Gå till innehåll

Test och konstruktion av en LED ramp


Lasse

Rekommenderade inlägg

Kanon Lasse! Ska du använda alla dina chip över samma kar?

Vet ej det ännu. Jag har planerat för att eventuellt använda några i mitt RSM där jag nu bara har 2 TMC Aqua Ray 500. Det borde inte vara tillräckligt trodde jag - men nu vet jag inte riktigt säkert eftersom jag är väldigt, väldigt nöjd med ljuset från dessa två som tillsammans bara är på 30 watt! Det jag planerar för mitt stora nu är 3 gånger 60 watt. Alltså tre armaturer med 1 st 30 watts LED chip och 3 st 10 watts blå LED chip i varje. Får se sedan vart de återstående 6 st 10 wattarna tar vägen, 3 st 10 wattare med 10000 K och 3 med 16000 K.

Jag har testat dimningförmågan och hur det funkar med 2 resp 3 stycken blå LEDchip. För den som är elektronisk bevandrad så kan jag tala om en för mig rolig iaktagelse som någon kanske har förklaring till. Mina drivrar dimrar genom att variera utströmmen från 5 till 900 mA. Eftersom de är konstuerade för 0-10 V styrspänning och jag använder 1-10 V så varierar de i mitt fall mellan 90 till 900 mA. Jag har mätt matningsspänningen och vid lägsta (90 mA) så är den för 10 wattarna ca 9,8 V. Vid 900 mA är den 10,1 V. Någon förklaring? Drivspänningen per chip är samma oavsett om jag kör 1, 2 eller 3 chip i serie.

Jag är fullt nöjd - även om det hade varit bättre att ha 1-10 Volts styrning på drivarna men man kan inte få allt här i världen. Skall beställa tre till och samtidigt höra om 1-10 V

Några bilder som visar 100 % resp 10 % för först 2 chip och sedan det samma för 3 chip.

post-2331-14468921236789_thumb.jpg

post-2331-14468921237526_thumb.jpg

MVH Lasse

post-2331-14468921237069_thumb.jpg

post-2331-14468921237303_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 397
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Testade lite grand mer idag, bland annat den 10 wattare som skall ge 16000 K. Det är svårt att säga något om färgtemperaturen men vitt är det Bild 1 under här visar 10 wattaren på fullt ös och bild 2 /den högra visar 30 wattaren på fult ös.

post-2331-14468921270775_thumb.jpg

För att göra Stig glad så visar jag en enkel dragavlastare i min reläbox, samt reläboxen när den nästan är färdig. Jag harr bara en ballast inkopplad - den klarar två.

post-2331-14468921271603_thumb.jpg

Nu kommer det att ligga på is ett tag - jag var aldrig och hämtade aluminiumet idag utan det blir nästa vecka. Eventuellt beställer jag några kylgrejer under helgen. På onsdag blir det sedan en inledande titthålsoperation för provtagning i mitt knä. Den kommer senare att följas upp av en reservdelsoperation i knäet.

MVH Lasse

post-2331-14468921240563_thumb.jpg

post-2331-14468921271369_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jäklar vad man blir sugen på att pröva bygga något med LED, något enkelt till att börja med, Månljus kanske. Men EL är långt ifrån min starkaste sida, men ett ganska bra humm har man över hur saker och ting fungerar, hur pass avancerat är det på en skala 1-10 där 1 är lättast och 10 är skitsvårt på ren svenska :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dragavlastningen ser ju snygg ut. Men du måste låsa kabeln också så att rörelser utifrån inte lossar kopplingarna. Allvarligt talat är jag inte helt säker på det för det är ett antal år sedan jag jobbade med elsäkerhet. Och då hade vi bara skruvplintar - inte kläm.

Jag skulle i vilket fall som helst låsa kabeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse!

Vad är det för alu-kanal du kör med din nuvarande led "list"?

Håller på funderar på 2st 143mm installationskanaler som kylflänsar till mitt kommande kar, men är osäker som f-n på om man skall köpa färdigt eller fixa själv.

Har du några slags siffror ang effekten per kvadratcent eller likande? Eller kör du på känsla bara?

//

Nordberg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Nordin Det är rätt så många saker man måste ha i huvudet och tänka på. Det är väl där det svåra ligger. Att sedan göra det praktiska är inte så svårt. Jag har ju lite hjälp av att jag sysslar lite med styr och regler i jobbet och har skött komplicerade, sammansatta system inklusive sådana med biologiskt innehåll i många år nu. Dessutom finns det många personer att rådfråga här på forumet. För min del är detta det som är roligt bland annat - att bygga lite själv som man vill ha det. Och skulle all följa "mainstream" så skulle vi ju aldrig utvecklas inom hobbyn.

MVH Lasse

@ Stig Matarkabeln är säkrad från drag utifrån - du får den inte igenom stoppet genom ingångshålet och det är så mycket slack på kabeln inne i dosan att du aldrig får någon belastning på inkopplingspunkterna.

@ Laggeman - ja det är det, men för husfridens skull är det upprensat nu :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse!

Vad är det för alu-kanal du kör med din nuvarande led "list"?

Håller på funderar på 2st 143mm installationskanaler som kylflänsar till mitt kommande kar, men är osäker som f-n på om man skall köpa färdigt eller fixa själv.

Har du några slags siffror ang effekten per kvadratcent eller likande? Eller kör du på känsla bara?

//

Nordberg

Jag fick tag på en ALU-kanal som var avsedd för lodräta uttagsöar i ett kontorslandskap. I min nuvarande LED list så är alla chipen utrustade med egna kylflänsar inklusive de normala LED lampor med GU 5,3 socklar som finns med. Listen deltar därför inte i värmetransporten utan den utgör bara en kanal där tre fläktar sköter luftväxlingen över varje moduls kylkropp och ut. Kanelen liknar lite Thorsmans INKA 152/52 men är avsedde för fristående, lodrätt montering. Jag har monterat mina spottar i locket. Jag jobbar med 12 volt inne i kanalen, den är ca 2 cm över vattenytan. Alla ballaster sitter på utsidan (de är 11 :). Jag har 3 kablar med 8 ledare i varje ut till mitt skåp. Tre fläktar sitter också i locket och luften sugs från sidorna. Jag valde en till varje chip/spot för maximal flexibitet om jag vill.

MVH Lasse

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kanske ska beställa någon liten sats bara för att pröva, finns många som är kunniga på jobbet oxå som man kan rådfråga. :)

Det enklaste och göra är då att som Manne, Laggeman, Claes och många mer gjort - beställ satser från Rapid LED.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick tag på en ALU-kanal som var avsedd för lodräta uttagsöar i ett kontorslandskap. I min nuvarande LED list så är alla chipen utrustade med egna kylflänsar inklusive de normala LED lampor med GU 5,3 socklar som finns med. Listen deltar därför inte i värmetransporten utan den utgör bara en kanal där tre fläktar sköter luftväxlingen över varje moduls kylkropp och ut. Kanelen liknar lite Thorsmans INKA 152/52 men är avsedde för fristående, lodrätt montering. Jag har monterat mina spottar i locket. Jag jobbar med 12 volt inne i kanalen, den är ca 2 cm över vattenytan. Alla ballaster sitter på utsidan (de är 11 :). Jag har 3 kablar med 8 ledare i varje ut till mitt skåp. Tre fläktar sitter också i locket och luften sugs från sidorna. Jag valde en till varje chip/spot för maximal flexibitet om jag vill.

MVH Lasse

MVH Lasse

Vet vilken kanal du menar. Tror du det skulle lira bra men en inkakanal med flänsar termolimmade innuti och sedan fläktar i ändorna? Är lite lurig hur man annars skulle få till en 1,5m armatur som ser ut för något...

//

Nordberg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ akvarium123.

Jag skulle i så fall ta en inka-kanal och borra hål i locket där chipen (LED:n) skall sitta. Sedan skulle jag ta ettdera mindre flänsar eller en hel lång kylfäns och montera chipen på med en fästpunk. lägga denna kylfläns på insidan av locket så att LED:n blir i de förborrade hålen. Montera den så att LED:en inte sticker ut utanför locket. Sedan sätta en tun plastskiva på ovansidan av locket (så den går att byta). Två fläktar en i varje kortsida - in på den ena och ut på den andra sidan. Alternativt tre fläktar som blåser ner från baksidan och ut på sidorna. Limmar du chipen först på lockets ena sida och sedan flänsar på den andra sidan så får du två kritiska punkter för värmegenomförning. Tyvärr blir det nog så jag kommer att göra om jag kommer att använda datakylare men det är en nackdel jag räknat in mot andra fördelar i mitt fall.

@ Sillen Tack för att du tycker det är intressant.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som en bra ide! Fick just reda på en att en bekant har tillgång till "knäckbänk" och tig så det blir nog egentillverkad armatur, men hur den blir är nog väldigt öppet än så länge...

Har som sagt inte riktigt känsla för just led:arnas effekt.. Tror (inte bindande =)) du att det räcker med 72 st 3w cree XP-G R5 till ett kar på 150*50*50?

Bra tråd, hoppas jag inte smutsar ner den för mycket med mitt OT nojs..!

//

Nordberg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ akvarium123. Det blir 216 watt så det är nog troligt att det kan fungera. jag skulle komplettera med 2 stycken 80 watt T5 för att få det indirekta mjuka ljuset också.

@ johan f - Tack själv - det var trevligt att ni kom på besök.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...

Jag har skärmat av för det är väldigt farligt att titta rakt in i dessa blåa punktkällor. Ögat fattar inte hur stark strålningen är så man kan bli blåskadad (inte bara i huvudet utan i ögona också). Det är viktigt att man skärmar alla blåa powerled så att man inte tittar rakt in i dem.

Nu låter det kanske lite dumt men om det är så starkt ljus hur påverkar det då fiskarnas syn?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu låter det kanske lite dumt men om det är så starkt ljus hur påverkar det då fiskarnas syn?

Tja en viktig fråga men efter moget övervägande så har jag nog kommit fram till att för dem som befinner sig i ett annat media (vatten) så spelar det inte någon roll, det starka punktljuset sprids snabbt åt alla håll i vattnet tror jag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu låter det kanske lite dumt men om det är så starkt ljus hur påverkar det då fiskarnas syn?

Mycket starkt ljus kan ge akuta skador. Men mer förrädiskt så misstänks just blått ljus vara en viktigt faktor i de skador som ackumuleras i ögats näthinna med åren. Exponering för blått ljus ger fotokemiska reaktioner och oxidativa skador. Sådan exponering i yngre dagar skulle då öka risken för bland annat blindhet genom makuladegeneration på ålderns höst.

Frågan är om fiskarna hinner utsättas för det blå ljuset tillräckligt länge för att skadas. Och märker du om en fisk blir halvblind...? Fiskar som i naturen lever nära ytan utan skugga har säkerligen genom evolutionen försetts med biokemiska skydd i sina ögon i den mån inte vattnet i sig skyddar mot denna strålning.

De vetenskapliga studierna på området är inte entydiga och inte heller lätta att genomföra med tanke på tidsspannet och svårigheten att beräkna exposition för blått ljus genom livet.

I sådana här fall är försiktighetsprincipen alltid bra att tillämpa... fast jag är väldigt sugen på en ledramp själv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Daniel Jag tror inte det är de blåa ljusvågorna i sig som ger skador utan att ögat inte är anpassat i dessa våglängder och ställer inte automatiskt om ("bländar ner") när det utsätts för en stark blåkälla. Ögat ser helt enkelt inte hur stark strålningen är. Vitt ljus bländas dock ner snabbt. Är det en utspridd källa tror jag heller inte att (såsom ett lysrör) det är så farligt utan det är just när det är mycke strålning som ögat inte uppfattar på en och samma punkt som skadan sker. det är styrkan i strålningen (som vi inte uppfattar) som är faran, inte våglängden direkt - har i alla fall jag fattat det som. våglängden kan kanske också var skadlig men jag tror att den absolut farligaste delen är just styrkan.

Fisken däremot så är de ju ändå vana vid blått ljus i alla fall om det är fisk som lever 5 meter och djupare.

Jag tror att det är viktigt, något som jag inte tänkt på förut, att inte göra ramper där man direkt kan se de starka ljuskällorna, de måste skärmas och då kanske så ordentligt att inte små barn (som är kortare än vi vuxna) kan se direkt mot ljuskällorna, det speciellt för det blåa ljuset där som vi uppfattar som svagt fast strålningen är minst lika stark som en motsvarande vit källa.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Daniel Jag tror inte det är de blåa ljusvågorna i sig som ger skador utan att ögat inte är anpassat i dessa våglängder och ställer inte automatiskt om ("bländar ner") när det utsätts för en stark blåkälla.

Så har inte jag fattat det, av vad jag läst mig till och utifrån vad vår föreläsare sa på ögonkursen. Jag har förstått det som att just våglängden som träffar näthinnan spelar roll.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16950247:

Photochemical damage has been widely studied, because it can cause retinal damage within the intensity range of natural light. Photochemical lesions are primarily located in the outer layers at the central region of the retina. /.../ The action spectrum peaks in the short wavelength region, providing the basis for the concept of blue light hazard. Several factors can modify the susceptibility of the retina to photochemical damage. Photochemical mechanisms, in particular mechanisms that arise from illumination with blue light, are responsible for solar retinitis /.../ Further, blue light may play a role in the pathogenesis of age-related macular degeneration. Laboratory studies have suggested that photochemical damage includes oxidative events. Retinal cells die by apoptosis in response to photic injury, and the process of cell death is operated by diverse damaging mechanisms

http://www.mdsupport.org/library/hazard.html:

Retinal light damage has been studied by exposing experimental animals and cell cultures to brilliant light exposures for minutes to hours. According to some of these studies, blue light waves may be especially toxic to those who are prone to macular problems due to genetics, nutrition, environment, health habits, and aging. /.../ Whereas the shorter wavelengths of UV-A and UV-B are somewhat filtered by the lens and cornea, animal studies have shown that the light spectrum from UV through blue can be harmful. During lengthy exposures of up to 12 hours, toxicity of the retina is known to increase as the light wavelengths grow shorter
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror vi pratar om olika saker men det du påpekar gör ju inte saken bättre precis. Jag slog en googling på blåljusskador. Här är en ganska bra PDF. det här var väl i alla fall en tröst för alla i min ålder.

här[/url'>]

Det är känt att linsens färg gulnar med ökad ålder (Grover et al., 1972; Lerman,

1980; Weale, 1988). Detta antas bero på oxidation av proteiner (Pirie, 1968).

Denna åldersförändring har den positiva effekten att den åldrande näthinnan

skyddas mot blått ljus samt UV i gränsområdet till det synliga ljuset. Gulfärgningen

i sig innebär inget dramatiskt synhandikapp så länge linsen i övrigt är klar

och inte sprider diffust.

Den här var också intressant - och denna

Klart är att det kanske är bra att vara försiktig med exponeringen av både ljuset och ljuskällan, speciellt om man har barn i familjen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har lite mer prylar trillat in.

Först var jag och hämtade en aluminumskiva på 250 * 150 * 12 mm. den blir basen i mitt bygge. Den väger ca 1,2 kg och jag börjar fundera på om det inte bara räcker med den för att klara 60 watt :)

post-2331-14468921309241_thumb.jpg

Men jag har även skaffat in en grafikkortskylare. Jag har letat och letat efter en effiktiv sak med stor anläggningsyta. Min tanke är att placera ljusdioderna på undersidan av aluminumplattan på så sätt att 30 wattaren hamnar direkt under kylarens heatpipesplatta. Nackdelen med denna konstruktion är att värmen skall först gå från ljusdioden till den interna heatsinken, över till min och sedan till kylarens anläggningsyta till dess heatpipes. Här får jag vara väldigt noga och alumiumet skall planslipas så noggrant som möjligt på båda sidor. Den kylare jag till slut valde har den största plana anläggningsytan som jag hittat och dessutom två fläktar som skall vara väldigt tysta och som även kyler vid sidan.

Jag valde XIGMATEK:s Bifrost VGA VD 1065

post-2331-1446892130947_thumb.jpg

Kylningen vid sidan är viktig eftersom jag kommer att sätta de tre 10 wattarna vid sidan om kylarens anläggning och med denna konstruktion så får jag kylning aven över dem. Jag räknar iofs att värmen snabbt sprider sig i blocket men fläktkylning över fästpunkterna är nog inte helt fel. sedan återstår det att avgöra om jag skall fräsa upp lite flänsar över de delar där 10 wattarna skall sitta. Troligtvis blir det så. Ett annat alternativ är ju att sätta separat heatsinks över där de är fästa. Kylaren kommer att skruvas fast i aluminiumplattan men jag har fortfarande inte avgjort om jag skall skruva eller limma fast ljusdioderna. Just nu lutar det mot att skruva.

post-2331-14468921309675_thumb.jpg

Jag har gjort plattan lite större än kylaren och det beror på att jag skall utnyttja bakre delen för kopplingslister. Jag kommer att behöv 2 trådar för varje diodgrupp (30 wattaren styrs separat och de 3st 10 wattarna urgör den andra gruppen.) och 3 trådar för fläkten och så kommer troligtvis en temperaturgivare också. Planerar att låta fläktarnas varvtal styras automatiskt via en kontrollenhet. Detta för att om möjligt få ner ljudet. tyvärr har inte GHL den typ av givare så det får bli en datorlösning. Mr B har tipsat mig om en som går att använda fristående (tja en del meck är klar men ändå). Jag kommer alltså att få upp emot 9 tåtar och hur jag skall lösa detta snyggt blir en senare fråga.

post-2331-14468921310559_thumb.jpg

När allt är klart så kommer jag att (ja kanske inte jag men en kompis) bygga en låda runt hela konkarongen. Hela härligheten blir inte mer än 70 mm högt men eftersom jag vill ha en kant neråt (för att minska bländningsrisken, så kommer "lådan" vara ca 100 mm. Fastsättningen sedan lutar just nu mot att jag gör två rör på sidorna där ledningarna kan gå men också att de är infigade i "skalet" med en led så att det går att rikta alltihopa i åtmiston ett led.

Nu skall jag sätta mig vid ritbordet och rita upp hur jag vill ha bottenplattan, med skruvhål, flänsar och annat och sedan kommer jag troligvis snart ha en prototypplata och det är bara att bygga nummer ett.

Åsikter är varmt välkomna.

MVH Lasse

post-2331-14468921309889_thumb.jpg

post-2331-14468921310115_thumb.jpg

post-2331-14468921310332_thumb.jpg

post-2331-14468921310787_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse Ghl har en lösning för det, inte helt plug n play. Man använder deras kort GHL-Profilux Analogue - Digital Input Card och sen får man finna sig en tempgivare som passar med värden.. Sen får man programera profiluxen så den förstår vad givaren säger... Spånade själv på den lösningen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse Ghl har en lösning för det, inte helt plug n play. Man använder deras kort GHL-Profilux Analogue - Digital Input Card och sen får man finna sig en tempgivare som passar med värden.. Sen får man programera profiluxen så den förstår vad givaren säger... Spånade själv på den lösningen...

Tack - skall titta på det.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...