GÄ till innehÄll

Rekommenderade inlÀgg

Postat

Tjena,

Jag har funderat ett tag pÄ att göra egen levande sten men inte riktigt fÄtt Àndan ur Ànnu.

I veckan bollade jag det lite med farsan som Àr keramiker. Han tyckte att jag borde prova att göra den i keramik. Det man kan göra dÄ Àr att blanda leran 50/50 med cellulosa (typ trÀspÄn). NÀr man sedan brÀnner leran i keramikugnen brÀnner man bort cellulosan och fÄr den porositeten som man vill ha i levande sten. Man cintrar Àven leran sÄ att ytan blir glasaktig detta bör göra att den inte lakar ur nÄgot. Man vÀljer ocksÄ en lera som Àr fri frÄn jÀrn etc.

PÄ detta sett bör man tom slippa att kurera stenen, vilket jag har fÄtt för mig Àr för att fÄ bort salt etc ur stenen och fÄ ett stabilt pH vÀrde.

Jag Ă€r relativt ny pĂ„ detta sĂ„ rĂ€tta mig gĂ€rna om jag Ă€r Ă€r fel ute eller kom men synpunkter. Är det nĂ„gon som provat detta tidigare?

Mvh,

Jacob

Postat

Varför inte dreja till en sten och se hur det blir?

Kan ju inte skada att prova. Blir den snygg sÄ kan man ju blanda lite med vanlig sten om man vill. Gör man egen sÄ fÄr man ju dom former man vill ha vilket kan vara bra om man vill bygga pÄ höjden.

Postat

Precis, det ska vara sÄ poröst som möjligt!

Jag har lite revkeramik över frÄn mitt senaste projekt, sÄ du fÄr gÀrna lÄna en bit för att visa farsan din.

Postat

Det speciella med levande sten Àr sammansÀttningen av porerna. Det finns gÄngar frÄn flera cm diameter ned till nÄgon tusendels mm. Det skyddar bakterier frÄn att bli uppÀtna i de smalaste porerna, bakterieÀtarna frÄn att bli uppÀtna av större djur i grövre gÄngar och sÄ vidare.

Postat

SÄ frÄgan Àr var man hitta sÄ blandade sÄgspÄn för att efterlikna den riktiga stenen? Jag blev riktigt sugen pÄ att försöka jag ocksÄ

Postat

Undrar om inte avlÄnga smala hyvelspÄn Àr bra att blanda i för att fÄ porerna att bilda gÄngar? Eller varför inte lÄngfibrig torv?

Annars tror jag trÀ kan ge lite av ett problem vad gÀller fosfat. Vedaska innehÄller ju en hel del fosfor. Som ett alternativ till sÄgspÄn kanske man ska övervÀga nÄgon renare form av brÀnnbart kol? Jag funderar pÄ socker, t ex formerna strösocker och pÀrlsocker - de borde ge trevliga porer i keramiken nÀr man brÀnner den.

Postat

...eller frigolit, det ska bli mest vattenÄnga nÀr det eldas upp...

Jag har varit i samma tankar. Vi vill ju inte ha Si i karet, sÄ jag undrar vilka leror som innehÄller det?

Funkar det med vilka leror som helst, skulle gjutlera vara frÀnt ocksÄ. =P

Sen funderade jag om det gÄr att gjuta med bara CaOH, sÄ att efter att det har brunnit blir död sten(kalksten/slÀckt kalk/kalciumbikarbonat). Men dÀr Àr funderingen pÄ om det fÀster, alltsÄ om det brinner ihop sÄ man fÄr bitarna att sitta ihop lÀnge.

Jag har försökt fÄtt tag i CaOH(/brÀnd kalk), med de vill inte sÀlja till privatpersoner(pH12), i stora förpackningar Àr det löjligt billigt, men var kan man köpa det?

Postat

NULL LÀttaste Àr om du kÀnner nÄgon som har ett företag som kan göra det Ät dig. Eller varför inte gÄ in pÄ ett litet företag i rÀtt bransch och frÄga om de kan hjÀlpa dig?

Postat
Om du glaserar ytan sÄ faller ju idén med att fÄ den porös dÄ du inte fÄr tillgÄng till hÄlen i stenen, eller?

tanken Àr att jag inte ska glasera leran utan cintringen som gör att ytan blir glasing uppnÄs med brÀnningen och lertypen som man anvÀnder. Tricket Àr bara att vÀlja en lera som inte innehÄller sÄ mycket elakheter. Jag tycker de bord kapslas in under cintringen och inte lakas ut, men ÀndÄ.

Undrar om inte avlÄnga smala hyvelspÄn Àr bra att blanda i för att fÄ porerna att bilda gÄngar? Eller varför inte lÄngfibrig torv?

Annars tror jag trÀ kan ge lite av ett problem vad gÀller fosfat. Vedaska innehÄller ju en hel del fosfor. Som ett alternativ till sÄgspÄn kanske man ska övervÀga nÄgon renare form av brÀnnbart kol? Jag funderar pÄ socker, t ex formerna strösocker och pÀrlsocker - de borde ge trevliga porer i keramiken nÀr man brÀnner den.

bra tips med tyvelspÄn, det var lite den tanken jag hade. Undrar bara vart jag ska fÄ tag pÄ det... eller frigolit som NULL föreslog, ska kolla med farsan om han har nÄgot anat förslag ocksÄ.

Magnus: Tack för erbjudandet. Om du kunde skicka bilder pÄ revkeramiken som du har som inspiration vore det kanon!

Tack för alla kommentarer, ska bolla vidare och Äterkommer. Det lutar Ät ett test framöver, förhoppningsvis inom 2 veckor.

mvh,

Jacob

Postat (Ă€ndrat)

En liten uppdatering. Jag har kollat olika lertyper och den jag har tÀnkt anvÀnda Àr en som innehÄller kaolin, fÀltspad och kvarts. Dvs det normala innehÄllet i lera tydligen. Den innehÄller alltsÄ inte nÄgra tungmetaller, jÀrn eller dyligt. DÀremot innehÄller denna lera nylonfiber och cellulosa frÄn början vilka försvinner vid brÀnningen. Nylonfibrena bör ge de smÄ porens som behövs. Jag tÀnker Àven blanda i ca 50 procent trÀspÄn för att fÄ större hÄligheter. SÄ nu Àr det bara att gÄ frÄn idestadium till prototyp, det blir nog inom 2 veckor.

EDIT: JÀkla Iphone som stÀller till det med sin rÀttstavning... Det blev ju gansk kul ÀndÄ :)

Ändrat av jacob.forssman
Postat

Efter brÀnningen kommer leran vara full av aska, och kol.

Aska, det som haft luftcirkulation och dÀrför förbrÀnts, och kol, det som inte haft tillgÄng till syre frÄn omgivningen. De senare kanske inte Àr ett problem, eftersom de torde vara inkapslade sÄ att de hÄlls borta frÄn vattnet likvÀl som luften. Men askans innehÄll kommer sakta lÀcka till vattnet, sÄ de kommer behöva nÄgon form för urlakning, tror jag...

B!

Postat
En liten uppdatering. Jag har kollat olika lertyper och den jag har tĂ€nkt anvĂ€nda Ă€r en som innehĂ„ller KALKON, fĂ€ltslag och kvarts. Dvs det normala innehĂ„llet i lera tydligen. Den innehĂ„ller alltsĂ„ inte nĂ„gra tungmetaller, jĂ€rn eller dyligt. DĂ€remot innehĂ„ller denna lera nylonfiber och cellulosa frĂ„n början vilka försvinner vid brĂ€nningen. Nylonfibrena bör ge de smĂ„ porens som behövs. Jag tĂ€nker Ă€ven blanda i ca 50 procent GRÄSLÖK för att fĂ„ större hĂ„ligheter. SĂ„ nu Ă€r det bara att gĂ„ frĂ„n idestadium till prototyp, det blir nog inom 2 veckor.

Ett recept?! :D

LÄter bra!, blir det tillverkning och försÀljning sen?

Postat (Ă€ndrat)

Jag har pysslat en del med keramik tidigare. Vad jag förstÄr Àr det en högtemperaturbrÀnning pÄ uppÄt 1300 C du kommer att köra? Aska/kol försvinner vid de temperaturerna. Ett problem kan dock vara att keramiken spricker dÄ du fÄr den sÄpass fylld med "luftbubblor" (vilket man ju alltid försöker undvika vid tillverkning av brukskeramik). Du fÄr vara försiktig vid bÄde skröj- och slutbrÀnningen, gÄ upp i temperatur lÄngsamt. TÀnk pÄ att du inte Àr i mÄl bara för att leran klarat skröjbrÀnningen!

Vad gÀller val av spÄn kan du alltid blanda, frÄn finaste damm, till grova hyvelspÄn. DÄ fÄr du en spridning av hÄligheternas storlek. För övrigt pÄverkas inte bara ytan av sintringen, hela den kermiska kroppen förÀndras nÀr materialet smÀlter samman och blir som sten.

Edit: Om du kör med grÀslök, eller nÄgot annat material som innehÄller vatten, mÄste du vara extra noga med att all fukt lÀmnat godset innan skröjbrÀnningen. Fukt= nÀstan 100% risk för att godset spricker, sprÀngs i ugnen.

Ändrat av Drago
Postat
Brukar inte grovsalt anvÀndas vi tillverkning av revkeramik för att fÄ den porösa strukturen ?

MVH Lasse

Jo, det var dÀrför jag tÀnkte att pÀrlsocker var lÀmpligt för brÀnning av keramik. För salt vid keramikbrÀnning ger vÀl en glasyr eller Àr jag ute och cyklar nu?

Postat

Kollade lite pÄ WikiPedia:

"Kaolin...bestÄende huvudsakligen av mineralet kaolinit (aluminiumsilikat)."

Kaolin

"FÀltspat Àr en mineralgrupp som bestÄr av silikat av aluminium med natrium, kalium eller kalcium."

FĂ€ltspat

"Kvarts Àr ett mineral bestÄende av kiseldioxid, SiO2."

Kvarts

Si i alla lerorna alltsÄ, men det kanske inte urlakas nÀr det Àr brÀnda..?

Postat

Null: Tanken Àr att det inte ska laka ur i och med sintringen. Vi fÄr se vad som hÀnder nÀr prototypen Àr klar. Finns det tester för att mÀta SI nivÄerna? eller mÀrker man det pÄ algtillvÀxten?

Drago: Min iphone Àndrade "sÄgspÄn" till "grÀslök" av sig sjÀlv, nÄgon typ av autorÀttstavning, mycket hjÀlpsamt ;). Tanken Àr att anvÀnda sÄgspÄn.

Kanske anvÀnder sÄnt som man köper pÄ ICA för att ha i botten pÄ kaninburar etc. KÀnns som det enklaste sÀttet för att fÄ tag pÄ det?

Lasse: Det fina med att anvÀnda cellulosa Àr att merparten gÄr upp i rök vid brÀnningen. Jag kommer att brÀnna leran i ca 1480 grader för att fÄ till cintringen. Jag vet inte hur salt beter sig vid de temperaturerna men cellulosa tror jag mer eller mindre förÄngas. Vi fÄr se hur det ser ut nÀr prototypen Àr klar.

Postat

Vid saltbrÀnning tillför man saltet nÀr godset redan Àr uppe i temperatur, vilket reagerar tillsammans med leran och bildar en saltglasyr. Jag tror ej att samma effekt uppnÄs om saltet tillförts innan brÀnningen.

Vad gÀller urlakning bör det inte vara nÄgra problem sÄ lÀnge sintringen intrÀffat. DÄ kommer din revkeramik urlaka lika lite som vanligt glas. Det finns dÀremot vissa glasyrer, med torr eller krackelerad yta, som kan urlaka vid kontakt med vÀtskor. Detta beror pÄ att vissa Àmnen i glasyren har en sÄpass hög smÀltpunkt att de inte sintrar samman med övriga utan finns fritt i glasyrmassan.

1480 C lÄter vÀldigt högt. Ska du tillverka revet av porslin? Om du gÄr över sintringsintervallet ( det temperaturintervall dÀr leran sintrar) riskerar dina stenar att smÀlta och förlora den ursprungliga form som du skulpterat fram.

Postat

Vad gÀller urlakning bör det inte vara nÄgra problem sÄ lÀnge sintringen intrÀffat. DÄ kommer din revkeramik urlaka lika lite som vanligt glas. Det finns dÀremot vissa glasyrer, med torr eller krackelerad yta, som kan urlaka vid kontakt med vÀtskor. Detta beror pÄ att vissa Àmnen i glasyren har en sÄpass hög smÀltpunkt att de inte sintrar samman med övriga utan finns fritt i glasyrmassan.

1480 C lÄter vÀldigt högt. Ska du tillverka revet av porslin? Om du gÄr över sintringsintervallet ( det temperaturintervall dÀr leran sintrar) riskerar dina stenar att smÀlta och förlora den ursprungliga form som du skulpterat fram.

Har tÀnkt att brÀnna utan glasyr sÄ dÀr blir det inga problem. Tack för varningen ang temp, man vill ju gÀrna att leran behÄller formen.

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Nu Àr projektet igÄng pÄ allvar. Blandade spÄnen (burspÄn) med lite vatten och sedan med leran och formade mina revstenar. Tanken Àr att göra lite roliga former som fiskarna kan simma runt. Plus att jag tog tillfÀllet i akt för att göra lite fraggpluggar. Lerna torkar nu och sedan fÄr vi se hur de klarar sig i brÀnningen.

post-5084-14468921739326_thumb.jpg

post-5084-1446892173955_thumb.jpg

post-5084-14468921739783_thumb.jpg

• 5 mĂ„nader senare...

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...