Gå till innehåll

NP-reducering med Biopellets


Claes_A

Rekommenderade inlägg

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Strumpan är till för att få en visuell indikation av bakterieproduktionen från filtret.

Vad jag inte fattar... Om de tänker evisas med att köra så här, skulle de ju köra recirkulerande filterbehållare. Alltså, nitratfilter exempelvis. vattnet passerar genom den fluidiserande blandningen som på kort tid blir korallkross i botten och pellets överst. Om det sen åker ut ur pelletsreaktorn är ju de lösta näringsämnena från peletsen inte till någon större nytta för bakterierna som lyckats ta sig ned till stenen... Återcirkulera vattnet så får du ett lägre flöde genom enheten, men borde få en högre bakterietillväxt, och lägre näringsvärde på vattnet som åker ut. Nu är jag inte så säker på att det faktiskt spelar någon roll, men i alla fall. Min "lösning" hade varit att köra en större reaktor till pelletsen, eftersom den totala förbrukningstakten tydligen är densamma. Det är som jag förstår det bara mängden pellets i reaktorn som varierar, och därmed bara uppstartskostnaden. En skitsak i sammanhanget, kan tyckas.

Suck. Jag måste fixa så min rättstavningshjälp fungerar igen, värdelöst att skriva nu.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen med strumpan är ju att du ser om bakterieproduktionen sker där du vill ha den, i pellets reaktorn, eller om den sker i karet. De experimenterar med olika sätt att få snabbare bakterietillväxt, och då är ju en metod för att kontrollera resultatet nödvändig.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har anv UV hela tiden och det har inte påverkat neg vad jag märkt.

Jag doserade innan uppstart av Np pellets över 2ml zeo start2 / dag men doserar inget nu. Jag har 1,3 liter pellets i mitt system och nu ligger min nitrat nivå lägre än någonsin. Lätt och smidigt är det också, inge strul och lite mek. Full pott från min sida.

Koraller växer så det knakar med + att de är finare än någonsin.

Detta är något jag rekomenderar skarpt!

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har anv UV hela tiden och det har inte påverkat neg vad jag märkt.

Jag doserade innan uppstart av Np pellets över 2ml zeo start2 / dag men doserar inget nu. Jag har 1,3 liter pellets i mitt system och nu ligger min nitrat nivå lägre än någonsin. Lätt och smidigt är det också, inge strul och lite mek. Full pott från min sida.

Koraller växer så det knakar med + att de är finare än någonsin.

Detta är något jag rekomenderar skarpt!

/Andreas

Körde du Uv´t redan när du började med pelletsen eller väntade du tills dom var "inkörda"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrat och Fosfat bekämpas i filtret med hjälp av bakterier. Uv-ljuset påverkar därmed inte bakteriefloran. Däremot kan (olika uppfattningar) Uv-ljuset påverka bakterierna vid vodka metoderna då proccessen sker på stenen (inredningen). Men det klart att det är alltid en fördel att stänga av Uv-ljuset när man tilsätter bakterier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen tror jag att vi i många fall överskattar UV-ljusets effektivitet som bakteriedödare och därmed dess effekt när det appliceras i akvariesystem. När man t ex använder det i laboratoriesammanhang där man vill ha sterila ytor så lyser man med lysrör hela nätterna på de ytor som man vill ha sterila. Och då är det ändå luft och inte vatten som ljuset ska penetrera. Min poäng är att om vatten i hög hastighet passerar förbi ett UV-rör blir stråldosen ofta ganska låg och dödar inte mikroorganismer effektivt. Sänker man hastigheten på flödet så ökar stråldosen men då minskar sannolikheten för passage av en given mikrob i systemet. Vi har diskuterat detta förr i denna tråd.

Missförstå mig nu inte, UV har troligen en roll i akvarier jag ville bara rikta lampan på att i många applikationer är nog effekten inte så stor som många kanske förväntar sig. Därmed är kanske dess varande eller icke varande inte så viktigt för Biopelletsen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen tror jag att vi i många fall överskattar UV-ljusets effektivitet som bakteriedödare och därmed dess effekt när det appliceras i akvariesystem.

Ingen aning om bakterier men effekten på alger som finns fria i vattnet är däremot både stor och lätt att påvisa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen aning om bakterier men effekten på alger som finns fria i vattnet är däremot både stor och lätt att påvisa.

Att UV har potentialen att döda organismer råder det inget tvivel om. Jag försökte bara få fram att hur väl en UV-applikation gör det beror på detaljer i hur systemet sätts upp. Och olika organismer uppvisar olika UV-tolerans.

För Biopelletsens del kan man väl säga att om ens UV-applikation fungerar väldigt bra så borde det kunna försena den initiala koloniseringen av Biopelletsen? I så fall, fungerar UV-ljuset mer knackigt i ett givet system så borde det inte spela någon roll. Kanske självklarheter?! :)

Om jag måste gissa så skulle jag säga att det oftast inte spelar någon roll för Biopelletsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men kan det finnas någon för/nackdel att lägga uv´t i serie med Np filtret förutom att det kan vara svårt att få lämplig hastighet både i np filtret och Uvc´t med samma pump.

Jag har en liten observation som kanske är relevant? Glasytan i sumpen vid utloppet av Biopelletsfiltret är ganska guckig i mitt system. Dvs det kommer ut någon typ av bakteriefilmspartiklar och fäster sig där. Om de skulle gucka igen ett UV-filter som ligger efter Biopelletsfiltret så skulle det vara ett problem för UV-ljuset. Men om detta guck kräver bakteriell tillväxt på själva ytan i UV-anläggningen så är det inte ett problem eftersom UV-ljuset kommer att döda alla bakterier som försöker etablera sig i filtret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man nu ska driva 'filterna' med samma pump skulle jag satsa på överkapacitet, och köra enheterna parallellt. Två filter? Tre rör från pumpen.Styr flödet till vardera enhet, och restflödet får gå i retur till sumpens första kammare.

Jag är inne på att köra en slinga med phyto plankton, (typ GroTech's odlingssystem) och för att det alls ska fungera över tid måste man köra med någonting som ser till och hålla övrigt liv ute ur burken, men annars ser jag ingen vinst i att köra grejerna i serie med varandra. Det kräver högre tryckhöjd av pumpen, och ger lägre flöde till högre elförbrukning.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu minns jag inte var jag läste det, men tillverkaren rekomenderade väll att man startade pelletsreaktorn utan UV-C för att det annars tog längre tid att uppnå full effekt. När reaktorn väll var i drift skulle det inte vara något problem att köra med UV-C.

I vanlig ordning kan jag vara helt ute och resa dock. Börjar väll bli tid med semester och se om det hjälper.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förutom det Claes_A redan nämnde om att vattnet passerar alltför fort i förhållande till stråldosen i våra sammanhang så kan jag bara tillägga att kalk fäller ut på kvartsröret rätt fort och man får sedan blötlägga kvartsröret i ättika/citronsyra för att ta bort kalken. När kalken sitter på minskas effekten från uv-c drastiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattnet passerar inte för snabbt i UVC:t för Cryptocarionbekämpning. Sök på Cryptocarion så hittar ni upp precis hur stor dödligheten är för olika stråldoser.

Om man inte övermättar Ca lika mycket får man inte mycket utfällningar.

Det har hänt att jag bytt UVC-rör utan att göra ren kvartsröret. (En gång om året).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...