Gå till innehåll

Mitt vinkelakvarium.


saltbjörkan

Rekommenderade inlägg

Jo jag är för snål att betala typ 6000:- så bättre med en tigersåg å nån timme eller så.

Kommer märka upp tanken med rutor typ 50x50cm för att lättare kunna se å såga och sedan bära ut skiten. Å sedan köra med smörjpasta på sågbladet. Många blad lär det gå åt... :)

Har lyft upp tanken i ett hörn å sedan tömt i oljeabsorber kan skotta upp oljeresterna som ev finns kvar.

Min tank är bara 3m2 så det blir ett bra akvarierum eller sumprum

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nä dom pengarna kan man ha roligare för =) jag puppa ut oljan med en speciell pump man koppla på borrmaskinen fungera klockrent sen så torka jag rent med trasor och sen ner med vattenslangen så jag fick ca 10cm vatten i botten medan jag såga /sågar

men några 50x50cm blir det inte tar dom så stora så jag orkar bära dom =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta OT men kostnaden har du fått om bakfoten Wrang :)

1500 efter ROT pröjsade vi för en 3m2 tank och rörledningar in och ur tanken, 3-4 timmar med en grov nibbler tog det för han.

där säger du något nibblern måste ju vara klockren till detta jag har en gammal liggandes ska se om den orkar med så tjock plåt har inte alls tängt på att man kan använda den =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Grattis hur lång tid tog det så vet jag själv.
har gjort det med tre demolitionblad!:ler:
Hm! Vad kostade 24 blad?
Allt mellan 20-50:- st... det börjar närma sig 1500:-

wrang det tog ca 4 timmar men då fick jag först tömma den på olja vilket tog minst en timme bara de ..

snickarn 3st hmm vad var det för märke på dom jag körde enbart med dewalt låter ju helt sjukt att du klara det på tre stycken blad? säker på att det inte bara var ett oljefat du kapa sönder hehe ;)

Genne inte det blekaste betala inte en krona själv =) tog dom på jobb

pris för att plock ut den blev alltså 0:- men hade kostat lite i fall man hade fått köpa bladen själv..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag sitter och funderar på led belysning räknar på pris mm min kompis ska då ev fräsa mina kylarflänsar men han ville har mått på dom innan han kunde säga i fall han kunde tillverka dom och vad priset skulle hamna på..

två mått vet jag och de är L1200xB400 X2, men sen var frågan vilka mått jag ska ha mellan flänsarna och bottnens tjocklek och hyd låna en bild från laggeman och rita på den för att visa vad jag menar jag har inte alls läst på om led så jag vet värken hur många led man ska ha och hur starka dom ska vara men det vet ni säkert bättre =)

post-3353-14468924004885_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marcus, jag räknade på en ramp med måtten 1000x330 med 4-kants rör, med tillräckligt med dioder, fläktar, konstantdrivare och lite kontakter och annat så hamnade jag på ca 7500kr totalt inkl. frakt, moms och tull på rubbet. Vill minnas att jag räknade på ca 120-140 LEDs med linser. Rampen i sig blir 30mm hög, sen tillkommer höjden på leds, linser och skyddsglaset framför. LEDs från Rapidled, fläns, kontakter och fläktar från svenska butiker. Bara ett exempel. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marcus, jag räknade på en ramp med måtten 1000x330 med 4-kants rör, med tillräckligt med dioder, fläktar, konstantdrivare och lite kontakter och annat så hamnade jag på ca 7500kr totalt inkl. frakt, moms och tull på rubbet. Vill minnas att jag räknade på ca 120-140 LEDs med linser. Rampen i sig blir 30mm hög, sen tillkommer höjden på leds, linser och skyddsglaset framför. LEDs från Rapidled, fläns, kontakter och fläktar från svenska butiker. Bara ett exempel. :)

okej där ser man 7000:- stycket så blir det ca 14000:- för två armatur får jag nog råna en bank först :smiley9: men kan man använda vanliga fyrkants rör i alu? då kan man ju köpa en hel drös med sådana och skruva i hopa?

sen hade man kanske inte behövt köpa alla LEDS på en gång tänkte satsa på mjukisar rätt mycket i början så då kan man ju komplitera ramperna mer sen i framtiden..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var som sagt en variant som jag räknat på, börja räkna med ca 4 leds per 10x10cm fläns, sen drivers till dem så kan du se vad det landar på. Därefter vet du hur mycket fläns och skyddsakryl som behövs.

Japp får nog planera mitt led bygge lite bättre =) det lär inte bli frästa kylarflänsar från min kompis då de blev rent för dyrt..

för övrigt så har jag köpt hem material till att kunna börja bygga på in klädnaden, väggen är utslagen så nu kan man komma in till karet från baksidan.

Har även tagit hem ca 40kg död ls som just nu ser för j#vlig ut har stått i ett kar som allt vatten tidslut allt vatten avdunstat men tanken var att jag skulle koka den och tvätta den med högtrycks tvätt så blir den nog fin igen:smiley22:

så snart kanske det kan vara daggs för lite bilder!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som du håller på att komma på banan igen.. Superkul Marcus! Flänsarna har en tendens att bli milt sagt asdyra här hemma, du kan ju kolla ebay tex mm, själv köpte jag från USA tillslut då priset för flänsen blev en betydligt billigare affär även med frakten..

Står det fast nu att det blir två 150*50*50 kar som ska bli kommande kar ?

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som du håller på att komma på banan igen.. Superkul Marcus! Flänsarna har en tendens att bli milt sagt asdyra här hemma, du kan ju kolla ebay tex mm, själv köpte jag från USA tillslut då priset för flänsen blev en betydligt billigare affär även med frakten..

Står det fast nu att det blir två 150*50*50 kar som ska bli kommande kar ?

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

jodå det är på G men phuu det är mycket arbete kvar i källaren man blir nästan deppig att går ner där haha =)

jo måtten är spikade karen har jag redan köpt hem ska bara få tid till att köra till glasmästaren med dom :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu så håller jag på att lägga klinker i tvättstugan så tänkte jag skulle bjuda på en bild jag tog för ett tag sedan så att ni får se att där verkligen händer något =)

in klädnaden har jag gjort i aquapanel (våtrums skiva), sen så har jag inte bestämt mej om jag ska klä in med skiffer eller vitmålad liggande träpanel då jag ska ha det i resten av rummet, får ser hur det blir med de.

De var nog allt jag hade o erbjuda för denna gången

mvh/ Marcus

post-3353-14468924472326_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...