen röra sig fritt, och kommer klumpa ihop sig rätt friskt. Det kommer försämra dess funktion. Lyckligtvis är lösningen rätt enkel. En bit filtermatta överst i kammaren under pelletsen. (Eller underst i samma kammare, men då är risken att den vill följa med vattnet upp)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag drog igång min reaktor (Grotech UF090, Eheim compact 1000) för snart 3 veckor sedan efter att ha brottats med nitrathalten ett tag. När jag startade låg nitraten på ca 25-35ppm. Nu, knappt tre veckor senare och allt annat oförändrat, är nitraten i princip omätbar! Dessutom har min skummare fått en rejäl uppsving! Den är mycket stabilare i skumproduktionen och jag behöver inte alls justera den lika mycket som tidigare (BM NAC6A). Jag har fortfarande inte "full dos" pellets utan kör ca 1,5 dl på mina dryga 240 liter.

Hur är det med fosfaten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja..det är ju också en bra fråga...hur funkar det med det?

Om du har pellets i en strumpa så kan du få till en bra cirkulation genom att dra ner ett rör eller slang från en pump ner i strumpan och på så sätt få till en bra cirkulation. Du får dock ha koll på strumpan så den inte blir igenväxt i porerna, vilket hände mig precis i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...