jacob.forssman Postat 3 mars 2011 Dela Postat 3 mars 2011 Tjena, Jag har funderat ett tag på att göra egen levande sten men inte riktigt fått ändan ur ännu. I veckan bollade jag det lite med farsan som är keramiker. Han tyckte att jag borde prova att göra den i keramik. Det man kan göra då är att blanda leran 50/50 med cellulosa (typ träspån). När man sedan bränner leran i keramikugnen bränner man bort cellulosan och får den porositeten som man vill ha i levande sten. Man cintrar även leran så att ytan blir glasaktig detta bör göra att den inte lakar ur något. Man väljer också en lera som är fri från järn etc. På detta sett bör man tom slippa att kurera stenen, vilket jag har fått för mig är för att få bort salt etc ur stenen och få ett stabilt pH värde. Jag är relativt ny på detta så rätta mig gärna om jag är är fel ute eller kom men synpunkter. Är det någon som provat detta tidigare? Mvh, Jacob Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 4 mars 2011 Dela Postat 4 mars 2011 Om du glaserar ytan så faller ju idén med att få den porös då du inte får tillgång till hålen i stenen, eller? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
campokatt Postat 4 mars 2011 Dela Postat 4 mars 2011 Varför inte dreja till en sten och se hur det blir?Kan ju inte skada att prova. Blir den snygg så kan man ju blanda lite med vanlig sten om man vill. Gör man egen så får man ju dom former man vill ha vilket kan vara bra om man vill bygga på höjden. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Maglofster Postat 4 mars 2011 Dela Postat 4 mars 2011 Precis, det ska vara så poröst som möjligt!Jag har lite revkeramik över från mitt senaste projekt, så du får gärna låna en bit för att visa farsan din. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 4 mars 2011 Dela Postat 4 mars 2011 Det speciella med levande sten är sammansättningen av porerna. Det finns gångar från flera cm diameter ned till någon tusendels mm. Det skyddar bakterier från att bli uppätna i de smalaste porerna, bakterieätarna från att bli uppätna av större djur i grövre gångar och så vidare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Piraterna Postat 4 mars 2011 Dela Postat 4 mars 2011 Så frågan är var man hitta så blandade sågspån för att efterlikna den riktiga stenen? Jag blev riktigt sugen på att försöka jag också Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Claes_A Postat 4 mars 2011 Dela Postat 4 mars 2011 Undrar om inte avlånga smala hyvelspån är bra att blanda i för att få porerna att bilda gångar? Eller varför inte långfibrig torv?Annars tror jag trä kan ge lite av ett problem vad gäller fosfat. Vedaska innehåller ju en hel del fosfor. Som ett alternativ till sågspån kanske man ska överväga någon renare form av brännbart kol? Jag funderar på socker, t ex formerna strösocker och pärlsocker - de borde ge trevliga porer i keramiken när man bränner den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NULL Postat 4 mars 2011 Dela Postat 4 mars 2011 ...eller frigolit, det ska bli mest vattenånga när det eldas upp...Jag har varit i samma tankar. Vi vill ju inte ha Si i karet, så jag undrar vilka leror som innehåller det?Funkar det med vilka leror som helst, skulle gjutlera vara fränt också. =PSen funderade jag om det går att gjuta med bara CaOH, så att efter att det har brunnit blir död sten(kalksten/släckt kalk/kalciumbikarbonat). Men där är funderingen på om det fäster, alltså om det brinner ihop så man får bitarna att sitta ihop länge.Jag har försökt fått tag i CaOH(/bränd kalk), med de vill inte sälja till privatpersoner(pH12), i stora förpackningar är det löjligt billigt, men var kan man köpa det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Piraterna Postat 4 mars 2011 Dela Postat 4 mars 2011 NULL Lättaste är om du känner någon som har ett företag som kan göra det åt dig. Eller varför inte gå in på ett litet företag i rätt bransch och fråga om de kan hjälpa dig? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jacob.forssman Postat 4 mars 2011 Författare Dela Postat 4 mars 2011 Om du glaserar ytan så faller ju idén med att få den porös då du inte får tillgång till hålen i stenen, eller?tanken är att jag inte ska glasera leran utan cintringen som gör att ytan blir glasing uppnås med bränningen och lertypen som man använder. Tricket är bara att välja en lera som inte innehåller så mycket elakheter. Jag tycker de bord kapslas in under cintringen och inte lakas ut, men ändå. Undrar om inte avlånga smala hyvelspån är bra att blanda i för att få porerna att bilda gångar? Eller varför inte långfibrig torv?Annars tror jag trä kan ge lite av ett problem vad gäller fosfat. Vedaska innehåller ju en hel del fosfor. Som ett alternativ till sågspån kanske man ska överväga någon renare form av brännbart kol? Jag funderar på socker, t ex formerna strösocker och pärlsocker - de borde ge trevliga porer i keramiken när man bränner den.bra tips med tyvelspån, det var lite den tanken jag hade. Undrar bara vart jag ska få tag på det... eller frigolit som NULL föreslog, ska kolla med farsan om han har något anat förslag också. Magnus: Tack för erbjudandet. Om du kunde skicka bilder på revkeramiken som du har som inspiration vore det kanon!Tack för alla kommentarer, ska bolla vidare och återkommer. Det lutar åt ett test framöver, förhoppningsvis inom 2 veckor. mvh, Jacob Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jacob.forssman Postat 5 mars 2011 Författare Dela Postat 5 mars 2011 (ändrat) En liten uppdatering. Jag har kollat olika lertyper och den jag har tänkt använda är en som innehåller kaolin, fältspad och kvarts. Dvs det normala innehållet i lera tydligen. Den innehåller alltså inte några tungmetaller, järn eller dyligt. Däremot innehåller denna lera nylonfiber och cellulosa från början vilka försvinner vid bränningen. Nylonfibrena bör ge de små porens som behövs. Jag tänker även blanda i ca 50 procent träspån för att få större håligheter. Så nu är det bara att gå från idestadium till prototyp, det blir nog inom 2 veckor.EDIT: Jäkla Iphone som ställer till det med sin rättstavning... Det blev ju gansk kul ändå Ändrat 5 mars 2011 av jacob.forssman Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 5 mars 2011 Dela Postat 5 mars 2011 Efter bränningen kommer leran vara full av aska, och kol.Aska, det som haft luftcirkulation och därför förbränts, och kol, det som inte haft tillgång till syre från omgivningen. De senare kanske inte är ett problem, eftersom de torde vara inkapslade så att de hålls borta från vattnet likväl som luften. Men askans innehåll kommer sakta läcka till vattnet, så de kommer behöva någon form för urlakning, tror jag...B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
blackizzz Postat 5 mars 2011 Dela Postat 5 mars 2011 En liten uppdatering. Jag har kollat olika lertyper och den jag har tänkt använda är en som innehåller KALKON, fältslag och kvarts. Dvs det normala innehållet i lera tydligen. Den innehåller alltså inte några tungmetaller, järn eller dyligt. Däremot innehåller denna lera nylonfiber och cellulosa från början vilka försvinner vid bränningen. Nylonfibrena bör ge de små porens som behövs. Jag tänker även blanda i ca 50 procent GRÄSLÖK för att få större håligheter. Så nu är det bara att gå från idestadium till prototyp, det blir nog inom 2 veckor.Ett recept?! Låter bra!, blir det tillverkning och försäljning sen? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jacob.forssman Postat 5 mars 2011 Författare Dela Postat 5 mars 2011 Jag har justerat "receptet" nu. Så kan det gå när man använder Iphone Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Drago Postat 5 mars 2011 Dela Postat 5 mars 2011 (ändrat) Jag har pysslat en del med keramik tidigare. Vad jag förstår är det en högtemperaturbränning på uppåt 1300 C du kommer att köra? Aska/kol försvinner vid de temperaturerna. Ett problem kan dock vara att keramiken spricker då du får den såpass fylld med "luftbubblor" (vilket man ju alltid försöker undvika vid tillverkning av brukskeramik). Du får vara försiktig vid både skröj- och slutbränningen, gå upp i temperatur långsamt. Tänk på att du inte är i mål bara för att leran klarat skröjbränningen! Vad gäller val av spån kan du alltid blanda, från finaste damm, till grova hyvelspån. Då får du en spridning av håligheternas storlek. För övrigt påverkas inte bara ytan av sintringen, hela den kermiska kroppen förändras när materialet smälter samman och blir som sten.Edit: Om du kör med gräslök, eller något annat material som innehåller vatten, måste du vara extra noga med att all fukt lämnat godset innan skröjbränningen. Fukt= nästan 100% risk för att godset spricker, sprängs i ugnen. Ändrat 5 mars 2011 av Drago Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 6 mars 2011 Dela Postat 6 mars 2011 Brukar inte grovsalt användas vi tillverkning av revkeramik för att få den porösa strukturen ?MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Claes_A Postat 6 mars 2011 Dela Postat 6 mars 2011 Brukar inte grovsalt användas vi tillverkning av revkeramik för att få den porösa strukturen ?MVH LasseJo, det var därför jag tänkte att pärlsocker var lämpligt för bränning av keramik. För salt vid keramikbränning ger väl en glasyr eller är jag ute och cyklar nu? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NULL Postat 6 mars 2011 Dela Postat 6 mars 2011 Kollade lite på WikiPedia:"Kaolin...bestående huvudsakligen av mineralet kaolinit (aluminiumsilikat)."Kaolin"Fältspat är en mineralgrupp som består av silikat av aluminium med natrium, kalium eller kalcium."Fältspat"Kvarts är ett mineral bestående av kiseldioxid, SiO2."KvartsSi i alla lerorna alltså, men det kanske inte urlakas när det är brända..? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jacob.forssman Postat 6 mars 2011 Författare Dela Postat 6 mars 2011 Null: Tanken är att det inte ska laka ur i och med sintringen. Vi får se vad som händer när prototypen är klar. Finns det tester för att mäta SI nivåerna? eller märker man det på algtillväxten? Drago: Min iphone ändrade "sågspån" till "gräslök" av sig själv, någon typ av autorättstavning, mycket hjälpsamt . Tanken är att använda sågspån. Kanske använder sånt som man köper på ICA för att ha i botten på kaninburar etc. Känns som det enklaste sättet för att få tag på det? Lasse: Det fina med att använda cellulosa är att merparten går upp i rök vid bränningen. Jag kommer att bränna leran i ca 1480 grader för att få till cintringen. Jag vet inte hur salt beter sig vid de temperaturerna men cellulosa tror jag mer eller mindre förångas. Vi får se hur det ser ut när prototypen är klar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Drago Postat 6 mars 2011 Dela Postat 6 mars 2011 Vid saltbränning tillför man saltet när godset redan är uppe i temperatur, vilket reagerar tillsammans med leran och bildar en saltglasyr. Jag tror ej att samma effekt uppnås om saltet tillförts innan bränningen.Vad gäller urlakning bör det inte vara några problem så länge sintringen inträffat. Då kommer din revkeramik urlaka lika lite som vanligt glas. Det finns däremot vissa glasyrer, med torr eller krackelerad yta, som kan urlaka vid kontakt med vätskor. Detta beror på att vissa ämnen i glasyren har en såpass hög smältpunkt att de inte sintrar samman med övriga utan finns fritt i glasyrmassan.1480 C låter väldigt högt. Ska du tillverka revet av porslin? Om du går över sintringsintervallet ( det temperaturintervall där leran sintrar) riskerar dina stenar att smälta och förlora den ursprungliga form som du skulpterat fram. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jacob.forssman Postat 6 mars 2011 Författare Dela Postat 6 mars 2011 Vad gäller urlakning bör det inte vara några problem så länge sintringen inträffat. Då kommer din revkeramik urlaka lika lite som vanligt glas. Det finns däremot vissa glasyrer, med torr eller krackelerad yta, som kan urlaka vid kontakt med vätskor. Detta beror på att vissa ämnen i glasyren har en såpass hög smältpunkt att de inte sintrar samman med övriga utan finns fritt i glasyrmassan.1480 C låter väldigt högt. Ska du tillverka revet av porslin? Om du går över sintringsintervallet ( det temperaturintervall där leran sintrar) riskerar dina stenar att smälta och förlora den ursprungliga form som du skulpterat fram.Har tänkt att bränna utan glasyr så där blir det inga problem. Tack för varningen ang temp, man vill ju gärna att leran behåller formen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jacob.forssman Postat 7 april 2011 Författare Dela Postat 7 april 2011 Nu är projektet igång på allvar. Blandade spånen (burspån) med lite vatten och sedan med leran och formade mina revstenar. Tanken är att göra lite roliga former som fiskarna kan simma runt. Plus att jag tog tillfället i akt för att göra lite fraggpluggar. Lerna torkar nu och sedan får vi se hur de klarar sig i bränningen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Borne Postat 22 september 2011 Dela Postat 22 september 2011 Vet att tråden är gammal men hur gick det?//Borne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.