Gå till innehåll

Att handla levande via nätet, olagligt eller ej?


Rekommenderade inlägg

Postat
vittnar om att 98% av det man skrivit är just i denna tråd

vem är du ?

Misstänker du menar mig. Japp har inte engagerat mig i detta forumet förut. Menar du att det gör mina åsikter mindre värda?

Startade en tråd och har inte haft några frågor utan har mest läst runt och sökt information när jag behövt det istället för att skriva inlägg.

Men när man får läsa att de ska hålla sig på andra sidan bron m.m (Nej inte av dig utan av en annan anv.) så blir jag lite arg.

Men nu när du är här kommer du att använda ditt kunnande och kontaktnät för att minska frakt tiden i sverige? Du har ju enligt egen utsago diverse telefon nummer. Kunnandet har du, dessutom Saia i ryggen misstänker jag.

//Daniel

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Postat
Hmm konstigt att ert försvar för DO handel är att det är fel på våra myndigheter helt plötsligt..

Har inga problem med deras handel då alla i sverige som köper från dejong måste tranportera det till sverige. Hur man sen gör det spelar det någon roll egentligen, jag tycker inte det.. Men smaken är som baken och självklart är det fel på myndigheterna i sverige. Det är enkelt f-kassan skapad för de lata i sverige som inte orkar arbeta och polisen är bara intresserad om staten blir lurad på pengar inte om din bil blir stulen som du råkade köra över hastighetbegränsningen med.

Kan nog komma med fler exempel men blir nog för mycket sura minner då.

Postat
tack lasse som företrädare av zoorf är din åsikt värd mycket. tack bygert för din tolkning. o tack jordbruksverket för er information om att tillstånd krävs såväl i danmark som i sverige

Vill bara påpeka att mitt inlägg skrevs inte som representant för ZOORF utan representerar endast min tolkning av de lagar som finns vad gäller krav på tillstånd för djurtransporter. Jag är inte på något sätt representant för ZOORF utan bara timmanställd (ca 5,5 timmar om året) för att hålla vissa delar av deras fiskutbildning.

MVH Lasse

Postat

Har inga problem med deras handel då alla i sverige som köper från dejong måste tranportera det till sverige.

Har inte sagt att det är något fel att de hämtar från dejong,

Felet är som sagt tusen gånger att de inte har tillstånd att sälja.

Postat
Hmm konstigt att ert försvar för DO handel är att det är fel på våra myndigheter helt plötsligt..
Hlt plötsligt? Nu skojar du väll i alla fall. Våra myndigheter har det varit fel på så länge jag kan minnas.
Varför inte bara säga som det är ni gillar DO och skiter fullständigt i om de gör rätt för sig eller inte..
Jag skiter faktiskt i om de gör rätt för sig eller inte. Då menar jag förstås inte på samma sätt som du gör, att de ska konkurrera på lika villkor med inhemska butiker. Så länge de inte bryter mot några lagar är jag nöjd, och det är som sagt en fråga som med stor sannolikhet kommer få avgöras i rätten. Det är definitivt en mer komplex fråga än att du eller jag kan avgöra den.
På en firma som tystnat och inte postar sina PDF
Ska man vara ärlig har inte Moby kommenterat här inne över huvudtaget, vilket jag tror var ett smart drag av honom. Jag vet att de myndigheter du har pratat med är av åsikten att han ska ha tillstånd, och de har han tydligen inte. Men det är inte helt ovanligt att myndigheter inte har hela bilden klar, vilket är varför sådana här saker avgörs i rättssalar. Att Moby inte är intresserad av att förklara vilka regler och lagar han tänker luta sig på, om han har en sådan strategi, är inte speciellt förvånande. Du har gjort en anmälan, vi får helt enkelt se vart det leder. Jag är inte speciellt förvånad om Moby & Deep Ocean är aktiva här i Sverige även om ett år. Och är inte han, så kommer någon annan att fylla utrymmet.

B!

Postat
Ok Robban kul att ditt. Sunda förnuft säger dig att lita. På en firma som tystnat och inte postar sina PDF

Mitt sunda förnuft säger mig att om man i danmark nästan har genomgående nöjda kunder så måste de ju göra någonting rätt?? Grejen är dock om jag skulle handla hos dig har jag fem timmar hem. från Amsterdam till Stockholm tar de ca 16 timmar med bil. Anledningen till att jag vet detta är att jag bott där i 8 år. restiden från Australien till göteborg hur lång är den, skulle tippa på minst 16 timmar i allafall.

ÄR alltid intresserad av bra produkter inte priset och är helt neutral i den här frågan, dåremot tycker jag att myndigheterna har felaktiga regler.

Postat
Nej Daniel jag hoppar oftast över att läsa det du finner viktigt att skriva så dej menade jag inte

Sorry men jag förstår riktigt inte meningen.. Trötthet misstänker jag eller är det så att du ignorerar min frågeställningar till dig? Isåfall säg till så lämnar jag dig ifred.

Ska gå en sväng till med hunden nu, kollar in imorgon vad som har skrivits.

//Daniel

Postat
Har inte sagt att det är något fel att de hämtar från dejong,

Felet är som sagt tusen gånger att de inte har tillstånd att sälja.

Vad spelar de för roll om de har tillstånd, helt ointressanst du har väll en egen åsikt om vad som är rätt eller fel.

Jag vet inte men om reinfelt bestämde med lag att alla ska ta livet av sig skulle du göra det då? Löjligt tycker du men tänk på det är det inte samma sak egentligen.

Postat

Tja, ser faktiskt fram emot den dagen de kör över gränsen, för då kommer vi se hur detta går. Jag vill se hur det fungerar i praktiken.

Kom DO in i Danmark så många gånger, skulle man då behöva andra tillstånd för att köra in Sverige? Kan man då sätta krav på hur bilen skall vara utformad, vilket då kräver "tillstånd" i varje EU land??

Eller räcker det att det är "varmt" i bilen och att man har papper från de Jong så är det fritt fram inom EU?

Ifall jag missat svaret så ber jag om ursäkt.

OBS! Jag står inte på någon sida, men jag tycker om att se riktiga exempel.

För övrigt, har vi stora organisationer som har tillstånd för vissa saker, men inte följer regler iaf. Sedan har vi fiskaffärer som inte har gett faktablad, men bryr sig om djuren och ALLTID ger bra råd. Så man kan inte bara hårdra pga av ett enstaka exempel och döma efter dem.

Faktablad = information, vilket jag tycker våra lokala handlare är fantastiska på..

så det är ett dåligt argument att slå ned på.

När vi ändå pratar om kostnader så öppet, kan vi gärna prata om just varför det inte är lönsamt nog för lokala butiker? Är det för lite handel? För stora kostnader (det är visserligen relaterat till vinst).

Ingen behöver svara, men vi pratar öppet, då får ni gärna förklara VARFÖR det är så låga marginaler, etc. etc.

Bromma zoo fick jag höra går inte ens med vinst, utan stor förlust(helt overifierat dock).

Blev långt sorry..

Postat
Vill bara påpeka att mitt inlägg skrevs inte som representant för ZOORF utan representerar endast min tolkning av de lagar som finns vad gäller krav på tillstånd för djurtransporter. Jag är inte på något sätt representant för ZOORF utan bara timmanställd (ca 5,5 timmar om året) för att hålla vissa delar av deras fiskutbildning.

MVH Lasse

Och varför hålls kurserna?

Postat
Hmm konstigt att ert försvar för DO handel är att det är fel på våra myndigheter helt plötsligt..

Varför inte bara säga som det är ni gillar DO och skiter fullständigt i om de gör rätt för sig eller inte..

jag har ingen åsikt om DO då jag inte handlat där.

jag skulle ju tro att dom hade fått bomma igen för länge sen om dom inte haft rätt på sina papper. för som sagt innan så tror jag många butiker i danmark har försökt redan. tydligen så måste nåt va rätt eftersom dom fortfarande finns kvar på marknaden.

sen försökte nån hoppa in på ett spår att dom hade för dåliga transport möjligheter utan värme o vidare. men i min bil finns det faktiskt värmefläkt som jag använder när jag fryser, och skulle tro att det gör det samma i macks bil. till vardags kör jag lastbil och jag skulle mycket hellre transportera mina fiskar i macks bil än i min lastbil. min personbil kan jag dra upp till över 20grader men i lastbilen jag kör så går det max till 20 grader på skåpsvärmen men fullt tillräckligt för det vi transporterar iofs. flygplanen har väl bra mycket lägre temperatur då dom i vissa utrymmen inte ens har värme alls.

sen var nån inne på att nåt kunde ju hända med bilen mack körde, jag har själv varit av vägen med lastbilen jag kör så det kan ju även hända där o även ett flygplan kan ju råka ut för bekymmer

tågtrafiken drog jag inte ens upp ;) då dom har så många problem med att få iväg sina tåg

Postat
Har inte sagt att det är något fel att de hämtar från dejong,

Felet är som sagt tusen gånger att de inte har tillstånd att sälja.

Felet med din mening är att de inte säljer i Sverige och behöver inte Svenska tillstånd för att sälja, möjligtvis för att frakta.

Dansk Affär i Danmark och med Danska kronor! Edit Danska Tillstånd bör gälla(Nej jag vet inte om de har de i ordning)

Om jag hittar en speditör som vill ta godset från Danmark till mig vilket fel gör DO då?

//Daniel

Postat
Felet med din mening är att de inte säljer i Sverige och behöver inte Svenska tillstånd för att sälja, möjligtvis för att frakta.

Dansk Affär i Danmark och med Danska kronor! Edit Danska Tillstånd bör gälla(Nej jag vet inte om de har de i ordning)

Om jag hittar en speditör som vill ta godset från Danmark till mig vilket fel gör DO då?

//Daniel

Jasså är du säker på det? :) Enligt våra myndigheter har du helt fel. Men du kanske är expert på dessa frågor? Eller ska vi överlämna det till dom som faktiskt jobbar med det?

Postat
Jasså är du säker på det? :) Enligt våra myndigheter har du helt fel. Men du kanske är expert på dessa frågor? Eller ska vi överlämna det till dom som faktiskt jobbar med det?

det är ju det vi har sagt hela tiden att låt lagen sätta åt DO så slipper vi privatpersoner ta lagen i egna händer o smutskasta dom

Postat
Jasså är du säker på det? :) Enligt våra myndigheter har du helt fel. Men du kanske är expert på dessa frågor? Eller ska vi överlämna det till dom som faktiskt jobbar med det?

En en gång en svensk myndighet som har Fel vilket är mycket vanligt förekommande. Tänk så här om du köper en tv på en dansk sajt så får du två års garanti och på en svensk bara ett år. Detta har prövats i domstol och det är två år som gäller på samtliga elektronikprodukter som gäller i Sveriga. Med andra ord alla ni som tecknat försäkringar i ett år känn er lurade den hade ni redan då ni köpte produkten. Av någon anledning så tycker ändå svenska myndigheter att det är helt okej att ni blir lurade för de tjänar skattepengar på det!

Missförstå mig inte nu men hela världen cirkulerar runt pengar och hur man kan finasiera olika saker så är det även i världen med saltvatten.

Självklart kostar det pengar att ha akvarium och ibland mycket pengar men antagligen är det man får tillbaks mer värt en pengarna man stoppar in. Detta gäller inte för myndigheter då de inte har något egenintresse och oftast är dåligt utbildade i det de sysslar med.

Jag vet att det finns lagar som gäller, men när de skadar djuren skulle alla följa de ändå, jag tycker att det ända sättet att få reda på om DO´s ide fungerar är väll att prova den.

Postat
Jag skulle vilja lägga in en högst personlig reflektion i den här tråden!

Efter att ha följt det här rallarslagsmålet med blandade känslor, så slår det mig att det finns vissa paralleller inom politiken - mellan etablerade partier (handlare, däribland jag själv) och nyetableringar med tveksam agenda/affärside.

Den gängse metoden bland de etablerade är att försöka kväsa uppstickarna med olika metoder - när man kanske istället skulle fråga sig varför det dyker upp sådana här "missnöjesyttringar".

Det troliga är väl att en del av väljarna (kunderna) saknar ett fullgott alternativ!?

Så kan vi här på SG istället försöka kanalisera en del av den här visade energin till att hjälpa hobbyn framåt istället för att rösta på alternativ som på sikt begränsar valmöjlighet och mångfald.

Vi handlare behöver också inputpå vad ni som kunder önskar - allt ifrån utbud på djur, koraller och teknik till bemötande, kunskap och service-nivå.

Av naturliga skäl kan inte "alla" fiskar finnas i lager jämt - dels för att de kommer från olika geografisk ursprung, dels för att om vi nyss sålt 50 gula kirurger, så finns det ingen större anledning att ta hem 50 till redan nästa vecka.

Exklusiva fiskar för en halv månadslön finns sällan nägon större anledning att ha i standardsortimentet - däremot finns det mesta att få tag i för den som vill ha.

Det samma gäller koraller och allt annat som kan vara önskvärt''

Vi på Triton har investerat massor av tid, pengar och arbete på att maximera kvalitet på våra djur och anläggningar, enbart våra karantänsanläggningar omfattar över 6000liter uppdelad i tre olika steg och handhavandet av djuren där tar flera timmar dagligen i anspråk.

Vi skulle uppskatta input och önskemål - och jag är säker på att våra saltkollegor runt om i landet skulle göra detsamma.

Hej Leffe, det låter bra.

Man kunde kanske samla på sig alla kunders önskemål som ej går och uppfylla via de vanliga kanalerna. Å göra en beställning på t.ex. De Jong en gång om året, det blir väl en av de dåliga gungorna men en service som skulle få mej i alla fall och inte ens tänka tanken DO.

Du får väl odla skägg och så får kunderna skiva önskelista till Triton-tomten och har man varit snäll och skött sig så får man komma till Triton på glögg och klapp-utdelning. De skulle kunna bli en trevlig träff och kanske dra lite extra folk även långväga(inte för långt bara) när det skulle finnas lite rariteter i butiken som man kanske inte ser så ofta.

/Janne

Postat
Och varför hålls kurserna?
Kurserna hålls så klart för att djurskötsel / djurhållning ska ske efter visssa riktlinjer. Vad Lasse poängterar är att de timmarna han får betalt för inte berättigar honom att agera talesman för verksamheten, utan att han bara kan uttala sig som privatperson.
Eller ska vi överlämna det till dom som faktiskt jobbar med det?
Det har jag ju sagt hela tiden...
Detta har prövats i domstol och det är två år som gäller på samtliga elektronikprodukter som gäller i Sveriga. Med andra ord alla ni som tecknat försäkringar i ett år känn er lurade den hade ni redan då ni köpte produkten.
Försäkringen brukar innebära att du kan genom försumlighet eller olycka ha skadat telefonen och få en ny, garanti täcker bara fabriksfel, inte förslitningsskador, eller skador orsakade av yttre omständigheter.

B!

Postat

Mr B om du låter Lasse svara så inser du kanske hur illa alla. Dina andra gissningar också varit

man kan ju vidare fråga sig varför handlare betalar dyrt för dessa kurser ofta när de är helt nystartade företag

kan det ha med lagar att göra månne ?

Kan det vara något som krävs ?

Postat

Ja, utbildningen är ett lagkrav, men det är knappast därför ZOORF håller dem. Dessa kurser hölls så vitt jag vet redan innan de blev ett lagkrav. Att Lasse är avlönad under ett par timmar om året för att hålla i dessa utbildningar i djurhållning, gör inte honom till deras talesman. Rent teoretiskt kan han ha åsikter som går helt emot deras. Det känns nu inte speciellt aktuellt med tanke på vad vi vet om Lasse, men teoretiskt sätt kan han ha vilka åsikter som helst. Att tacka honom i egenskap av företrädare för ZOORF är direkt felaktigt, och sannolikt ett medvetet val där du försöker få det till att framstå som om ZOORF ofelbart är på "din" sida.

Och självklart får Lasse svara...

Jag tänker inte ens låtsas att ta illa upp av att du kallar mina texter för gissningar. Däremot tänker jag ifrågasätta om du är medveten om att mina gissningar är lika faktaunderstödda som dina fakta. Faktum är att det enda vi egentligen är överens om i ämnet, är att vi inte är helt överens. Du är av åsikten att det här är helt åt helvete, kriminellt som fan, och att DO inte har en chans i världen av att få det här igenom en gränskontroll. Eller, det är åtminstone den åsikten du låter synas. Jag är mer kluven. Det kan mycket väl vara lite orättvis konkurrens, samtidigt som den kryper igenom tack vara ett eller annat kryphål, eller avsiktliga öppningar i lagen för att främja fri handel. En rättslig prövning kommer sannolikt sluta med att tingsrätten dömer som du hoppas på, utslaget överklagas, och undertiden kommer DO kunna köra vidare för nästa instans inte tänker ta risken att behöver kompensera för ett inkomstbortfall om han lyckas vinna nästa instans. Åklagaren ska lyckas presentera mycket starka skäll för att DO ska förbjudas driva sin verksamhet i Sverige i väntan på att domen ska prövas på nytt. Skulle tingsrätten mot förmodan döma i DO's favör är det tveksamt om åklagaren bryr sig om att överklaga, däremot i sin vana av att vara cirkus så brukar tingsrätter följa åklagarens linje, snarare än att göra något vettigt arbete. Magnus Betner gör en rätt bra beskrivning av nämndemän, och deras genomsnittsliga förmågor, vilket är förklaringen till tingsrättens godtyckliga utfall. (Youtube kan rekommenderas, om man inte känner till vad jag pratar om. Magnus är ståupare, och inte på något sätt speciellt lämpad att avgöra nämndemäns kompetens, men han presenterar en ganska övertygande åsikt.) Vad jag menar är helt enkelt att även om du anser att du har rätt, och det har du säkert enligt de regler som gäller dig, och din verksamhet, så är det inte säkert att dessa regler gäller för DO, och deras verksamhet, vilket betyder att du inte nödvändigtvis har rätt.

B!

Postat

Ok då skriver jag väl bara tack Lasse då

angående gräns kontroll så är det inga som helst problem. Om du går tillbaka ICAs jag skrivit o läser det så kan du få reda på varför

för mej behöver du inte låtsas som nåntig inte ens att sagan i ditt senaste inlägg hade någonting annat en ett tips om någon som finner det roligt att stå upp o driva med rättsväsendet

helt ärligt är alla genvägarna värda att undvika lagar som endast ser tilldjurens bästa

jag vet att det krävs tillstånd även i damark och jag har tagit reda på att do inte har något men det verkar inte riktigt som du vill läsa det

Postat

Du menar väll inte på fullaste allvar att du tror att mitt förra inlägg innehåller något som är nyheter för Moby, eller vem som helst som har hittat ett sätt att bedriva en verksamhet på ett sätt man inte tänkt på när man skapade regelverket? I en helt orelaterad bransch har vi haft problem med utländska bolag som utnyttjar regelverket som säger att de får köra lokalt i Sverige en viss tid utan att betala svenska avgifter och löner. Detta är ett jätteproblem, och har sänkt lönsamheten i transportsektorn så till den graden att en del svenska åkerier har satt i system att köra med överlast, och / eller fuska med kör och vilotider, allt för att få ihop ekonomin. Mina kontakter i branschen är precis som du, upprörda, och närmast desperata, men det finns inget de kan göra åt det. De följer regelverket minutiöst, och får dyra böter för skitsaker som vilken knapp som var intryckt på en digital färdskrivare, (den registrerar oavsett) och står och tittar på medan andra som närmast skiter i reglerna bara blåser på och polisen rycker på axlarna för att skriva ut en bot på 3000:- för knapptrycket...

Du viftar med flaggor åt folk som inte är intresserade av att titta på dem. Tillstånd är för att de ska få lov att bedriva sin verksamhet enligt lag. Det är med andra ord ett sätt att slippa rättegångar och tråkiga utgifter. Som konsument skiter man i tillstånd, det man är intresserad av är friska djur och bra service. Jag tror det var du som sa att DO var på väg upp i rätten i Danmark, och efter att de varit där och valsat får vi se om det blir fler rundor i rätten, eller om de får rätt i vad de nu har för argument att värja sig med för att rättfärdiga sin rörelse. Om de inte har de tillstånd du anser att de ska ha, betyder sannolikt att de förväntar sig att argumentera för sin verksamhet på ett annat sätt än vad du gjort. Jag är inte ett dugg förvånad om den Danska delen av verksamheten visar sig fullt laglig. Jag vet att du är skitduktig, och att du odlar ett brinnande intresse för hobbyn, men mellan det och din verksamhet verkar det som om du låter övertygelserna styra över det sunda förnuftet. Det går att ha vilka åsikter som helst, men det kommer inte påverka någonting, utan det blir ofelbart upp till rätten att avgöra, och där räknas varken din, eller min åsikt in, på någons sida.

Som en sidonotis kan jag säga att jag är 100% ärlig. Jag är inte helt övertygad om att efter att det här snurrat ett par varv i en svensk rätt så kan det bli kostsamt för Moby/DO, (Observera, kan, inte nödvändigtvis måste) jag vänder mig däremot emot att man utmålar kunderna som djurplågare, eller ser det som en självklarhet att det är olagligt. Troligtvis olagligt, med reservation för att man har ett kryphål någonstans, visst, det är en åsikt man kan ha. Omoraliskt? Knappast, om man ser till fiskarnas aspekt på det hela. Att kunder enbart i undantagsfall nyttjar tjänsten ser jag som en självklarhet, vem vill inte se vad man köper innan man betalar. Jag kommer som jag tidigare sagt antagligen att nyttja DO's service efter att jag gjort en inköpsraid i vår, då förutsatt att det är något jag inte hittat i de butiker jag rest till för att shoppa loss. Vem vet, på ett par månader hinner kanske någon annan veva igång en tjänst som är snarlik, lika bra, eller bättre, och inte rör sig i en gråzon, gissa var jag handlar då?

Du och din verksamhet står med på listan över de shoppar jag hoppas på att kunna besöka i vår, och eftersom jag är hopplös på att hitta, men även eftersom jag tycker han är förbannat trevlig hade jag tänkt försöka tjata med mig Lasse som vägvisare. Förhoppningsvis kan han guida mig till Bengts marinakvarium med, osv. Triton är en annan butik jag hade hoppats på att ta mig till, men det är helt enkelt för långt att ligga och köra från Helsingborg. Ett par butiker här i skåne ska också få ett besök. Bara Göteborg är lite över 40 mil tur och retur, och jag har trots allt begränsade summor att röra mig med. Med den typen av faktorer måste du försöka inse att ur konsumentperspektiv är en service med lokalhämtning av beställda djur otroligt attraktiv. Istället för att lacka ur och eventuellt skrämma bort kunder (inte mig, mig får du låsa ute för att bli av med) så får du försöka hitta ett sätt att konkurrera. Jag är inte så säker på att du kommer känna av DO's verksamhet i från första början vilket gör frågan rent akademisk för dig, eller eventuellt en samvetsfråga. Det senare skulle förklara varför du framstår som så upprörd, och det enda jag kan säga då är tagga ned, ta det för vad det är, och vänta på rättsliga åtgärder. Ett tips kan ju vara att via bulvan beställa av DO så att du kan tipsa om tidpunkten för avlämning, men det är troligtvis ingen ny tanke för någon det i heller. (Och du som är insatt kan ju då göra en shoppinglista av icke cites-listat eller vad man nu kan göra för att minska risken för att bulvanen råkar i klammer med rättvisan. Polisen får inte idka brottsprovokation så vitt jag vet, men inget är sagt om privatpersoner...)

Helvete med text. Ledsen alla som inte orkade läsa det hela, jag ber om ursäkt. Tgt't sprang iväg med mig...

B!

Postat

Ted säger att tillstånd saknas i Danmark, det låter helt otroligt...(jag antar att det är tillstånd som behövs för att driva denna sortens verksamhet.)

Hur kan man bedriva affärer så länge??

Finns något i rätten? Finns några artiklar om detta? Hur har man kollat detta?

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...