Laggeman Postat 20 januari 2011 Författare Postat 20 januari 2011 Dioderna är på väg från USA nu, de lämnade San Francisco igår, men det tar nog en knapp vecka till innan jag har dem hemma tror jag, iaf om man ska se till andras beställningar från Rapidled. På tal om det så är nu 12 blå och en driver på plats i Hässleholm, ska bara se till o komma dit också så jag kan få hem grejerna... Citera
Reuben Postat 20 januari 2011 Postat 20 januari 2011 Själv beställde jag precis 10st såna heatsinks kunde inte låta bli när de var så billiga Citera
Laggeman Postat 21 januari 2011 Författare Postat 21 januari 2011 Själv beställde jag precis 10st såna heatsinks kunde inte låta bli när de var så billiga Kan bara hålla med, hade jag haft en hög med pengar över så hade jag nog beställt fler och sen fler dioder och byggt en belysning till sumpen också. Hur ska du fästa ihop kylflänsarna?Tanken är att de ska limmas ihop med samma typ av termiska lim som ska limma dioderna.Sen har jag tillgång till en plåtverkstad, så en plåt som täcker samma yta som flänsarna ska ligga mellan dem och dioderna, som sen också limmas fast i flänsarna undertill. En liten limklutt på båda sidor om plåten blir det, en för dioderna och en för flänsarna så värmen från dioden går rakt upp i flänsen. Citera
Laggeman Postat 21 januari 2011 Författare Postat 21 januari 2011 Skulle det funka att använda den typ av kabel som finns i nätverkskabel för att koppla ihop dioderna med drivarna?Jag har en del kabel liggandes på rulle, och eftersom det är 8-ledare så hade det passat perfekt för mig.6 plus och 2 minus. Citera
POPOV Postat 21 januari 2011 Postat 21 januari 2011 Om vi pratar om en vanlig internet kabel så skulle jag avråda dig, du behöver något tjockare än så. Citera
Jonas Am Postat 21 januari 2011 Postat 21 januari 2011 Varför vill du ha en plåt i mellan?Tänk på att plåt leder värme sämre än aluminium så du inte tar en för tjock plåt. Citera
Laggeman Postat 21 januari 2011 Författare Postat 21 januari 2011 Ok, lite synd då jag har väldigt mycket av det hemma. Hur tjock behöver kabeln vara som minst?Det rör sig om 36W varje driver, och funkar det att köra alla (eller iaf hälften) minus genom en och samma ledare?Kanske bättre att dela upp det på två kontakter och låta varje driver få sitt eget ledarpar? Citera
Laggeman Postat 21 januari 2011 Författare Postat 21 januari 2011 Varför vill du ha en plåt i mellan?Tänk på att plåt leder värme sämre än aluminium så du inte tar en för tjock plåt."Plåten" är en aluminiumplåt. Citera
stigigemla Postat 21 januari 2011 Postat 21 januari 2011 Om man tittar på en vanlig rumssladd är den oftast 2 x 0,75 kvadratmillimeter och är godkänd för 10A fram och tillbaka.Nätverkskabel bör vara AWG25 (0,169 mm2) för att passa i nätverkskontakterna men det säljs också AWG26 (0,129 mm2). Eftersom ledarna sitter i samma mantel skulle jag räkna som 4 x 0,169 =0,676 mm2 och med viss tvekan köra 9 ampere samlat i kabeln. alltså något mer än 2 ampere till varje lysdiod. Men sedan är det frågan om kontakter. Nätverkskontakter skulle jag inte använda till mer än några hundra mA.Att använda de enskilda ledarna mellan lysdioderna ser jag inget problem med då de ligger separat och kan leda av värmen till omgivningen.Jag skulle absolut använda separata ledarpar för varje driver. Citera
Laggeman Postat 21 januari 2011 Författare Postat 21 januari 2011 Tack för input Stig.Kontakten jag hade tänkt att använda är de som jag visar på bild i inlägg 1, köpes från Elfa.Dessa finns för 2-8 ledare och om jag kör varje serie med ett eget ledarpar så får jag 2x6 ledare, och kan köra med 3 par kablar per kabel fram till lampan från lådan där drivarna ska sitta (hänga bakom karet). Citera
Reuben Postat 21 januari 2011 Postat 21 januari 2011 Sen har jag tillgång till en plåtverkstad, så en plåt som täcker samma yta som flänsarna ska ligga mellan dem och dioderna, som sen också limmas fast i flänsarna undertill. En liten limklutt på båda sidor om plåten blir det, en för dioderna och en för flänsarna så värmen från dioden går rakt upp i flänsen.Då tappar du hela upsugningsförmågan av aluminiumet...Ett alterantiv är att borra hål i plåten där ledsen skall vara så ledsen fortfarande sitter mot aluminiumet men att du kan sätter fast fläsnarna på plåtskivan utan några förluster. Tyvärr så är du då fast med dom ledsen du har, det blir väldigt svårt att ändra något ett par år fram. Citera
Laggeman Postat 21 januari 2011 Författare Postat 21 januari 2011 Än en gång, plåten mellan flänsarna och ledsen skall också vara i aluminium. Jag vill ha det till att man visserligen tappar en del kyleffekt att limma först på plåten och sen limma ihop plåt och flänsar, men det är mest för att staga upp allt som jag använder plåten där emellan.Är det bara jag som pratar om plåt som en plan skiva i metall? Sen vilket material det är (varmförzinkat, aluzink, aluminium, rostfritt osv) är ju ju något som man får specificera separat. Tycker jag. Men det kan också var så att det räcker att limma ihop flänsarna med det termiska limmet, jag vet att det har grym hållfasthet. Citera
Edward Postat 21 januari 2011 Postat 21 januari 2011 Bara punktsvetsa ihop flänsarna hade ju oxå funkat utmärkt. Citera
Laggeman Postat 21 januari 2011 Författare Postat 21 januari 2011 Har tyvärr ingen svets för aluminium på jobb, annars hade det varit det enklaste så klart. Citera
Edward Postat 21 januari 2011 Postat 21 januari 2011 kan man ens svetsa aluminium?Ja det kan man, dock inte med en vanlig elektrod. Citera
Laggeman Postat 21 januari 2011 Författare Postat 21 januari 2011 Ett bra exempel är ju de cyklar med ram i aluminium. Citera
_Manne_ Postat 21 januari 2011 Postat 21 januari 2011 Lagge, din alu skiva. Är det en helt plan skiva ? Är du övertygad att den inte krabbar med kylningen så kör på den. Antar att den verkligen måste ligga an mot flänsarna.Mvh ManneSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Laggeman Postat 21 januari 2011 Författare Postat 21 januari 2011 Den är helt plan. Vi använder ju en del i tillverkningen av våra produkter, plåten kommer i storlekar på 2x1m om jag inte minns fel, sen har vi stora saxar att klippa den med.Jag ska testa att limma ihop flänsarna först innan jag bestämmer mig för att använda plåten emellan, jag beställde ju två tuber från Rapidled samt att flänsarna är helt plana i kanten, så det är bra anläggningsyta på dem.*Edit: PL-400 ska tydligen funka fint på alu också fick jag just höra av en kollega. Citera
_Manne_ Postat 21 januari 2011 Postat 21 januari 2011 Den är helt plan. Vi använder ju en del i tillverkningen av våra produkter, plåten kommer i storlekar på 2x1m om jag inte minns fel, sen har vi stora saxar att klippa den med.Jag ska testa att limma ihop flänsarna först innan jag bestämmer mig för att använda plåten emellan, jag beställde ju två tuber från Rapidled samt att flänsarna är helt plana i kanten, så det är bra anläggningsyta på dem.*Edit: PL-400 ska tydligen funka fint på alu också fick jag just höra av en kollega. Men hur funkar pl ang värmen ?Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Sune Postat 21 januari 2011 Postat 21 januari 2011 använd T-profil i aluminium i mitten raderna så får du två anläggningsytor att lima i och det blir betydligt stabilare, sen avslutar du med L-profil som en ram runt hela härligheten.Tror inte att det fungerar med en plåt imellan (jag säger också plåt om alla skivor i metall den kommer att röra sig för mycket av värmenPL-400 är nog bra till mycket.. Annars tror jag 2-komponents epoxy är ganska bra till det där, typ araldit proffessional.// Danne Citera
Laggeman Postat 21 januari 2011 Författare Postat 21 januari 2011 Men hur funkar pl ang värmen ?Sent from my iPhone using TapatalkVet ej. Hade tänkt o leta upp en tub nästa gång jag är förbi ett byggvaruhus och läsa på den för att se arbetstemperaturen. Men med aktiv kylning tror jag inte att flänsen blir så varm så att det gör något på limfogen.använd T-profil i aluminium i mitten raderna så får du två anläggningsytor att lima i och det blir betydligt stabilare, sen avslutar du med L-profil som en ram runt hela härligheten.Tror inte att det fungerar med en plåt imellan (jag säger också plåt om alla skivor i metall den kommer att röra sig för mycket av värmenPL-400 är nog bra till mycket.. Annars tror jag 2-komponents epoxy är ganska bra till det där, typ araldit proffessional.// DanneHar funderat på det med profilerna också, det gäller bara att hitta dessa också. Vad jag minns från min tur på Bauhaus så fanns det inga där som hade passat. Men minnet sviker ibland. Sen är det ju fler byggvaruhus att besöka innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra till slut. Citera
ted64 Postat 21 januari 2011 Postat 21 januari 2011 Vet ej. Hade tänkt o leta upp en tub nästa gång jag är förbi ett byggvaruhus och läsa på den för att se arbetstemperaturen. Men med aktiv kylning tror jag inte att flänsen blir så varm så att det gör något på limfogen.http://www.tremco-illbruck.se/celumdb/documents/PL_400_TDS_S_4204.pdf Citera
Laggeman Postat 21 januari 2011 Författare Postat 21 januari 2011 Tack Tommy, hade ingen tanke på att leta information på nätet. Hm, upp till 100grader, det bör väl funka fint? Tanken är att limma enbart på själva flänsarna, inte så det kommer ut på undersidan där dioderna då kan sitta. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.