Gå till innehåll

Algsoppa ver.2


nike83

Rekommenderade inlägg

jahappp......

min fosfat har legat på bra (0,024) nivåer i kanske 5 månader nu men inte mycket förändring i karet. algerna har minskat ganska så mycket, men det verkar som om att de vägrar ge sig.

jag plockar kanske 5 dl alger i veckan från stenen.

min slutsats är att det fortfarande finns fosfat i stenen samt lite i vattnet, då det växer alger på min "bakgrund".

jag har nu i dagarna börjat köra med kalkvatten. får se om det hjälper något.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Mina alger gav sig inte riktigt förrän mina Hanna Checker visade 0,00 mg/l fosfat reproducerbart. Mina grenade trådalger (kanske Bryopsis) gav upp något tidigare än så, någon gång visade mätaren 0,00 mg/l men även 0,02 mg/l (kolla historien i min tråd om du vill veta mer exakt) men då körde jag både NP Biopellets och fosfatremover (Alu) samt klippte av och skördade stora mängder av trådalgerna några vändor. Övriga alger gav upp när jag kombinerade fosfatremover (järn), NP Biopellets och kalciumacetatdosering. Fosfatremovern har jag nu tagit bort eftersom systemet ändå är lågt i fosfat.

Eftersom algerna växer så finns det ju näring i ditt system och matar du regelbundet så är det inte så konstigt. Varje matning ger en puls av kväve och fosfor till systemet som algerna säkert tar del av. Det kan också vara bra att veta att mätbara fosfater inte är den enda fosforkällan som kan finnas i ett kar. Troligen finns det fosfor bundet i andra föreningar som inte detekteras med askorbinsyrametoden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Galet, man hoppas verkligen att man inte råkar ut för samma otur som du... Hur ser det ut i det andra karet med sten?

//Reuben

otur och otur, jag slängde för 1½ år sedan i sten som jag visste var dålig. dock visade mitt fosfattest (salifert) 0 i fosfat, vilket har kostat mig dyrt. uppskattar att jag har lagt ner kanske 3000kr på olika preparat + en hel del koraller som har dött pga att de har blivit överväxta av trådalger.

Mina alger gav sig inte riktigt förrän mina Hanna Checker visade 0,00 mg/l fosfat reproducerbart. Mina grenade trådalger (kanske Bryopsis) gav upp något tidigare än så, någon gång visade mätaren 0,00 mg/l men även 0,02 mg/l (kolla historien i min tråd om du vill veta mer exakt) men då körde jag både NP Biopellets och fosfatremover (Alu) samt klippte av och skördade stora mängder av trådalgerna några vändor. Övriga alger gav upp när jag kombinerade fosfatremover (järn), NP Biopellets och kalciumacetatdosering. Fosfatremovern har jag nu tagit bort eftersom systemet ändå är lågt i fosfat.

Eftersom algerna växer så finns det ju näring i ditt system och matar du regelbundet så är det inte så konstigt. Varje matning ger en puls av kväve och fosfor till systemet som algerna säkert tar del av. Det kan också vara bra att veta att mätbara fosfater inte är den enda fosforkällan som kan finnas i ett kar. Troligen finns det fosfor bundet i andra föreningar som inte detekteras med askorbinsyrametoden.

hmm ja, de blir ju svårt att sluta mata fiskarna. ska försöka optimera skummaren lite bättre så jag är säker på att jag blir av med mer protein.

jag testar med detta i någon vecka, sen kanske jag får börja tänka om i ny bana.

Tycker det är synd att det inte släppt... jag har också ett par stenar som det inte vill släppa från.

Vad kör du med för fosfat remover?

jag kör med Faunamarins alu-baserad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillsätter du några aminosyror? Jag fick iaf en explosion av trådalger efter att jag startat dosera ultra min och organic, trots låga fosfatvärden. Men efter vattenbyten varje vecka och slamsugning av alger + massa fosfatremover så lyckades jag bli av med skiten efter ett par månader!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillsätter du några aminosyror? Jag fick iaf en explosion av trådalger efter att jag startat dosera ultra min och organic, trots låga fosfatvärden. Men efter vattenbyten varje vecka och slamsugning av alger + massa fosfatremover så lyckades jag bli av med skiten efter ett par månader!

jag körde faktiskt med orgaic och ultramin S +sea fan när jag fick utbrottet.... jag har tillsatt det lite sporadiskt under tiden, då jag har sett att mina koraller ser lite hängiga ut.... troligen ett stort misstag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Fan va surt att du inte blivit av med skiten är Fredrik. Får ta mig en sväng förbi i dagarna ok kika lite. När skulle du flytta? Eller har du redan gjort det?

Det har faktiskt börjat att ge sig! mycket av algerna har blivit bruna och en del svarta och försvunnit. dock tar de lång tid, så kasnke om hmmm 2 månader så är det algfritt om det fortsätter så här!

köpte en sjöhare, men den har nog tagit julledigt, för jag har inte sett den på 2 veckor!

jag har kör med kalkvatten kanske 4-5 dagar i veckan i kanske 2 månader nu. sen har jag bytt salt...

jag flyttar inte förns i höst, så du är välkommen över nu ! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm det är konstigt och annorlunda i varje kar.

Kol, fosfat adsorber, 5 timmar belysning och organic+ultramin S och det har bara blivit bättre. Men jag flyttade även de värsta stenarna till sumpen också, borstade resten och det har blivit mkt bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har faktiskt börjat att ge sig! mycket av algerna har blivit bruna och en del svarta och försvunnit. dock tar de lång tid, så kasnke om hmmm 2 månader så är det algfritt om det fortsätter så här!

köpte en sjöhare, men den har nog tagit julledigt, för jag har inte sett den på 2 veckor!

jag har kör med kalkvatten kanske 4-5 dagar i veckan i kanske 2 månader nu. sen har jag bytt salt...

jag flyttar inte förns i höst, så du är välkommen över nu ! :)

Ah, jag fick för mig att du skulle flytta nu till våren :) men dåså, du får ta och skotta gästparkeringen innan, det är ju så långt att gå ;)

So lagom till sommaren, ska du skörda lite skivor av mig då eller? Kan säga att karet blommade upp ordentligt efter mitt vattenbyte sist, behövdes nog lite nya spårämnen :)

Att haren inte gör sitt jobb är väl inte så konstigt, han kommer väl igång lagom till påsken, haha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm det är konstigt och annorlunda i varje kar.

Kol, fosfat adsorber, 5 timmar belysning och organic+ultramin S och det har bara blivit bättre. Men jag flyttade även de värsta stenarna till sumpen också, borstade resten och det har blivit mkt bättre.

jo, så är det nog! vad jag förstår så är inte organic att föredra när man har algproblem

kanske jag skulle testa att dra ner belysningstiden på min MH-lampa....

det skulle bli ett himla jobb om man flyttade runt på all min sten :S

Ah, jag fick för mig att du skulle flytta nu till våren :) men dåså, du får ta och skotta gästparkeringen innan, det är ju så långt att gå ;)

So lagom till sommaren, ska du skörda lite skivor av mig då eller? Kan säga att karet blommade upp ordentligt efter mitt vattenbyte sist, behövdes nog lite nya spårämnen :)

Att haren inte gör sitt jobb är väl inte så konstigt, han kommer väl igång lagom till påsken, haha.

neee, det tar låååång tid att bygga hus (lägenheter)...

du är välkommen över när du har tid och lust!

hmm, trevksamt om jag vill ha skivor :P stenkoraller kan jag skörda hos dig! :)

för övrigt så ser jag att jag har fått tillbaka mina Dinos, vilket jag kan tänka mig är ett bra tecken! att vattenvärdera är stabila igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

för nästan 4 veckor sedan gjorde jag en total mörkläggning och efter det gjorde jag ett försök att hitta min sjöhare. dock verkar haren vara spårlöst försvunnen..... vid räddningsförsöket så byggde jag om karet och rensade bort en hel del alger.

nu har jag varit utan fosfatremover i 2 veckor, men min fosfat ligger under vad som anses vara för högt (0,024-0,046 ppm PO4 med Rowa).....

det som är mysko är att algerna växer på mitt "bakstycke" i karet...! borde den inte dö om den inte blir matat med fosfat?

sedan jag gjorde min mörkläggning och städning så har algerna slutat att dö (se bruna ut). dock har återväxten inte blivit stor! beror väl kanske på att det fanns för mycket alger och för lite fosfat. antar också att det frigjordes en del fosfat när jag flyttade runt.

jag försöker manuellt varje veckan att dra bort så mycket alger som möjligt, men det känns lite som ett evighetsuppdrag.....

kör med kalkvatten ca 3 dagar i veckan....

bifogar några bilder!

post-3725-14468921285597_thumb.jpg

post-3725-14468921285814_thumb.jpg

post-3725-14468921286_thumb.jpg

post-3725-14468921286185_thumb.jpg

post-3725-14468921286398_thumb.jpg

post-3725-1446892128664_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag varit utan fosfatremover i 2 veckor, men min fosfat ligger under vad som anses vara för högt (0,024-0,046 ppm PO4 med Rowa).....

det som är mysko är att algerna växer på mitt "bakstycke" i karet...! borde den inte dö om den inte blir matat med fosfat?

Grejen är att de är svårt att begränsa algernas tillväxt genom att svälta dem på fosfor (notera att jag skriver fosfor och inte fosfat). Begränsningshalten för många alger ligger kring 0,03 mg/l fosfat som enda fosforkälla. Det betyder inte att de slutar växa då utan att deras tillväxt går långsammare under den halten. Så även om du kanske ligger där idag så dör inte algerna de växer bara långsammare och lär plocka fosfor från vattenpelaren vid varje matning du gör av fiskarna.

Eftersom du slagits med algerna sedan i april förra året så verkar de ju inte ge sig som dit system är uppsatt nu och med nuvarande matningsregim. Jag har ingen bättre idé i ditt fall än att tillsätta en organisk kolkälla som t ex vodka, ättika i kalkvatten eller Biopellets. Denna metod torde kunna pusha ned näringshalterna till den nivå att algerna faktiskt ger upp - i alla fall fungerade den metoden för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick en sten av dig, Fredrik, som det var en massa av dina gröna alger på. I mitt zeovitkar så dog algerna på ca en vecka.

Så testa vodkametoden initialt så ser du snart vad som händer. Då slipper du en massa kostnader initial men kan byta när/om du ser att kolkällemetoden fungerar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen är att de är svårt att begränsa algernas tillväxt genom att svälta dem på fosfor (notera att jag skriver fosfor och inte fosfat). Begränsningshalten för många alger ligger kring 0,03 mg/l fosfat som enda fosforkälla. Det betyder inte att de slutar växa då utan att deras tillväxt går långsammare under den halten. Så även om du kanske ligger där idag så dör inte algerna de växer bara långsammare och lär plocka fosfor från vattenpelaren vid varje matning du gör av fiskarna.

Eftersom du slagits med algerna sedan i april förra året så verkar de ju inte ge sig som dit system är uppsatt nu och med nuvarande matningsregim. Jag har ingen bättre idé i ditt fall än att tillsätta en organisk kolkälla som t ex vodka, ättika i kalkvatten eller Biopellets. Denna metod torde kunna pusha ned näringshalterna till den nivå att algerna faktiskt ger upp - i alla fall fungerade den metoden för mig.

okey, då kan jag kanske avvakta med att stoppa ner mer alu-remover! kanske jag ska minska matningen?

hur är det med belysningen? jag kör 2x 54W i 9 timmar (14.00-23.00), MH 2x150w 7 timmar (15.00-22.00)

Jag fick en sten av dig, Fredrik, som det var en massa av dina gröna alger på. I mitt zeovitkar så dog algerna på ca en vecka.

Så testa vodkametoden initialt så ser du snart vad som händer. Då slipper du en massa kostnader initial men kan byta när/om du ser att kolkällemetoden fungerar :)

japp, vodkauppstart blir det! jag har en flaska med 95%:ig sprit, som INTE går att dricka..... (man blir jättefull) är det dumt att dosera med den kanske? jag måste spä ut den först till 40%!?!?!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips som funkade för mig och min bror var att använda ULTRA-LIFE det märktes skillnad på några dagar algerna blev grå och släppte från stenarna och satte sig i pumparna vattnet blev kristall klart

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=26

jag har kört med det tidigare, utan något lyckat resultat... dock var det samtidigt som jag hade relativt hög fosfat, så det kan ha varit en orsak!

för övrigt så har jag börjat med Vodka nu! 0.3ml blev det igår.... följer receptet på reefkeeping.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sådär. har kört med vodka i en vecka och jag ser en klar förbättring i mitt kar. jag ser att algerna inte är lika gröna längre, utan börjar bli mer bruna. idag när jag gjorde veckans rengöring så hade skummaren producerat kanske 300% mer än vad den brukar. när jag gjorde rent mina plastgaller (för cirkulationspumpar) och ytavrinning, så rörde jag runt med min diskborste och det lossade massor med alger..... jag behövde knappt vidröra dem innan algerna lossnade.

Idag så höjer jag min vodka dosering med 0.5 ml till 1ml om dagen.

jag är glatt överraskad att vodkametoden funkar så här pass bra! kanske jag själv borde börja och köra med den?!?!? :)

post-3725-14468921349265_thumb.jpg

post-3725-14468921349455_thumb.jpg

post-3725-14468921349643_thumb.jpg

post-3725-14468921349862_thumb.jpg

post-3725-14468921350044_thumb.jpg

post-3725-14468921350246_thumb.jpg

post-3725-14468921350454_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför höja om du ser så pass bra effekter på en vecka? Är det inte säkrare att ta det långsamt?

jag tänkte att jag skulle följa vodkametoden och den säger att man ska öka med 0.5 ml efter en vecka (enligt reefkeeper). jag förstår hur du tänker, men ökningen är inte speciellt stor och jag skulle öka till 1.2 ml, men av bekvämlighetsskäl så tänkte jag ta 1ml :)

jag ser att jag får utslag på NO3 fortfarande. 0.2-0.5

men det är kanske lika bra att ligga kvar på samma nivå en vecka till och se?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...