Gå till innehåll

Tokbillig påfyllningsautomatik


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Om man beställer från Fish Street och paketet råkat fastna i tullen.. vad basseras tullkostnaden på? är det någon procentsats på priset man betalar eller vad?

Det du kan göra är att fråga om dom du köper av kan skriva

ner värdet på paketet tex det kostar 300 dollar så står det

på paketet 50 dollar så fick jag min system kamera nerskriven

som jag köpte från USA. Problemet blir då att om den försvinner

på väg till sverige så blir värdet på paketet 50 dollar

50 dollar = 260kr tull och moms

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej

Fick en sändning stoppad i Malmö man krävde att få varornas

värde redovisade så jag sände ett mail till FS och bad om en

"Proformafaktura" den kom tillbaka i form av en PDF-file inom

12 timmar (service =) bifogade denna per mail tillsammans med

brevet jag fått från posten.

Att styrka med något Paypal kvitto verkar inte vara någon bra ide

oftast står det gåva på försändelsen.

Proforman kan beskriva FS nettopriser därmed lägre priser att

beräkna mervärdeskatten på därtill kommer expedionsavgift

på c:a 50 kronor

Kebox

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 4 veckor senare...
  • 3 månader senare...
  • 2 månader senare...

På tal om tullen, för många år sedan så köpte jag en samlar figur värde ca800kr men gjorde ett kap på ebay för 350kr. Den plocka tullen med en gång och slängde på 300kr på. Tycker det är lite konstigt, figuren gjordes 1985 så ingen ny pryl och hur bestämde dom värdet på denna? kom visserligen undan med ett par hundra kronor billigare ändå men fattar inte riktigt det där. Köpte en samlingen för 7500kr också och den tog dom inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de tar typ 100kr för att de stoppar den i tullen sen tar dom 25% av värdet som de tror att den är värd / står att den är värd + frakten.

SÅ vi säger att de tror att figuren är värd 800kr, och att frakten gick på 200kr, då kommer du få betala typ 350kr i tull...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de tar typ 100kr för att de stoppar den i tullen sen tar dom 25% av värdet som de tror att den är värd / står att den är värd + frakten.

SÅ vi säger att de tror att figuren är värd 800kr, och att frakten gick på 200kr, då kommer du få betala typ 350kr i tull...

fyf*n :( måste ha varit en avundsjuk samlare som jobba den dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde man inte med köpeunderlaget kunna hävda sig, och få sänkt tullavgiften?

Det är ju vad man faktiskt har betalt och inte ett samlarföremåls eventuella värde som är avgörande. I just det här fallet rör det sig kanske inte om några jätte skillnader, men en sjyst tavla kan ju kosta ett par miljoner, att göra ett klipp på en sådan och bli bestulen av tullverket känns ju inte lockande.

Däremot ska man vara jäkligt försiktig med att skicka felaktiga underlag. Det är bedrägeri, och kan kosta mer än det smakar. Jag handlar rätt mycket på Ebay, både från USA, och från Asien. Det händer regelbundet att avsändaren skriver ett värde av 1-15 dollar på förpackningen när värdet uppenbart är högre. Då brukar man få ett brev med kontaktinformation, och en förfrågan om just den typen underlag som nämnts ovan. Då hänvisar man förslagsvis till Ebay's sida för auktionen, eller ett paypal kvitto. Det första brukar göra att man tullar varan, men inte frakten, och det senare innebär att man tullar rubbet. Jag antar att det är tullarna som är lite lata, då de klart och tydligt bett om varans värde, frakten är ju specificerad på förpackningen.

måste ha varit en avundsjuk samlare som jobba den dagen.
Troligaste är väll att det är någon med en internetuppkoppling som gjort en snabb sökning på föremålet. Tullen pysslar ju med det här hela tiden, så de måste ju ha några rutiner.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hei!

En liten advarsel!

Jeg har hatt to stk av den fra fish-street. Begge to har etter litt tid feilet og tømt reservoaret opp i akvariet :(

I begge tilfeller har sensoren blitt fuktig og da har den sluttet å "se" vannet og fortsatt å kjøre pumpen til reservoaret har vært tomt. Jeg har kontaktet fish-street som skal se mer på det. Savner den sikkerheten som tunze osmolator har i shut off sikring når vannstanden blir for høy.

Kent

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Troligaste är väll att det är någon med en internetuppkoppling som gjort en snabb sökning på föremålet. Tullen pysslar ju med det här hela tiden, så de måste ju ha några rutiner.

B!

Jo hehe det är möjligt men figuren heter Amanaman och är nog inte lättast att hitta. Ber om ursäkt för off topic posten. Men min gissning är att dom behövde kaffe pengar för kommande veckan.

amanaman1.jpg

Tycker det är konstigt att dom kan tulla på samlar värde, är det inte import av nya grejer som ska tullas?

Tex helt sjukt om man köper en begagnad pump ifrån usa och får betala samma pris som en ny om man inte bifogar vad man betalt och då väger dom upp till vad dom gissar på vad den kan kosta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hei!

En liten advarsel!

Jeg har hatt to stk av den fra fish-street. Begge to har etter litt tid feilet og tømt reservoaret opp i akvariet :(

I begge tilfeller har sensoren blitt fuktig og da har den sluttet å "se" vannet og fortsatt å kjøre pumpen til reservoaret har vært tomt. Jeg har kontaktet fish-street som skal se mer på det. Savner den sikkerheten som tunze osmolator har i shut off sikring når vannstanden blir for høy.

Kent

Jag förstår inte helt vad du skrev, men jag hade tänkt att köpa en ifrån fish-street, men om den är kass vill jag inte ha den. Det är ju värdelöst om den pumpar in hela refill tanken i sumpen.

Hur lång tid tog det innan den började pumpa konstant?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det är konstigt att dom kan tulla på samlar värde, är det inte import av nya grejer som ska tullas?
Mja, du får allt vackert tulla begagnat med, men det ÄR köpesumman som ska tullas, inte ett eventuellt samlarvärde så vitt jag vet. Jag har plockat hem ett par veteranfordon i container från staterna, vars värden (här) klart överstigit köpesumman, och det har aldrig varit snack om att man skulle tulla något annat än köpesumman. Men frågan är vart man vänder sig för att hävda sig. Provat att ta kontakt med tullverket?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mja, du får allt vackert tulla begagnat med, men det ÄR köpesumman som ska tullas, inte ett eventuellt samlarvärde så vitt jag vet. Jag har plockat hem ett par veteranfordon i container från staterna, vars värden (här) klart överstigit köpesumman, och det har aldrig varit snack om att man skulle tulla något annat än köpesumman. Men frågan är vart man vänder sig för att hävda sig. Provat att ta kontakt med tullverket?

B!

Ja det är nog 6-7 år sedan jag samlade nu, men det är inte första gången som jag åker på tull på samlar värdet, undra om dom går till ebay och kollar vad den absolut högsta har gått för.

Sen tillkommer det ju andra grejer som sänker värdet som jag inte tror att dom kollar efter. Nu är min i mint skick, men lite slitage hade lätt sänkt den några hundra lappar i värde.

Tyvärr var jag dum och accepterade att dom dubblade vad jag betalt. Om jag köper in mera ska jag ringa och höra vad dom baserar sina avgifter på. 100% tull tycker jag inte om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är nog 6-7 år sedan jag samlade nu, men det är inte första gången som jag åker på tull på samlar värdet, undra om dom går till ebay och kollar vad den absolut högsta har gått för.

Sen tillkommer det ju andra grejer som sänker värdet som jag inte tror att dom kollar efter. Nu är min i mint skick, men lite slitage hade lätt sänkt den några hundra lappar i värde.

Tyvärr var jag dum och accepterade att dom dubblade vad jag betalt. Om jag köper in mera ska jag ringa och höra vad dom baserar sina avgifter på. 100% tull tycker jag inte om.

Du kan överklaga, mailar du dom kvitton etc och klagar så får du tillbaka pengarna. fick tillbaka 900kr när jag köpte en ganska stor samling spel via ebay för några år sedan.

betalade ca 1500kr(inklusive frakt) för typ 100st ps1/ps2 spel och åkte på tull på nästan 1500kr....

Skickade alla paypal kvitton etc och det maialde tillbaka och ville att jag skulle länka till auktionen jag vann på ebay (för att säkerställa att kvittona inte var fejkade antar jag).

sen om det är värt att bråka om en hundralapp kan ju diskuteras (var mycket papper som skulle skrivas på etc) men för en större summa är det helt klart värt det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan överklaga, mailar du dom kvitton etc och klagar så får du tillbaka pengarna. fick tillbaka 900kr när jag köpte en ganska stor samling spel via ebay för några år sedan.

betalade ca 1500kr(inklusive frakt) för typ 100st ps1/ps2 spel och åkte på tull på nästan 1500kr....

Skickade alla paypal kvitton etc och det maialde tillbaka och ville att jag skulle länka till auktionen jag vann på ebay (för att säkerställa att kvittona inte var fejkade antar jag).

sen om det är värt att bråka om en hundralapp kan ju diskuteras (var mycket papper som skulle skrivas på etc) men för en större summa är det helt klart värt det.

Skapligt bra pris för alla dom spelen :) tycker som sagt att det är märkligt hur dom bestämmer vad tullen ska vara. Hade det varit en annan snubbe som fick hand om paketet kanske det hade blivit flera tusen i tull.

Jo kanske inte är något att bråka över om det bara är en hundralapp men då kommer dom ju undan med det för att folk inte orkar med pappren.

Det står ju vem det är till och oftast vem det är från så tycker dom kan slå en pling om det är något dom undrar över istället för att bara sätta nån slump summa.

Om man köpte via annan media då tex av någon man har på msn, så man inte kan länka till nån ebay auktion, då finns det ju inget man kan styrka med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skapligt bra pris för alla dom spelen :) tycker som sagt att det är märkligt hur dom bestämmer vad tullen ska vara. Hade det varit en annan snubbe som fick hand om paketet kanske det hade blivit flera tusen i tull.

Jo kanske inte är något att bråka över om det bara är en hundralapp men då kommer dom ju undan med det för att folk inte orkar med pappren.

Det står ju vem det är till och oftast vem det är från så tycker dom kan slå en pling om det är något dom undrar över istället för att bara sätta nån slump summa.

Om man köpte via annan media då tex av någon man har på msn, så man inte kan länka till nån ebay auktion, då finns det ju inget man kan styrka med.

Tullen brukar för det mesta gå efter det priset som står på paketet... men skickar man något som är lite större, betalar 20-30 dollar i frakt och sedan skriver att det bara är värt 10dollar så blir posten lite misstänksamma och antar att de kollar vad det är och googlar sig fram ett pris då de inte har fått någon hjälp av avsändaren :)

Oftast säljer inte folk saker för fantasilåga priser så att vara 25% under priset för något nytt / begagnat brukar slinka igenom men gift utan värde brukar man oftast förlora på (om den blir stannad) då de går efter första bästa pris de hittar och inte det billigaste som man brukar välja själv.

Har man köpt något via MSN riktigt billigt får man väl försöka prata med posten och förklara om man ska ha några pengar tillbaka, men man förstår att de måste vara hårda för att inte allt ska slinka igenom som det gjorde för...

Är man ärlig från början brukar man inte har problem med jag gissar att paketet du fick inte hade något värde eller ett värde under vad du betalade :).

PS. OBS jag har aldrig jobbat på posten / tullen och har ingen riktig fakta om hur det går till internt hos dom, men på mitt projektarbete på gymnasiet gjorde jag flera hundra beställningar från USA så man fick lite av en bild om hur det fungerar på tullen :).

Ska nog läggas till att inte alla paket ens kollas hos posten då jag haft ett par paket som haft ett värde på ett par hundra dollar (stod klart och tydligt på paketet utan gift ikryssat) som slank igenom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tullen brukar för det mesta gå efter det priset som står på paketet... men skickar man något som är lite större, betalar 20-30 dollar i frakt och sedan skriver att det bara är värt 10dollar så blir posten lite misstänksamma och antar att de kollar vad det är och googlar sig fram ett pris då de inte har fått någon hjälp av avsändaren :)

Oftast säljer inte folk saker för fantasilåga priser så att vara 25% under priset för något nytt / begagnat brukar slinka igenom men gift utan värde brukar man oftast förlora på (om den blir stannad) då de går efter första bästa pris de hittar och inte det billigaste som man brukar välja själv.

Har man köpt något via MSN riktigt billigt får man väl försöka prata med posten och förklara om man ska ha några pengar tillbaka, men man förstår att de måste vara hårda för att inte allt ska slinka igenom som det gjorde för...

Är man ärlig från början brukar man inte har problem med jag gissar att paketet du fick inte hade något värde eller ett värde under vad du betalade :).

PS. OBS jag har aldrig jobbat på posten / tullen och har ingen riktig fakta om hur det går till internt hos dom, men på mitt projektarbete på gymnasiet gjorde jag flera hundra beställningar från USA så man fick lite av en bild om hur det fungerar på tullen :).

Ska nog läggas till att inte alla paket ens kollas hos posten då jag haft ett par paket som haft ett värde på ett par hundra dollar (stod klart och tydligt på paketet utan gift ikryssat) som slank igenom.

Nej det är nog sant, minns inte om det stod något på paketet. Har drivit en webbshop under ett par år och då gjorde jag väldigt många köp ifrån hela världen men mest USA. Och det var väldigt varierande vad dom bestämde sig för att ta tull på och vad dom skippa helt och hållet. Även fast jag gjort väldigt mycket köp så förstår jag ändå inte hur det funkar :P

Någon som provat eller haft problem med den andra automatiska påfyllningen som är länkad i första posten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...