Gå till innehåll

Tänk er för..


thomas5547

Rekommenderade inlägg

.. När ni handlar.. och bara har en sak i huvudet.. Prislappen.. Men självklart.. Man kan alltid måla f-n på väggen..smiley4.gif

Tänkte på detta med att, jag har besökt nästan alla saltaffärer i sverige.. Dom flesta är duktiga på fiskar.. och sånnt.. Men inte så många som har stenkoraller, som är FINA.. inte mycket att hänga i granen..

Har hört från vissa butiker.. har försäljningen minskat, rejält! Vill inte nämna några företagsnamn här, för då blir bara ämnet låst..smiley7.gif

Men, tänkte på detta när jag besökte en butik här i göteborg, som håller på att starta salt! Och hade bra priser.. Men om man stödjer sånna amatörer.. som säljer fisk billigt! Så kan inte andra affärer hänga med.. och då riskerar butiker med KUNSKAP, att behöva stänga.. Bara för att du har köpt en billig clown av nån kille.. i stället för att köpa clownen av nån som säljer den för 50:- extra.. som dessutom kanske är duktig,.. som ger dig tips m.m..

Jag tycker det är synd.. Jag stödjer gärna butiker som varit med ett tag.. Inte för att jag har nått emot nystartade butiker.. och idér.. Och företag som vill satsa.. Samma sak gäller på det byggvaruhus jag jobbar i extra.. Det är en av europas största kedja med över 100 varuhus.. Dom kan pressa priserna.. Dom är tex billigast på Juwel akvarium.. Men det klart Företaget är Juwels största kund.. (om jag minns rätt).. Och det kommer sluta med att små djuraffärer kommer att slå igen.. för att dom har inte råd att hänga med i så låga priser.. Och jag kan tänka mig vad som kommer hända sedan, när tex Järnia eller små järnaffärer.. lägger ned.. Jo, Byggvaruhus-jättarna kommer höja priserna rejält..?

Mina egna tankar och funderingar.. Svårt att formulera texten.. Men hoppas att nån i alla fall smiley37.gifförstår vad jag menar..

Jag hade själv viljat starta en liten salt-butik.. men vill inte konkurera ut några..

Så tänk efter när du köper en pump, fisk, eller nått annat.. och vill spara ett par ynkla 50:lappar...

Men det klart.. om en handlare inte har den fiskarten.. som man kanske är ute efter.. och handlaren är sölig, och inte ser till att få med sånna i beställningarna.. så blir man ju lite less.. smiley9.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Passa dej thomas,

Nu kommer du att bli tilltvålad av alla snik-machochister som tycker det är smartare att köpa grejer på tyska internetsitér,spara nåra hundringar och sen vänta 4-10 veckor på leverans,

För övrigt samma killar som tycker att handlare borde nöja sig med att dom tjänat "fett mycke stålar" på att sälja fisk!......(tjena,å konsum skulle nöja sig med att enbart sälja mjölk och köttfärs,eller??)

Support your local dealer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, pratade vi om hundralappar så skulle denna diskussion inte ha uppstått. Vi pratar om TUSENLAPPAR!

Sen har du naturligtvis en poäng i att vi behöver våra svenska butiker och naturligtvis måste gynna dessa när vi kan. Men det finns naturligtvis gränser för hur mycket vi har råd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tyvärr så handlar det alldeles för ofta om hundralappar, men jag köper själva resonemanget om vi pratar flera tusen på en Mh osv.

Dock så får alla "smala" branscher den här typen av problem,när det finns (för många) mellanhänder i handels-ledet och gränserna öppnas.

Så.... handlarna kanske borde samarbeta ,och se över sina inköps-kanaler/rutiner?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Greger, vet inte om du automatiskt köper dina prylar hos lokala handlare eller om du i motsats till många andra inte behöver bry dig om prislappen. Faktum är att här i Finland fall skiljer det ofta 50% på priserna mellan inhemska och Tyska priser (skillnaden är troligtvis större i Finland). 10 veckors leverans tror jag inte heller hör till vanligheten.

Och Thomas, när du startar din saltbutik lovar jag att gå till en redan etablerad butik istället smiley2.gif. Nej skämt åsido, jag förstår era poäng och jag sponsrar också butiker som är duktiga och ger råd. Däremot är jag inte beredd att betala 50% mer för exakt samma vara pga av detta. Då skulle jag inte kunna ha råd att starta ett saltkar och detta i sin tur skada inhemska butiker då jag inte köper tillbehör/djursenare hos dessa handlare.

Högre konkurrens och ett större utbud på billigare märken tror jag bara skulle gynna hobbyn.

/Snik-masochisten smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller med om att man kan stödja sin lokala handlare. men om den ligger på samma ort och säljer samma fisk och det skiljer 250-300kr???(tycker det är pinsam skillnad!!)vill inte heller nämna några namn ,men man kan ju köpa koraller på ett ställe och fisken på det andra. och kunskap i all ära det finns ju handlare som vänder kappan efter vad som finns i deras akvarium!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

".. När ni handlar.. och bara har en sak i huvudet.. Prislappen.. "

"Har hört från vissa butiker.. har försäljningen minskat, rejält!"

Jag är för fri konkurrens.

Rätt vara och kvantiet till vad jag anser är rätt pris är det som jag köper. Om jag anser att jag även är i behov av support så väljer jag en leverantör som kan tillgodose det.

Om en handlare blir tvungen att slå igen betyder inte det mer än att dess sortiment/prissättning/know how" inte räckte till för att bära företagsidén.

Ingeting nytt! Detta gäller alla brancher!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

".. När ni handlar.. och bara har en sak i huvudet.. Prislappen.. "

"Har hört från vissa butiker.. har försäljningen minskat, rejält!"

Jag är för fri konkurrens.

Rätt vara och kvantiet till vad jag anser är rätt pris är det som jag köper. Om jag anser att jag även är i behov av support så väljer jag en leverantör som kan tillgodose det.

Om en handlare blir tvungen att slå igen betyder inte det mer än att dess sortiment/prissättning/know how" inte räckte till för att bära företagsidén.

Ingeting nytt! Detta gäller alla brancher!

Håller med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stöd den du känner för ! Är mitt budskap. Jag menar, jag som ny inom detta område försöker kolla upp allt vad det gäller priser. Då det är en relativt dyr hobby, måste man ju "spana" läget.

Sen spelar det ju ingen roll(i mitt tycke) var man köper sina produkter, bara man är nöjd själv med kvallitén man får.

Det finns nog ingen som kan säga att man är nöjd med en handlare till 100%. Är det inte pengarna så är det på servicen eller avståndet etc etc....

Jag hoppas bara att när jag startar upp mitt kar i framtiden, att jag kollat av alla kompisar och kontakter jag har för bästa resultat. Troligen kommer jag göra massor med fel vid val av produkter mm. Min enda förhoppning är att jag kan minimera dessa fel genom att läsa på och kolla leverantörer, lokalt och på webben.

Stå på er. Och tack för ett bra forum !! smiley32.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde enöverrenskomelse med min lokala handlare att blilligaste svenska internet site priset + 200:- lägger han på som jag typ skulle betalat i frakt annars oxo... Tycker det är rätt ok deal. Rätt skönt om det skulle hända något med varan så är det bara att köra in till stan och lämna in det så slipper man allt med att skicka mm... Så fem stjärmor till min lokala handlare....

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag vill säga..

Har ni besökt någon butik i sverige som tex, har ett brett sortiment av stenkoraller??? Samt vet hur domkorall-akvarierna ska skötas????? hallå.. Det finns inte många kan jag lova.. kan räknas på ett par fingrar..

Jag menar inte, just att man ska stödja sin LOKALA handlare.. Utan vara rädd omdessa som kan! Om sånna slår igen sina butiker bara för att en annan butik som råkar vara enhundrig billigare på en clownfisk..

Så i slutändan får mangå till en butik, som rekomenderar uvc-- före skummare.. eller enbart bottenfilter.. nä fy fan.. säger jag bara..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag är 16år och har en rätt svag ekonomi (har tre dyra hobbys) så jag försöker alltid hitta dom bästa priserna på teknik, om handlare A säljer en mh armatur för 3500kr och handlare B säljer samma produkt för 2700kr så köper ialf jag den hos handlare B, bara för att den var billigare så är det ju inte sämre kvalité på den.

<?:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Men jag köper hellre fisk med bra kvalité för ett par hundringar extra, brukar löna sig i slutändan ändå.

Mvh Michael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 år senare...

Allt detta kallas ju fri konkurrens. Det som man inte får in på gungor får man ta in på karuseller. Vi som köper köper där vi får mest för pengerna. Om ngn handlare är duktig får han säkert kunder för det. Men jag förstår inte att en svensk handlare måste ta 1300 för en pump som jag måste betala 600 för via HK inkl frakt. Då är det väl ngt som är snett? jag tror inte felet med internet handel bara ligger hos "snikna" konsumenter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klaga på svikande försäljning för fisk och stenkorall är lite som att klaga på att... Ja, jag vet inte riktigt. Min poäng är att en akvarist med ett fungerande akvarium inte kontinuerligt handlar fisk och koraller. Om något är bristande försäljningssiffror ett tecken på att akvariehandeln inte säljer in sin produkt på ett bra sätt, och att nyettableringen av akvarium är relativt liten. Om du säljer en vara du vet har all förutsättning att överleva köparen, ska du kanske inte vara helt förvånad om han inte kommer och köper samma vara ett par veckor senare.

Och när det kommer till just teknik så är mycket helt enkelt åt h-vete för dyrt lokalt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow, det var en gammal tåt ni hittat, trevligt.

Håller med er, men det med teknik anser jag inte är direkt konstigt att det är dyrare här hemma än i tex HK. Allt är dyrare här än där, inklusive lokaler, löner, sociala avgifter mm. Butiksägaren och grossisten ska ju ha en liten slant att leva på med. Därför måste man hålla höga priser här hemma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den delen jag har svårt med är just att butiker inom Sverige också har så stora variationer (mellan de bra butikerna), nånstans går ju en stor mängd pengar ner i någons ficka, jag handlar alltid mina grejer i butiker med gott rykte och som är kunniga och jag som jag vill ge mina pengar, finns många butiker jag inte vill ge mina pengar till, men när det kommer till dessa 6-7 butikerna så kollar man ju lite efter priset. Men min syn har alltid varit att belönar (genom att ge dem sina pengar) man dem som konkurrerar med att vara okunniga, sköta sina djur dåligt, bara sälja skitmärken m.m. så slutar det precis som med livsmedelskedjorna, stormarknader som tar över allt och varornas kvalité sjunker, för det är det vi konsumenter "röstar på" genom våra valsedlar (pengarna), så jag håller ju med ursprungsförfattaren även om det var för länge sen han skrev, man behöver ju tänka till lite vad och varför man betalar det man gör, finns ju en del butiker jag känner till som har låga priser, men som jag inte skulle köpa ifrån om dom så prylarna kostade hälften av vad de kostar i någon av de butikerna som är bra i samma stad, för jag vill verkligen inte rösta mina pengar på en skitbutik när det finns bra butiker.

För mig är det bara moralen som kommer in där, för mig är denna viktigare än pengarna, det mesta vi köper är ju inte nödvändiga saker, det är saker vi vill ha, då köper jag helre kvalité ifrån någon jag tycker är värd sina pengar än billigt från någon som har ett beteende jag avskyr.

Det mesta vi köper kan man vänta med tills man har råd, jag kan förstå att om man inte har mat till sina fiskar och bara har en tia på kontot kanske man måste köpa ifrån den billiga butiken, men om man bara vill ha en ny korall, eller fisk, tänk lite med moral och etik också inte bara med ego delen av hjärnan, vill ni verkligen sponsra den butiken som kanske inte följer djurskyddslagarna, hellre väljer att sälja vildfångade djur än odlade för att det är lite bättre marginal på dessa även om de kanske börjar bli hotade i naturen m.m..

Alla får ju göra som dom vill, men som sagt jag är lite trött på den här dagisbarns mentaliteten som genomsyrar dagens samhälle, men han/hon har ju, jag vill också ha, fast jag inte har råd eller kunskap eller whatever. Alla nuförtiden verkar ju leva efter devisen att det mitt ego behöver är en mänsklig rättighet att ha oberoende av vad det är...

Att butikerna här inte kan konkurera med HK är ju självklart, men de flesta saker jag köper här är inte speciellt mycket billigare i HK än här i Sverige, detta p.g.a. att det oftast inte är "Made in China" prylar jag köper. Då detta också leder till en fascinerande logik som de flesta inte verkar tänka på, alla vill ha billiga prylar med låg kvalité verkar det som, som tvingar företag att göra arbetet i Kina, som gör att vi blir arbetslösa i Sverige, så gnäller vi över att vi är arbetslösa i Sverige, hmmm, kan det vara vårat eget ego-beteende som har gett upphov till detta, och biter oss själva i baken?

Sorry att jag kanske går lite över gränsen här men detta är något som stör mig nåt otroligt i samhället så om jag är lite syrlig i mina kommentarer och skulle på något sätt gått över gränsen så får väl någon moderator säga till mig. Men detta är nåt jag står för och kommer nog aldrig att inte reagera på detta sätt. Och de flesta kommentarerna handlar ju om samhället i allmänhet, inte endast saltvattenhobbyn, men att människor klagar över kvalité när dom alltid röstar på att billigt är bättre är ju bortom min fattningsförmåga, det är ju vi själva som skapar behovet att sänka kvalitén för det är det enda sättet att konkurrera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag går efter bemötande.Var ner till Stockholm en tur på 40 mil för mig.Var på 2 affärer en som endast sattsar på fisk/reptiler och ett stort varuhus.

Varuhuset var det ingen som kunde något om saltvatten det låg lite döda djur i karen samt dåligt underhållna kar.Blev ett par mindre köp där av teknik.

Sen åkte jag på den "riktiga" fiskaffären.Sa hej till perssonen i kassan som inte svara utan vände sig bara om och pilla på hyllan.Aja ingen fara kanske inte hörde.Stälde mig i en av gångarna som är rätt smal stod och titta på lite fiskar.Då hör jag bakom mig en som suckar.Vänder mig om och en ur perssonalen står där och jag säger ursäkta vill du komma förbi?Nej men stå kvar där du så ingen annan kommer förbi svarar perssonen.

Tråkigt bemötande så det blev inget handlande där.

Så även om perssonalen inte kan något om fiskar osv så blir det oftast att jag handlar där en att man kommer på en affär där dom tycker man är i vägen samt är otrevlig.

Åker sällan till Stockholm nu men måste nog ner igen pga lågt utbud i Sundsvall.

Ska jag köpa löevande åker jag upp till Obbola i Umeå där han är trevlig och pratsam även om hanns utbud inte är så stort.

Haft planer på att starta en liten butik i Sundsvall men när jag hört med jättarna här att dom funderar på att börja sälja saltvattens djur/fiskar så blir jag lite rädd om det skulle gå ihop för mig.Jag ser detta som en hobby så jag skulle bli nöjd med att kunna leva på min hobby och i framtiden kunna få fler i Västernorrland intreserad av Saltvattens akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag går efter bemötande.Var ner till Stockholm en tur på 40 mil för mig.Var på 2 affärer en som endast sattsar på fisk/reptiler och ett stort varuhus.

Varuhuset var det ingen som kunde något om saltvatten det låg lite döda djur i karen samt dåligt underhållna kar.Blev ett par mindre köp där av teknik.

Sen åkte jag på den "riktiga" fiskaffären.Sa hej till perssonen i kassan som inte svara utan vände sig bara om och pilla på hyllan.Aja ingen fara kanske inte hörde.Stälde mig i en av gångarna som är rätt smal stod och titta på lite fiskar.Då hör jag bakom mig en som suckar.Vänder mig om och en ur perssonalen står där och jag säger ursäkta vill du komma förbi?Nej men stå kvar där du så ingen annan kommer förbi svarar perssonen.

Tråkigt bemötande så det blev inget handlande där.

Så även om perssonalen inte kan något om fiskar osv så blir det oftast att jag handlar där en att man kommer på en affär där dom tycker man är i vägen samt är otrevlig.

Åker sällan till Stockholm nu men måste nog ner igen pga lågt utbud i Sundsvall.

Ska jag köpa löevande åker jag upp till Obbola i Umeå där han är trevlig och pratsam även om hanns utbud inte är så stort.

Haft planer på att starta en liten butik i Sundsvall men när jag hört med jättarna här att dom funderar på att börja sälja saltvattens djur/fiskar så blir jag lite rädd om det skulle gå ihop för mig.Jag ser detta som en hobby så jag skulle bli nöjd med att kunna leva på min hobby och i framtiden kunna få fler i Västernorrland intreserad av Saltvattens akvarium.

Tyvärr besökte du fel 2 butiker. I varje fall för den genuint saltvattenintresserade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...