Gå till innehåll

Lejonkungen 325 l


Lejonkungen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 månader senare...

Bilden blev lite väl häftigt stor. Får greja på lite tills man lär sig.

Karet (Deltec 325 l, 130x50x50) har varit igång 1 år och har ett sk innenfilter 31 med överloppskam. I filterenheten sitter en Deltec turboskummare, ett grovfilter, ett biologiskt filter och ett nitratfilter (två filterkassetter) som matas med metanol (+ lite annat) som näring. Har två Fischer TPK 2000 för cirkulationen som jag kör vågsimulering på (Aquabee up 1000 som filterpump). Doserar Ca, CO3 och NFS med IKS vario 4 pro. 1x36 W dagsljus, 1x36 W blåljus, 2x250 W HQI + månljus (med månfasreglering). Ca 80 kg LS, 19 fiskar, 8 räkor, 2 mitrax krabbor, ca 20 eremiter, 100-tals sniglar, 2 sjöborrar, 1 Astropecten polycanthus. Koraller enl bild plus en död Fungia. Nitrit=0, nitrat 2.5, fosfat=0, silikat=0, Ca=470, dKH=9,4.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla! Samuel saknar dina plankton. Köpte en flaska från Akvarieutstyr som jag börjat mata med. Vet ej om det (planktonen) lever efter leveransen.

Har följande fiskar:

1 Lo vulpinus

2 A. ocellaris (honan biter mig jämt när jag bökar i karet)

7 C. viridis

1 Z scopas

1 N. armatus (favorit)

1 E. bicolor

1 Centropyge flavipectoralis

2 N. decora

1 S. fasciatus

17 blev det visst. Kan ha glömt nån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang Ca. Doserar CaCl2, NaHCO3, NFS 2 ggr/dygn. Började med 30 s för varje lösning 2ggr/dygn. Då sjunkte Ca ned mot 420. Ökade till 40 s då steg det till 470 - 480. Minskade till 30 s igen och gick upp till 35 s när Ca var nere på 450. Men jag tror att det har stigit p g a att KH sakta har sjunkit från 10,5 och stabiliserat sig kring 9,4. Får nog gå ned till 30 s igen men vill inte ha för lågt KH heller. pH varierar mellan 8,05 - 8,40 (morgon - kväll). Tillsätter jod och strontium (kommer nog att sluta med detta), kombi san, coral san. I princip inga vattenbyten. Automatisk nivåreglering med osmosvatten. 36 promilles salthalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
Guest junkie

Hej!

Om du kan ställa egen vitballans så riktar du kameran mot en vit punkt i den ljusmiljön du befinner dig i när kortet skall tas.

Lycka till.

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan också ta ett kort av något som är ganska vitt i karet t.ex sanden justera vitbalansen litet, ta ett nytt kort och så vidare..

Ett sätt att undvika problemet är att använda blixt men den inbyggda blixten går bara bra till småsaker. Man bör ha kameran så nära rutan att blixtljuset går genom glaset där kameran inte fotar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det är någon form av Xenia. Köpt det av Christian och det sprider sig bra när vattenströmningen är den rätta. De gillar så där lagomt strömt. Orsakar lite problem också eftersom de växer på överloppskammen och beroende hur uppumpade de är varierar nivån i sumpen (den inbyggda) eftersom jag kör med konstant nivå i karet (IKS nivåreglering) och därmed släpper igenom mer eller mindre vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...