Gå till innehåll

NP-reducering med Biopellets


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Du sak ha mange tak. Schöpa rekator fån fis-steet!

Förlåt, jag bara var tvungen. Mitt sinne för humor har arbetat på övertid ett tag.

Som Jimmy skriver. Man byter inte, man fyller på. Jag har sett folk köra med allt från hälften så mycket till över dubbla mängden pellets, och de har motiverat det med allt från hög belastning i baljan, till att man kör annan kolkälla parallellt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Skulle man kunna använda en Korallenzucht zeovitreaktor(s) som pelletsreaktor?. Min står bara och samlar damm, har inte ens tagit av plasten.

Det lär bli ypperligt, men ta det lungt med flödet i början då pelletsen är väldigt neutrala/lätta innan dom blir inkörda.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är många inlägg så det är möjligt att någon ställt samma fråga.

Men det är dags att köpa ny fosfatremover, funderar då på om jag skulle köra dessa biopellets istället i min fosfat reaktor/filter.

Min fråga är: kan denna "produkt" ersätta både mitt nitrat filter (svavelkulor) och fosfatremovern ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag minns rätt så är det helt ok att "ta över" andra filter och ska då kunna ersätta dem, men startar man upp från noll så tar det lite tid innan man får det resultat som man kanske hoppas på.

Eftersom du har ett fungerande system med låga värden redan (?) så ska det gå bra att byta ut mot pellets.

Jag ska själv sätta i ett sådant hemmabygge som Christoffer beskriver i denna tråden, men räknar med att det kan ta några veckor innan det ger resultat som jag hoppas på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min fråga är: kan denna "produkt" ersätta både mitt nitrat filter (svavelkulor) och fosfatremovern ?

I princip kan den det - bakterierna som som växer till på Biopelletsen binder både fosfor och kväve och skummas sedan ut. Men hur det blir i praktiken i ett visst akvarium är svårare att veta. T ex kanske matar man med foder med stort fosforöverskott jämfört med andelen kväve; i så fall kan man fortfarande få mätbara fosfater och det kan kräva t ex fosfatremover. Öser man istället i aminosyraprodukter (= rent kväve utan fosfor) kan motsatsen givetvis uppträda - nitratöverskott.

Om du vill testa Biopellets skulle jag testa att installera produkten i systemet och efter någon månad eller två koppla bort svavelfiltret. Funkar allt bra utan att nitrat stiger efter några veckor skulle jag testa att ta bort fosfatremovern.

Många i USA verkar köra Biopellets och GFO fosfatremover.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag minns rätt så är det helt ok att "ta över" andra filter och ska då kunna ersätta dem, men startar man upp från noll så tar det lite tid innan man får det resultat som man kanske hoppas på.

Eftersom du har ett fungerande system med låga värden redan (?) så ska det gå bra att byta ut mot pellets.

Jag ska själv sätta i ett sådant hemmabygge som Christoffer beskriver i denna tråden, men räknar med att det kan ta några veckor innan det ger resultat som jag hoppas på.

OK, jo mina värden är låga.

Har en deltec FR 509 och enligt tidigare inlägg så skall den fungera.

Om jag förstår det rätt så kan dessa bipellets ersätta även min nitratreaktor ?

Sedan funderade jag på, under själva inkörningsperioden, skall jag då stänga av UV:et tillfälligt ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I princip kan den det - bakterierna som som växer till på Biopelletsen binder både fosfor och kväve och skummas sedan ut. Men hur det blir i praktiken i ett visst akvarium är svårare att veta. T ex kanske matar man med foder med stort fosforöverskott jämfört med andelen kväve; i så fall kan man fortfarande få mätbara fosfater och det kan kräva t ex fosfatremover. Öser man istället i aminosyraprodukter (= rent kväve utan fosfor) kan motsatsen givetvis uppträda - nitratöverskott.

Om du vill testa Biopellets skulle jag testa att installera produkten i systemet och efter någon månad eller två koppla bort svavelfiltret. Funkar allt bra utan att nitrat stiger efter några veckor skulle jag testa att ta bort fosfatremovern.

Många i USA verkar köra Biopellets och GFO fosfatremover.

Tog lite tid att skriva mitt inlägg ovan så jag hann inte se ditt svar.

Då skall jag prova biopellets enligt ditt förslag (eftersom ditt resonemang låter logiskt:) ).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon annan reaktor än Grotechs lilla på 8dl eller den större på 3liter. Jag skulle vilja få tag på en som är på ca 10cm i diameter och ca 50cm hög. Med bägge slang anslutningarna i toppen med ett rör ner i botten på den ena precis som det är på grotechs stora universal filter. Som denna typ NextReef SMR1 NP Biopellets Reactor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon annan reaktor än Grotechs lilla på 8dl eller den större på 3liter. Jag skulle vilja få tag på en som är på ca 10cm i diameter och ca 50cm hög. Med bägge slang anslutningarna i toppen med ett rör ner i botten på den ena precis som det är på grotechs stora universal filter. Som denna typ NextReef SMR1 NP Biopellets Reactor

Den här stämmer ju rätt bra och funkar fint med pellets, finns hos dom vanliga handlarna. http://www.theaquariumsolution.com/fr509-fluidised-reactor

Rörets diameter är 10 cm tror jag, så om det är pga platsskäl du vill ha det måttet kan du säkert såga bort en del av bottenplattan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man ser till funktionen på Bp så måste det vara mängden av Bp och bakteriemängd som är avgörande för hur låga näringsvärden vi kan få. Att det är självreglerande och att det inte är någon fara med överdosering måste vara fel. För lite bakterier eller BP så fungerar det inte optimalt. Så egentligen så måste man styra det hela med ökning eller minskning av bakterier och/eller BP. Om man tänker sig att det finns obegränsat med bakterier så skulle rent teoritskt näringsvärdena bli noll. Och därmed ett akvarium utan liv. Eller att man har ett akvarium med lite bakterier och därmed overksamma BP. Så varför skulle nitrat och fosfat lägga sig på en bra, nära noll nivå automatiskt?

Jag ser inte de direkta fördelarna än, men jag väntar på resultat från de som har testat ett tag. Stämmer mina påståenden eller är det ett mirakelpreparat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man ser till funktionen på Bp så måste det vara mängden av Bp och bakteriemängd som är avgörande för hur låga näringsvärden vi kan få. Att det är självreglerande och att det inte är någon fara med överdosering måste vara fel. För lite bakterier eller BP så fungerar det inte optimalt. Så egentligen så måste man styra det hela med ökning eller minskning av bakterier och/eller BP. Om man tänker sig att det finns obegränsat med bakterier så skulle rent teoritskt näringsvärdena bli noll. Och därmed ett akvarium utan liv. Eller att man har ett akvarium med lite bakterier och därmed overksamma BP. Så varför skulle nitrat och fosfat lägga sig på en bra, nära noll nivå automatiskt?

Jag ser inte de direkta fördelarna än, men jag väntar på resultat från de som har testat ett tag. Stämmer mina påståenden eller är det ett mirakelpreparat?

Så här förstår jag det även om jag inser att det inte finns några objektiva fakta eller undersökningar att åberopa vad gäller just Biopelletsen:

Bakterierna kommer att växa till på Biopelletsens yta så länge som det finns kväve (N), fosfor (P) och spårämnen - kol hämtas från pelletsen genom enzymatisk nedbrytning i omedelbar närhet till pelletsens yta. Har man få pellets kommer hastigheten av bakterietillväxten att begränsas kraftigt av den tillgängliga tillväxtytan (=koltillgång). Tillförs då N och P till akvariet så stiger fosfat- och nitratvärden - mer pellets krävs. Man kan alltså med lätthet underdosera pelletsen.

Tillför man istället en större mängd pellets borde inte detta leda till samma problem med överdosering som med andra lösliga kolkällor. Lösliga kolkällor (t ex vodka, acetat, socker) tillåter ju bakterietillväxt i hela akvariet vilket kan leda till bakterieblomningar och krascher. Vanligen är det nog syrebrist som ställer till det. Jag tänker mig att ett vanligt kraschscenario grundar sig på brist på N eller P vilket leder till att den lösliga kolkällan ackumulerar i akvarievattnet en tid. Vid något tillfälle görs sedan N eller P tillgängligt och en bakterieblomning dyker upp som ett brev på posten. I motsvarande scenario med Biopelletsen skulle tillväxtytan där kol finns tillgängligt för bakterierna vara begränsande och någon blomning skulle inte kunna uppstå. Akvariet kraschar inte.

Det är även värt att notera att en kolkälla inte bara är en kolkälla för bakterier - de är kvalitativt olika och understödjer väldigt olika maximala tillväxthastigheter. Många av de lösliga kolkällorna tillåter hög tillväxthastighet (extremfallet är glukos) medan Biopelletsen är polymerer som enzymatiskt måste brytas ned utanför bakteriecellen före kolet kan importeras och användas för tillväxt. Detta ger en långsam tillväxt och hindrar därmed bakterieblomningar.

Vad gäller att "nolla" N och P så är det ett teoretiskt problem även med Biopelletsen. Har man bara tillräckligt med Biopellets och inte tillför foder så kommer ju nivåerna av tillgängligt kväve och fosfor att stadigt sjunka i akvariet. Men eftersom bakterierna får svårare och svårare att ta upp NP vid allt lägre halter så kommer deras tillväxt att gå långsammare och långsammare när halterna sjunker. Processen är därmed i viss grad självreglerande. Jag tror helt enkelt inte att för låga nivåer av N och P är ett påtagligt problem i de flesta akvarier (= de som matas dagligen) - inte heller när andra kolkällor används.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man ser till funktionen på Bp så måste det vara mängden av Bp och bakteriemängd som är avgörande för hur låga näringsvärden vi kan få. Att det är självreglerande och att det inte är någon fara med överdosering måste vara fel. För lite bakterier eller BP så fungerar det inte optimalt. Så egentligen så måste man styra det hela med ökning eller minskning av bakterier och/eller BP. Om man tänker sig att det finns obegränsat med bakterier så skulle rent teoritskt näringsvärdena bli noll. Och därmed ett akvarium utan liv. Eller att man har ett akvarium med lite bakterier och därmed overksamma BP. Så varför skulle nitrat och fosfat lägga sig på en bra, nära noll nivå automatiskt?

Jag ser inte de direkta fördelarna än, men jag väntar på resultat från de som har testat ett tag. Stämmer mina påståenden eller är det ett mirakelpreparat?

Nja. Om man ser till antalet bakterier i ett syresatt filter (det är så man kör Bp filtren) så bestäms antalet aktiva bakterier av tillgången av syre, mikroämnen, makroämnen (fosfor, kväve, kalium osv), tillgången till organiskt kol och sisst men inte minst den möjliga ytan för bakterierna att sitta på.

Syre antar vi är obegränsad. Kolkällan är i stort sett obegränsad men minskas med att Bp konsumeras och i detta fall så måste vi också ta med möjlig yta som sittplats. Eftersom Bp består av organiskt kol (bundet) så när det konsumeras så minska helt enkelt ytan.

Ytan är alltså en begränsning för antalet bakterier, den andra är tillgången av näringsämnen (mikro som makro). Så rent teoretiskt om man ökade ytan (mängden Bp) så skulle man kunna köra slut på något näringsämne (men man vet inte vilket). Men här ligger den största risken för överdimmensionering av Bp. Det är omsättningshastigheten av bakterier, det vill säga den avslitning av bakteriebiomassa som rörelsen av Bp åstadkommer. Blir denna omsättningshastighet i kombination med mängden för hög så uppstår problem i övriga delar av karet om inte den frigjorda bakteriemassan äts upp av koraller eller exporteras ut via Skummare eller vattenbyten. Den avslitna bakteriemassan är ju i sig ett utmärkt substrat för bakterier på andra ställen i burken. Det organiska kolet (den verkliga tillväxtbegränsaren för heterotrofa bakterier i akvarium) blir på det förflyttat från Bp till bakteriemassa ute i karet.

Mängden Bp måste därför dimensioneras så att det inte blir för stor tillväxtyta i förhållande till vad koraller och skummare kan ta hand om per tidsenhet.

Jag kör för närvarande inte Bp men tekniken är intressant, framförallt som bakteriematare av koraller och andra djur.

Edit. Nu gick det fort - såg inte Claes inlägg när jag skrev. Hade jag sett det så hade jag bara tillfört omsättningshastigheten av bakterier som en källa för överdosering av Bp i mitt inlägg.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Det gick fort
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hmm...har läst lite här nu & börja fundera om jag lagt mina biopellets på ett dumt ställe...har ett reefmax 105L med 3 fack i bakkant, först ytavrinningen med 3 korgar med biobollar staplade på varandra(där i mittenkorgen har jag lagt 2 nylonstrumpor med biopellets & aktivt kol)sockorna ligger inte hela tiden under vatten då när det avdunstar går ner under mittenkorgen.)

i andra facket är ju skummaren & sist facket med filter (typ filtermatta runt 4 "spadar" med hål i.

mvh Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...