Gå till innehåll

Gissa måtten - vinn skivanemoner!


Henrik Jonsson

Rekommenderade inlägg

  • Svar 306
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Du har inte funderat på en vågmaskin i det karet eller? Tror det skulle vara rätt fräckt i ett så långt kar..

Undra hur en wave funkar från Tunze i ett såppas långt kar??

Pumpar lär han behöva en massa för att det skall bli bra cirkulation i hela karet och ej just vid pumpen

2st pumparvar 50cm eller en stor som går längs hela baksidan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst vore det kul med en vågmaskin, men jag tror att skulle kunna bli lite väl skoj i ett så smalt kar. Risken är väl att golvet blir blött eller att man måste ha väldigt lågt vattenstånd i akvariet.

Jag har nu en Tunze på 8500 l/h på ena kortväggen och den räcker för att ge en liten storm i halva akvariet. Eftersom det är så smalt blir det ett rätt kraftigt baksug runt pumpens utgående stråle. Jag är mer orolig för att inte få ha sanden kvar på botten än att cirkulationen inte ska räcka.

I andra halvan sitter nu fem stycken Maxijet 1200, och det ska in ett par till från det gamla akvariet. Totalt med cirkulationen från skummare, uv och pumpar kommer det bli 17-19.000 l/h. Det är 30 gånger akvarievolymen per timme - är det kanske lite väl mycket?

Jag har förresten testat att silikona fast en Maxijet på en algmagnet och det verkar riktigt bra. Dels litar jag inte på sugkoppar i längden och dels får jag en rätt tyst lösning (som går att flytta med torra händer!).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte 30ggrär några problem om du riktar det bra...jag har typ 45ggr nu,enda anledningen till att det inte funkar så bra som jag vill är att min gorgonia är så förbannat stor att den inte kan undgå strålen från minst en Streamer. Men det ska nog lösa sig om jag får mitt nya kar imorgon.smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har personligen inga problem med trådar som inte inresserar mig - jag låter helt enkelt bli att läsa dem.

Om den här tråden är störande för en del människor på forumet kan man ju antingen radera hela tråden, eller döpa om den till något mindre stötande som till exempel "Henriks akvariebygge", strunta i de exakta måtten och istället se det som vilken hemmabyggetråd som helst. Om någon av moderatorerna gör det så är det ok för min del. Jag vill ju inte att min töntiga tråd ska fördärva andra personers surfande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har personligen inga problem med trådar som inte inresserar mig - jag låter helt enkelt bli att läsa dem.

Om den här tråden är störande för en del människor på forumet kan man ju antingen radera hela tråden, eller döpa om den till något mindre stötande som till exempel "Henriks akvariebygge", strunta i de exakta måtten och istället se det som vilken hemmabyggetråd som helst. Om någon av moderatorerna gör det så är det ok för min del. Jag vill ju inte att min töntiga tråd ska fördärva andra personers surfande.

Oj! Blev du stött lilla gubben?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...