snickarn Postat 7 mars 2011 Författare Postat 7 mars 2011 hur går det med ballingen då?jo tack bara bra men det går ju åt en himla massa vätska!började med 50 ml av varje har sedan ökat på efterhand plus att jag doserar i mg vid sidan av för det var toklågt 1100 ligger nu på 1250nu doserar jag 160 ml av varje dunk eller 16 ml 10 ggr dagligen förut gick det en burk 500 g tropic marin biocalsium på ca 2 2/5 till tre månaderdet enda som inte faller nu med ballingen är kh det ligger på 7 cahur mycket doserar ni andra som kör balling Citera
_Manne_ Postat 7 mars 2011 Postat 7 mars 2011 180mm i kuben , 230liter vatten.280mm o det stora om jag mins rätt.Även jag kör mg on the side.., har man bara fått upp mg till tex 1350 så brukar karet tillslut stabilisera sig och åtgången verkar minska, men just höja mg brukar kosta ett antal hg pulver i många fall.Mvh ManneSent from my iPhone using Tapatalk Citera
snickarn Postat 7 mars 2011 Författare Postat 7 mars 2011 jag kör stigs recept med mg i en av dunkarna plus att jag doserar i 30 gr extra varannan dag i helgen stod ghln på 140 men ca sjönk 30 ppm fre till mån Citera
ballsam Postat 7 mars 2011 Postat 7 mars 2011 Kör i 300 ml från varje dunk i mitt kar på 390 liter + sump. Till nästa kar tänker jag ha 3 stora tunnor så man slipper blaska så ofta..Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
snickarn Postat 7 mars 2011 Författare Postat 7 mars 2011 ja då behöver jag inte vara så blyg för att öka dosen lite till Citera
snickarn Postat 16 mars 2011 Författare Postat 16 mars 2011 i och med att det är inköpsstopp ikaret (för mycket koraller?) så körde jag inom fredrik i båstad efter jobbet och bytade lite fraggar blev en ny euphyllia mini florida och en mini solkorall? tackar för dom drog bort ca 500 gram mjukisar så nu finns det lite mer plats till hårdingarnu doserar jag i 220 ml av varje dunk och är snart uppe i rätt värden igen Citera
snickarn Postat 16 mars 2011 Författare Postat 16 mars 2011 tackar känns ju gött när det kommer från designmästarn och revkungen Citera
_Manne_ Postat 16 mars 2011 Postat 16 mars 2011 tackar känns ju gött när det kommer från designmästarn och revkungenLite close up på coola zoantus hade varit nice! Känner igen ett par från mig men har för mig du har ett gäng till.Mvh manneSent from my iPhone using Tapatalk Citera
snickarn Postat 16 mars 2011 Författare Postat 16 mars 2011 ja det ska jag försöka fixa tröttnade på mobilen och lånade en kamera och nu blir färgerna mer verkliga men närbilder har jag inte listat ut hur jag ska få till ännuvitbalansen och macro ska man väll kunna få att fungera ihop på något vis Citera
_Manne_ Postat 17 mars 2011 Postat 17 mars 2011 närbilder blir bara suddigaRiktigt fina Markus ! Du har varit runt o samlat ihop lite guldkorn.Mvh manneSent from my iPhone using Tapatalk Citera
snickarn Postat 17 mars 2011 Författare Postat 17 mars 2011 tackar tack!nu till dagens lilla problem som kan bli ett stort problemnär jag köpte första karet fanns det en liten fragg sten med knappar som blev identifierade som zoos och dom har uppfört sig som sådana tills för ett tag sedanmisstänker att det är någon form av anemon vilken? och hur tar jag död på dom små dj.....nadom drar in sig som en glasros ungefär men inte lika snabbt och dom kan helt plötsligt få för sig att gå på promenad har hittat en mitt på frontrutan där det inte fanns något kvällen innansånt kan man ju förstås leva.med men när TVÅ av dom börjar bråka med zooanthusarna . ja då blir man ju förbannad första fotot är på problem knapparna andra visar hur dom verkar bränna mina fina oranga zoos Citera
Fredrik.g Postat 18 mars 2011 Postat 18 mars 2011 Tack själv Markus, Alltid kul att byta in lite nytt. Som du såg så har jag tyvärr inte så stor variation på koraller tyvärr. Så säg gärna till om du får fler fraggar du vill sälja Ja någon typ av solkorall är det, vågar fortfarande inte gissa på art Citera
JohanP Postat 18 mars 2011 Postat 18 mars 2011 Aaahh, grymt kar Markus och vilken fin samling koraller. Jag har sett en bild ganska nyligen på RC på exakt de du börjar uppleva som ett problem. Skall kolla igen i kväll om jag kan hitta tillbaka och länka till dig. Citera
blackizzz Postat 18 mars 2011 Postat 18 mars 2011 Nu är det ju så att alla parazooantus är kolonianemoner, och de kan vandra iväg, men det är ganska sällsynt. Citera
Laggeman Postat 18 mars 2011 Postat 18 mars 2011 Jag har två ensamma knappar som vandrat nästan 40cm från moderkollonin, i sanden dock, men iaf.Sen är vissa knappar mer aggresiva än andra, så en sort kan mycket väl ta kål på en annan. Citera
stigigemla Postat 18 mars 2011 Postat 18 mars 2011 Bilden till vänster på inlägg 91 kan vara Majano. En liten anemon som nästan är i klass med glasrosor. Men jag ser ingen Parazoanthus på dina bilder. Googla bilder på nätet och kolla själv om jag har rätt. Citera
snickarn Postat 18 mars 2011 Författare Postat 18 mars 2011 Tack själv Markus, Alltid kul att byta in lite nytt. Som du såg så har jag tyvärr inte så stor variation på koraller tyvärr. Så säg gärna till om du får fler fraggar du vill sälja Ja någon typ av solkorall är det, vågar fortfarande inte gissa på artabsolut jag behöver ju lite mer rör ! kom inom om du är i halmstad så kan du se om något passar hos dig Citera
snickarn Postat 18 mars 2011 Författare Postat 18 mars 2011 Nu är det ju så att alla parazooantus är kolonianemoner, och de kan vandra iväg, men det är ganska sällsynt. jag tror inte det är parazooantus då jag hade sådana i karet innan men gort mig av med dom mvhJag har två ensamma knappar som vandrat nästan 40cm från moderkollonin, i sanden dock, men iaf.Sen är vissa knappar mer aggresiva än andra, så en sort kan mycket väl ta kål på en annan. ja jag har en typ av skräp knappar som är lite aggresivareganska coolt att dom vandrar runt så men att sätta sig mitt i en snygg koloni är ajajmvhBilden till vänster på inlägg 91 kan vara Majano. En liten anemon som nästan är i klass med glasrosor. Men jag ser ingen Parazoanthus på dina bilder. Googla bilder på nätet och kolla själv om jag har rätt. du har säkert helt rätt stig det är bara det att majano ser på 99 % av bilder på nätet helt annorlunda ut och jag har sett mina typer av majano mvhAaahh, grymt kar Markus och vilken fin samling koraller. Jag har sett en bild ganska nyligen på RC på exakt de du börjar uppleva som ett problem. Skall kolla igen i kväll om jag kan hitta tillbaka och länka till dig. ja det vore super fint johan ska söka runt lite själv nu oxåmvh Citera
snickarn Postat 18 mars 2011 Författare Postat 18 mars 2011 gick bort till claes olsson och köpte två led lister för månbelysning sitter i soffan och väntar på att belysningen ska stängas av Citera
_Manne_ Postat 18 mars 2011 Postat 18 mars 2011 gick bort till claes olsson och köpte två led lister för månbelysning sitter i soffan och väntar på att belysningen ska stängas avdå hoppas vi det ser nice ut med bara listerna!mvh manne Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.