Gå till innehåll

Anders nya Optiwhite kar


a.nilson

Rekommenderade inlägg

  • Svar 349
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Trist att den inte kom... Jag får komma och hälsa på när den är på plats.
Det får du så gärna. Med lite tur så är även min sepia till det stora karet på plats då. Om du har fått fragg på dina gymt snygga knappar så är de oxå välkomna. ;)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stod o räknade synliga borstmaskar precis.... 101st!!!!! Storlekar mellan 2-15cm. Känns som det är ett måste med nåt som äter borstmask i karet.

Såg detta nu. Jag hade rätt så många borstmaskar i mitt RSM (och stora var dom) samt det började komma lite i det stora. Nu vill ju jag ha några men inte för mycket. Läste någonstans att den räka som förr (många år sedan) kallades putsarräka eller boxarräka - Stenopus hispidus - kunde kontrollera en borstmaskpopulation. Nu har jag kört med en sådan i varje kar under mer än ett halvår och det verkar som det ligger någonting i påståendet. I mitt stora ser jag inga borstmaskar men i RSM finns det några kvar, men antalet har minskat drastiskt. Precis som jag ville ha det. Dock är jag inte säker på att en sådan inte skulle bli bläckfiskmat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg detta nu. Jag hade rätt så många borstmaskar i mitt RSM (och stora var dom) samt det började komma lite i det stora. Nu vill ju jag ha några men inte för mycket. Läste någonstans att den räka som förr (många år sedan) kallades putsarräka eller boxarräka - Stenopus hispidus - kunde kontrollera en borstmaskpopulation. Nu har jag kört med en sådan i varje kar under mer än ett halvår och det verkar som det ligger någonting i påståendet. I mitt stora ser jag inga borstmaskar men i RSM finns det några kvar, men antalet har minskat drastiskt. Precis som jag ville ha det. Dock är jag inte säker på att en sådan inte skulle bli bläckfiskmat.

MVH Lasse

har en sån räka i det stora o som du själv skriver så känns det som om den håller beståndet nere. Har funderat på om det kan finnas nånt annat djur som kan tänkasig kalasa på dom. har funderingar på att slänga i nån wrasse eller liknande nu innan efter som det ändå ta nån-nåna veckor till innan bläckfisken kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner inte till någon gylta som tar dem tyvärr. Har du ingen fisk i akvariet kan du testa ett gammalt sötvattensknep för att minska på snäckbeståmd. Ställ ner en liten djup tallrik med några maltabbletter i innan ljuset släcks. Någon timme efter brukar fatet vara fullt av snäckor - kanske funkar med borstmaskar också...

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner inte till någon gylta som tar dem tyvärr. Har du ingen fisk i akvariet kan du testa ett gammalt sötvattensknep för att minska på snäckbeståmd. Ställ ner en liten djup tallrik med några maltabbletter i innan ljuset släcks. Någon timme efter brukar fatet vara fullt av snäckor - kanske funkar med borstmaskar också...

MVH Lasse

har bara en fisk som går där (ev blivande mat), ska prova det imorgon kväll. tack för tipset. jag hade för nåt år sen en wrasse som käkade borstmaska, iof bara de mindre men ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Det ser lagom rymsäkert ut. :) Snyggt jobbat! Hoppas bläckfisken inte övervinner sina rädslor för mattan bara. Hehe!

/André

fick höra att de tyckte den var obehaglig att ta på men blev den tillräckligt skrämd så var det inget hinder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fick höra att de tyckte den var obehaglig att ta på men blev den tillräckligt skrämd så var det inget hinder.

Ja jag har också läst de. Får hoppas de fungerar bra iaf så du inte hittar bläckfisken på golvet någon dag. Vad kostar en bläckfisk egentligen?

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag har också läst de. Får hoppas de fungerar bra iaf så du inte hittar bläckfisken på golvet någon dag. Vad kostar en bläckfisk egentligen?

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

hoppas oxå att den vill stanna i karet. vad det kostar vet jag inte ännu, får vi se imorgon. hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hoppas oxå att den vill stanna i karet. vad det kostar vet jag inte ännu, får vi se imorgon. hehe

Jaså du vet inte ännu. Skulle vara roligt att veta. De är ju inte jättevanligt att man ser dem i butik direkt. Hehe.

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaså du vet inte ännu. Skulle vara roligt att veta. De är ju inte jättevanligt att man ser dem i butik direkt. Hehe. /André Sent from my iPhone using Tapatalk
Att de inte är vanliga i butik tror jag är för att de lätt kan rymma. Finns bäckfisk för några hundra upptill x antal tusen.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att de inte är vanliga i butik tror jag är för att de lätt kan rymma. Finns bäckfisk för några hundra upptill x antal tusen.

Ja de kan jag förstå. Därför vet man ju inte direkt priset heller. Ska bli roligt att se när den kommit i karet iaf. 

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer du att ha några andra fiskar/ koraller i burken eller blir det bara bläckfisken? vad har du tänkt att mata den med?

tänkte ha lite mjukisar o så i det karet. just nu går där en dum kejsare som kostat mig minst 2 musslor:censur:, den är tänkt att bli första måltiden. man lär ju bli stor kund hos fiskbilen sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...