Gå till innehåll

Algsoppa ver.2


nike83

Rekommenderade inlägg

nej, jag tycker det får börja visa resultat snart!

för kanske 1 år sedan så la jag in gammal sten (stort misstag, men det är lätt att vara efterklok) och den hade jag fosfatproblem med.... så de är ingen nyhet för mig, men jag tycker det är konstigt att det blossar upp helt plötsligt!

Vad är helt plötsligt? En dag eller en vecka? Jag hade själv nyss problem med höga näringsvärden av okänd anledning så jag gjorde ett 30% vattenbyte och satte på en strumpa på en pump och gick lös med en tandborste över all sten där det växte alger. Det funkade jättebra. Kör dessutom fosfatremover hela tiden.

I fall jag var dig skulle jag nog bara försöka vara på algerna hela tiden, minska lystiden, mata mindre, byta vatten oftare, öka dosen av fosfatremovern sakta osv osv.

Jag är ingen expert på området men det har fungerat bra för mig när jag har märkt av att något är på g.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vad är helt plötsligt? En dag eller en vecka? Jag hade själv nyss problem med höga näringsvärden av okänd anledning så jag gjorde ett 30% vattenbyte och satte på en strumpa på en pump och gick lös med en tandborste över all sten där det växte alger. Det funkade jättebra. Kör dessutom fosfatremover hela tiden.

I fall jag var dig skulle jag nog bara försöka vara på algerna hela tiden, minska lystiden, mata mindre, byta vatten oftare, öka dosen av fosfatremovern sakta osv osv.

Jag är ingen expert på området men det har fungerat bra för mig när jag har märkt av att något är på g.

jag hade lite alger i en del av karet kanske 2 månader innan det expoderade....

vad jag förstår så lever algerna på fosfasten som min sten släpper ifrån sig, så jag tror de är bara en mer tillfällig lösning att skrubba bort dem (kör sen med hov och fångar upp så mycket som möjligt). jag måste få ner nivån med fosfat så de inte växer längre!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haft mitt kar mörklagt mån morgon till Tors morgon. Gjorde det seriöst och täckte över med ett mörkt lock över karet, så det blev bekamörkt. Är mitt uppe i en kur algea-ex, så jag kände att jag kanske gjorde nåt dumt, men när jag kollade in i karet idag så är alla fulalger puts väck. Korallerna är väl inte på topp, men verkar inte vara värre än att dom är lite bleka. En fjärilsfisk verkar ha fått lite prick, men det kan ju bero på annat.. över lag så verkar det ha gjort susen med mörkläggningen. Om det beror på enbart det eller kombinationen med algea-ex är lite oklart.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde veckans vattenbyte och rengöring av filter etc, och skrubbade stenarna samt fiskade upp så mycket alger som möjligt med hov. Sen täckte jag karet med glasskivor och kartong runt hela karet. Avslutade med 2st stora täcken över det hela (drog ut min MH-aramatur också så det inte blir en maj-brasa).

jag testade att tillsätta UltraminS och SeaFan i 2 dagar (blandad massa), och sen sa det pang och det var mer alger än någonsin.... Blir inge mer sådant innan alla alger är borta och fosfaten är nere på bra nivåer....

Tänkte köra mörkläggning till onsdagkväll.... så får vi se! Återkommer med foton då.

trött på detta nu.... suck! (mitt eget fel dock)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt fel? Menar du stenen som läckte eller tror du ändå att din järnbaserade fosfatremover ställde till det??

nej, att jag stoppade i sten som jag visste inte var 100%ig.... o sen att jag blandade den med den andra stenen som jag hade. hade jag delat upp dem på mina 2 rös, så hade det varit mycket lättare att plocka ur stenen som är dålig.... nu kan jag bara försöka få ner halterna på fosfaten så mycket jag kan!

hur länge släpper stenen fosfat? blir den "bra" någon gång? eller måste man ha den och stå under cirkulation en längre tid för att den ska bli bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstått kan det ta riktigt lång tid att bli av med läckande fosfat. Det handlar nu om att få kontroll på det bara. Bara att kämpa på. "Fördelen" med algerna är att du ser när fosfaten ökar. Dock så är det inget kul med en så total explosion som du fått.

Om allt skiter sig totalt så kanske du får leta reda på ny sten. Det blir billigare i längden än att hela tiden bekämpa... Men ge din mörkläggning en chans först.

Kontakta Goradl här på guiden. Han hade en massa alger som han inte blev av med. Han startade om karet men jag kommer inte ihåg om det var samma sten eller ny sten. Han brukar komma på besök hos mig lite då och då och kanske vi kan komma över till dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag haft mitt kar mörklagt i 3 dygn. jag ser att det är mycket glesare mellan algerna. jag ser också att mina SPS:er har tagit stryk.

nu tänkte jag precis skrubba lite så jag får loss lite mer alger.

jag funderade på hur jag ska göra med min sten. jag funderar på om jag ska försöka kurera sten ett litet akvarium eller i en plastback... jag tror att den mesta av den dåliga stenen är i det "högra" röset....

någon som har funderingar och tankar på hur jag ska göra det? jag tänkte själv att jag kanske tar ur 10kg sten och låter den gå med cirkulation och remover i kanske 2-3 månader och sen byter jag stenar... vad tros om detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köp en kaninfisk ,min rensade upp mitt kar jättebra... hade dock inte så mycket som du men nu finns inget alls mera o kollar du mina värden i min tråd ser du att de inte är de bästa ....så tror inte mycket på att värdena gör så stor skillnad och vattenbyte kör jag bara typ en gång i halvåret

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske bättre att ta ut all sten som du tror är dålig och kurerar allt samtidigt vid sidan om? Bättre att ha ett akvarium med enbart bra sten och troligen då utan alger, även om det inte kommer att se ut som du tänkt dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske bättre att ta ut all sten som du tror är dålig och kurerar allt samtidigt vid sidan om? Bättre att ha ett akvarium med enbart bra sten och troligen då utan alger, även om det inte kommer att se ut som du tänkt dig.

ja, det är kanske lika bra! jag ser att vissa stenar har med alger på sig än andra. kan det vara de stenarna som ger ifrån sig fosfat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag fattade ett beslut förra veckan. att ta ur den dåliga stenen.

i lördags blev det så. jag har tagit ut all sten jag tror är dålig och lagt i ett akvarium i mitt skåp under karet. hoppas jag fick med all sten som var dålig. detta får framtiden visa.

jag fick också en algätande snigel av Virse Tackar! dock har jag inte sett någon nattlig aktivitet från dennes sida.

jag har fortfarande massor med alger, men idag när jag mätte så tyckte jag mig se att fosfaten hade sjunkit en bit (0,046), men det är lite svårt att avgöra på Rowas färgkarta.

mina koraller tog mycket stryk av min mörkläggning som jag hade i 3 dygn. men jag hoppas att de repar sig på någon månad.

så, nu har jag stenen som jag tror är dålig i ett akvarium med cirkulation. hur tycker ni att jag ska behandla den? stoppa i en påse med fosfatremover?

jag hade inte tänkt lägga ner jättemycket energi och pengar på stenen, dock är det uppskattningsvis 20kg sten som ligger där (kanske värt 1000kr på begagnadmarknaden)....

post-3725-14468919851217_thumb.jpg

post-3725-14468919851443_thumb.jpg

post-3725-14468919851635_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Fredrik!

Hoppas nu att det ger med sig. När det gäller stenen i skåpet så kör i en hel del remover i dom. Du behöver knappast vara försiktig med mängden då du inte har några koraller där. Se sedan till att de står mörkt under 3-4 veckor. Därefter kan du börja på att återanpassa dom. Men innan så mäter du fofathalten och tar ut removern. Sedan mäter du igen en vecka senare och ser vad som händer med värdena. Ökar de för mycket så är det bara att köra remover en vända till och ha tålamod.

Jag är ingen expert på detta men det borde fungera.

Just det... efter tre veckor se till att det kommer i lite ljus och att du kanske kan tillsätta lite bakteriekultur igen. Då bör algerna ha tackat för sig och du kan få det andra levande att överleva :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Fredrik!

Hoppas nu att det ger med sig. När det gäller stenen i skåpet så kör i en hel del remover i dom. Du behöver knappast vara försiktig med mängden då du inte har några koraller där. Se sedan till att de står mörkt under 3-4 veckor. Därefter kan du börja på att återanpassa dom. Men innan så mäter du fofathalten och tar ut removern. Sedan mäter du igen en vecka senare och ser vad som händer med värdena. Ökar de för mycket så är det bara att köra remover en vända till och ha tålamod.

Jag är ingen expert på detta men det borde fungera.

Just det... efter tre veckor se till att det kommer i lite ljus och att du kanske kan tillsätta lite bakteriekultur igen. Då bör algerna ha tackat för sig och du kan få det andra levande att överleva :)

jo det känns som en bra plan! dock har jag bara en strumpa, så jag tänkte vänta tills min fosfat har gått ner i mitt vanliga kar alternativt när jag har varit till någon akvariebutik....

det som känns lite sådär, är att jag ska lägga ner pengar och energi på sten som är dålig! kanske bättre att slänga bort den?

jag mätte nyss igen, och jag kan tyvärr se att fosfaten ligger på 0,092 :( tyvärr inte den effekten ännu som jag hade hoppats på!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haft mitt kar mörklagt mån morgon till Tors morgon. Gjorde det seriöst och täckte över med ett mörkt lock över karet, så det blev bekamörkt. Är mitt uppe i en kur algea-ex, så jag kände att jag kanske gjorde nåt dumt, men när jag kollade in i karet idag så är alla fulalger puts väck. Korallerna är väl inte på topp, men verkar inte vara värre än att dom är lite bleka. En fjärilsfisk verkar ha fått lite prick, men det kan ju bero på annat.. över lag så verkar det ha gjort susen med mörkläggningen. Om det beror på enbart det eller kombinationen med algea-ex är lite oklart.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Gjorde likadant för något år sedan alla fulalger försvann... Funderar på att göra det igen så man kanske kan bli av med debreisia

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde stort test idag med olika tester. Ferngren (på guiden) kom över med sin Hanna fosfatmätare.

Stora karet

Deltec/Rowa: 0,024-0,046ppm

JBL Sensitive: 0

Hanna HI713: 0

Salifert: Diskad (inte värt att testa)

Lilla karet (med den dåliga stenen)

Deltec/Rowa: 0,34ppm

JBL Sensitive: 0,1ppm

Hanna HI713: 0,36ppm

Salifert: 0ppm

Slutsats är: jag är på rätt väg. fosfaten är äntligen på bra nivåer. tanken är att jag kör med min remover denna vecka, och sen tar jag ut den och kör utan i 2 veckor så får jag se vad jag har för nivåer då.

frågan är: vad gör jag med den dåliga stenen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

frågan är: vad gör jag med den dåliga stenen?

Hur mycket sten är det?

Vill du inte ödsla fosfatremover på dem så kanske det räcker att ha dem i en bunke med cirkulation och sedan 100%iga vattenbyten ett par gånger för att titta om det blivit något bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför detta?

Här kan nog jag svara för Fredrik då jag var där :)

Salifert gav helt inte något utslag där fosfaten bevisligen var hög.

That's why.

Det lustiga var att min Hanna inte kunde ge något utslag i huvudkaret trots tre mätförsök.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför detta?

känns inte lönt att testa den om den inte ens ger något utslag när det är höga halter fosfat!

men jag säger inte att jag har gjort ett vetenskapligt test, men mina erfarenheter är att saliferts PO4, kan man kasta i soptunnan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...