Gå till innehåll

Tokbillig påfyllningsautomatik


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Eftersom jag är sjuk i alla fall, och inte har något bättre för mig, samt drabbades av nyfikenhet så drog jag iväg en fråga till Tullverket.

Hur bör man gå till väga om man anser att man fått tulla för ett felaktigt värde? Frågan låter kanske konstig, men dök upp i en diskussion runt små samlarstatyetter. Köpesumman var 350kr, och på något vis blev tullavgiften 300kr.

Tack för er tid.

B!

Svaret kom i dag.

När du köper varor från ett land utanför EU måste du normalt betala tull och moms när varorna kommer hit. Detta gäller oavsett om du köper från ett företag, en privatperson, eller via till exempel eBay.

Tullsatsen varierar för olika varor. Tullen beräknas på tullvärdet som är din totala kostnad för varan inklusive frakt och försäkring.

Momsen är 25% på de flesta varor och beräknas på summan av tullvärdet och framräknat tullbelopp.

Om värdet i en försändelse inte överstiger 1400 kronor och inte innehåller alkoholhaltiga drycker, parfym eller tobaksvaror, behöver du inte betala någon tull.

Däremot måste du alltid betala moms när du handlar på postorder eftersom postorderförsäljning inte omfattas av skattefrihet. Som postorder räknas all försäljning utan besökskontakt mellan säljare och köpare. Att handla på Internet jämställs med postorder och därför måste du betala moms på det du köper där.

Du har också fått betala en avgift till det företag som gjorde din tulldeklaration t ex Posten.

**************************************************************************************************

Omprövning;

Du kan begära att vi omprövar ditt ärende. Som privatperson räcker det att du skriver ett brev till oss och uppger det tull-id som din sändning fick vid importen. Förklara varför du anser att du betalt för mycket och skicka med handlingar som styrker dina uppgifter.

Skicka ditt brev till:

Tullverket

Box 12 854

112 98 Stockholm

Uppge ditt kontonr. så vi vid eventuell återbetalning kan sätta in pengarna där.

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar

Ber om ursäkt om det anses of topic, men jag tyckte det platsade här, eftersom det var här min nyfikenhet i frågan sparkades till liv.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 74
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Eftersom jag var nyfiken fyllde jag på med en följdfråga om hur man hanterar mer ovanliga föremål, och föremål man kanske inte köpt. För resonemanget så fick jag Mona Lisa till skänks av en rik onkel i USA.

Eftersom Mona Lisa befinner sig i Frankrike för stunden är hon tull, och momsfri. (Befinner sig inom EU)

Om jag istället får Mona Lisa när jag är på besök hos min Onkel, och får transportera den från USA, görs en värdering. Om ingen aktuell värdering finns, eller om man anser att värderingsvärdet är felaktigt kan man vända sig till Handelskammarens värderingsmän för att på importörens bekostnad göra en aktuell värdering. En eventuell transportförsäkrings värde är helt ointressant, däremot är avgiften för försäkringen en del av det belopp som ska förtullas. Med tanke på att Mona Lisa är värd något över 700 miljoner dollar enligt de senaste siffror jag sett, (Termen man annars använder är ovärderlig) så tror jag att jag ska be min onkel sälja tavlan till mig för ett symboliskt värde. 5 spänn. Vilket sjukt nog då är vad den ska tullas för, och inte det annars mycket högre värdet som är aktuellt om jag fått Mona som en gåva. Plus frakt och försäkringskostnaden då.

Det framgick inte i klartext, men det gick att läsa lite mellan raderna att killen som skrev det senare svaret från Tullverket nog svarade på sin kafferast, och var på det klara med att jag inte kommer få någon tavla i gåva av en onkel i USA, men rekommendationen från Tullarna är alltså, dyrbara gåvor ska man köpa för en symbolisk peng, och dokumentera det hela noga.

Nu vet jag inte vad tull och moms är på en tavla, men man kan luta sig på föremålets historiska värde, och dra nytta av dess unikhet, för att få en lägre moms, och undvika tullplikten helt. Något man ibland lutar sig på när man importerar gamla amerikanare till exempel. Då landar man på 12% moms, för fordonets inköpspris, och frakt. (varpå man stoppar in 4'a bilar i en 20fots container, och helt plötsligt är frakten småpengar för var och en.)

Det blir inte fler inlägg (av mig) i den här riktningen, jag ber om ursäkt för att jag spårat ur så pass långt redan.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska heller inte gå längre in på det där, men för att dra informationen som du samlat in till vattenpåfyllningarna som är väldigt billiga och tråden handlar om. Dom kostar ju under 1400kr så det betyder att det endast är moms på 25% som tillkommer då? Funderar på att köpa den i första posten, eller bygga en själv.

Behöver också ett nät till turfen som jag tänkte importera från USA, så jag kör samma som dom gör. kostar 9.5dollar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom kostar ju under 1400kr så det betyder att det endast är moms på 25% som tillkommer då?
Så har jag tolkat det. (med förbehåll för avgiften de tar för att hantera 'ärendet' som jag inte vet om de får ta ut även om det är tullfritt)
Behöver också ett nät till turfen som jag tänkte importera från USA, så jag kör samma som dom gör. kostar 9.5dollar.
Importerad turf... Det låter löjligt, men det ska säkert botaniska intyg till för det. Plastnätet borde dock bli $9.5+frakt*1,25.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tull nej, men moms ja... :)

Det skulle vara ännu värre för då tyckte dom att den var 1200kr istället för dom 350kr jag betala. Men japp momsen kunde dom lagt på ca 87kr.

någon som tittat på denna? http://svebry.se/products.php?product_id=3306 verkar ha motsatt funktion men någon el nisse kanske vet hur man moddar det enkelt?!

Om någon kunde göra ett kopplingsschema så är det helt klart intressant. Edit: Läste att den inte behöver moddas. tyvärr går inte texten att kopiera från pdf:n.

http://svebry.se/product_info_files/k2639.pdf

Skrev av det

Did you forget to turn off the tap? Is the washing machine leaking? Will the aquarium level fall too low? Has the rain water tank overflowed? Do you have water in the cellar? Just a minor mishap, or a disaster!

You can avoid all this by installing the liquid level controller in the right way and in the right place.

*Level indicator: the LED:s are used to indicate “LOW LEVEL”, “MEDIUM LEVEL” and “HIGH LEVEL”.

*Level controller: the relay automatically switches a pump and/or valve on and off to keep the level between “LOW” and “HIGH”.

*Alarm: an “alarm” signal is available to indicate “wet” or “dry”. Some applications may demand a siren (e.g. KIT K2604), or perhaps a bell or a lamp may be more suitable.

It is possible to replace the liquid sensors with other sensors, e.g. temperature or light dependent resistors (NTC/LDR) and thus use the device as a temperature/light controller.

Edit igen: Finns kopplings schema med i pdf:en men herregud :P trodde bara det var att löda ihop dom där 2 bitarna.

Ändrat av ClaesHWK
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Jag är inne på min andra, den första höll 7-8 månader sen sa det PANG och jordfelsbrytaren slog till. Jag fattade aldrig riktigt vad det var som pajjade på den. Fick en ny av FS ... den har hållt 2 månader. Tur att jag inte var på semester.

Den gör sitt jobb, typ. Men ofta tar det lång tid innan den känner av att nivån är fel & fyller på. Sensorn blir lite kladdig av alger/bakterier så den måste rengöras med jämna mellanrum.

Jag kommer investera i en Tunze Osmolator så fort jag orkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...
6 minuter sedan, Rameau sade:

Har för mig att det är sådan i alla nya Red Sea Reefer, sen om man använder den eller inte vet jag inte men håller med, någon borde ju göra det?!

Stämmer.

Den fungerar alldeles utmärkt. Speciellt om man ställer in nålventilen så att den ger 1-2 droppar per sekund, då håller den konstant vattennivå i returfacket.
Borde inte bli några problem med saltavlagringar eftersom de rörliga delarna är ovan ytan och därmed bara utsätts för R/O-vatten. Konstruktionen i RS Reefer är idiotsäker. Volymen i påfyllnadsbehållaren är anpassad så att sumpen kan inte överfyllas om ventilen går sönder och flödar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, kocknick sade:

Måste beställa en och testa iaf. ☺

Principen jobbar med självfall så ett tips är att anpassa storleken på påfyllningstanken så att den inte överfyller sumpen om flottörventilen skulle hänga sig i öppet läge.
Man kan aldrig vara nog försiktig med vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då blir det även en sådan för mig. I o f litet tag till innan jag vattenfyller mitt bygge.

Själv så är jag inte orolig för överfylla sumpen. Finns gott om utrymme och skulle det ske så finns det golvbrunn. DOCK borde det väl vara minst lika viktigt är att räkna vad det innebär i utspädd salthalt om man tömmer R/O tanken i systemet....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...