Gå till innehåll

Osmos eller eget vatten?


Christian2010

Rekommenderade inlägg

Hej alla akvarister!

Jag är nytt i denna forum och tänker under våren starta upp mitt första saltkar. Har annars kör allt möjligt sötvatten sedan -81-.

Har införskaffat mig en begagnad RSM 130 som kommer att bli starten och en trevlig introduktion till min nya intresse. Hoppas lik många av er med tiden övergå , under denna resa, till större och mer utmanande akvarier...

Nu till frågan.

Jag bor i villa med eget vatten. (Kalkfilter)

Mina vattenvärden är följande:

Konduktivitet 67,2 mS/m

Ph 7,6

HCO3 (Alkalinitet) 360 mg/l

Nitrat,Nitrit ,Fosfat, Ammonium....allt under 0,003mg/l

Kalcium 69 mg/l

Kalium 3 mg /l

magnesium 15 mg/l

Natrium 66 mg/l

Borde jag införskaffa mig en RO system? Om så är fallet...räcker det med en enklare modell....typ Picobello?

Tack för era svar.....lär nog bli en hel del frågor framöver.......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tar ditt KH direkt på ditt inkommande vatten så kommer du få ett KH på över 17 (om 360 mg/l HCO3 stämmer) Ditt kalcium är också högt. Du säger att du har ett kalkfilter och då skall du koppla in din osmos INNAN kalkfiltret. Gör du inte det så kommer du få en ganska ordentlig igensättning av osmosmembranet.

Detta gäller om du med kalkfilter menar ett filter där du filtrerar genom kalk för att få upp pH. Du bor på Hölö och om det är Hölö i Sörmland (mellan Vagnhärad och S-tälje) så kan du med kalkfilter mena ett filter som tar bort kalcium från vattnet (ett zeolitfilter) eftersom min kännedom om vattnet i de trakterna säger att det är kalkrikt (gäller kusten vid Trosa i alla fall). Är det så att du har ett filter som skall ta bort kalcium så får du justera det eftersom den mängden kalcium som tidigare sagt kommer att sätta igen ditt membran.

Ditt vatten är annars ett skolexempel på när det är nödvändigt att använda RO.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse och tack för ditt svar!

Ja, det är som du beskriver.....filtret är för att ta bort överflödig järn då "mitt vatten" innehåller alldeles för höga värden av detta ämnen. mmm...nu är frågan om osmos är en realistiskt val med tanke på vattenmängden som mitt akvarium har.

Det kanske blir aktuellt (och mer lönsamt) att kontakta någon av sthlms saltvattensbutiker i närheten och fråga om de kan förse mig med osmosvatten till ett rymlig pris.......

Ändrat av Christian2010
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag varit i "filterrummet" och kollat....det jag har är en Göingefilter (Järn och manganfilter).......problemet är att filtermassan i sig består av bl a kalksand vilket då medför den höga värden.........(Har bara haft huset i ett år så jag var inte så insatt i filtret i detalj.....den blev installerat för två år sedan och var anmärkningsfritt när inköpsbesiktning av huset gjordes). Nåväl där rök även diskus/Altum projektet åt skogen......finns dock ett mjukvattens modul man kan koppla till för ett par tusenlappar.....dock är det inget akut. (låter kaffesmaken från kaffebryggarn avgöra om detta behövs i framtiden ) =)

Nä nu är det läggsdags för lillen och sedan fixa till inför sambons ankomst ikväll med en fin middag.

Jag får önska er en riktigt trevlig firande ikväll!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan prova med att sätta din osmos FÖRE Göingefiltret. Jag vet inte om järn sätter igen RO filtret lika mycket som kalcium men det är värt ett prov. En annan sak du kan göra är att placera ett litet zeolitfilter (avsett för att ta upp kalcium) före din osmos. detta filter rengör du sedan då och då i en mättat saltlösning så går det att använda igen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan prova med att sätta din osmos FÖRE Göingefiltret. Jag vet inte om järn sätter igen RO filtret lika mycket som kalcium men det är värt ett prov. En annan sak du kan göra är att placera ett litet zeolitfilter (avsett för att ta upp kalcium) före din osmos. detta filter rengör du sedan då och då i en mättat saltlösning så går det att använda igen.

MVH Lasse

Gå och lägg dig gubbe.........;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla & gott nytt!

Jag vet att förr i tiden körde jag med 20% saltsyra, typ 10 ml per 100 lit H2O för att stabilisera. (när jag körde med sötvatten).....men jag vet inte om det blir andra kemiska reaktioner då vi pratar om saltvatten, med tanke på den komplicerade sammansättning saltvatten innehar.

Jag ska forska vidare i ämnet, dock låter ditt kopplingsförslag intressant Lasse. Åt andra sidan, om man nu ger sig in på amerikanska sidor som tar upp frågan om för höga KH-värden så riktas alla svar till att för eller senare så kommer systemet att stabilisera sig, beroende på akvariestorlek eller typ biologisk uppsättning. (FOWL eller reeftank osv...)

Ps1. Japp kaffet smakar rätt gott......min svärfar bor på Gotland och det blir alltid go kaffe där.

ps2: Ja, bärbar & trådlös internet.......och lite magsjuka så att man får vara ifred i sängen är inte fel det heller!

ps3. Jag har hört många som menar att osmos vatten är OK.....i Spanien (landsbygden )

så är det många människor som har ett osmossystem för att förse sig med rent vatten....sen vad det kan vara för filter är jag mindre insatt i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zoegas är gott med hårt vatten. I Tyskland används ofta ett jonbytarfilter som regeneras med vanligt salt från lantmännen t.ex och får ned karbonathårdheten till 5 - 6.

Efter det fungerar en osmos. Eller tvättmaskinen.

Stig - det är zeolitfilter och det tar bort kalciumet, dvs det reducerar den totala hårdheten (GH). Däremot påverkar det inte karbonaterna så alkaliniteten sjunker inte (dvs det vi akvarister kallar KH)

Problemet med att använda ett vatten med ca 15 i KH och 60 mg kalcium är att när man blandar saltet så får man övermättnad på kalcium och hög alkalinitet. Kalciumövermättnaden löser man genom att använda salt med låg kalciumhalt (inte reefsalterna) men dessa salter ligger ofta normalt i KH (dvs 8-10) vilket kan ställa till problem på sikt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är osmos bra eller dåligt vatten för oss människor?
Det påverkar oss inte negativt. Man brukar prata om att destillerat vatten i de här sammanhangen, och folk har fått för sig att det är allt från skitfarligt, och rena döden, till halvfarligt, och ytterst olämpligt. Sanningen är att om det enda du dricker är osmosvatten så kommer du drabbas av saltbrist, och nervsystemet kommer på sikt slita fungera. Man kan även chocka systemet genom att hälla i sig flera liter på en gång, vilket får samma effekt. Med tanke på hur mycket salter det är i allt annat vi äter och dricker är det i realiteten inte ett problem om inte du har för vana att hälla i dig 4'a liter vatten, eller mer på en kvart. Astronauter brukar anges som ett exempel på folk som "överlever" på destillerat vatten längre tider, och "förr" fick de salttillskott framförallt innan landning, men numera ingår det så vitt jag vet i dieten.

Om kaffet blir godare av det? Ingen aning, men man slipper avkalka kokarn...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde gå bra.

Om det är zeolit man använder som jonbytare vet jag inte. Men det kan antagligen fungera bra. Det är ju mycket billigare än syntetisk jonbytarmassa så det vore ju en fördel. Det säljs till och med filter som mäter mängden vatten som gått igenom och renoverar jonbytarmassan automatiskt när det är dags. Det borde nog gå att hitta sådana filter på danska siter också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns små zeolitfilter att köpa till vissa osmosapparater men de får du regenerera själv med hjälp av en mättad saltlösning. Den typ av självrenande filter som Stig pratar om är väldigt vanliga i kalkrika delar av Sverige också men i ditt fall så har du ju tillför kalken i efterhand. Stig bor i Småland och där förekommer inte den typen av filter av naturliga själ eftersom där är Kalcium i vattnet sällsyntare än en snöflinga i helvetet :)

Vad zeolit används till i 99 % av världen utanför saltvattenshobby är just till att avkalka vatten. De syntetiska jonbytarmassorna används till negativt laddade joner och zeolit till positivt laddade joner. Kalcium är positiv.

MVH Lasse

PS Kaffe smakar inte gott i RO vatten, däremot är Zoega utmärkt i hårt vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag va på akvarielesaing och han där sa att det inte är någon fara att använda sitt kranvatten att blada saltet med och osmos blandare inte är ett måste utan en säkerhet. Vi har så bra vatten isverige i det komunala vattnet.

Vad säger ni här ? Ska ja blanda på som han sa ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag va på akvarielesaing och han där sa att det inte är någon fara att använda sitt kranvatten att blada saltet med och osmos blandare inte är ett måste utan en säkerhet. Vi har så bra vatten isverige i det komunala vattnet.

Vad säger ni här ? Ska ja blanda på som han sa ?

Jag körde med kranvatten (bor i Hägersten i Sthlm) i 2½ år och hade inga nämnvärda problem, MEN karet blev way snyggare när jag köpte en osmos och använder det vattnet.

Visserligen lite mer meck, då ja g inte kan ha den inkopplad/monterad hela tiden i duschen, då sambon skriker att den inte får plats, men jag sätter i gång den en gång i veckan, låter den stå över natten och har 25 lite vatten på morgonen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite fel klarar de, men det beror lite på hur du byter, och hur mycket du byter med. Att snabbt byta 50% med kraftigt fel salthalt blir ju ingen höjdare, men byta 90% via ett långsamt kontinuerligt byte gör att fisken kan kompensera för förändringen så länge slutvärdet inte blir helt åt skogen. Gör jag större vattenbyten tömmer jag ut önskad volym och tillför det nya vattnet "långsamt" så att eventuella förändringar blir gradvisa.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är osmos bra eller dåligt vatten för oss människor?

Tänkte om man skall ha det i kaffemaskinen när man gör kaffe.

I t.ex. Thailand där drickbart vatten är en bristvara köper man R/O-vatten på flaska precis som vi köper Ramlösa i affären. Jag har druckit hundratals liter R/O-vatten genom åren, ibland fyra-fem liter på en dag, utan att påverkas negativt på något vis. Det smakar blask om det inte är iskallt men man vänjer sig snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är osmos bra eller dåligt vatten för oss människor?

Tänkte om man skall ha det i kaffemaskinen när man gör kaffe.

Jag skulle nog avråda dig att dricka osmosvatten och om du inte tror mig ta en tur till Triton och kolla in Leffe som bara druckit det i flera år.

Symptomen kan jag inte skriva hära.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...