Gå till innehåll

Hur få nya medlemar att våga kommentera?


Genne

Rekommenderade inlägg

Fick en fråga på en tråd som stängdes när jag höll på att skriva mitt svar.

<TABLE class="quote_global quote_global-quote" cellSpacing=0><TBODY><TR><TD class=quote_head>

</TD></TR><TR><TD class=quote_name>

</TD></TR><TR><TD class=quote_body>

</TD></TR><TR><TD class=quote_foot>Detta hade jag skrivit

</TD></TR></TBODY></TABLE>

<TABLE class="quote_global quote_global-quote" cellSpacing=0><TBODY><TR><TD class=quote_name>Ursprungligen postat av Genne viewpost.gif </TD></TR><TR><TD class=quote_body>Det syns ju att tråden behövs på antalet inlägg på en kort stund den berör och behövs.

Som ny tvekar man på att skriva på SG, är jag dum, är min fråga löjlig, får jag ett sjukt svar och blir nertryckt för att jag inte fattar alla tekniska termer.

Jag tror att det är många som passar sig för att synnas på SG dom bara smyger runt (fast dom har kommit på något som andra kan ha nytt av eller behöver hjälp)/Glenn en nykommling på SG

</TD></TR></TBODY></TABLE>

Svaret jag fick

Jättebra inlägg

Har du någon bra ide för att väcka dom som ej vågar skriva

själv var jag en ganska blyg person till 25

sedan tog Fan över

nu är jag normal:kaffe: (Det var kungen som skrev?)

Och jag lämnade ett svar som jag tror är värt att ta upp för os nya.

Om man vil få dom som är nya på SG att våga skriva och kommenter på SG så bör man bemöta dom på ett vänligt och hyggligt sätt.

Många gånger som ny är man osäker och rädd för att verka vara som en total idiot. man frågar sig är jag dum, vågar jag ställa denna fråga och ska jag bli påhoppad om jag ställer den.

Har sett att många gör som jag (jag är också ny men har en del ricktigt bra saltkommpissar) lägger upp en tråd på mitt akvarium.

Var vänliga och lägg en liten kommentar där någon gång, tala om vad som ser bra ut men ge också kreativ kritik, kann ta mig själv som exempel.

Jag är nöjd med min fiskuppsättning men är den igentligen bra? har inte en aning.

Ser att mina koraller ser bleka ut och har för lite ljus (vilket jag håller på att jobba med) men en kommentar, dina fiskar ser bra ut men vad har du för ljus i karet? du skulle kanske behöva.... då får man dom nya att börja skriva och känna att dom får kontakt inom SG.

Som nybörjare är man stolt över sitt kar och behöver uppmuntran inte skit orkar du inte vara trevlig skriv inte.

När samma fråga dyker upp en gång till hänvisa eller var tyst, skräm inte dom nya.

Tråden jag hänvisade till var Hårdare regler och hårdare moderering..

/Glenn ny inom salt men inte blyg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Och så glömde jag en sak man kan ha något vetigt att säga även om man inte kan stava, hacka inte på folks sätt att skriva, kan ju vara betydligt bättre på mycket annat (jag är inte den tekniker jag är pga min stavning)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick en fråga på en tråd som stängdes när jag höll på att skriva mitt svar.

<table class="quote_global quote_global-quote" cellspacing="0"><tbody><tr><td class="quote_head">

</td></tr><tr><td class="quote_name">

</td></tr><tr><td class="quote_body">

</td></tr><tr><td class="quote_foot">Detta hade jag skrivit

</td></tr></tbody></table>

<table class="quote_global quote_global-quote" cellspacing="0"><tbody><tr><td class="quote_name">Ursprungligen postat av Genne viewpost.gif </td></tr><tr><td class="quote_body">Det syns ju att tråden behövs på antalet inlägg på en kort stund den berör och behövs.

Som ny tvekar man på att skriva på SG, är jag dum, är min fråga löjlig, får jag ett sjukt svar och blir nertryckt för att jag inte fattar alla tekniska termer.

Jag tror att det är många som passar sig för att synnas på SG dom bara smyger runt (fast dom har kommit på något som andra kan ha nytt av eller behöver hjälp)/Glenn en nykommling på SG

</td></tr></tbody></table>

Svaret jag fick

Jättebra inlägg

Har du någon bra ide för att väcka dom som ej vågar skriva

själv var jag en ganska blyg person till 25

sedan tog Fan över

nu är jag normal:kaffe: (Det var kungen som skrev?)

Och jag lämnade ett svar som jag tror är värt att ta upp för os nya.

Om man vil få dom som är nya på SG att våga skriva och kommenter på SG så bör man bemöta dom på ett vänligt och hyggligt sätt.

Många gånger som ny är man osäker och rädd för att verka vara som en total idiot. man frågar sig är jag dum, vågar jag ställa denna fråga och ska jag bli påhoppad om jag ställer den.

Har sett att många gör som jag (jag är också ny men har en del ricktigt bra saltkommpissar) lägger upp en tråd på mitt akvarium.

Var vänliga och lägg en liten kommentar där någon gång, tala om vad som ser bra ut men ge också kreativ kritik, kann ta mig själv som exempel.

Jag är nöjd med min fiskuppsättning men är den igentligen bra? har inte en aning.

Ser att mina koraller ser bleka ut och har för lite ljus (vilket jag håller på att jobba med) men en kommentar, dina fiskar ser bra ut men vad har du för ljus i karet? du skulle kanske behöva.... då får man dom nya att börja skriva och känna att dom får kontakt inom SG.

Som nybörjare är man stolt över sitt kar och behöver uppmuntran inte skit orkar du inte vara trevlig skriv inte.

När samma fråga dyker upp en gång till hänvisa eller var tyst, skräm inte dom nya.

Tråden jag hänvisade till var Hårdare regler och hårdare moderering..

/Glenn ny inom salt men inte blyg

Instämmer till FULLO MYCKET bra sagt -Tummen upp Vad nya salt akvarister behöver är visat STÖD & KONSTRUKTIV kritik inte bli nedbankade i skoskaften.

Betr ditt andra inlägg kan jag bara lyfta på hatten igen :nöjd: Jag är själv mycket på amerikanska Internationella sighter (av annan art privat LAGLIG EJ porr eller snusk art ) & där lyckas ALLA förstå varandra trots vida skilda både språk kunskap som modersmål & sätt att skriva så det borde inte vara så stora problem här inne heller :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det här var var en mycket bra topic att ta upp, Är alltid bra att vidare utveckla hur sidan kan bli bättre och hur man kan underlätta för folk att ta steget in i saltvärlden. Desto bättre nytt folk blir bemötta desto mer folk får vi i framtiden som kan lämna bra svar och bli "experter" som hjälper nya. Tycker det har blivit mer folk som svarar på frågor istället för bara svarar -använd sökmotorn. Då sökmotorn kan va ganska svår att använda då man kan söka och få en massa trådar där svaret är inbakat i 20sidor långa trådar och svåra att hitta ibland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen kan det vara svårt att söka om man är ny och inte vet vad man skall söka på.

Så lite snällare får nog alla vara mot nya perssoner.

Sen känner jag med andra att vart man bor geografiskt också spelar roll.

mvh.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det här var var en mycket bra topic att ta upp, Är alltid bra att vidare utveckla hur sidan kan bli bättre och hur man kan underlätta för folk att ta steget in i saltvärlden. Desto bättre nytt folk blir bemötta desto mer folk får vi i framtiden som kan lämna bra svar och bli "experter" som hjälper nya. Tycker det har blivit mer folk som svarar på frågor istället för bara svarar -använd sökmotorn. Då sökmotorn kan va ganska svår att använda då man kan söka och få en massa trådar där svaret är inbakat i 20sidor långa trådar och svåra att hitta ibland.

Det är en av dom saker jag menar, har set folk som ställt frågor som har funnits uppe flera gånger och fått svaret den frågan har redan tagits upp... sedan inget mer-

Man kan i stället skriva snällt och vänligt det finns där eller sök under ... där hittar du en tråd om det och orkar man inte låt bli att svara i stället för att vara spydig.

Får en kännsla av att det finns några som inte vill att det skall bli fler saltisar för att dom ska få känna sig bättre en andra (och nu bad jag om hugg).

Jag hade faktiskt mitt första saltkar på 600 liter från slutet på 70-talet till mitten på 80-talet men känner mig som en total nybörjare i dag då så mycket hänt/Glenn

Ps jag har inte själv blivit illa bemött

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill bara säga att man behöver inte vara ny på forumet för att dra sig för att skriva, det känns som att det lätt blir missuppfattningar och feltolkningar.

Nu har jag hängt och läst här ett tag och på så vis blivit rätt duktig på att söka svar, och då slipper jag bli feltolkad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade faktiskt mitt första saltkar på 600 liter från slutet på 70-talet till mitten på 80-talet men känner mig som en total nybörjare i dag då så mycket hänt/Glenn

Hade minna första salt kar i mitten av 90 (om minnet är rätt ) med blandad framgång men i slutet så lyckades jag med 540 L med bara fisk (& VIDA blandat från Imperator, Volitans BL haj (ca 30 Cm ) , muränor (echidna Sp ) ,tryckare (juv ) Sjöborrar etc... JA jag var galen på den tiden ) & precis som du känner jag mig nu som GLAD novis :smiley9: Speciellt vad det gäller koral kar :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill bara säga att man behöver inte vara ny på forumet för att dra sig för att skriva, det känns som att det lätt blir missuppfattningar och feltolkningar.

Nu har jag hängt och läst här ett tag och på så vis blivit rätt duktig på att söka svar, och då slipper jag bli feltolkad.

Och är det inte fel att det ska behövas kännas så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och är det inte fel att det ska behövas kännas så?

Jovisst är det fel att det blivit såhär, man kan ju fundera varför de som handlade av DO inte verkar vilja visa upp sina nyförvärv här.

Ändrat av Syd
felskrivning
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är jätteviktiga synpunkter. Alla klagar över att hobbyn är så liten i Sverige och det är möjligt att den är men vägen till av växa är ju inte att importera ett par tusen saltvattensakvarister med 10 + erfarenhet utifrån övriga världen utan givetvis måste hobbyn växa genom att fler nybörjare blir intresserade. Nu är det ju också så att väldig få människor är beredda att lägga upp en 40 - 50 000 kronor och kanske ännu mer på ett projekt man känner att man inte riktigt har kontroll över. Vägen att få fler att börja med salthobbyn är istället som jag ser det att försöka visa att det kan fungera bra med ganska enkla metoder och relativt enkla organismer. Man behöver inte hoppa på de mest krävande fiskarna och korallerna direkt. Här spelar SG en mycket stor roll i att förmedla kunskap och disk. om detta. SG fungerar ju också som en utbytesklubb för de mer "avancerade" akvaristerna men man måste vara klar på att var och en måste hitta sin egen väg för att sköta sitt akvarie utifrån intresseinriktning och ambition.

Det är faktiskt inte så där jäkla svårt att få ett mer än halvhyfsat saltvattensakvarie som för vissa blir starten på mer avancerade projekt i framtiden och för vissa räcker nivån som det är.

Folk måste mötas med respekt - oavsett om det är 12 åringen som frågar om det inte går med vanligt salt eller 35 åringen som vill veta hur acroporererna blir pastellfärgade i toppen mellan klockan 18:00 och 23:00.

Vi som hållit på ett tag (och fått lite dyrköpta erfarenheter) måste också vara beredda att hjälpa till att avliva många av de myter som finns och som är förankrade i sättat att köra saltvatten för många år sedan. Att en mandarin inte klarar sig utan + 50 kg levande sten och annat.

I den tråd som Genne hänvisar till så eftersöktes de "gamla uvarna" som slutat att skriva bara för guiden "urartat". Jag mins när jag började skriva på guiden i mars 2006 - när det fanns många "gamla uvar" som skrev aktivt. Jag vet inte om det var bättre då faktiskt. Här kan ni se min första tråd - den är faktiskt ganska läsbar nu 5 år senare :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I den tråd som Genne hänvisar till så eftersöktes de "gamla uvarna" som slutat att skriva bara för guiden "urartat". Jag mins när jag började skriva på guiden i mars 2006 - när det fanns många "gamla uvar" som skrev aktivt. Jag vet inte om det var bättre då faktiskt. Här kan ni se min första tråd - den är faktiskt ganska läsbar nu 5 år senare :)

MVH Lasse

Mmm, i den tråden var det hett om öronen om man säger.. Det var ju en jäkla tur att Du inte tappade lusten och försvann med tanke på vilken tillgång du är här på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I den tråd som Genne hänvisar till så eftersöktes de "gamla uvarna" som slutat att skriva bara för guiden "urartat". Jag mins när jag började skriva på guiden i mars 2006 - när det fanns många "gamla uvar" som skrev aktivt. Jag vet inte om det var bättre då faktiskt. Här kan ni se min första tråd - den är faktiskt ganska läsbar nu 5 år senare :)

MVH Lasse

lasse , tror du uvarna slutade pga av guiden urartade , eller dom tröttnade på att svara på samma frågor massor med gånger.. eller försvann från guiden pga av andra anledningar..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade det inte varit för att jag råkade snubbla över SG för ca 1 år sedan hade jag aldrig vågat börja med salt. Här finns inspiration, engagemang och kunskap så att det räcker och blir över.

Kände aldrig att jag var rädd för att fråga trots ett o annat surt svar, men jag är van vid att vistas i forum och communities. Det är likadant överallt, och alla brottas med samma problem när det börjar få några år på nacken och medlemsantalet ökar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske behöver SVG en nybörjarsektion där länkar till nybörjarartiklar finns, forumet förklaras m.m så som att man bör använda sökmotorn först tex. Förvisso har vi en sektion med nybörjarartiklar men den gömmer sig något och jag tror många missar den första gången de är här.

Reefcentral är ett föredöme vad avser detta. Där ser man till att välkomna nybörjare med rätt information och ett vänligt bemötande (som Introduce yourself tråden).

Jag tror inte någon i denna hobby har något emot nybörjare. Däremot irriterar sig nog många, däribland mig själv, på människor som inte använder sökmotorn utan bara vill ha informationen serverad på silverfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oavsett om det är 12 åringen som frågar om det inte går med vanligt salt eller 35 åringen som vill veta hur acroporererna blir pastellfärgade i toppen mellan klockan 18:00 och 23:00.

Vi som hållit på ett tag (och fått lite dyrköpta erfarenheter) måste också vara beredda att hjälpa till att avliva många av de myter som finns och som är förankrade i sättat att köra saltvatten för många år sedan. Att en mandarin inte klarar sig utan + 50 kg levande sten och annat.

Det är just här jag kan se ett litet problem med Guiden. Det finns fortfarande kvar en massa gamla myter om hur saker och ting SKA göras för att det ska bli bra. En del av myterna fick jag tryckta i nyllet när jag skulle starta upp vårt första saltkar. Som nybörjare är det lätt att skrämmas iväg när man får det ena goda rådet efter det andra stämplat på näsan. Själv hade jag inga problem med det eftersom jag kan sortera vem jag ska lyssna på eller inte men ser potentiella risker för andra nyfödda saltisar.

Så, med risk för att sticka ut hakan för långt vågar jag mig påstå att det finns en del besserwissermentalitet här på Guiden som jag inte tidigare har stött på vare sig på något av de stora internationella diskusforumen, Zoopet.com, Diskusforum.se eller Lorocariidae.se. Där finns mycket att lära i form av bemötandemetodik..

Jag har varit moderator på både diskusforum.se och loricariidae.se och har aldrig sett något inlägg raderas pga någon har varit ohövlig eller skrivit med otrevlig ton, det har helt enkelt inte behövts.

Ändrat av Ouscazz
felstavning
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske behöver SVG en nybörjarsektion där länkar till nybörjarartiklar finns, forumet förklaras m.m så som att man bör använda sökmotorn först tex. Förvisso har vi en sektion med nybörjarartiklar men den gömmer sig något och jag tror många missar den första gången de är här.

Reefcentral är ett föredöme vad avser detta. Där ser man till att välkomna nybörjare med rätt information och ett vänligt bemötande (som Introduce yourself tråden).

Jag tror inte någon i denna hobby har något emot nybörjare. Däremot irriterar sig nog många, däribland mig själv, på människor som inte använder sökmotorn utan bara vill ha informationen serverad på silverfat.

Tror nog dom flesta som mig inte vill ha allt serverat på ett silverfat.

Har nog ställt två till tre frågor i nya trådar då jag inte hittat det jag sökt men nu mera vågar jag knappt ställa en fråga sedan jag sett en del svar (Man känner sig nästan idiotförklarad).

Felet ligger nog lite grann även på att det är ganska svårt att hitta på sidan när man är ny, mång vill få allt att funka på en gång (dåligt tålamod som nästan alla som startar med något nytt)

Sedan är det att man kanske ha lite undergrupper i dom olika sektionerna, inte lätt att hitta ett ämne som inte varit uppe på två tre år men ni som hängt här ett tag vet var det finns.

Kan man hjälpas åt med ett system som gör det ännu lättare att hitta så blir frågorna färre/(Alla har en gång varit nybörjare)Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan hålla med om att det kan vara jobbigt att svara på samma fråga flera gånger eftersom nya inte använder sökmotorn, men ett bra sätt att slippa skriva samma svar är att man länkar till en tråd med relevanta svar.

Jag är fortfarande nybörjare men har nästan slutat skriva eftersom jag försökte hålla mina frågor i min tråd om mitt kar, eftersom ja inte ville kladda ner forumet med en massa nya trådar, men fick inte mycket svar där så ja började leta efter svar själv, vilket inte är så enkelt när man inte vet vad man letar efter.

Ett exempel var när ja skulle börja med balling, om man bara söker på balling så får man fram alla trådar som har ordet balling i dom, söker man då på titlar så kommer man närmare men fortfarande fick ja sortera efter hur gamla trådarna var o bara försöka hitta info i "nyare" trådar eftersom vad ja kunde hitta så har balling ändrat sig på senare år, eller så e de ett fel ja har fått för mig. Så alla ni som skriver att vi nya borde använda söken mer så är det inte alltid så lätt när man inte kan så mycket.

Hade varit kanon med en liten länktips sida eller nåt där man kan länka till relevanta trådar om olika ämnen och som kommer upp när man söker efter dom olika ämnena.

Vet inte om detta låter vettigt men hoppas att nån förstår vad ja menar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Däremot irriterar sig nog många, däribland mig själv, på människor som inte använder sökmotorn utan bara vill ha informationen serverad på silverfat.

Det är just sånt här som jag tycker är så himla onödigt. Varför irritera sig på att någon inte förstår sig på hur ett forum fungerar bara för att just du förstår det? Jag är van forumanvändare men tycker ändå att jag ibland har svårt att hitta rätt information när jag gör sökningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan är det att man kanske ha lite undergrupper i dom olika sektionerna, inte lätt att hitta ett ämne som inte varit uppe på två tre år men ni som hängt här ett tag vet var det finns.

Kan man hjälpas åt med ett system som gör det ännu lättare att hitta så blir frågorna färre/(Alla har en gång varit nybörjare)Glenn

Håller med dig Glenn.

No offense till skaparna, men Guiden är rätt illa strukturerad och svårläst, framför allt kan det ibland vara svårt att hitta information om ämnen man letar efter. Sökordet "Balling" är ett lysande exempel som skickar en nybörjare kors och tvärs genom hela forumet vilket kanske lätt gör att man tröttnar och skapar en egen frågetråd.

Fler sub-forum skulle behövas för att göra forumet mer lättanvänt för alla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig Glenn.

No offense till skaparna, men Guiden är rätt illa strukturerad och svårläst, framför allt kan det ibland vara svårt att hitta information om ämnen man letar efter. Sökordet "Balling" är ett lysande exempel som skickar en nybörjare kors och tvärs genom hela forumet vilket kanske lätt gör att man tröttnar och skapar en egen frågetråd.

Fler sub-forum skulle behövas för att göra forumet mer lättanvänt för alla.

Jag menar inget illa mot skaparna av sidan dom har gjort ett kanonarbete.

Fast när man tittar igenom vissa ord som "Balling" så undrar jag om man inte skulle ränsa lite (skapa en undergrupp gammla och dubblerade inlägg) och få det hela lite mer överskådligt, ju längre man väntar med att göra något ju värre blir det.

Glöm inte grundfrågan Hur få nya medlemar att våga kommentera

Men vi kan lägga till hur ska vi underlätta för nya medlemmar att hitta svaren som redan finns?

/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lasse , tror du uvarna slutade pga av guiden urartade , eller dom tröttnade på att svara på samma frågor massor med gånger.. eller försvann från guiden pga av andra anledningar..

mvh manne

Gamla Uv:ar försvinner (Nästan)alltid. Om de inte kan inhämta information eller har någon ekonomisk vinning.

En mycket förenklad "forumsanningen" händer på alla forum vissa undantag finns och det är oftast de som gillar nybörjardelen/pedagogik) och är lite pionjärer.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag föreslog mest på skämt att omöjligt och går inte skulle bannlysas från forumet skriv hellre mycket svårt m.m

Tror att om de äldre skulle anamma det så blir det roligare "stämning" för framför allt nya forumbesökare.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...