Gå till innehåll

Algsoppa ver.2


nike83

Rekommenderade inlägg

Jahopp, då var det algsoppa igen då.... :ledsen:

på 1 månad har detta hänt (se bilder).

Jag har ingen aning om varför det har blivit såhär!

fosfat på 0.024(deltec/rowa) och enligt JBL 0.

nitrat ca 1 (salifert)

KH har gått upp o ner lite, men ca 8, men nu har jag haft den uppe på 8.5 sista veckorna.

jag har tillsatt kalkvatten i 1 vecka varje dag.

kör med järnbaserad remover (hade fosfastproblem förut) och med aktivt kol.

cirkulationen kanske är lite klen och det sätter igen ganska så snabbt, men de kan man räkna ut från fotona! :). har 3x2000l/h + 1200l/h.

jag har använt Ultramin S och Ultra organic, men slutat de 2 senaste veckorna....

jag har 25 turbosar och 15 eremiter

hjälp! vad ska jag göra? ska jag börja skrubba stenar med tandborste? förslag ?

post-3725-14468919626794_thumb.jpg

post-3725-14468919627078_thumb.jpg

post-3725-14468919627354_thumb.jpg

post-3725-14468919627603_thumb.jpg

post-3725-14468919627865_thumb.jpg

post-3725-14468919628118_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vad jag kan tyda på bilderna o vad du skriver så låter det som din fosfat remover har läckt järn i karet tyvärr. Du kan ju prova och köra alubaserat, men ta det lungt med dosering så dina lpser inte stryker med.

Sen är det att skrubba och kanske skaffa en kaninfisk av någon sort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lustigt, jag har ett sötvattenskar på kontoret på jobbet (Stockholms universitet) och för ungefär en månad sedan med våren kom algproblemen. Kanske problemen kommer via vattenkranen? Men du kör säkert osmos på det hela?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det där såg inte roligt ut. Själv hade jag en del knasiga växande skit i burken ett tag. Efter kaninfiskens intåg försvann det på en vecka ungefär. Riktigt fin lirare på att tugga på fula saker.

Hoppas det löser sig! Ska nog avvakta lite med vattenbyte trots allt för säkerhets skull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag kan tyda på bilderna o vad du skriver så låter det som din fosfat remover har läckt järn i karet tyvärr. Du kan ju prova och köra alubaserat, men ta det lungt med dosering så dina lpser inte stryker med.

Sen är det att skrubba och kanske skaffa en kaninfisk av någon sort.

jag tvivlar på detta, då järnbaserade removern inte ska läcka något tillbaka till skillnad från den alubaserade, som börjar att läcka tillbaka om man har de i för länge.

dessutom har jag enligt mitt test, låga halter med fosfat (iaf inte något märkvärt högt)

Jag borde kanske skrubba stenarna helt enkelt :)

Lustigt, jag har ett sötvattenskar på kontoret på jobbet (Stockholms universitet) och för ungefär en månad sedan med våren kom algproblemen. Kanske problemen kommer via vattenkranen? Men du kör säkert osmos på det hela?

jag kör med osmos och bytte för några dagar sedan silikatfiltret... hmm kanske ska mäta silikatet ! tack! :)

Ja det där såg inte roligt ut. Själv hade jag en del knasiga växande skit i burken ett tag. Efter kaninfiskens intåg försvann det på en vecka ungefär. Riktigt fin lirare på att tugga på fula saker.

Hoppas det löser sig! Ska nog avvakta lite med vattenbyte trots allt för säkerhets skull.

vet inte om jag tror att en kaninfisk ska åtgärda mina algproblem! men den kanske kan hjälpa till att hålla dem nere.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tvivlar på detta, då järnbaserade removern inte ska läcka något tillbaka till skillnad från den alubaserade, som börjar att läcka tillbaka om man har de i för länge.

dessutom har jag enligt mitt test, låga halter med fosfat (iaf inte något märkvärt högt)

Påståendet är hämtat av lasse som beskrev de olika fosfatremovern o nackdelen med järnbaserad var att man kunde få bryopsis explosion som det ser ut att du fått, Sen är det järn som läcker ut och järn är en alg gödning av dess like. fosfaten stannar ju i removern.

Alun fäller inte ut om inte ph sjunker under 7 nått sånt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Algproblem har jag hört, från antingen stig eller greger, är vanligare på våren, i takt med smältvatten.. cyano och kiselalger tror jag bestämt.

här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=235222&postcount=68

förresten så, läste jag på hela denna tråd förra veckan. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=22538&highlight=red+slime+remover&page=1

kiselfilter är nog bra på osmosen.

Katastroflösningar finns ju alltid, Red slime remover för cyano, och AlgenX något för dinosar. (detta kan vara värt att överväga, antaget att något skit har kommit med in med top-off vattnet)

Men, jag är nybörjare, och ska inte lämna råd egentligen, så, jag bara filosoferar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En av anledningarna till att du inte mäter fosfat är algerna, dom tar upp det ur vattnet.

Börja med aluminumbaserad remover, byt den ofta.

Mata mindre, så du minimerar tillförsel av näringsämnen till vattnet.

Har du några algätare som snäckor, eremiter mm...?

Snäckorna tar inte längre trådar, men dom äter nya skott som man inte ser.

Har man inga algätare så får man alltid alger, du tillför ju näring till karet när du matar fisken som algen tar upp, troligtvis snabbare än någon remover..

Se om du kan låna en sjöhare i någon vecka eller så, den gör soprent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min iaktagelse om järnbaserade fosfatfällare kommer från mitt RSM 130. Hade aldrig haft någon typ av skitalger där (förutom lite cyano) och mina mjukisar växte inte speciellt bra. Provade järnbaserad fosfatfällare då mina prover visade ca 0,8 mg fosfat per liter. Då inträffade tre saker, dels började mina mjukisar växa, fosfaten gick ner till under 0,3 och bryopsisen började växa. Min slutsats var att jag hade haft järnbrist i akvariet och att fosfatfällaren troligtvis släppt ut järn som då kunnat användas av både mina mjukisar och av bryopsisen.

Nu tycker inte jag att det ser ut som dina alger är den av bryopsistyp, snarare den typ som jag av erfarenhet har lärt mig att en längre tid med uppsugning och användande av kalkvatten plockar bort. Kalkvattnet höjer pH vilket minska den fria koldioxiden i vattnet. Du bör sikta på ett pH kring 8,3.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Algproblem har jag hört, från antingen stig eller greger, är vanligare på våren, i takt med smältvatten.. cyano och kiselalger tror jag bestämt.

här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=235222&postcount=68

förresten så, läste jag på hela denna tråd förra veckan. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=22538&highlight=red+slime+remover&page=1

kiselfilter är nog bra på osmosen.

Katastroflösningar finns ju alltid, Red slime remover för cyano, och AlgenX något för dinosar. (detta kan vara värt att överväga, antaget att något skit har kommit med in med top-off vattnet)

Men, jag är nybörjare, och ska inte lämna råd egentligen, så, jag bara filosoferar.

jag testade precis mitt vatten för Silikat = 0 (salifert)...

jag har ingen lust att slänga i någon redslim, utan vill ha det som sista utväg!

En av anledningarna till att du inte mäter fosfat är algerna, dom tar upp det ur vattnet.

Börja med aluminumbaserad remover, byt den ofta.

Mata mindre, så du minimerar tillförsel av näringsämnen till vattnet.

Har du några algätare som snäckor, eremiter mm...?

Snäckorna tar inte längre trådar, men dom äter nya skott som man inte ser.

Har man inga algätare så får man alltid alger, du tillför ju näring till karet när du matar fisken som algen tar upp, troligtvis snabbare än någon remover..

Se om du kan låna en sjöhare i någon vecka eller så, den gör soprent.

okey, då ska jag nog börja med alubaserad, men frågan är om den tar fosfaten när den är så låg? vad jag förstod så tog den järnbaserade bättre vid låga värden!

ska dra ner på matningen

jag har kanske 25 sniglar och 15 eremiter... ska försöka få tag på en sjöhare i morgon!

Trisst.

Hör med milk om han har kvar sin sjöhare, den var på annons förut för en hundring.

kontaktade honom nyss, väntar på eventuellt svar!

Min iaktagelse om järnbaserade fosfatfällare kommer från mitt RSM 130. Hade aldrig haft någon typ av skitalger där (förutom lite cyano) och mina mjukisar växte inte speciellt bra. Provade järnbaserad fosfatfällare då mina prover visade ca 0,8 mg fosfat per liter. Då inträffade tre saker, dels började mina mjukisar växa, fosfaten gick ner till under 0,3 och bryopsisen började växa. Min slutsats var att jag hade haft järnbrist i akvariet och att fosfatfällaren troligtvis släppt ut järn som då kunnat användas av både mina mjukisar och av bryopsisen.

Nu tycker inte jag att det ser ut som dina alger är den av bryopsistyp, snarare den typ som jag av erfarenhet har lärt mig att en längre tid med uppsugning och användande av kalkvatten plockar bort. Kalkvattnet höjer pH vilket minska den fria koldioxiden i vattnet. Du bör sikta på ett pH kring 8,3.

MVH Lasse

okey, tack! då kanske jag bör skaffa en sjöhare och fortsätta med min remover och kalkvatten? är det ditt tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått bäst resultat när jag kombinerat järnbaserad fosfatremover med alubaserad.

Alubaserad binder fosfat mycket hårdare. Jag tror att anledningen till att kombinationen fungerar bättre beror på att den alubaserade tar hand om fosfaten och den järnbaserade binder silikat. Anledningen till att enbart järnbaserad ibland inte fungerar så bra tror jag kan bero på att som ny binder den silikat men när den börjar bli mättad av fosfat kan det tränga ut silikaten som då frigörs och kan göda vissa alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Tråkigt med ditt kar tyvärr har jag inget bättre tips än alla andra då jag själv just nu slåss med samma problem i mitt kar, lite lustigt är dock att mitt började också för cirka en månad sedan. Har mätt mina värden och dom är inom nivåer. Det jag har gjort är att jag suger upp red slimen med en hävert istället för att plocka ut och skrubba stenen har gjort detta 2ggr och det har blivit lite mindre slime, skall dock sägas att jag inte har riktigt lika mycket som du men det kanske är värt ett försök. Pratade också med en annan saltis i förrgår som också fått red slime för några veckor sedan, kan det kanske vara något med vattnet nu så här i vårsmältningen då vi alla bor i Stockholm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så var det skrubbat och sugit upp en massa alger. ska försöka få tag på en sjöhare i helgen och eventuellt köpa mer cirkulation och kanske byta till alu-baserad remover....

men det måste vara något med vattnet som gör att många i stockholm får problem med alger just nu.... jag kör med osmosfilter och bytte ut allt utom själva "fördelaren" förra sommaren. jag har nu också bytt silikat-media igen....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Hur gick det med dina Red Slime alger jag boxas forfarande med dom, däremot köpte jag en sjöhare en Dolabella sp01 tror jag den heter och den mumsar i sig Red Slime algerna med stor aptit, jag köpte den igår och över natten så har den säkert tuggat i sig mellan 10-15% men man får väll se om några dagar om det forsätter så. Men just nu ser det fin fint ut och den har ju mat för ett tag i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en fisk på Triton här om veckan:

Amblygobius phalaena

Inte nog med att den håller sanden fin och äter alger. Den äter cyano också. Jag hade en del på lite LS som placerat sig fint på några öppna ytor mellan koraller och dessa är nu helt borta. Jag har sett den glida omkring och ta en munfull lite då och då och den är riktigt effektiv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte en fisk på Triton här om veckan:

Amblygobius phalaena

Inte nog med att den håller sanden fin och äter alger. Den äter cyano också. Jag hade en del på lite LS som placerat sig fint på några öppna ytor mellan koraller och dessa är nu helt borta. Jag har sett den glida omkring och ta en munfull lite då och då och den är riktigt effektiv.

Har faktiskt också denna firre, rengör botten rätt bra. Men en annan fördel är att den suger i sig alger som far runt efter man skrapat rutorna eller borstat stenen.

Jag upplevde en ökning av fulalger när jag bytte från alu baserad remower till järn. För mig personligen så är aulbaserad klart bättre och jag tycker det ger en mycket bättre resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag ser på bilderna och ser faktiskt ingen förbättring! Sjöborren käkar kanske lite alger, en inte i den utsträckning att det syns någon förbättring! :(

jag har bytt (2½ veckor sedan) till Alu-baserad remover UltraPHOS, som är ny typ som inte ska läcka tillbaka någon fosfat till vattnet...

mätte fosfaten idag och den ligger på 0.092 eller 0.042. svårt att avgöra vilken!

jag har försökt köra med kalkvatten varje dag, men snittar nog 4-5 gånger i veckan.

uppgraderade i samband med fosfatremovern min cirkulation med en: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=602 så nu cirkulerar jag 30 x volymen i timman...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har haft lite problem med div alger sista tiden, bla cyano, och testat att mörklägga karet totalt sedan måndags morgon. kikade in lite försiktigt idag, och cyanon verkar i princip ha försvunnit. ska börja med lyse imorgon igen. tror mej ha märkt en skaplig ökning av skit i skummarkoppen sedan jag mörklade. skulle kunna va rester av fulalger som strukit med /Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har haft lite problem med div alger sista tiden, bla cyano, och testat att mörklägga karet totalt sedan måndags morgon. kikade in lite försiktigt idag, och cyanon verkar i princip ha försvunnit. ska börja med lyse imorgon igen. tror mej ha märkt en skaplig ökning av skit i skummarkoppen sedan jag mörklade. skulle kunna va rester av fulalger som strukit med /Samuel

ja det känns som ett hett alternativ nu faktiskt! ger det en vecka till, sen blir det 3 dygns mörkläggning.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mätte fosfaten idag och den ligger på 0.092 eller 0.042. svårt att avgöra vilken!

I mitt kar börjar problemen när jag kan mäta fosfat alls, alltså om det inte ligger under 0,03. Med hjälp av alu-borttagare lyckas jag hålla det omätbart.

Det ligger oftast på omätbart även utan remover, men algerna visar då att det finns där ändå.

Hur mycket remover sätter du i åt gången? Var/hur sätter du den? (vilken genomströmning) Hur ofta byter du den? Den borde ta bort mer än till 0,042 om du gör rätt.

Passa dig, som sagt, att sätta i för mycket så att inte korallerna ryker. Det har hänt mig. Man får testa sig fram, men mer än 1 dl ska du nog inte sätta i, speciellt inte i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt kar börjar problemen när jag kan mäta fosfat alls, alltså om det inte ligger under 0,03. Med hjälp av alu-borttagare lyckas jag hålla det omätbart.

Det ligger oftast på omätbart även utan remover, men algerna visar då att det finns där ändå.

Hur mycket remover sätter du i åt gången? Var/hur sätter du den? (vilken genomströmning) Hur ofta byter du den? Den borde ta bort mer än till 0,042 om du gör rätt.

Passa dig, som sagt, att sätta i för mycket så att inte korallerna ryker. Det har hänt mig. Man får testa sig fram, men mer än 1 dl ska du nog inte sätta i, speciellt inte i början.

jo jag måste få ner den mer! vet att det finns järbaserad som inte drar ner den mer än till 0.04....

jag doserade lite mer än 1 dl. jag räknar att jag har en vattenvolym på ca 300 liter. jag byter den varje vecka.

jag har placerat den efter skummaren (i mitt Perkula-system) ovanpå ett filter som sitter innan biobollarna. pumpen är på 2000l/h som måste passera min remover.

jag har kört med remover i kanske ½ år, så karet får nog ingen chock av att jag tar mer fosfat nu (det står att man ska börja med halv dos på burken).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på att du kör den mängden och den genomströmningen så tycker jag det är konstigt att fosfaten inte sjunkit mer redan. Men du får väl fortsätta bara.

Du har inte fått i någon gammal sten som ligger och läcker fosfat?

nej, jag tycker det får börja visa resultat snart!

för kanske 1 år sedan så la jag in gammal sten (stort misstag, men det är lätt att vara efterklok) och den hade jag fosfatproblem med.... så de är ingen nyhet för mig, men jag tycker det är konstigt att det blossar upp helt plötsligt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...