Gå till innehåll

Gissa måtten - vinn skivanemoner!


Henrik Jonsson

Rekommenderade inlägg

  • Svar 306
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag håller med BroderIsak !

Det skulle vara kul om någon fotokunning kunde säga vad man ska köpa för digitalkamera för att få så snygga akvariebilder,

men jag skulle vilja ha i olika prisklasser.

(så även mindre rika har råd att köpa en kamera)

Är det något speciellt objektiv eller filter som man bör ha ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, en fråga i taget.

Nope jag har inga direkt döda zoner, utan snarare problem med att sanden inte ligger kvar. Formen på akvariet gör att det är bra drag överallt trots att jag bara har pumpar på kortändorna. Däremot är det orimligt strömt nära streamen, så där sitter en spretig sten en bit framför för att splittra strålen.

Akvariet beställdes genom Akvarielagret och byggdes av deras egen glassnubbe. Det tog några extra veckor. Det kostar sällan mer för att måtten är knepiga om man bara har tid att vänta tills det hinner byggas. Transporten kan iofs bli dyr när längden skenar iväg, men jag fick gratis leverans ändå upp på hyllan där det står nu. Det kanske bara funkar i Stockholm och om man sponsrat dem med en del pengar tidigare - vad vet jag... Jag minns faktiskt inte vad jag betalade, men 5-6.000 har jag för mig.

Kameraråd är lite svårt då jag inte använt annat än systemkamera (eller värre) sedan jag började fota. Förmodligen går det att använda kompaktdigital också, men det har jag ingen erfarenhet av. Ibland använder jag billig standardzoom, ibland dyrt makroobjektiv och ibland svindyr vidvinkel så där finns inget standardråd heller. Jag blandar ISO 100-400 efter förutsättningarna. Det är nog mer än fråga om att kunna sin kamera, se ljuset och öva, öva, öva, än att följa några magiska inställningar.

Några allmänna råd kan jag ge som funkar för mig:

Jag använder oftast stativ när jag fotar på land och alltid när jag fotar i akvariet. Ibland ett enbent stativ och lutar objektivet mot glaset (det funkar då mina objektiv inte ändrar längd när jag fokuserar) och ibland ett trebent om djuren är mer still.

Alltid fota rakt in i akvariet, då bilden blir sämre om man fotar snett genom glas. Effekten blir värre ju närmare glaset man är och ju tjockare glaset är.

Exponera precis när rörelsen vänder eller fryser. När den vajande korallen byter håll, när fisken just vänt upp mot dig och glider en bråkdel av en sekund etc. Det i kombination med stativ gör att man kan använda längre exponeringstider och därmed lägre ISO-tal och resultatet av det är mindre brus och bättre färgåtergivning.

Kasta alla bilder där fisken vänder sig bort. Helt vinkelrätt mot kameran funkar, men minsta bortvändande gör att man tappar kontakten med fisken. Ännu viktigare vid dykbilder där fiskarna oftast simmar ifrån fotografen, men det gäller genom glas också.

Ljusstarka objektiv är alltid att föredra (litet f-tal) då man fotar djur. Det korta skärpedjupet den stora bländaren ger frilägger djuret från en ofta rörig bakgrund och ger möjlighet till kortare exponeringstid.

Blixt är alltid en nödlösning vid all form av fotografering och ska undvikas så länge det bara går. Vare sig det är kräftskiva, bröllopsbilder eller fisk som ska fotas, så är blixt ett av de bästa sätten som finns för att döda all stämning. Om utrustningen tillåter det och man kan hantera det är en svag upplättningsblixt ett sätt att frysa rörelser och lätta upp skuggor, men då ska blixten i sig bara ge motsvarande ett eller helst två stegs underexponering. Låter det obegripligt - stäng av blixten helt.

Hoppas det kan hjälpa något för er när ni fotar era akvarier. Annars är det bara att fråga på så får jag förtydliga mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Makro (eller macro om man vill stava internationellt) inom foto betyder att motivet avbildas på filmen eller digitalsensorn i naturlig storlek - d.v.s. i skala 1:1. En fisk på 3 centimeter fyller nästan ut hela bilden på en vanlig (film)-kamera. Givetvis går det att fota på längre avstånd också med ett makroobjektiv, men det brukar vara 1:1 vid närgränsen.

Det finns på de flesta kompaktkameror ett s.k. makroläge, men det finns ingen som helst standard för vad det innebär i avstånd eller avbildningsskala. Vissa tror jag t.o.m. kan gå ännu närmare än till skala 1:1.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
  • 11 månader senare...

Det tar emot, men "shit va snyggt."

Ruggigt bra bilder, och baljan är inte ful, även om jag föredrar mer djup & höjd än längd. Den dagen jag tar sådana bilder är antagligen långt borta, ekonomin hindrar inköp av vettig kamera, för att inte tala om fördröjningen på inköp av akvarie utrustning...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...
  • 3 år senare...

×
×
  • Skapa Ny...