Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

• Svar 306
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Postat
Du har inte funderat på en vågmaskin i det karet eller? Tror det skulle vara rätt fräckt i ett så långt kar..

Undra hur en wave funkar från Tunze i ett såppas långt kar??

Pumpar lär han behöva en massa för att det skall bli bra cirkulation i hela karet och ej just vid pumpen

2st pumparvar 50cm eller en stor som går längs hela baksidan

Postat

Visst vore det kul med en vågmaskin, men jag tror att skulle kunna bli lite väl skoj i ett så smalt kar. Risken är väl att golvet blir blött eller att man måste ha väldigt lågt vattenstånd i akvariet.

Jag har nu en Tunze på 8500 l/h på ena kortväggen och den räcker för att ge en liten storm i halva akvariet. Eftersom det är så smalt blir det ett rätt kraftigt baksug runt pumpens utgående stråle. Jag är mer orolig för att inte få ha sanden kvar på botten än att cirkulationen inte ska räcka.

I andra halvan sitter nu fem stycken Maxijet 1200, och det ska in ett par till från det gamla akvariet. Totalt med cirkulationen från skummare, uv och pumpar kommer det bli 17-19.000 l/h. Det är 30 gånger akvarievolymen per timme - är det kanske lite väl mycket?

Jag har förresten testat att silikona fast en Maxijet på en algmagnet och det verkar riktigt bra. Dels litar jag inte på sugkoppar i längden och dels får jag en rätt tyst lösning (som går att flytta med torra händer!).

Postat

Jag har förresten testat att silikona fast en Maxijet på en algmagnet och det verkar riktigt bra. Dels litar jag inte på sugkoppar i längden och dels får jag en rätt tyst lösning (som går att flytta med torra händer!).

Smart idèe

Postat

Tror inte 30ggrär några problem om du riktar det bra...jag har typ 45ggr nu,enda anledningen till att det inte funkar så bra som jag vill är att min gorgonia är så förbannat stor att den inte kan undgå strålen från minst en Streamer. Men det ska nog lösa sig om jag får mitt nya kar imorgon.smiley2.gif.

Postat

De ljusa 304 litrarna...

Nu ligger det drygt 30 kilo gammal sten (med diverse liv på) som ska hjälpa till att lära 12 kilo ny sten att veta hut. Bra vattenvärden, utslagna och glada djur och det mesta av bygget klart. Snart blir det nog flytt av resten...

post-1302-14468912046311_thumb.jpg

Postat

Vilka är dem rätta måtten på karet....smiley1.gif

Postat
Vore det inte daggs att värpa nu... kläck ur digsmiley25.gifha, ha...

Töntigase tråd jag sett! Säg istället hur stort akvariet är..

Postat

Jag har personligen inga problem med trådar som inte inresserar mig - jag låter helt enkelt bli att läsa dem.

Om den här tråden är störande för en del människor på forumet kan man ju antingen radera hela tråden, eller döpa om den till något mindre stötande som till exempel "Henriks akvariebygge", strunta i de exakta måtten och istället se det som vilken hemmabyggetråd som helst. Om någon av moderatorerna gör det så är det ok för min del. Jag vill ju inte att min töntiga tråd ska fördärva andra personers surfande.

Postat

Gillar du inte tråden så är det bara att sstrunta i den. Att skriva ett sånt inlägg tycker jag är "töntigt"

Jag följer denna tråd med spänning även fast jag nu vet måtten på karet.

Postat

Tycker med att det dags att säga måtten. Tyckte det var en kul tråd innan, men nu börjar det bli lite,, tjaa säg löjligt

Postat
Jag har personligen inga problem med trådar som inte inresserar mig - jag låter helt enkelt bli att läsa dem.

Om den här tråden är störande för en del människor på forumet kan man ju antingen radera hela tråden, eller döpa om den till något mindre stötande som till exempel "Henriks akvariebygge", strunta i de exakta måtten och istället se det som vilken hemmabyggetråd som helst. Om någon av moderatorerna gör det så är det ok för min del. Jag vill ju inte att min töntiga tråd ska fördärva andra personers surfande.

Oj! Blev du stött lilla gubben?

Postat
Tycker med att det dags att säga måtten. Tyckte det var en kul tråd innan, men nu börjar det bli lite,, tjaa säg löjligt
Rent ut sagt super töntig tråd!!

• Skapa Ny...