Gå till innehåll

Algsoppa ver.2


nike83

Rekommenderade inlägg

  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kanske ingen större skillnad på 0,5 och 1 ml i alla fall? Jag upplever bara att en vecka är en ganska kort tid i akvariesammanhang.
Kör skummaren hårt så att du skummar väldigt blött. Om du använder filtersvamp och/eller vadd så gör rent det 2 ggr i veckan, då får du ur mycket 'skit'.

Ger du 0,5 ml vodka per 100 liter, eller till hela volymen?

jag började med 0.3 ml på ca 300 liter sen ökade jag till 0.6 och nu tänkte jag öka till 1ml på mina ca 300 liter vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill minnas att metoden säger att man skall ge 0,5 ml per hundra liter vid uppstart, och det doserar du på hela din volym. Eftersom du redan har låga (i alla fall lågt mätbara) näringsnivåer så håller jag med Greger ovan, fortsätt vara försiktigt.

Du har ju dessutom sett resultat redan efter en veckas dosering så varför inte fortsätta ytterligare en vecka med samma mängd och se vad det ger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte att du ska öka, om du ökar doseringen när näringshalten sjunker så är det nog risk för "baksmälla"
Jag vill minnas att metoden säger att man skall ge 0,5 ml per hundra liter vid uppstart, och det doserar du på hela din volym. Eftersom du redan har låga (i alla fall lågt mätbara) näringsnivåer så håller jag med Greger ovan, fortsätt vara försiktigt.

Du har ju dessutom sett resultat redan efter en veckas dosering så varför inte fortsätta ytterligare en vecka med samma mängd och se vad det ger.

okey, jag är övertygad! :) jag kör med 0.6 ml en vecka till! tackar!

nja 0.1 ml per 100 liter, enligt reefkeepers: http://www.reefkeeping.com/issues/2008-08/nftt/index.php men jag kanske tolkade det fel :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

efter 4 månader med vodkametoden, kan jag nästan säga att jag är av med algerna. algerna gav upp när jag kom upp i 10 ml om dagen (fördelat på 2 omgångar på natten) med 20% vodka. jag har nu börjat att trappar ner men ser inte att algerna börjat komma tillbaka. jag tänkte att jag ska minska med 1 ml varannan vecka.

Det som är lite konstigt är att nästan alla alger som är kvar, sitter på min "vägg" i karet. hur kommer det sig? de är i och för sig på ställen med mycket cirkulation, kanske därför?

jag har också börjat dosera lite ultramins S och Ultra Organic, då mina koraller har tagit en hel del stryk under min "vodka period" ! också börjat med D&D:s SPS och LPS mat. vet dock inte om de ger speciellt bra effekt!

post-3725-14468922289376_thumb.jpg

post-3725-14468922289577_thumb.jpg

post-3725-14468922289789_thumb.jpg

post-3725-14468922289988_thumb.jpg

post-3725-14468922290176_thumb.jpg

post-3725-14468922290379_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk bara på att Ultra Min S också innehåller kolkällor så det blir koldosering där också. Å andra sidan är det en hel del kväveinnehållande ämnen i innehållsförteckningen. Om systemet går + eller - på kväve vid Ultra Min S vet jag dock inte eftersom jag inte vet kvoten kol-kväve i produkten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk bara på att Ultra Min S också innehåller kolkällor så det blir koldosering där också. Å andra sidan är det en hel del kväveinnehållande ämnen i innehållsförteckningen. Om systemet går + eller - på kväve vid Ultra Min S vet jag dock inte eftersom jag inte vet kvoten kol-kväve i produkten.

japp, men organic innehåller väl lite mer "näring", så det tar kanske ut varandra lite?!?! eller som du säger :)

Nu ser det ju friskare ut bra jobbat o kämpat :)

japp, kul att det kan gå åt det hållet också! nästan 1½år innan jag blev av med skiten! dock har jag lärt mig en helt del :)

Tänk på att ta det försiktigt med ultra min och organics, Jag fick min algexplosion när jag började att dosera det.

japp, jag ska vara försiktig! mina problem började också när jag började dosera ultra minS och organic (för att få finare koraller).....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fulalger kan ju anpassa sitt näringsupptag ganska bra till vad som finns tillgängligt, så det är alltid en risk med spårämnestillsatser/vattenbyten vid algproblem.

Doseringen av Organics ska ju halveras i kombination med UltraminS - som alltid, viktigt att följa rekommendationerna på flaskan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man legat på kvävesvält och plötsligen för in en kvävekälla så tror jag att det i första hand "fulalgerna" som tar över. Om man ligger på en grundnivå av exempelvis nitrat så tror jag att systemen brukar balansera upp varandra och man har kompenserat ökad algtillväxt med betare och på annat sätt. Går man in för kvävesvält så drabbar det förr eller senare korallerna och någon typ av kvävekälla måste tillföras och som jag sagt tidigare så är det min övertygelse att de organismer som blixtsnabbt kan svara på detta om det varit svält innan är de sk "fulalgerna". Jag tror att det är just i detta som olika "begränsningsteorier" stupar. Zooxantellerna hos korallerna är beroende av just samma ämnen som algerna - begränsar man dem så kommer man förr eller senare även drabba korallerna. Den justering man gör då innebär fritt fram för sk "fulalger". Skall man kunna vinna kampen mot fulalger genom begränsningar så måste man hitta ett ämne att begränsa som bara "fulalger" utnyttjar - och det tror jag är chanslöst. Jag tror att man måste försöka att upprätta ett förhållande mot algerna som innebär "väpnad fred" om man skall hindra massiva alginvasioner.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man legat på kvävesvält och plötsligen för in en kvävekälla så tror jag att det i första hand "fulalgerna" som tar över. Om man ligger på en grundnivå av exempelvis nitrat så tror jag att systemen brukar balansera upp varandra och man har kompenserat ökad algtillväxt med betare och på annat sätt. Går man in för kvävesvält så drabbar det förr eller senare korallerna och någon typ av kvävekälla måste tillföras och som jag sagt tidigare så är det min övertygelse att de organismer som blixtsnabbt kan svara på detta om det varit svält innan är de sk "fulalgerna". Jag tror att det är just i detta som olika "begränsningsteorier" stupar. Zooxantellerna hos korallerna är beroende av just samma ämnen som algerna - begränsar man dem så kommer man förr eller senare även drabba korallerna. Den justering man gör då innebär fritt fram för sk "fulalger". Skall man kunna vinna kampen mot fulalger genom begränsningar så måste man hitta ett ämne att begränsa som bara "fulalger" utnyttjar - och det tror jag är chanslöst. Jag tror att man måste försöka att upprätta ett förhållande mot algerna som innebär "väpnad fred" om man skall hindra massiva alginvasioner.

MVH Lasse

Detta tycker jag låter logiskt, har du någott tips på hur man uppnår detta? Jag som är nybörjare har ingen större lust att råka ut för några invasioner av fulalger och är därav intresserad
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I detta är jag ganska frågasatt bland andra här på guiden där den generella regeln gäller 0 nitrat, 0 fosfat om man skall bekämpa alger. Min mening är att det visst går att bekämpa alger den vägen men att man då får ett ganska instabilt akvarium speciellt de första åren när korallpopulationen inte är så stor. Om man skall kunna begränsa alger på detta sätt så måste man i första hand gå ner till 0 i nitrat (det är lättare än att nolla fosfaten) och man får ett kvävesvält akvarium. Detta i sin tur påverkar de flesta typer av koraller, framförallt de som mer eller mindre är beroende på fotosyntesen. Vissa koraller, såsom många sps (småpolypiga sten koraller) kan mer eller mindre överleva på rov men det förutsätter då något system med matning, framförallt bakterieplankton. Har man det här lågnäringstänkandet i ett läge där ens korallpoppulation inte är stor så kan man råka in i det dillemmat att när, avsiktligt eller oavsiktligt en näringshöjning sker så är inte korallpoppulationen så stor (eller diffrentierad) att den omedelbart tar hand om näringsökningen utan det finns utrymme för organismer som olika alger att snabbt etablera sig på lämpliga ytor. Alger har oftast en fördubblingstid av poppulationen på under 24 timmar. Vid denna snabba expansion så kommer algerna också att ta över livsutrymmet från korallerna - det är inte alltför sällan som man i ett akvarium med algexpansion mäter 0 i både nitrat och fosfat. det finns dock en grupp organismer som fördubblars sig snabbare än algerna och det är de heterotrofa bakterierna. Alla olika sk kol metoder baserar sig just på att bakterierna tar upp kväve och fosfor snabbare än algerna och att sedan denna bakteriemassa blir föda åt olika koraller. Men i detta fall så förlitar man sig på att korallerna kommer att livnära sig på rov och inte fotosyntes. Ett organiskt kolbaserat (läs bakteriebaserat) system är lika känsligt för variationer av näringsnivåerna som kan släppa fram "fulalger" om man inte snabbt kompenserar med en ökad dosering av organiskt kol. det system som jag själv arbetar med är att leva i en väpnad fred med "fulalgerna", dvs jag tillåter att alger kan växa men försöker hela tiden hitta nya typer av betare på dessa, eremiter, snäckor, fiskar och annat som levere av alger. På detta sätt inbillar jag mig att jag får ett stabilare system som tillåter min korallpoppulation växa till för att i slutänden bli så kraftig att den stora biomassan av korallerna snabbt tar hand om näringssvängningar och på det sättet inte lämnar utrymme för de snabbväxande "fulalgerna" att expandera. Vad gäller nitraten så vill jag heller inte att den nollas av vattenkemiska orsaker. Noll i nitrat leder ofta till svavelvätebildningar i syrefria områden - normalt inget problem i ett syresatt revakvarium men vid strömavbrott, pumpbortfall och annat så kan det bli katastrofalt. Nitrat är heller inte så kritiskt ur gift eller annan synpunkt som oftast sägs. Med fosfaten är det dock lite annorlunda - den är inte giftig men högre nivåer av fosfat påverkar kalcifieringen hos stenkoraller och därför skall den hållas låg, framförallt i ett uppbyggnadsskede. (sedan hålls den låg automatiskt av korallernas förbrukning). Vad som är lågt kan disskuteras - jag ligger i nivåer kring 0,3-0,1 ofta och jag har en godtagbar kalcifiering men värden strax under 0,1 är att rekommendera. Än en gång - 0 visionen av fosfat i vattnet är i min mening ett riskbeteende.

Ett akvarium genomgår ofta olika faser och enligt min mening så är det biomassan koraller som spelar en speciell roll. I ett uppbygge så har man oftast inte speciellt mycket av koraller och man får ta till en del trick för att hålla balansen - dessa trick innefattar att hålla näringsvärdena av kväve och fosfor relativt lågt samt att ha en massa olika organismer som ständigt attackerar alger och annat som man inte vill ha. i mitt 450 liters har jag mer än 10 sjöborrar, oräkniliga snäckor och eremiter samt algätande fiskar (den delen skall bli fler eftersom jag gjorde mig av med några stora kirurger eftersom jag vill bara ha småfisk och nu ser jag resultatet på några ställen där sjöborrarna inte kommer åt). När biomassan av koraller blir står så får man motsatt problem - svårt att förse syrstemet med erfoderligt kväve och fosfor.

Men som sagt - här på giuden finns nog fler som inte håller med mig än de som tycker att jag har en poäng. Så ta inte mitt ord för mer än det är - en åsikt och bilda dig en egen uppfattning.

Och det finns många sätt att flå en katt :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du har helt klart en poäng just nu har jag noll i fosfat då jag försöker bli väck cyano som bestämt sig uppstå och ett av tipsen jag fick då var att stoppa i fosfat remover. men det är intressant då kanske man inte ska dra i vodka för att få ner värden eller ännu eller omman nu börjar ta det lugnare än vad som folk brukar... har rätt lite koraller för tillfället men hade tänkt att ändra på de.

Aja nu ska jag inte börja diskutera detta i denna tråd men tack för din synvinkel då har jag iallafall lite koll på hur jag borde bete mig :)

Ps du är inte lite utförlig du :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge har du haft ditt akvarium igång? Jag tycker att jag märkt av egen erfarenhet att det finns några perioder i ett revakvariums liv där det lättare blir utbrott av cyano (red slime) än annars. Den första perioden är mellan 2 - 5 veckor efter starten och den andra perioden är någonstans mellan 6 och 9 månader. Den första riskabla perioden brukar jag kunna undvika/bekämpa med nitrattillsats - den andra perioden (efter ca 6 månader) är knepigare. Ibland med nitrattillsats kombinerad med att störra "mattorna" fysiskt och ibland med bara störning. att störa "mattorna" fysiskt innebär ofta att suga ut dem och ersätta med nytt vatten på daglig basis. Men som sagt var vi får ta det någon annan stans.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror problemet är att varje förändring riskerar att rubba det ekosystem i balans man har i sitt akvarium. Således kan allt möjligt leda till skitalger. T ex kan tillsats av produkter av typen "korallfoder" kan höja närsaltsflödet in i systemet så att trådalger eller cyano biter sig fast som i denna tråd. Helt motsatt förändring, dvs sänkning av halterna eller flödet av tillgängliga närsalter genom vodkatillsats, biopellets eller valfri organisk koldoseringsprodukt kan också leda till cyano eller annan pest. Vidare kan introduktion av nya betare trycka ner en algpopulation så att en annan kan blomstra upp. Jag tycker ordet metastabilt är lämpligt sammanfattande begrepp för vad det rör sig om; systemet är stabilt som det är nu men kan vid rätt förändring tippa över till ett nytt stabilt tillstånd.

Enkla förklaringsmodeller som att man t ex har för höga närsaltshalter, för låga nitrathalter, fel kvot kväve/fosfor osv tycks inte kunna förklara hur algpopulationerna etablerar sig och håller sig kvar i olika akvarier. Ju fler olika exempel jag stöter på i tråd efter tråd desto svårare är det att få de enkla förklaringsmodellerna att passa.

Jag blir alltmer övertygad att förklaringen istället ligger i att man just bygger upp metastabila populationer som anpassar sig till näringsflödena och i förlängningen energiflödena genom akvariet. Så länge allt är stabilt så sitter man där med sitt metastabila system vare sig det är ett kalkalgsdominerat ekosystem eller en cyanoinferno, naturen gör ingen skillnad. När man börjar förändra systemet så kan det metastabila tillståndet tippa så att nya populationer kan etablera sig och dominera.

Nyetablerade akvarium genomgår ofta ganska dramatiska förändringar och olika populationer skiftar. Olika populationer av t ex alger, bakterier, svampar och små djur konkurrerar om näring och tillväxtyta. Det tar sin tid innan systemet når stabilitet, systemet testar olika populationer mot varandra under de första månaderna. Men när metastabiliteten väl är etablerad brukar systemet rulla på och krävs ganska dramatiska förändringar för att tippa. En typ av dramatisk förändring är att påtagligt öka eller minska näringsflödet genom systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dig i det stora hela Claes men min åsikt är att ju större variation och mångfald man har i sitt system, desto stabilare blir det och ju lägre kommer man i "dalbotten". Avgörandet för hur ett system mår och fungerar är inte för mig halten av olika ämnen i vattnet utan med vilken mängd olika näringsämnen går in och flödar i systemet, den sk fluxen. Att vi mäter X ppm av ett näringsämne i vattnet innebär bara att dessa X ppm inte är konsumerade av någon organism utan blivit "över". Misstaget många gör då i ett lågnäringssystem är att de begränsar flödena av olika ämnen även när möjlig konsumtion skulle tillåta en större flux i systemet med bibehållna låga mätbara värden.

Ett av de absolut vackraste och stabilaste konstgjorda korallrev jag sett finns i Brest på Oceanopolis. Jag frågade personalen där hur de hade det med näringsämnen i detta kar (de har ingen skummare, de kör biofilter och tar in ca 10 % havsvatten per dag när det funkar med det). Svaret jag fick var att det fanns inte en chans att något fosfor eller kväve skulle överleva så många sekunder att de skulle kunna bli näring för alger med denna enorma biomassa och mångfald av koraller.

Bilder från Brests halvcirkelformade 6 meters akvarium (ca 1,5 meter högt)

post-2331-14468922303687_thumb.jpg

Om man kör system med sandbottnar, biofilter och för övrigt ett ganska så mångfaceterat system så är jag övertygad om att man får det stabilaste systemet där enskilda snabba variationer lätt fångas upp. I en start - innan man byggt upp en stor population av koraller och andra organismer så är det självklart så att snabba svängningar får utslag i ekosystemet och man får gå in för att med olika metoder begränsa mängden överbliven näring. När ens korallpopulation vuxit sig stark (men man kanske har samma belastning i form av matning som innan) så måste man tänka om och tillåta en större flux (vilket inte är det samma som att den uppmätta överblivna mängden skall öka). Om man beslutar sig att ligga kring 0,1 - 0,05 ppm fosfat (ganska så naturlig koncentration) så skall man göra det även när populationen koraller ökar och värdena tenderar att minska.

Den typ av akvarier som jag gillar med stor mångfald brukar ta upp mot 1 år innan de blir stabila och man kan släppa vaksamheten. Jag har diverse "fulalger" på lite olika ställen där mina betare inte kommer åt dem, men så länge de inte förökar sig obegränsat så är de inget problem för mig. Men att ändringar kan påverka märker jag nu när jag tagit bort mina kirurger eftersom jag vill ha små fiskar bara. Det kommer en del alger som jag inte hade innan. Ettdera får jag skaffa några små kirurger nu eller några andra algätande fiskar för att hindra dessa från att explodera. Jag är inte uppe i max korallpopulation i detta akvarium än. Det tar några år till....

MVH Lasse

post-2331-14468922302656_thumb.jpg

post-2331-14468922302857_thumb.jpg

post-2331-14468922303085_thumb.jpg

post-2331-14468922303281_thumb.jpg

post-2331-14468922303497_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk om någon på ett enkelt och lättförståeligt sätt kunde förklara hur man driver ett fungerande saltvattenskar. Från er här på guiden får man inte mycket hjälp. Ja, i alla fall inte om man inte är kemist eller forskare. Ni kan ju inte ens enas om grundregler eller metoder att sköta burkarna. Ni anser er ju dock som Sveriges elit inom detta? Varför kan ni inte samarbeta för en slutgiltig version av saltvattensdrift? Flertalet av er där ute vet ju det, eller hur? Det är ju vad ni vill framhålla i alla fall. Sköts naturens korallrev på lika många olika sätt som ni rekommenderar?

Ändrat av linkano
har inte du med att göra...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk om någon på ett enkelt och lättförståeligt sätt kunde förklara hur man driver ett fungerande saltvattenskar. Från er här på guiden får man inte mycket hjälp. Ja, i alla fall inte om man inte är kemist eller forskare. Ni kan ju inte ens enas om grundregler eller metoder att sköta burkarna. Ni anser er ju dock som Sveriges elit inom detta? Varför kan ni inte samarbeta för en slutgiltig version av saltvattensdrift? Flertalet av er där ute vet ju det, eller hur? Det är ju vad ni vill framhålla i alla fall. Sköts naturens korallrev på lika många olika sätt som ni rekommenderar?

Det kan ju vara för att det finns väldigt många sätt att lyckas med ett saltvattensakvarium på. Man kan ju börja med att fundera ut vad man har tänkt sig för inrikting på levande i burken så brukar det vara lite lättare att välja vilken bana man ska rikta in sig på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm,, jag.. det finns nog flera vägar att gå och man får nog faktiskt välja lite själv. Och andra sidan är det svårt att välja när man hör så många olika sätt, men som sagt, det finns många sätt att flå en katt...

Det finns en väldigt bra guide iaf. och håller man sig till det kommer man långt. Sedan är det ju upp till en själv, om man vill använda UVC, kalkreaktor etc. etc.

Det tar mycket tålamod... det är himla komplex sak att efterlikna havet, och sedan manipulera så att man har rent, fina färger, etc. etc.

Kan bara önska lycka till iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...