Gå till innehåll

Tillökning 240L


seb1989

Rekommenderade inlägg

  • Svar 282
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

Lästa häromdagen att man faktiskt kan mata Calaustrea.. Jag la lite artemia på munnen av varje huvud efter att ljuset hade släckts igår kväll och några huvuden tog maten direkt.. Men det jag funderade över va att dom inte hade ute några tentakler som jag läste att dom borde ha ute nattetid.

Är dom inte i "feeding mode" då eller? Tänkte eftersom inte alla huvuden tog maten.?

Känns som det borde vara lättare att mata om man kan lägga maten på deras tentakler?

Är det något fel om dom inte har några tentakler ute efter ljuset släckts?

//seb

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Goddag!

Då så var man hemma från thailand igen.:(

Vi tog en tur till Bangkok och på en av de största marknaderna där och hittade delen där dom sålde djur.

Det fanns sjukt mycket saltkar med otroligt mycket fiskar, koraller och teknink att titta på. Man var lite bitter bara att man inte kunde köpa med sig nått:(

Det var ju väldigt billigt också för att underdriva lite;) inget levande kostade över 100 kronor, moorish idol b.la kostade 20 spänn :smiley3:

och dom hade ju allt man kunnat önska sig..

Dock var det ganska hemskt att se hajar på 2 meter låg nedtryckta i 200l kar, rockor låg i kar där dom fick böja fenorna för att få plats m.m:(

Det värsta var nog ändå alla hundvalpar, kaniner och papegojor som fick ligga på varann i små burar utan vatten i 35° värme:/ Så man tappade ordentligt shopping lusten ganska fort...

Men somsagt, nu är jag hemma och syrran gjorde ett bra jobb med karen som har klarat sig utmärkt..:)

var en tur på ciklidhuset i söndags å handlade en ny Caulastrea, en solkorall och en Acanthurus triostegus (zebrastrimmig kirurgfisk).

Här kommer lite bilder..

//seb

[h=3][/h]

post-5106-1446892297561_thumb.jpg

post-5106-14468922975882_thumb.jpg

post-5106-14468922976116_thumb.jpg

post-5106-14468922976329_thumb.jpg

post-5106-14468922976544_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det värsta var nog ändå alla hundvalpar, kaniner och papegojor som fick ligga på varann i små burar utan vatten i 35° värme:/ Så man tappade ordentligt shopping lusten ganska fort...

Det som berörde mig mest var de "tama" ekorrarna som fanns till salu, fastbundna i trädgrenar med ett snöre runt halsen. :ledsen:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar lite över tillsättnig av olika ämnen och spårelement för att får så bra tillväxt av stenkoraller som möjligt / att dom ska må så bra möjligt.

Vad använder ni för medel och vilka ämnen tillsätter ni och i såfall av vilket märke..

Jag tycker det är otroligt snurrigt och känns extremt komplicerat det här med buffring då det finns så mycket att välja på och därav också så mycket för att göra vattenvärdena bättre..

Finns det något bra mirakelmedel?;)

konstigt formulerad fråga men kan somsagt fråga hur mycket som hellst inom det här ämnet så jag får börja någonstans..;)

//seb

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill bara berömma ditt superfina akvarium och kan tyvärr inte svara på din fråga. :)

Kul att du kör lite LOW-TECH och får det att fungera så bra - tycker att alla "måsten" i saltvattenakvaristiken är så tråkiga.

Som nybörjare när man frågar runt så verkar det som man köpa "allt" för att få till en snygg burk, men du bevisar ju motsatsen - TACK :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill bara berömma ditt superfina akvarium och kan tyvärr inte svara på din fråga. :)

Kul att du kör lite LOW-TECH och får det att fungera så bra - tycker att alla "måsten" i saltvattenakvaristiken är så tråkiga.

Som nybörjare när man frågar runt så verkar det som man köpa "allt" för att få till en snygg burk, men du bevisar ju motsatsen - TACK :)

tack för fina ord;) för mig har det funkat fint att köra lite low-tech, men vet inte om jag bara haft tur ;) hehe

Har innan inte vart så intresserad av tekniken eller vattenkemin men nu det sista har jag blivit mer nyfiken och intresserad då man fått kläm på "grunderna" och nu verkligen vill ha ut så mycket det går av karet.. (Tillväxt och trivsel av alla sorters koraller och fiskar m.m) man blir mer och mer sugen på det som kanske är lite mer komplicerat och krävande..

Men jag förstår precis vad du menar morgan;)

ha det fint!

//seb

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mirakelmedel finns det väl inte direkt. Låga nivåer av nitrat och fosfat behövs för att stenkorallerna ska växa ordentligt, själv kör jag med zeovit och tycker att det fungerar utmärkt.

nä.. det gör väl tyvärr inte det;) Men det vore ju inte helt fel att hälla i några droppar av nått som sänker ämnen som behöver sänkas och höjer ämnen som behöver höjas. hehe. ska läsa på lite om zeovit.. tycker fortfarande det är lite klurigt att få grepp om..

Tack för svar.

//seb

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kör du med för belysning ? Vart fick du tag på solkorallen ?

Riktigt fint har du fått till det !!! Keep up the good work !!

tja nord.. tack så mycket:)

Jag kör med 4*54w t5 - 2 blå rör och 2 vita.

solkorallen köpte jag på ciklidhuset.. tror dom har en sten med solkorall kvar..:) lite jobb med den men det är det värt.. så stick och ta den innan den försvinner:) har du några bilder på ditt kar? vore kul å se hur du fått den..

//seb

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...