_Manne_ Postat 6 januari 2011 Författare Postat 6 januari 2011 Jag misstänker att man använt ett industritenn på dioderna. Blyfritt, hög smältpunkt, och allt det där. Det är bara till att värma tills det smälter. Optimalt är en temperaturreglerad lödkolv och bara fortsätta skruva upp tempen så att varje lödpunkt bara tar ett par sekunder.B!Köpte en "billig" kolv på Kjell , dock är den ställbar, uppe på 350 grader, lödtennet jag köpte samtidigt smälter direkt o själva sladden känns varm , ganska naturligt, ändå ganska svårt att få fäste på dioden. Ska dock prova lite till snart.Mvh ManneSent from my iPhone using Tapatalk Citera
-=Mr_B=- Postat 6 januari 2011 Postat 6 januari 2011 Det är inte tennet på sladden som är intressant utan det på dioden. Det är där du har industritenn... Industritenn har en smältpunkt på 320-380 grader... Det känns med andra ord ganska tryggt att säga till dig att vrida upp lödtempen till max.(Industritenn är antagligen en felaktig benämning, mer korrekt skulle vara "tenn använt inom elektronik industrin" men det orkade jag inte hålla på och skriva varje gång)B! Citera
remne Postat 6 januari 2011 Postat 6 januari 2011 _Manne_ : sluta löd direkt, och åk och inhandla fluss! Tar bort oxid, samt gör så tennet smälter lättare, flyter ut bättre och ger bättre lödningar som håller bättre.Eventuella flussrester efteråt tar du bort lätt med en "luddfri"-pappersduk (jag brukar använda lite hushållspapper :-)), samt alkohol. Citera
Jonas Am Postat 6 januari 2011 Postat 6 januari 2011 Samt att värmen leds ju bort också ner i kylflänsen. I databladet för dioderna bör det stå vad som är max grader och i tid, helt klart värt att kolla på, inte för att jag tror att du kommer bränna dom, men kan vara bra att veta. Citera
_Manne_ Postat 6 januari 2011 Författare Postat 6 januari 2011 _Manne_ : sluta löd direkt, och åk och inhandla fluss! Tar bort oxid, samt gör så tennet smälter lättare, flyter ut bättre och ger bättre lödningar som håller bättre.Eventuella flussrester efteråt tar du bort lätt med en "luddfri"-pappersduk (jag brukar använda lite hushållspapper :-)), samt alkohol.Var fanns du när jag behövde dig!!! Fick ordning på det genom att jag körde på ren tenn (med fluss) på tenn ytan på dioden först. Så att jag såg att det precis flöt ut lite. Runt 400 på lödkolven då.. Sen när det var gjort på med sladden , klart.Mvh ManneSent from my iPhone using Tapatalk Citera
-=Mr_B=- Postat 6 januari 2011 Postat 6 januari 2011 Kontrollera alla lödningar du gjort så, så att de är blanka, är de grå snarare än blanka har inte lödningen blivit riktigt bra. Värm den igen så är det inte ett problem.Man brukar värma på kabeln för att vara säker på att allt tenn hinner få rätt temp när väl lödpunkten smälter. Gör man på andra hållet för man vara lite petig och kontrollera resultatet för att undvika kalllödningar.B! Citera
_Manne_ Postat 6 januari 2011 Författare Postat 6 januari 2011 Det ser ok ut , inte snyggt men alla sladdarna sitter nu, gungar jag lite på kablen så rör inte anslutningen sig. Nästa steg är fixa med en säkring samt ställa in drivern.Mvh ManneSent from my iPhone using Tapatalk Citera
-=Mr_B=- Postat 6 januari 2011 Postat 6 januari 2011 En kalllödning är grå. En ordentlig lödning är blank. En kalllödning leder sämre, kan bli varm, osv. Om det ser lite spretigt ut är däremot ointressant, det är ju inget konstverk.B! Citera
_Manne_ Postat 6 januari 2011 Författare Postat 6 januari 2011 (ändrat) testet rullar vidare!har löddat på en säkringshållare mellan första dioden och drivern. tryckt i en 1000mA snabb säkring.öppnat upp drivern o ställt in en "vridpot?" i botten, så drivern ska leverera minsta möjliga ström som första test när man startar första gången.har kopplat in med multimeter i serie med dioderna så jag kan mäta upp strömmen o ställa in den.då drivern inte gick igång? utan spänning på dim funktionen så får ett 9V batteri utgöra spänningen dit.ställde in strömmen på 0.98A. ser helt ok ut nu i startstadiet.. o kul att den startade.. lite nervös var man...mvh manne Ändrat 6 januari 2011 av _Manne_ stavningen Citera
_Manne_ Postat 6 januari 2011 Författare Postat 6 januari 2011 Ser bra ut!Tackar Claes!bara glad att listen funkar.. änsålänge efter typ 20 mins så är det ingen fara på taket för värmen.mvh manne Citera
Reuben Postat 6 januari 2011 Postat 6 januari 2011 lite småpyssel på morgonkvisten..förtennade alla ändarna , inga problem fast man inte löddat på många år..nästa steg , lödda på sladdbitarna på dom förtennade chipen.. hallå , hur gör man det snabbt o smidigt.. så det blir bra.. ?[ATTACH]51961[/ATTACH] [ATTACH]51962[/ATTACH]är inte alls övertygad att jag fått fast trådarna bra nog på chipen.. värmen försvinner direkt när lödkolven kommer mot chipet o tennet stelnar utan att fästa ihop med det tenn som är på chipet , ungefär så blir det..alla tips här mottagesmvh manneTips till nästa gång Fäst ledsen efter du har lött all värme försvinner ut i kylflänsen... Hade samma problem i början, fungerade mycket bättre när jag gjorde det löst. Citera
Reuben Postat 6 januari 2011 Postat 6 januari 2011 Tackar Claes!bara glad att listen funkar.. änsålänge efter typ 20 mins så är det ingen fara på taket för värmen.mvh manneÄr det passivt du kör just nu? Citera
_Manne_ Postat 6 januari 2011 Författare Postat 6 januari 2011 Är det passivt du kör just nu?har ingen specifk kylning på listen som sådan.. dock finns det en fläkt på gaveln av akvariet samt en bakom akvariet för att blåsa mellan befintlig mh ramp o ytan.. så lite rulljans på luften finns ändå. går o känner på listen från o till så man känner sig fram lite nu här.. har fortfarande inte delar till o koppla in ghl datorn.. TED!mvh manne Citera
_Manne_ Postat 6 januari 2011 Författare Postat 6 januari 2011 nu har den varit igång knappa timmen.. direkta kännslan är att jag kunde halverat avståndet mellan dioderna.. men tar det försiktigt tills jag har ghl adaptern så jag verkligen kan styra drivern rätt.. o inte bara ett 9v batteri..ska bli kul o se ljuset ikväll när allt annat är släckt över karet.mvh manne Citera
_Manne_ Postat 6 januari 2011 Författare Postat 6 januari 2011 nu hänger den ca 22cm över ytan oskyddad.. är det helt korkat o köra så.. planen är o fixa en strimma plexi o montera som permanent skydd.. dock 10 mil enkel resa till närmsta hornbach/bauhuse, så det händer inte över natten direkt.mvh manne Citera
NULL Postat 6 januari 2011 Postat 6 januari 2011 Manne: Jodå, de heter "vridpot", det är samma som "justerbart motstånd".Men det heter inte "har löddat", utan "har lött".Kul att det gick bra. Citera
Claes_A Postat 6 januari 2011 Postat 6 januari 2011 Så hur går det med värmen. Kan du fortfarande hålla i aluprofilen utan obehag? Citera
_Manne_ Postat 6 januari 2011 Författare Postat 6 januari 2011 Så hur går det med värmen. Kan du fortfarande hålla i aluprofilen utan obehag?Var framme o kände på den nu, inga problem o hålla runt hela profilen med handen , har handen ca 3 cm från en LED då.Mvh ManneSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Claes_A Postat 6 januari 2011 Postat 6 januari 2011 Låter som om du har en fungerande lösning för kylningen! Jag ska kopiera konceptet om det blir ett nytt bygge! Citera
Reuben Postat 6 januari 2011 Postat 6 januari 2011 fattar jag rätt att du inte kör leden på max just nu? Om du ökar upp det till den nivån som ger mest ljus, hur blir det då? Citera
_Manne_ Postat 6 januari 2011 Författare Postat 6 januari 2011 Låter som om du har en fungerande lösning för kylningen! Jag ska kopiera konceptet om det blir ett nytt bygge!har du möjlighet så kör på ett 40*40 fyrkantsrör.. då finns ju möjligheten med en pyttefläkt monterad på gaveln om det behövs...jag var nere i en lokal butik ang rören.. minsta köp var 6m längd så det blev det befintliga 30*30 istället o det verkar inte vara några bekymmer alls.hade jag vetat vad jag vet nu, så hade jag placerat dom med halva mellanrummet o beställt 12 dioder till.. en driver till har jag redan..Ser mycket bra ut!tackar!fattar jag rätt att du inte kör leden på max just nu? Om du ökar upp det till den nivån som ger mest ljus, hur blir det då?grejen är att min ghl pryl som ska styra drivern inte kommit ännu.. så jag ställde in drivern med hjälp av ett 9volts batteri.. vridpotten är ställd så att vid 9v ger drivern 980mA , dioden är specad för 1000mA. så jag ligger nära max.. Planen är att få till en bild lite senare när mh och t5orna är släckta så får vi se vad dessa 12*3w ger med lite tur.. som vidare bygge på denna information o erfarenhet jag har nu , så har jag två funderingar.. 1 , 12 XP-E royal blue 1000mA , en serie på 12 till.2 , 24 XR-E royal blue 700mA , 2 parallella serier på 12 vardera o köra drivern till max. någonstans mellan 650-700mAför att lyckas med detta så krävs "bara" 'kylflänsen' samt en diodbeställning. resterande finns redan hemma. mvh manne Citera
_Manne_ Postat 6 januari 2011 Författare Postat 6 januari 2011 (ändrat) resultatet:mh'n slockande för en stundsen , t5orna hjälpte jag till o släcka lite tidigt.. kvar blev.* 12 dioder Royal Blue XP-E driven @ 980mA *helt otroligt vad dioderna kan leverera.!akvariets mått är 2m brett , 60 högt 50 djupt.dioderna sitter med ca 14,5 cm mellanrum över en bredd på 160cm från första till sista dioden.direkt notis:om jag jämnför med något gammalt t5 80w aquamedic "Blue" rör som sitter i mh/t5 kombon så får jag bara äckelrör i huvudet.. dioderna bankar skiten ur t5orna.. tittar ni noga på bilden så ser ni fyrkantsröret buntat i framkant på stora rampen.mvh manne Ändrat 6 januari 2011 av _Manne_ tillägg: Glittert från dioderna är helt underbart. Citera
thore kjellberg Postat 6 januari 2011 Postat 6 januari 2011 tjo!har pysslat lite med mitt provbygge.![ATTACH]51941[/ATTACH] [ATTACH]51942[/ATTACH][ATTACH]51943[/ATTACH]har utgått från hela längden på min befintliga ramp , 1800mm räknade bort första o sista 100mm dvs 1600mm där placerade jag sen ut 12 dioder med 145mm mellanrum , därav papptjep's markeringen på fyrkantsröret.dom är nu monterade med arctic alumina , en liten pytteklick och en lite snurr när jag placerade ut själva dioden. dom fäste ganska omgående.klippte till 11 st 1,5mm2 trådar som jag ska koppla samman alla dioderna. det är så pass långt jag kommit nu.nästa steg är att jag ska lägga på lödtenn på samtliga trådändar för at förenkla jobbet på själva dioden.. Är helt grön i detta sammanhang men tror att det är rätt väg att gå.. (aldrig någonsin löddat på ett diodchip)är ute på djupt vatten så det går långsamt framåt.. det jag fick som tips är att om alu röret blir så pass varmt att man inte vill ta på det så är det förlite kylning.. skulle mycket väl kunna skaffa ett rör till vid tillfälle o helt enkelt fördubbla kylflänsens volym.. om det nu hjälper.mvh mannejag hade c-c 50 mm på min prototyp. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.