Yodelking Postat 2 juli 2011 Postat 2 juli 2011 Trist att den inte kom... Jag får komma och hälsa på när den är på plats. Citera
a.nilson Postat 3 juli 2011 Författare Postat 3 juli 2011 Trist att den inte kom... Jag får komma och hälsa på när den är på plats.Det får du så gärna. Med lite tur så är även min sepia till det stora karet på plats då. Om du har fått fragg på dina gymt snygga knappar så är de oxå välkomna. Citera
Yodelking Postat 3 juli 2011 Postat 3 juli 2011 Jag har slängt upp fraggen med knappar på en större sten och hoppas att de nu sprider sig lite. Citera
Lasse Postat 3 juli 2011 Postat 3 juli 2011 Stod o räknade synliga borstmaskar precis.... 101st!!!!! Storlekar mellan 2-15cm. Känns som det är ett måste med nåt som äter borstmask i karet.Såg detta nu. Jag hade rätt så många borstmaskar i mitt RSM (och stora var dom) samt det började komma lite i det stora. Nu vill ju jag ha några men inte för mycket. Läste någonstans att den räka som förr (många år sedan) kallades putsarräka eller boxarräka - Stenopus hispidus - kunde kontrollera en borstmaskpopulation. Nu har jag kört med en sådan i varje kar under mer än ett halvår och det verkar som det ligger någonting i påståendet. I mitt stora ser jag inga borstmaskar men i RSM finns det några kvar, men antalet har minskat drastiskt. Precis som jag ville ha det. Dock är jag inte säker på att en sådan inte skulle bli bläckfiskmat.MVH Lasse Citera
a.nilson Postat 3 juli 2011 Författare Postat 3 juli 2011 Såg detta nu. Jag hade rätt så många borstmaskar i mitt RSM (och stora var dom) samt det började komma lite i det stora. Nu vill ju jag ha några men inte för mycket. Läste någonstans att den räka som förr (många år sedan) kallades putsarräka eller boxarräka - Stenopus hispidus - kunde kontrollera en borstmaskpopulation. Nu har jag kört med en sådan i varje kar under mer än ett halvår och det verkar som det ligger någonting i påståendet. I mitt stora ser jag inga borstmaskar men i RSM finns det några kvar, men antalet har minskat drastiskt. Precis som jag ville ha det. Dock är jag inte säker på att en sådan inte skulle bli bläckfiskmat.MVH Lassehar en sån räka i det stora o som du själv skriver så känns det som om den håller beståndet nere. Har funderat på om det kan finnas nånt annat djur som kan tänkasig kalasa på dom. har funderingar på att slänga i nån wrasse eller liknande nu innan efter som det ändå ta nån-nåna veckor till innan bläckfisken kommer. Citera
Lasse Postat 3 juli 2011 Postat 3 juli 2011 Jag känner inte till någon gylta som tar dem tyvärr. Har du ingen fisk i akvariet kan du testa ett gammalt sötvattensknep för att minska på snäckbeståmd. Ställ ner en liten djup tallrik med några maltabbletter i innan ljuset släcks. Någon timme efter brukar fatet vara fullt av snäckor - kanske funkar med borstmaskar också...MVH Lasse Citera
a.nilson Postat 3 juli 2011 Författare Postat 3 juli 2011 Jag känner inte till någon gylta som tar dem tyvärr. Har du ingen fisk i akvariet kan du testa ett gammalt sötvattensknep för att minska på snäckbeståmd. Ställ ner en liten djup tallrik med några maltabbletter i innan ljuset släcks. Någon timme efter brukar fatet vara fullt av snäckor - kanske funkar med borstmaskar också...MVH Lassehar bara en fisk som går där (ev blivande mat), ska prova det imorgon kväll. tack för tipset. jag hade för nåt år sen en wrasse som käkade borstmaska, iof bara de mindre men ändå. Citera
a.nilson Postat 24 juli 2011 Författare Postat 24 juli 2011 Hoppas att min bläckfisk kommer nu i veckan!! Funderar på att skaffa lite mjukisar till detta kar så det blir lite roligare att titta på. Citera
a.nilson Postat 27 juli 2011 Författare Postat 27 juli 2011 ska försöka lägga upp lite nya bilder imorgon kväll på hur karet blivit "säkrat" o fredag kommer BLÄCKFISKEN!!!!!!!! Citera
Stenman Postat 28 juli 2011 Postat 28 juli 2011 Och här glider jag in på en räkmacka. Precis hittat tråden och nu är det snart dags för det alla har väntat på! Ska bli grymt att se! Citera
a.nilson Postat 28 juli 2011 Författare Postat 28 juli 2011 bläckfisk-säkring utan täckglas. hoppas det är säkert nog. Citera
Andy88 Postat 28 juli 2011 Postat 28 juli 2011 Det ser lagom rymsäkert ut. Snyggt jobbat! Hoppas bläckfisken inte övervinner sina rädslor för mattan bara. Hehe!/André Citera
a.nilson Postat 28 juli 2011 Författare Postat 28 juli 2011 Det ser lagom rymsäkert ut. Snyggt jobbat! Hoppas bläckfisken inte övervinner sina rädslor för mattan bara. Hehe!/Andréfick höra att de tyckte den var obehaglig att ta på men blev den tillräckligt skrämd så var det inget hinder. Citera
Andy88 Postat 28 juli 2011 Postat 28 juli 2011 fick höra att de tyckte den var obehaglig att ta på men blev den tillräckligt skrämd så var det inget hinder.Ja jag har också läst de. Får hoppas de fungerar bra iaf så du inte hittar bläckfisken på golvet någon dag. Vad kostar en bläckfisk egentligen? /AndréSent from my iPhone using Tapatalk Citera
a.nilson Postat 28 juli 2011 Författare Postat 28 juli 2011 Ja jag har också läst de. Får hoppas de fungerar bra iaf så du inte hittar bläckfisken på golvet någon dag. Vad kostar en bläckfisk egentligen? /AndréSent from my iPhone using Tapatalkhoppas oxå att den vill stanna i karet. vad det kostar vet jag inte ännu, får vi se imorgon. hehe Citera
Andy88 Postat 28 juli 2011 Postat 28 juli 2011 hoppas oxå att den vill stanna i karet. vad det kostar vet jag inte ännu, får vi se imorgon. heheJaså du vet inte ännu. Skulle vara roligt att veta. De är ju inte jättevanligt att man ser dem i butik direkt. Hehe. /AndréSent from my iPhone using Tapatalk Citera
a.nilson Postat 28 juli 2011 Författare Postat 28 juli 2011 Jaså du vet inte ännu. Skulle vara roligt att veta. De är ju inte jättevanligt att man ser dem i butik direkt. Hehe. /André Sent from my iPhone using TapatalkAtt de inte är vanliga i butik tror jag är för att de lätt kan rymma. Finns bäckfisk för några hundra upptill x antal tusen. Citera
Andy88 Postat 28 juli 2011 Postat 28 juli 2011 Att de inte är vanliga i butik tror jag är för att de lätt kan rymma. Finns bäckfisk för några hundra upptill x antal tusen.Ja de kan jag förstå. Därför vet man ju inte direkt priset heller. Ska bli roligt att se när den kommit i karet iaf. /AndréSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Edward Postat 28 juli 2011 Postat 28 juli 2011 Kommer du att ha några andra fiskar/ koraller i burken eller blir det bara bläckfisken? vad har du tänkt att mata den med? Citera
a.nilson Postat 28 juli 2011 Författare Postat 28 juli 2011 Kommer du att ha några andra fiskar/ koraller i burken eller blir det bara bläckfisken? vad har du tänkt att mata den med?tänkte ha lite mjukisar o så i det karet. just nu går där en dum kejsare som kostat mig minst 2 musslor:censur:, den är tänkt att bli första måltiden. man lär ju bli stor kund hos fiskbilen sen. Citera
Ouscazz Postat 28 juli 2011 Postat 28 juli 2011 Hur är det med bettet, stämmer det att det är giftigt? Citera
a.nilson Postat 28 juli 2011 Författare Postat 28 juli 2011 Det är ingen blåringad, men det kan säkert stämma att där e nåt gift. Citera
a.nilson Postat 29 juli 2011 Författare Postat 29 juli 2011 bläckfisken är hemma nu!tyvärr så blev den så jävla rädd när jag skulle fota så den försvann bara in bland stenarna.så fort så jag bara kan få en bild på den så hamnar den här.(bra som dålig) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.