Gå till innehåll

72-LED CREE-bygge - 216W DIY


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Dioderna är på väg från USA nu, de lämnade San Francisco igår, men det tar nog en knapp vecka till innan jag har dem hemma tror jag, iaf om man ska se till andras beställningar från Rapidled. ;)

På tal om det så är nu 12 blå och en driver på plats i Hässleholm, ska bara se till o komma dit också så jag kan få hem grejerna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 253
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Själv beställde jag precis 10st såna heatsinks :) kunde inte låta bli när de var så billiga :)

Kan bara hålla med, hade jag haft en hög med pengar över så hade jag nog beställt fler och sen fler dioder och byggt en belysning till sumpen också. :)

Hur ska du fästa ihop kylflänsarna?

Tanken är att de ska limmas ihop med samma typ av termiska lim som ska limma dioderna.

Sen har jag tillgång till en plåtverkstad, så en plåt som täcker samma yta som flänsarna ska ligga mellan dem och dioderna, som sen också limmas fast i flänsarna undertill. En liten limklutt på båda sidor om plåten blir det, en för dioderna och en för flänsarna så värmen från dioden går rakt upp i flänsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, lite synd då jag har väldigt mycket av det hemma. :)

Hur tjock behöver kabeln vara som minst?

Det rör sig om 36W varje driver, och funkar det att köra alla (eller iaf hälften) minus genom en och samma ledare?

Kanske bättre att dela upp det på två kontakter och låta varje driver få sitt eget ledarpar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man tittar på en vanlig rumssladd är den oftast 2 x 0,75 kvadratmillimeter och är godkänd för 10A fram och tillbaka.

Nätverkskabel bör vara AWG25 (0,169 mm2) för att passa i nätverkskontakterna men det säljs också AWG26 (0,129 mm2). Eftersom ledarna sitter i samma mantel skulle jag räkna som 4 x 0,169 =0,676 mm2 och med viss tvekan köra 9 ampere samlat i kabeln. alltså något mer än 2 ampere till varje lysdiod. Men sedan är det frågan om kontakter. Nätverkskontakter skulle jag inte använda till mer än några hundra mA.

Att använda de enskilda ledarna mellan lysdioderna ser jag inget problem med då de ligger separat och kan leda av värmen till omgivningen.

Jag skulle absolut använda separata ledarpar för varje driver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för input Stig.

Kontakten jag hade tänkt att använda är de som jag visar på bild i inlägg 1, köpes från Elfa.

Dessa finns för 2-8 ledare och om jag kör varje serie med ett eget ledarpar så får jag 2x6 ledare, och kan köra med 3 par kablar per kabel fram till lampan från lådan där drivarna ska sitta (hänga bakom karet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen har jag tillgång till en plåtverkstad, så en plåt som täcker samma yta som flänsarna ska ligga mellan dem och dioderna, som sen också limmas fast i flänsarna undertill. En liten limklutt på båda sidor om plåten blir det, en för dioderna och en för flänsarna så värmen från dioden går rakt upp i flänsen.

Då tappar du hela upsugningsförmågan av aluminiumet...

Ett alterantiv är att borra hål i plåten där ledsen skall vara så ledsen fortfarande sitter mot aluminiumet men att du kan sätter fast fläsnarna på plåtskivan utan några förluster.

Tyvärr så är du då fast med dom ledsen du har, det blir väldigt svårt att ändra något ett par år fram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Än en gång, plåten mellan flänsarna och ledsen skall också vara i aluminium. :)

Jag vill ha det till att man visserligen tappar en del kyleffekt att limma först på plåten och sen limma ihop plåt och flänsar, men det är mest för att staga upp allt som jag använder plåten där emellan.

Är det bara jag som pratar om plåt som en plan skiva i metall? :)

Sen vilket material det är (varmförzinkat, aluzink, aluminium, rostfritt osv) är ju ju något som man får specificera separat. Tycker jag. :)

Men det kan också var så att det räcker att limma ihop flänsarna med det termiska limmet, jag vet att det har grym hållfasthet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är helt plan. Vi använder ju en del i tillverkningen av våra produkter, plåten kommer i storlekar på 2x1m om jag inte minns fel, sen har vi stora saxar att klippa den med.

Jag ska testa att limma ihop flänsarna först innan jag bestämmer mig för att använda plåten emellan, jag beställde ju två tuber från Rapidled samt att flänsarna är helt plana i kanten, så det är bra anläggningsyta på dem.

*Edit: PL-400 ska tydligen funka fint på alu också fick jag just höra av en kollega. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är helt plan. Vi använder ju en del i tillverkningen av våra produkter, plåten kommer i storlekar på 2x1m om jag inte minns fel, sen har vi stora saxar att klippa den med.

Jag ska testa att limma ihop flänsarna först innan jag bestämmer mig för att använda plåten emellan, jag beställde ju två tuber från Rapidled samt att flänsarna är helt plana i kanten, så det är bra anläggningsyta på dem.

*Edit: PL-400 ska tydligen funka fint på alu också fick jag just höra av en kollega. :)

Men hur funkar pl ang värmen ?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

använd T-profil i aluminium i mitten raderna så får du två anläggningsytor att lima i och det blir betydligt stabilare, sen avslutar du med L-profil som en ram runt hela härligheten.

Tror inte att det fungerar med en plåt imellan (jag säger också plåt om alla skivor i metall ;) den kommer att röra sig för mycket av värmen

PL-400 är nog bra till mycket.. Annars tror jag 2-komponents epoxy är ganska bra till det där, typ araldit proffessional.

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men hur funkar pl ang värmen ?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vet ej. Hade tänkt o leta upp en tub nästa gång jag är förbi ett byggvaruhus och läsa på den för att se arbetstemperaturen. Men med aktiv kylning tror jag inte att flänsen blir så varm så att det gör något på limfogen.

använd T-profil i aluminium i mitten raderna så får du två anläggningsytor att lima i och det blir betydligt stabilare, sen avslutar du med L-profil som en ram runt hela härligheten.

Tror inte att det fungerar med en plåt imellan (jag säger också plåt om alla skivor i metall ;) den kommer att röra sig för mycket av värmen

PL-400 är nog bra till mycket.. Annars tror jag 2-komponents epoxy är ganska bra till det där, typ araldit proffessional.

// Danne

Har funderat på det med profilerna också, det gäller bara att hitta dessa också. Vad jag minns från min tur på Bauhaus så fanns det inga där som hade passat. Men minnet sviker ibland. Sen är det ju fler byggvaruhus att besöka innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra till slut. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...